Keresés
  • Főoldal
  • Zene
  • Hiphop
  • Mi történt Kanye Westtel? 3. rész - Bulvárosodás és mentális problémák, nem nyugvó kreativitás

Mi történt Kanye Westtel? 3. rész - Bulvárosodás és mentális problémák, nem nyugvó kreativitás

P. Nagy Dávid - 2019.01.10. 14:12
799
Tovább bontakozó kreativitás és az öndiagnózisok.
Amióta betört az amerikai közéletbe Kanye West, azóta egy esztendő se ment el úgy, hogy ilyen vagy olyan okokból ne essen róla szó a médiában. 2016 se volt kivétel, hiszen megjelent hetedik nagylemeze, az ismét csak sok témát adó The Life Of Pablo. Érdekes vetülete az album címe: a „Pablo” szócska sokakat tanakodóba ejtett, egyesek szerint egy újabb bibliai utalás, a hasonlóval gyakran élő művész katalógusában, így Pál apostollal, a pogányok megtérítésében legsikeresebb Jézus-tanítvánnyal hozták kapcsolatba, más értelmezések szerint a spanyol kubista / szürrealista festőművészre, Pablo Picassora utal. Bár Kanyéra a lehető leghatározottabban ráillik az „avantgárd” jelző, e stúdióalbuma sokkal inkább eklektikus, mintsem kubista: merít ezer féle hangzásból, így fér meg egy Chance The Rapperrel készített Ultralight Beam gospel mellett egy Desiignert népszerűvé varázsoló Pt. 2 trapbanger, közvetlenül egy zenei alap nélküli Old Kanye „nyers freestyle” társaságában, nem is szólva legzseniálisabb számainak egyikéről, a Ty Dolla Sign-nal közös valódi barátságok ismérvébe merülő Real Friends-ről, vagy a hasonlóan introspektív FML-ról The Weeknddel. Ismét csak szokásostól eltérő elem volt, hogy megjelenése után pár héttel Kanye újramixelte, kiegészítette a korongot, és mint egy fejlődő művet, frissítette újabb verziókra. Ebből a szokatlan húzásából azonban nem lett azóta se trend a zeneiparban.

A lemezzel három Grammy-jelölést zsebelt be, ez lett a zenetörténelem első csak streamen megjelent lemeze, ami mellesleg ismét platinumot érő produkció lett. Végül nem szabad elfeledkezni a röhejesen polgárpukkasztó Famous-ről, melyet sokan félreértelmezve felháborítónak találtak, köztük a jó öreg Taylor Swift is. Pedig csupán meztelenül feküdt „barátja” Kanye West, annak felesége Kim Kardashian, egykori barátnője Amber Rose, az amerikai elnök és hivatásos félbolond Donald Trump, az egykori humorista és nemi erőszaktevő Bill Cosby, az R&B szupersztár Rihanna, az őt megverő Chris Brown, és több egyéb amerikai közszereplő mellett…

A 2009-es díjátadós incidens után Kanye többször is bocsánatot is kért Taylortól, majd leszögezte, hogy annyira nem is bánta meg tetteit, hisz mind a mai napig úgy gondolja, nem kapott kellő elismerést Beyoncé az évek óta tartó zsenialitása miatt. 2015-ben úgy tűnt már véglegesen és személyesen is elásták a csatabárdot. Taylor Swift adhatta át Kanyénak a Video Music Awardsot, ő pedig ajándékvirágok tömkelegével halmozta el a popénekesnőt, mégis a The Life Of Pablo Famous című száma után kikelt az alábbi sorok okán:

„I feel like me and Taylor might still have sex

Why? I made that bitch famous (Goddamn)

I made that bitch famous”

A felháborodás akár jogos is lehetne a Taylort szolidan lekönnyűvérűző, a hiphopra jellemző könnyed odaszólogatás hallatán, csakhogy a kép ennél jóval árnyaltabb. Swift felháborodva járta körbe a médiát „nőgyűlölőnek” titulálva Westet, amikor is annak felesége, Kim Kardashian nyilvánosságra hozta a videófelvételt, amin Taylor Swift maga egyezik bele a dalszövegbe, amint Kanye engedélyt kér rá, mi több bóknak vette a játékos sorokat és megdicsérte a rapper tiszteletteljes engedélykérését. Ezek után nem lövünk messze a valóságtól, hogyha a popénekesnő duzzogásában figyelemhajhász kétszínűséget vélünk felfedezni. Mintha ki se került volna a leleplező felvétel, Taylor Swift a 2016-os Grammy-n mint egy sertődött kislány utalt Kanyéra, aki „csak hasznot akart húzni az ő hírnevéből”.

Ez idő tájt Kanye West már kezdő családapa is volt, hiszen 2004 óta tartó ismertsége, és 2012-ben kezdődött párkapcsolata Kim Kardashian bulvárcelebbel egy év után első gyermekükben és 2014-es házasságukban bontakozott ki, melyet egy firenzei Medici-kori reneszánsz kastélyban rendeztek. Nem meglepő módon az apróságok neve sem szokásos: North, Chicago és a szerény hangzású Saint West lettek a sztárpár utódai.

Az említett luxusesküvőt ugyanakkor nem csak kivételes helyszíne tette csábítóvá a bulvármédiának. A különc rapper régi barátai, Jay-Z és Beyoncé nem látogattak el rá a meghívó ellenére, és bár Kanye érthetően magára vette, Jay-Z azóta tisztázta a feleségével közös 2018-as Everything Is Love projekten: éppen párkapcsolati válságban voltak. Magyarázatok ide vagy oda egy biztos: semmiféleképp nem volt végső szög a híresen közeli baráti kapcsolat koporsóján. Jay-Z új, eladók jogait középpontba helyező streamszolgaltó zenealkalmazásának, a Tidalnek elindításakor Kanye is jelen volt. Ennek megfelelően először csak ott - igaz később Spotify-on is - megjelentetve friss, The Life Of Pablo munkáját, később pedig a Pop Style-on Jay, Drake és Kanye együtt tűnt fel, még ha csupán két sorra is mutatva, hogy egyikőjük közt sincs ellentét. Kanye még párszor koncerten felhozta, hogy nem épp problémamentes kapcsolatuk, amire Jay a 4:44 lemezén reagált, majd West a Watch The Throne 2 megjelenését is bejelentette, jelenleg tehát úgy tűnik szent a béke, a „trónduó” fanjai pedig csak idő kérdése, és készíthetik hallójárataikat az újesztendőre.

Ekkor született Kanye West és a rocklegenda, az egykori The Beatles-tag, Paul McCarthy közös produkciója is, utóbbi számtalanszor leszegezte mennyire nagyra is tartja a rapet, Kanyét pedig 2008 óta barátai közt tudja, tudniillik akkoriban futott zátonyra mindkettőjük párkapcsolata.

A chicagói MC szintén 2015-ben tiszteletbeli doktorátust kapott, városának művészeti egyeteméről, melyről kibukott egykoron, debütáló albuma koncepcióját és címét megalkotva ezzel a lépésével.

Mindezek tetejébe nem feledkezhetünk meg Ye saját markájáról se, melyet 2009-ben kezdett meg a Nike-val, a Nike Air Yeezy I képében, folytatva egy 2012-es és ’14-es következő szériával, de igazándiból csak évek múltán fektetett bele több energiát a divatba, ma már éves kollekciókkal jelentkezve. 2015-ben, Kanye divatgenezise a Yeezy Season 1 minimalista ruhakollekció lett, új, Adidas surranóját követően. Hiába idézi egyesek szerint a hajléktalanok kinézetét, a terjedelmes bőséggel és földszínekkel operáló ruházat sokak tetszését elnyerte, és azóta is a nagy, mainstream ruhaláncolatok tömegével merítenek belőle - meglehetősen látványosan. Nem hazudik Kanye, amikor kijelenti, hogy már nem csak a zenében, de divatban is forradalmit és maradandót alkotott.

2016-ot, ’17-et és ’18-at jelentős részben máig tartó politikai kirohanásai tették sűrűvé, melyet későbbiekben érintünk, mégis a zenénél maradva: bár rövid, de fontos mérföldkőnek számított 2018 áprilisi csak „The Wyoming Sessions” néven emlegetett alkotása, melynek bölcsője a fenséges észak-amerikai hegycsúcsok által körülölelt, otthonától távoli állam volt. Itt Kanye, maréknyi nap alatt több zenésztársának is összeállított egy-egy huszonegynéhány perces stúdióalbumot, többször napokra elvonulva nyaralószobájának magányába. Ezekre erősen hatott, hogy 2016-os turnéját menet közben le kellett mondania, sok ezer fő várakozása ellenére, ugyanis életét fenyegető állapotba került nyíltan kezelt mentális gondjai miatt.

Az elvonulás Pusha T Daytona szólója utáni második alkotása, a 23 perces Ye, nyolcadik nagylemezen valódi emberi mivoltában láthatjuk Kanye Westet, az egyszerű borítón olvasható kijelentésekkel együtt: bipoláris depresszióval küzd, de élvezi. Félelem, stressz, túlgondolás, kontrolvesztés érzete, feleségének párizsi kirablása, mind-mind oka volt összeesésének, melyeket e „gyógyító lemezen” kezel, mindenkinek megmutatva törékeny, emberközeli személyiségét. Bár azóta vissza is vonta bipoláris depressziójára tett kijelentéseket… Ki tudja? Rosszalló hangok véleménye, hogy csak bűnbakként használja ezt, amikor értelmetlenségeket beszél nyilvánosan. Közeli barátja Pusha T szerint pedig csupán rendkívül lobbanékony és érzelmes. Mint Kanye mondta: végső soron hálás a vele történtekért, hiszen nőni tudott az összeomlásából. Szerelem, szorongás, apaság, depresszió, inspiráció, médiaszerep az, amiket érint, sok más mellett. A szándékosan „száraz” és minimalista lemez sample-központú, kiemelkedő róla a példa értékűen őszinte I Thought About Killing You és a pajkos All Mine. A lemezcímmel nem csak becenevére utal, hanem a bibliai „Ye”-re, ami óangol réven „You”-t jelent:

„Én mi vagyunk, a jó, a rossz és minden, ami bennünk van, ez a lemezem egy reflexió”

Egy hétre rá megjelent a folyam újabb, Kanyét nem egyedül produceri mivoltában tartalmazó 23 perc, a Kid Cudival együtt rögzített Kids See Ghosts. Az alter hiphop ifjabb csillagával első közös számuk a Jay-Z The Blueprint 3-jén szereplő lehengerlően kiváló Already Home volt. Kapcsolatuk végig kölcsönösen kiegészítette egymást kreatív szempontból. A duó listáján olyan gigaslágerek vannak mint a Make Her Say Commonnal, az Erase Me, a Gorgeous, és több Watch The Throne, majd Cruel Summer szám. Bár Cudi 2013-ban lelépett a Kanye kiadójától, de megmaradt csupán pár kisebb zenei nézeteltéréssel tűzdelt baráti kapcsolatuk, nem is beszélve az ezután készült The Life Of Pablón található Father Strech My Hands-ről, később a szövegírás hogyanján ismét összevesztek, de egy közös koncert és a Kids See Ghosts projekt mindent elsimított. Számos oka van, hogy Kanye West 2018-ban is fel kell, hogy kerüljön az év legnagyszerűbb alkotásainak listájára, ezek közül a legkiemelkedőbb e - részben általa mentorált rapperrel készült - zseniális kicsi nagylemez. Kanye tavaly hasonló hosszúságban producerkedett öt darab, hét számos alkotásban - csökkenő erősségi sorrendben: Pusha T istenien gyilkos Daytonáján, szintén kiváló, saját, introspektív és őszinte hetedik Ye lemezén, a legendás Nas közepes Nasirján, végül pedig Teyana Taylor K.T.S.E.-jén -, ugyanakkor mind közül a „szellemes korong” lett a legtökéletesebb, egyesek szerint egyenesen az év albuma. Energetikus énekkel és rappel, határozott Pusha T, Ty Dolla Sign, Mos Def közreműködésekkel, meglepő zenei fordulatokkal, ötvözve tisztán rock és gitár hatásokat, erős hiphop és dob hangzással, a Kanyét meghatározó klasszikus jazz, soul és funk sample formátummal, a Cudi által fémjelzett mámorító hümmögéssel, sötét, humoros, ötletes, személyes szövegírással. Ennyi együttműködés után tökéletes mintapéldája annak, hogy e két külön-külön is megkerülhetetlen előadó mennyire zökkenőmentesen kiegészítik és tolják előre egymást, hiba nélkül. Enyhe kapocs a Ye-vel Freeee (Ghost Town, Pt. 2), mindkettő unortodox lemez, mindenféle zenei elemmel. Sokszínűsége olyan, mint a japán kortárs művésszel, Takashi Murakamival készített pszichedelikus borítójuk. A korong debütálása pedig egyenesen egy valódi kaliforniai „szellemvárosban” történt.

Az biztos, hogy zeneileg folyamatos evolúció a 41 éves chicagói multitalentum diszkográfiája, ami idén a többször eltolt Yandhival egészül ki, mely előreláthatólag a Yeezus folytatásaként is fog funkcionálni. Emellett várhatunk egy Chance The Rapperrel készített Good-Ass Jobot, a Jay-Z-vel közös Watch The Throne 2-t, és egy GOOD Music-os Cruel Wintert.

A sorozat 1. részéért katt ide, a másodikat itt találjátok.

Hozzászólások