Keresés

Albumborító klisék a hiphop világából, amik sosem halnak ki

Kersner Máté- 2020.02.26. 17:10
Ha borítókról van szó, ezekre a húzásokra még mindig nem untak rá a rapperek.

borító: Kersner Máté
 Egy jó borító sokszor egy lemez lelkét adja: a szinesztézia csodájának hála a színek mellett a motívumok, ábrák és a cover hangulata mind hozzátesznek az élményhez és remek ízelítőként szolgálnak a hallgatónak, aki az albumra nézve átélheti azt az atmoszférát, amellyel az épp érintett korng rendelkezik.

Sok esetben viszont ez az állítás nem igaz, ugyanis van, hogy egy cover inkább csak az önfényezés kelléke, mintsem az érdeklődést felkeltő hangulatteremtésé. Különösen igaz ez a külsőségeiről és materializmusáról igen híres hiphop műfajára,

melyben az évtizedek során olyan komoly klisék születtek az albumborítók terén, amik máig kitörölhetetlenek maradtak, és rendkívül gyakran viszontlátjuk őket.

Az olyan közhely-értékű alapkellékeken túl, mint a pénz, a kocsik és a drogok számos elvetemült ötlet és megvalósítás született, melyekről máig nem tudjuk, hogy mehettek át a szűrőn. Listánkon éppúgy szerepelnek nagy hagyománnyal rendelkező, kedvelt, elismert és indokolt közhelyek, mint orbitális, elborult, sok létjogosultsággal nem rendelkező baromságok, de pont ettől szép és sokszínű ez az egész.

Tekintsünk hát be az oroszlánketrecek mögé, szemléljük meg a Gucci Mane és társai fején csillogó koronákat, csapjuk fel a gyerekkori fotóalbumokat és próbáljuk meg megérteni, miért azonosítják magukat annyian szerencsétlen kecskékkel -
ígérjük, nem lesz könnyű.


BABAFOTÓK

Erős a rapbiznisz pelenkás-fronton: ahogy a Baby név egyre gyakoribb lesz a rapperek körében, úgy nem akarnak veszíteni a presztízsükből és közhely-értékükből a borítóként használt babafotók sem. A bébifotók megmutatják a közönségnek, miből is lett a cserebogár, honnan hova jutott az adott előadó, és a maguk gyermeki ártatlanságával még a rapper-imidzs keménységén is tudnak puhítani. B.I.G., Nas, Kendrick Lamar, Drake, Vince Staples, Lil Wayne, Juicy J, DJ Mustard, az A$AP Mob és stílszerűen DaBaby is régi fényképalbumokhoz nyúlt borítóválasztáskor, és noha ezzel nem követtek el akkora baklövést, mint sokan mások ezen a listán a maguk förmedvényeikkel, mégis sikerült egy olyan klisét teremteniük, amely habár örök és fontos mérföldköve marad a hiphop korongok látványvilágának, azért már kicsit unalmas.

 AUTÓK AUTÓK HÁTÁN

Az autó-klisén nincs sok magyaráznivaló, amióta csak hiphop létezik, a kocsik elengedhetetlen kellékei a klipeknek és a borítóknak is. Bentley, Ferrari, Lamborghini és lowriderek: a lista végtelen, minden fajtából jutott egy-egy coverre és nem valószínű, hogy a gépjárművek bárhova is mennének. 

 PÉNZ

Az autókhoz hasonlóan itt sincs sok hozzáfűznivalónk: a pénz a hiphop központi eleme, olyan a rapperek kezében, mint királyéban a jogar, bár jobb lenne, ha inkább mindenki a zsebében és az otthoni széfjében tartaná, mert bőven eleget láttuk már (az alábbi négy kép puszta szemléltetés csak) minden lehetséges formájában, igen, még hamburgerben is. 

 AMERIKAI ZÁSZLÓ

Amerika, avagy az álmok országa, mely amellett, hogy az ide tévedőknek lehetőségek sokaságát biztosítja, sok rémálmot is tartogat, ez pedig így volt régen, így van napjainkban és így lesz a jövőben is. Rasszizmus, terrorizmus, opioid-krízis, céltalan gyilkolászás a szegregált feketék körében, iskolai lövöldözések és az ebből fakadó fegyvertartási viták: az USA-nak története során számos nehézséggel és generációkon átívelő, gyakran megoldhatatlannak tűnő problémákkal kellett és kell is szembenéznie. Ezt a sok-sok gondot tökéletesen jelképezi a sokat látott amerikai zászló, így nem nagy meglepetés, hogy az imént említett bajokat sokszor saját bőrükön is tapasztaló, és ezeket gyakorta szövegeikbe is beépítő rapperek a lobogót így vagy úgy, de lemezeik borítóján is elhelyezték.

Persze nem tekinthető intellektuálisan egyenrangúnak a bloods-crips mintázatú zászlóval az amerikai bandaháborús helyzetre utalást tevő Joey Badass az idétlen, Guccimerica szójátékra játszó Gucci Manehez (akinek a nevével sokszor találkozunk még ebben a cikkben) képest, a lobogóban fakedeep fájdalomban fejét fogó Eminem sziluett pedig leginkább csak a corny kategóriát erősíti. Az arany középutat talán az Outkast és a Live. Love. A$AP borítójával előttük tisztelgő A$AP Rocky jelenti, de az ál-prófétáskodás kellemetlen eszközeként értékelhető zászló ettől még sajnos elkoptatott metafora marad.

 A KORONA, AZ A ROHADT KORONA

Ha tudatni szeretnéd, hogy mekkora király vagy, annak van jobb és kreatívabb módja is annál, minthogy gigantikus koronákat pakolsz a fejedre. Hát, próbáljuk csak ezt megmagyarázni annak a temérdek rappernek, köztük Gucci Mane-nek és Rick Rossnak is, akik előszeretettel ábrázoltatják magukat fenséges uralkodónak. Amellett, hogy az ötlet nélkülöz mindennemű fantáziát, még a fejdíszek is úgy néznek ki, mintha a legolcsóbb, sarki jelmezboltban beszerezhető műanyag kacatok lennének.

 AZ ÖLTÖNY

A gazdagság kéz a kézben jár az eleganciával, így a böhöm nagy logóval ellátott designer márkák ruhadarabjain túl a rapperek az öltönyöket is előnyben részesítik, ezen szeretetüket pedig az albumborítóikon is kifejezték és fejezik ki még ma is. Ahogy azt korábban mi is megírtuk, az úgynevezett mafioso rap Diddynek köszönhetően lett igazán népszerű, a kemény hangzásvilág pedig a gengszteres stílt is magával hozta, ami meg is látszott a hiphop-ruházkodáson: 2Pac-tól kezdve Snoop Doggon át Biggie-ig bezárólag mindenki makkos cipőkben, öltönyökben, ingekben, bundákban mutatkozott anno, ez pedig, amit olyan idősebb játékosok, mint Scarface vagy Shyne is toltak, egyáltalán nem ment ki a divatból, csak továbböröklődött, egyebek mellett például a Migosra.

 A KERESZTAPA-STÍL

Újabb erőszakosan wannabe tucat húzás, amit Busta nagyfőnökön kívül Gucci Mane és több kevésbé ismert rapper/csapat is ellőtt. A keresztapás borítók erőltetettek, nárcisztikusak és magas szintű kivagyiságról tanúskodnak, emellett szinte kizárt, hogy jól mutassanak. Vettük, gengszterek vagytok, még nagyobbak is, mint Don Corleone, de talán úgy is tudtunkra lehetne adni ezt, hogy nem toltok az arcunkba egy ilyen egyértelmű filmes referenciát.

 A FUTURISZTIKUS KATYVASZ

Elcseszett sci-fi vájbok, avagy mozgalmasnak és dinamikusnak tűnő (lásd: B.o.B.) egész arcos, kicsit szuperhősös, kicsit űrutazós bénaságok, többnyire hasonló, vissza-visszatérő elemekkel, és az állandó kérdőjellel, hogy ezt mégis miért kellett. 

 KOKAIN MINDEN MENNYISÉGBEN

Kóla, kokó, hó, por, Atlantában baking soda, Hannah Montana, esetleg Bieber: a kokain a hiphop mannája, ami olyan szinten fontos szerepet töltött be főleg a régi arcok zenéjében, hogy külön mellékműfajt, pontosabban irányzatot is elneveztek róla, ez lett a coke rap, melynek legrelevánsabb képviselőiről ugyan megoszlanak a vélemények, mégis konszenzus van arról, hogy a Pusha-T és No Malice alkotta Clipse mellett Jay-Z, Raekwon, Young Jeezy, Rick Ross, Master P, E-40 és a UGK a legkiemelkedőbb nevek, ha a kokó terítését, fogyasztását és készítését is feldolgozó coke rapről van szó.

Mégsem az imént sorolt emszík dobták piacra azt a temérdek mennyiségű albumot és mixtape-et, amiknek borítóin csak úgy dagadnak a kilók és áll a hó, Yo Gotti és a Coke Boyz (nomen est omen, ugyebár) voltak azok, akik komplett mixtape-és lemezsorozatokat indítottak Coke Boyz és Coke Muzik címen. Gottinak egy White Friday nevű anyaga is napvilágot látott 2016-ban, ennek rettenetes coverje - melyen a rapper arcképe van “kirakva” kokainból (!) - simán listánk egyik dobogósa. És akkor persze ott van a klisét még tovább mélyítő Gucci Mane, akinek borítóinak szinte elengedhetetlen kelléke egy-egy köteg kóla.

 FUTURE VS. PRINCE, AVAGY A RÉGI LEMEZBORÍTÓK ÚJRAALKOTÁSA 

Vissza-visszatérő, soha el nem tűnő klisé, melynek a lényege leginkább a tisztelgés valamely régebbi banda/előadó előtt. A rapperek fognak egy évtizedekkel ezelőtti covert, majd a saját képükre szabják azt, de épp csak annyira, hogy ne üssön el túlságosan az eredetitől. Koppintásnak közel sem mondható, ugyanis az alábbi szereplők közül senki sem titkolja, hogy mi ésvagy ki ihlette az adott borítót. Ha pontosak akarunk lenni, omázsnak definiálhatnánk őket, ami szép és jó, viszont olyan sokan csinálták már, hogy bőven közhelyszámba megy. A legjobb példa rá Eminem Kamikaze korongja, ami a Beastie Boys 1986-os, Licensed to III-jéből merít (nem is kicsit), de Future Purple Rainből kreált Purple Reignje is emlékezetes, Wale Seinfeld-dizájnú mixtapejei mellett természetesen. És akkor ide hozható még a cikkben már hivatkozott Stankonia - Live. Love. A$AP is, de Vince Staples Green Day-inspirálta borítója is, a Freddie - Teddy fúzióról nem is beszélve.

 EINSTEIN, SZEGÉNY EINSTEIN

Mint a Pornhubon leledző abszurd mémekről szóló cikkemben írtam, Marx, Engels, Beethoven és Mozart valószínűleg forognának a sírjukban, ha tudnák, hogy életüknek fontos munkái egy pornómegosztón landoltak. Hasonlót érezhetne Albert Einstein is, akinek arcképét sajnálatos módon nem egy mc kisajátította és kénye-kedve szerint helyezte kontextusba, vagy épp (saját intelligenciáját és zsenialitását fitoktatva) állította párhuzamba saját magával. Így születhetett meg a tudós afrohajas másával és a háttérben található matematikai firkákkal hódító, nagyon lame Black Einstein, a relativitás elmélet megalkotójának furcsán átszabott képét mutató Prodigy (RIP!) és Alchemist közöse és Gucci Mane klasszikusa, a Trapology, ami az ötlet elcsépeltsége, gagyisága és enyhe ízléstelensége mellet is egészen szórakoztatóan mutat az előbbi kettőhöz képest. 

 FÉLARC

Listánk egyik legveszélyesebb és legelterjedtebb darabja, melyet legfőképp kollab albumoknál és mixtape-eknél lőttek el az előadók, ezzel megteremtve az alapvető közhelyeken (drága autók, sok pénz) túl a másik legnagyobb klisét a hiphop vizuális világában. A legszomorúbb az egészben, hogy a félarcos borítók továbbra is jelen vannak, és a rapperek az elfeledett, kétezres évekbeli húzások (Bow Wow x Omarion, 2007 / Lil Wayne x Juelz Santana, 2008) után újabb és újabb pocsék coverökkel árasztották el a piacot, jó példa erre az ősidők óta készülő, de csak 2017-ben kikerült T-Pain és Lil Wayne korong, vagy az új YoungBoy Never Broke Again szólóanyag.

 2 Chainznek és Weezynek talán egy fokkal jobban sikerült kivitelezni, bár az arc-ötvözés nem ad teljesen jó összképet:

  Egy kis pozitívum a rap-univerzumon túlról: a Daft Punk legalább ízlésesen csinálta.

 FÉLARC - ÁLLATOS KIADÁS

Amikor azt hinnénk hogy a klisés címekkel (lásd: Twin Towers, Face Off) ellátott klisés megjelenésű kollaboknál nem is láthatunk szörnyűbbeket, akkor ideje realizálunk, hogy ezt a kategóriát tovább szennyezték azok a tervezők és azok a rapperek, akik magukat egy-egy állattal azonosítva saját arcképüket rakatták borítóra némely emlőssel. Két legékesebb példája ennek Meek Mill oroszlános Dreamchaser 3-je mellett Birdman 2000-ben kiadott lemeze, a Baby AKA The #1 Stunna, melynek borítójáról stílszerűen egy madárarcú Birdman néz szembe velünk, még az a szerencse, hogy egy baba nem került rá valamilyen tragikus módon. A másik pedig, csak hogy itthonról is szemezgessünk, Mr. Busta Pitbull-trilógiájának klasszikusa, a Pitbull 3.0, amin * D O B P E R G É S * a miszter és egy Pitbull látható.

 ÁLLATOK

Az igazán nagy lordok természetesen rendelkeznek valamilyen fenséges állattal, ahogy Pablo Escobarnak is komplett állatkertje volt Kolumbiában, úgy DJ Khaled és Tyga is tigrisekkel és oroszlánokkal tengeti az idejét a hátsókertben, mintha mi sem lenne természetesebb ennél. Mondanom sem kell, a négylábúak bevetése az önfényezés érdekében elég buta ötlet, a szőrös és királyi szavanna-lakók mégis kedvelt cover-elemek.

D.R.A.M. és Ludacris is jó példa arra, hogy vannak azért kisebben utazó állattartók, akik a szintén klisé-számba menő, Snoop Dogg által legendássá tett kutyák társaságában mosolyognak, vagy épp vicsorognak a borítókról:

Khaled, Tyga, D.R.A.M. vagy Ludacris ide vagy oda, a pálmát mégis a medvék közt flexelő Big Bear viszi el, a méztől ragadós betűtípus külön dicséretre méltó:

 ÉN VAGYOK A KECSKE

Az “állatok” kategórián belül külön kiemelendők a kecskés borítók, melyekről bár ne kellene szót ejtenünk, mégis kötelezők. A “G.O.A.T.” az amerikai szleng szerint a “Greatest Of All Time”, azaz a “Minden idők legnagyobbja/legjobbja” rövidítése, használják Kobe-ra, Michael Jordanre, 2Pacra, Kanye Westre, a Wu-Tangre, és bárkire, aki valami nagyot vitt véghez többnyire a zene és a sport világában (de persze nem csak ott). Igen ám, csakhogy az önjelölt kecskékből is sok van: bizonyos rapperek szívesen titulálják magukat goatnak (“I’m the goat") és itt nem állnak meg, hiszen arra az egyszerű nyelvi esetre alapozva, hogy a goat kecskét jelent, borítóikon is a szarvacskás párosujjú patás szerepébe helyezkednek.

Sok mindent láttunk már, olyan nonszensz és morbid megoldásokat viszont még aligha, mint amik a kecskés coverökről köszönnek vissza. A könnyebben emészthető borítókon szimpla kecskefejeket láthatunk, legtöbbjük még kicsi, láncot visel és legextrémebb esetben lila színben pompázik. Az épp börtönben sínylődő YNW Melly kisöccse, a 12 éves YNW BSlime visszafogottan közli, hogy fiatalsága ellenére ő befutó: debütkorongja elején egy bébikecskét tart a kezében. Hozzá képest Lil Gotit annyira nem szerény, ő rafinált módon saját árnyékával (AMI EGY KECSKÉÉ!!!!!!) mutatja meg nagyságát a hallgatóinak. 

Igen, ez mind pokoli, a kategória megkérdőjelezhetetlen csúcsműve, sőt csimborasszója, mi több, non plus ultrája viszont akkor is a Baby Goat Kevo Muney-tól, aminek borítóján

A KÓRHÁZBAN EGY KECSKE FOGJA LE HÁTULRÓL A NŐVÉRSAPKÁT VISELŐ MÁSIK KECSKÉT, AKI HATALMAS FÁJDALMAK KÖZT ÉPPEN MEGSZÜLI A RAPPERT, KEVO MUNEY-T.

 A tape promóképén speciel az látható, ahogy az orvosok ultrahangozzák a picit, a tracklistet mutató hátlapon pedig a már világra jött mc vigyorog:

Direkt ezzel kívántunk zárni, most ideje megpihenni és ízlelgetni kicsit a látottakat.

A legrémesebb klisé szerintem...
PÉNZ
KOKAIN
AUTÓK
AMERIKAI ZÁSZLÓ
BABAFOTÓK
KORONA
AZ ÖLTÖNY
A KERESZTAPA-STÍL
A FUTURISZTIKUS KATYVASZ
ÚJRAALKOTOTT RÉGI LEMEZBORÍTÓK
EINSTEIN
FÉLARC
FÉLARC - ÁLLATOS KIADÁS
ÁLLATOK
KECSKÉK
Bizonyára feltűnt Gucci Mane gyakori szereplése listánkon, ez nem is véletlen, az atlantai fenomén ugyanis a pocsék borítók koronázatlan királya, legdurvább húzásait korábban rangsoroltuk is, 2017-es gyűjtésünket itt lehet szemlézni -

Hozzászólások