Kövess minket

Hiphop

Így nyírta ki Kanye West a gengszterrapet

50 Cent vs. Kanye West: teljes őrségváltás!

Megosztva

Forrás:

2007-ben a hip-hop két legnagyobb sztárja 50 Cent és Kanye West voltak, így aztán a rajongók nem hiába éreztek valami különlegeset, amikor Kanye bejelentette: a harmadik stúdió albuma 2007. szeptember 11-én fog megjelenni, ugyanazon a napon, amikor 50 harmadik albuma is. Kanye részéről ez a Graduationt jelentette, 50 részéről pedig a Curtist.

A dolog előzménye Fifty 2005-ben kiadott The Massace című albuma, amely már az első héten 1,14 millió eladást jegyzett, ez már önmagában elképesztő szám. Ilyenre a hip-hopban csak Lil Wayne és Eminem voltak akkoriban képesek. Kanye a Late Registration albumának hullámain lovagolt, hiszen azért ő is eladott több mint 800 ezret egy hét alatt. A számok nem hazudnak: mindkét rapper a csúcson volt. 50 Cent az utca, az old school, gengszter hangzás új köntösben, egy thug a 90-es évekből, de modern szlenggel, alapokkal és karizmával. 2005-2006-ban azonban kezdtek új szelek fújni.

Nem volt már annyira menő a gengszter rap, mint anno volt, egyre többen fordultak az úgynevezett conscious rap felé, vagyis a lelkiismeretes, sérülékenységet, mindennapi emberi problémákat bemutató rap felé. Az egyik ilyen arc volt Lupe Fiasco is, akinek debütáló albuma ebben a szellemben született és a kritikusok imádták – ez ugyebár érdekes egy főleg felszínes értékekre alapozó műfajnál, de talán pont ez hiányzott akkoriban. Ekörül adta ki Nas is a Hip Hop is Dead című albumát, aminek az üzenete kiolvasható a címéből, valamint Jay-Z is jobbnak látta lefújni a visszavonulását és előrukkolt a Kingdome Come lemezzel, ami nem sikerült annyira jóra, mint elvárták Hov-tól. Eminem, Raekwon, Dr. Dre mind elhalasztották vagy egyáltalán nem adták ki (Dr. Dre és a híres, neves Detox) a bejelentett projektjeiket, így még inkább ki volt éhezve a szcéna valami szenzációra, miközben egyfajta őrségváltás feeling lengte be a hip-hopot.

[vembed youtube=”0GQjYPWDcmg” ]Érezhető volt, hogy a hip-hop megindult valami olyan felé, ami már régen nem az utcáról szólt: az internet berobbanásával a külvárosi, a gengszterélettől legtávolabb álló kölykök is szerették volna a hangjukat hallatni. Az ő szócsövük lett Kanye. Ye már ekkor különösen benne volt a divatban, ami addig nem számított fontosnak a hip-hopban. A gazdagabb kölykök persze kajálták a divat orientáltságát, azt hogy nem próbál mindenáron egy gengszter lenni, a kockább, stréberebb srácok, a nerdök is könnyen azonosulhattak vele.

Aztán Kanye kiadta a Stronger-t és minden megváltozott. Mégis kinek jutna eszébe egy elektronikus zenei duóval, a Daft Punkkal összeállni, nemcsak a karrierjének talán legfontosabb albumát megelőzően, de úgy általában a teljesen utca vezérelt hip-hopban? Kinek jutna eszébe az amúgy is futurisztikus videóklipet a japán művészetre hajazó effektekkel telerakni? Kinek jutna eszébe felvenni egy röhejesen ható – később már tudjuk, hogy divatot teremtő – shutter napszemüveget? Naná, hogy Kanyenak!

[vembed youtube=”PsO6ZnUZI0g” ]Mivel Kanye nemcsak, hogy gyönyörűen lavírozott a hip-hop épp változóban lévő hangzásában, mind szövegileg, mind alapok terén, hanem egyenesen az egyik vezéralakja volt, így egyértelmű a végeredmény: Yeezy nyert az eladási harcban. Az első héten kb. 250 ezerrel többet adott el, mint 50 Cent, ezzel lezárult a küzdelem. Ugyanakkor itt három győztest lehet felfedezni: Kanye West, 50 Cent és a hip-hop. Kanye West 4 Grammy-díjat vitt haza az albumáért, míg 50 Centnek sikerült relevánsnak maradnia még a mai napig, de talán a legnagyobb nyertes a hip-hop.

Kanye foglalta össze a legjobban, amikor átvette a legjobb rap albumnak járó Grammy-díját: „Rengetegen azt mondták, hogy a hip-hop halott, nemcsak Nas. Rengetegen mondták, hogy ez a műfaj már korántsem mozgat meg annyi embert, mint korábban. Át akartam lépni a határokat, össze akartam kapcsolni a műfajokat és megmutatni, hogy igenis képesek vagyunk igazán kifejezni magunkat a hip-hoppal. Hiszen mindig is erről szólt a hip-hop.” Mondhatni, ez volt az a pillanat, amikor végleg leáldozott a tősgyökeres gengszterrapnek a mainstream hip-hopban, hiszen a következő években olyan előadók került az eladási listák élére, mint Drake vagy épp Kid Cudi, akik nem szerezhettek volna létjogosultságot ebben a műfajban, ha nincs Kanye West, azóta pedig tovább színesedett a paletta. Zárjuk a cikket teátrálisan: ha Nas szerint a hip-hop halott volt, Kanye feltámasztotta!

Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés