Keresés
3O
Budapest
2017.11.21., kedd (Olivér)

A Def Jam mindenidők legsikeresebb hip-hop kiadója!

Offmedia- 2015.10.21. 11:25
494
Legalábbis a toplistás zenéket tekintve.

122112 video def jam recordings logo.jpg

Matt Daniels tavaly készített egy érdekes elemzést arról, hogy az amerikai emszíknek mekkora szókincse van, és melyikük beszél a legválasztékosabban. Új projektjében az elmúlt 25 év legsikeresebb hip-hop kiadóját kereste, és most sem aprózta el a dolgot, mert több, mint 600 kiadót vett nagyító alá aszerint, hogy mennyi a Billboard toplistájára felkerült zeneszámot adtak ki az elmúlt évtizedekben. Nem kis meló, az egyszer biztos! Az eredményeket, egy szép infogramban hozta nyilvánosságra. Itt találjátok!

Dióhéjban a következő a lényeg : Első helyen a Rick Rubin, és koleszos szobatársa által alapított Def Jam Records végzett. Összesen 152 zenéjük, 1925 hétig szerepelt a top-listákon. A Def Jam elnöke 2004-től az egyik legbefolyásosabb amerikai rapper, Jay-Z. Ez sem lehet véletlen. És, itt most nem a szcientológiára gondolunk!

Második helyen a Nicki Minaj-t, Drake-t, Tyga-t, és Lil Wayne-t is foglalkoztató, beszédes nevű, Young Money cég található. Mindössze 6 éve alapították, de sikert-sikerre halmoznak. Az elmúlt 5 évben mindig vezették az eladási statisztikákat, jelen helyzetben még konkurenciája sem nagyon van, ami a hip-hop történelmét figyelve egészen kivételesnek számít. Mire gondolunk? Korábban hemzsegtek a lemezcégek, akik zsíros profitot termeltek underground vagy mainstream előadóik cuccaiból. Elég, ha a Shady/Aftermath, Rawkus, No Limit kiadókra gondolunk. Manapság a Young Money mellett a legnépszerűbbek között van az, Odd Future Records (Tyler The Creator a tulaj), a Fools Gold (KId Cudi, Danny Brown, Run The Jewels), és a Strange Music (Tech n9ne, Murs, MayDay), de ezek korántsem olyan mindenható urai a piacnak, mint például a kilencvenes évek közepén hírhedté vált Death Row, vagy a Bad Boy volt a maga idejében .

Ez a két cég valami egészen hihetetlen népszerűségre tett szert, átértelmezve az addigi kiadókról kialakult képet. Történetüket, mely igencsak összefonódott, vérremenő rivalizálás és halálesetek árnyékolják be. A Bad Boy-t Puff Daddy vitte, és a keleti-oldalt képviselték, legnevesebb előadójuk kétségkívül The Notorious B.I.G volt, aki gyilkosság áldozata lett. Máig csak tippelgetnek az elkövető kilétét illetően. Legnagyobb ellenfelük (ellenségük?) a zeneiparban, és talán az életben is, a Suge Knight és Dr.Dre irányította nyugati-parti kiadó, a Death Row volt. Bizonyos Tupac Shakur-nak is velük volt szerződése... A többi már történelem.

A Bad Boy egyébként a lista ötödik helyén végzett. Roc-A-Fella, Jive található előttük, a harmadik és negyedik pozíciót elfoglalva. A Death Row nem került be az első tízbe.

Nálunk, Magyarországon főleg független, underground kiadók képviselik a hip-hop műfajt (Kriminal Beats, Bloose Broavaz, Vicc Beatz, Scarcity Budapest stb.), ezek nyilván teljesen más szinten működnek, mint tengerentúli társaik. A nagy kiadók Magyarországon leginkább csak üzletet, pénzt látnak ebben a stílusban, ezért csak egy-két csapat tud a közmédiáig eljutni zenéjükkel. És ott lehet igazán szép summákat akasztani. Persze, ehhez az is kell, hogy bevállalja az adott előadó, hogy esetenként teljes stílusváltás és kőkemény cenzúra vár rá a nagybetűs zeneiparban. De ez már egy másik történet kezdete.

Hozzászólások