Keresés

Miért utálod a munkád? Avagy a munkahelyi kiégés okai

Helstáb Laura- 2016.12.01. 16:27
A kiégés nem szimplán az, amikor rossz napod van, vagy alapból utálod a munkádat: lelkesedésből indul, és onnan vezet a krónikus fáradtsághoz, stresszhez, motivációhiányhoz, és munkaundorhoz.


Bár korábban azt hitték, a munkahelyi kiégés csak azokat érinti, akik emberekkel foglalkoznak és régebb óta vannak a pályán, egyik sem igaz. A fiatalok között is megjelenhet, és bármilyen munkaterületen. A kiégés jelei lehetnek, ha már egy ideje úgy érzed, semmi kedved bemenni a munkahelyedre, állandóan kimerült vagy, esetleg hányingered van vagy leizzadsz reggelente, egyre gyakrabban leszel beteg, alig várod, hogy leteljen a munkaidő és motiválatlan vagy a feladatokban. Ha ezeket tapasztalod, érdemes több figyelmet szentelned a problémának, és átgondolnod, mi okozza a tüneteket.

Mi okozza a kiégést?

A kontroll hiánya

Ha folyamatosan a fejed fölött döntenek és semmibe sincs beleszólásod, egy idő után minden motivációd elveszik. Egy kutatás azt találta, hogy az egészség szempontjából az a legrosszabb kombináció, ahol magasak az elvárások, viszont alacsony a kontroll.

Értékrendbeli különbségek

Ismerős, amikor úgy érzed, semmi értelme annak, amit csinálsz? Még egy diákmunkánál megbékél az ember az értelmetlen borítékcímkézéssel vagy dobozpakolással is, ha már karrierről van szó, korántsem mindegy, olyan munkahelyen dolgozol-e, melynek értékrendjével azonosulni tudsz. Lehet, hogy a főnököd számára teljesen más az érték, mint számodra, így könnyen értékkonfliktusba kerülhetsz, és elkedvetlenedhetsz a munkádat illetően.

Elismerés hiánya

Volt egy kutatás, ami egy nagyon érdekes dolgot állapított meg a magyar munkavállalókról: bár alapvetően csapatjátékosok vagyunk, fontos számunkra az egyéni elismerés, ebben különbözünk a keleti kultúráktól. Nem arról van szó, hogy valaki minden jól végzett feladat után megsimogassa a buksinkat, de az ellenkező gyakorlat sem jó a munkáltató részéről, az “ameddig minden jól megy, nem mondok semmit”, és csak a hibákat hozza fel. Az, hogy elismerjék a munkánkat és ezt ki is fejezzék, az egyik legfontosabb dolog abban, hogy jól érezzük magunkat a munkahelyünkön.

Kizsákmányolás

A folyamatos pluszmunka és kifizetetlen túlórák sajnos elég bevett gyakorlat a magyar munkaerőpiacon - még ha rövid távon úgy is tűnhet a munkáltatónak, hogy megéri kizsigerelni az embereit, hiszen persze, kevesebb ember is el tudja végezni ugyanazt a munkát, ha épp leépítések vannak, hosszú távon azonban nem lehet így megtartani a dolgozókat, és nagyon hamar nőni fog a fluktuáció, azaz a kilépések száma. Az ember csak akkor tud megszállottan dolgozni, ha szívvel lélekkel csinálja, de ez pont akkor nem valósulhat meg, ha nem egyeznek az alapértékek és célok.

Nincs pályamodell

Fontos motiválós tényező lehet a munkában egy karrierút előre kijelölt állomásokkal, mint például, hogy mit kell tenni az előléptetéshez, vagy mikor kapnak a dolgozók fizetésemelést. A kitűzött célok és a fejlődési lehetőség alapvető ahhoz, hogy valaki élvezetét lelje a munkában, és ne váljon motiválatlanná.

Igazságtalanság

Az, ha valaki hosszabb távon úgy érzi, hogy mindig ő kapja a rosszabb feladatokat, a főnöknek megvannak a kedvencei, a háta mögött beszélnek meg dolgokat, és bármit csinálhat, úgysem elég jó, felkorbácsolja az igazságérzetet, és ellenérzést vált ki a munkahely vagy a főnökünk iránt. Ha pedig így állnak valakihez, miért akarna nekik dolgozni, ugye?

Rossz kommunikáció

A kommunikációs problémák és az ebből fakadó szervezetlenség egy idő után komolyan frusztráló lehet: amikor már több ember munkáját kell összefogni, fontos, hogy az információ mindenhová megfelelően eljusson, a felek egyeztessenek egymással. Nemcsak a félreértésekből fakadó konfliktusok miatt, hanem azért is, hogy senki nem érezze egyrészt, hogy ki van hagyva, másrészt, hogy nincs beleszólása a dolgokba. Arról nem is beszélve, milyen kellemetlen helyzetbe helyezi a munkavállalót, ha a felettesei esetleg nem egyeztetnek a feladatairól.

Nem letisztázott feladatkörök és hierarchia

Végül pedig nagyon fontos, hogy tiszta keretek között lehessen dolgozni: tudjuk, ki milyen feladatot lát el a cégnél, mi a feladatkörünk, és azt is, hogy mi nem. Ha folyamatosan más munkáját végezzük, az egyrészt igazságtalan, másrészt megnehezíti az átlátható kommunikációt. Ezek lehet, hogy apróságnak tűnnek, de a munkahelyi stressz jelentős forrásai, így a kiégésé is.

Elég a fenti tényezők egyike is, hogy hosszabb fennállás esetén kiégéshez vezessen, ezért fontos, hogy mindenképp megpróbálj változtatni rajta!


Hozzászólások

Érdekes lehet