Keresés

Az ikonok ikonja - 7 mai trend, amit Kurt Cobain ihletett

Kersner Máté- 2018.01.23. 16:05
10207
Divattörténelem a grunge-tól a Yeezy-ig

Kit nevezünk ikonnak? Ikon az, ki személyiségével, eszméivel és alkotásaival olyat teremt, ami időtálló, korokon átívelő, generációkra ható és tömegeket inspiráló. Kurt Cobain forradalmi stílusának hála éppúgy megkerülhetetlen figurájává vált a modern popkultúrának, mint a zene -és divatiparnak: az előadó a ‘80-as-’90-es évek fordulóján olyan innovatív trendeket teremtett, amelyek máig újra és újra megjelennek a kifutókon, sőt, napjainkban élik csak reneszánszukat igazán.

OVERSIZED RUHADARABOK

A túlméretezett ruhák globális méretű térhódítása alig pár évvel ezelőtt kezdődött el, majd szép lassan napjainkra mindenki számára ismeretessé vált az igencsak populáris trend. Legnagyobb részben ezt Kanye West márkájának, a Yeezy-nek köszönhetjük: 2015-től futótűzként kezdtek terjedni a képek a neten az elmúlt évek legfontosabb bemutatójaként számon tartott első szezon modelljeiről, akik többnyire vagy harisnyában, vagy pedig bő, nyúlott pulóverekben álltak egymás mellett merev bábuként. De Demna Gvasalia saját márkájának, a Highsnobiety toplistás Vetements-nak az arculatát is legfőképpen az XL-es, óriási felsők határozzák meg, de ugyanez a helyzet a Raf Simonsnál és Balenciagánál is, - ahol Gvasalia épp kreatív igazgató - és olyan legendás, óriási Japán brandeknél, mint a Comme des Garçons, a Yohji Yamamoto, vagy a Watanabe. Aztán a hosszú, lötyögős ruhák szépen begyűrűztek a fast fashion világába is, a H&M, a Zara és a Bershka által meghonosítva az új módit a kommersz divatvilágban, elérhető áron kínálva, szép lassan tucattrendé változtatva azt.


GENDER FLUIDITÁS

Ismeretes tény, hogy Kurt Cobain bizony büszke feminista hírében állt, és nem egyszer hangot adott a véleményének a homofóbokkal szemben is, jelentősen elősegítve ezzel az LMBTQ közösség fokozatos emancipációját. A szexista, rasszista, és homofób seggfejeket óva intette attól, hogy megvásárolják a lemezét, emellett magát szellemben homoszexuálisnak titulálta, és állítása szerint még biszexuális is lehetett volna. Egyszerre volt célja a frusztrált gyűlölködők provokálása, ezzel együtt az eltérő nemi identitású emberek védelme és támogatása is. Kurt 1993-ban a The Face magazin szeptemberi számának borítóján egy kékes tea dresszben és sminkben állt modellt, de többször koncertezett szintén női ruhákban, protestálva a megkülönböztetés ellen. Inspiráló queer-ikonként hatása ma visszaköszön olyan homo-és biszexuális előadók imidzsén, mint Frank Ocean, vagy Mike Hadreas, (Perfume Genius) de a mára egyre inkább fellazuló és korai, vad maszkulinitását levetkőző hiphop műfajában is. Igazolják ezt olyan személyek, mint a fekete szemfestéket viselő Vic Mensa, a Frankhez hasonlóan arcát csillámporral cicomázó Aminé, a szoknyában feszítő Jaden Smith, vagy a virágos otthonkában díszelgő Yung Lean. A Guccitól kezdve, a Hood By Air-en át a Pradáig pedig minden fontos divatház előrukkol nem mindennapi darabokkal, amelyek az imént említett gender fluiditást hirdető, sokakat továbbra is megbotránkoztató stílust követik. A Z generáció nyitott hozzáállása a tárgykörhöz, és Cobain korát meghazudtoló, lázadó látnokisága mind elősegítette azt, hogy az ügy állandó téma legyen, a megvetés pedig szép lassan kölcsönös elfogadássá alakulhasson át.


FLANNEL ING

Ha valami egy az egyben jellemezi a grunge stílust, az mindenképpen a flannel. A kockás ing köszöni jól van, és úgy tűnik, örökérvényűségét megtartva nem fog egy hamar kimenni a divatból. A Bandcampen élő, szomorú hálószobapopot és emót játszó indie bandák mosolygós, szakállas-szemüveges tagjai éppúgy magukra kapják, mint ahogy A$AP Rocky, Kanye West, vagy Rihanna is, egy vintage pólóval párosítva pedig tökéletes recept egy könnyed, mutatós szetthez.


BANDAPÓLÓK / "HI, HOW ARE YOU" FELSŐ

Mára tagadhatatlanul óriási divat lett bandás pólókat hordani. “Ne vegyél föl bandapólót, ha sose hallgattad, nem hallgatod az adott banda zenéjét” / “Ne hordj Thrashert, ha nem deszkázol” - szólnak kétségbeesetten korunk felháborodott mantrái az adott szubkultúra megkeseredett prófétáitól, egy jó adag begyöpösödött elitista sznobizmussal megfűszerezve. Tagadhatatlan, hogy a kinyújtott nyelvet, a pisztolyos rózsákat, a lángnyelves magazinlogót és a bódultan mosolygó sárga szmájlit a témához inkompetens tinédzserek magukévá tették, a helyzet viszont közel sem olyan rémes és ciki, mint ahogy azt le akarják nyomni a torkunkon. Köztudott, hogy mennyire fontos plusz bevételi forrást jelent egy zenekarnak a merchandise, éppen ezért ahogy ma is kihasználják ennek lehetőségeit, úgy már évtizedekkel ezelőtt is felismerték az ebben rejlő potenciált. Ugyanakkor maga Cobain soha nem saját márkanévvel fémjelzett felsőkben reklámozta magát, épp ellenkezőleg: 1992-ben Daniel Johnston 1983-as lemezének, a Hi, How Are You-nak borítójával ellátott fehér pólóban jelent meg az MTV Music Awards-on, ezzel megalapozva az ismertséget az addig teljesen kívülállónak számító, skizofréniában szenvedő, furcsa lo-fi énekesnek. A most 57 esztendős, otthonából alig kimozduló, láncdohányos, Coca-Cola-függő alkotó életéről azóta film és doksi készült, és több alkalommal is kollaborált a Supreme-mel. Így tehát Kurt nem csak a sok viszályt generáló bandapólók viselését népszerűsítette, hanem hozzájárult Johnston művészetének promótálásához is. A japán sacai nevű márka pedig 2017-es tavaszi/nyári kollekciójával visszahozta az ikonikus pólót a köztudatba, amiben a drop óta már Frank Ocean is felbukkant.


JACKIE O NAPSZEMÜVEGEK / CLOUT GOGGLES

Hogyan is felejthetné el az utókor Kurt Cobain fehér keretes, szokatlan, mégis dekoratív napszemüvegét, amit Jacqueline Kennedy Onassis után röviden csak Jackie O Sunglasses-nek neveznek. Cobain szeretett szemcsije eredetileg egy Christian Roths darab volt, amit 2017 májusától újra forgalmazni kezdtek, viszont a történelmi újrakiadás előtt már olyan befolyásos cégek csaptak le az extravagáns kiegészítőre, mint az Acne Studios, vagy a Saint Laurent. A nyár folyamán aztán az említett gyöngyszemek mindent meghódítottak, így az Urban Outfitters-nél már 18 dolláros áron is meg lehetett kaparintani őket, a high fashion kínálat orbitális összegeivel szemben. A hype nem állt meg, végül minden friss befutó rapperen ott virított a felkapott divatkellék, Denzel Curry-nek hála pedig a futurisztikus szemüvegekre azóta az urban dictionary-n pontos, tömör definíció él a clout goggles elnevezés alatt.

SZAKADT PULÓVEREK

A lyukas, szakadt ruházat mindig is szerves részét képezte a zenész stílusának, ezzel a nyers külsővel mintegy kifejezve nonkonformizmusát és különös személyiségét. A szintén viseletesnek ható papás kardigánokat és pizsamákat is kedvelő ikon mindezzel különös megjelenést és töretlen kultuszt alakított ki. Az egykori stílusjegyek pedig villámgyorsan utat törtek maguknak és újra hódítanak, itt, a 2010-es évek végén: az újhullámos, bátran kísérletező dizájnerek nem riadnak vissza az amúgy nem túl attraktív trendtől, és szívesen nyúlnak foszlott anyagokhoz, pont, ahogy azt Raf Simons, vagy a Maison Margiela tervezőgárdája tette sok esetben ötvözve ezt az oversized darabok sajátosságaival.


SZAKADT FARMER

Zárásképp következzen a grunge másik meghatározó ruhadarabja: a szakadt farmer, amit Kurt már jóval azelőtt viselt, hogy halhatatlan trenddé vált volna. Cobain Converse cipői mellé tökéletesen passzoltak a rojtos-foltos gatyák, amik szerves részét képezték az általa képviselt mocskos és lezser imázsnak. Farmert hordani már a greaserek korában is menő volt, aztán jöttek a hippik, a heavy metál, Grandmaster Flash a Furious Five-val, a punk-éra, a Run DMC, és a Kris Kross. Viszont a lyukas, tépett nadrágok Kurt után kezdtek csak igazán teret hódítani, a 2000-es évek elején pedig már sok jó ízlésre ártalmas outfitben villogó sztáron ott díszelgett a térdeket és combot kivillantó gatya. Most meg már ott tartunk, hogy az új swag a szakadt semmi, a lyukas farmer pedig egy csapásra a streetwear öltözködés elengedhetetlen alapdarabjává vált.

Ajánlott

Hozzászólások