Kövess minket

Stílus

Kilencvenéves lesz a Givenchy márka atyja

Február 20-án (más források szerint 21-én) lesz kilencvenéves Hubert de Givenchy, a francia divat egyik utolsó „abszolút mestere”, akinek jelmondata: „Az elegancia titka, hogy az ember önmagát adja megjelenésében”. Givenchy évtizedekig öltöztette Audrey Hepburnt, ruháit hordta, hordja mások mellett Jackie Kennedy, Cate Blanchett és Natalie Portman.

Megosztva

Hubert James Taffin de Givenchy olasz származású, gazdag nemesi családban 1927-ben született Beauvais városában. Művészi vénája családi örökség, a nagyapjának faliszőnyegei díszítették az Élysée-palotát és a párizsi operaházat. A kis Hubert apját kétévesen vesztette el, ettől kezdve édesanyja és anyai nagyanyja nevelte. Ötéves volt, amikor elvitték a párizsi világkiállításra, ahol úgy elkápráztatták a ruhák, hogy eldöntötte: a divat világában talál helyet magának.

Forrás: Robert Doisneau


A képzőművészeti főiskola elvégzése után több divatháznál tanult és dolgozott, majd 1952-ben – gyermekkori álmát megvalósítva – a párizsi rue Alfred de Vigny 8. szám alatt saját szalont nyitott. Alig huszonöt évével ő volt a szakmában a legfiatalabb, de már első kollekciója hatalmas sikert aratott. Cégének arca, Bettina Graziani lett az egyik első szupermodell, róla nevezte el első kollekcióját, melynek ikonikus darabja a Bettina-blúz volt: férfiingeknek szánt, tiszta fehér pamutvászonból varrták, ujját feltűnő, fekete-fehér fodor díszítette. (Legkelendőbb parfümje, az Amarige a blúz ujját idéző üvegben került a boltokba.)


Givenchy ruhái a Christian Dior által kezdeményezett New Lookhoz hasonlóan nagy visszhangra találtak. Különleges és vidám szövetmintái, virágokkal díszített anyagai forradalmasították a divatot, bár ő inkább a tökéletességre törekedett. A tradíciókat a modernitással párosította, a varrás és a kidolgozás technikáját, a tervezést és a szabászatot művészi színvonalra emelte. Divatházát az egyéniséget hangsúlyozó öltözködés jegyében hozta létre, hogy kiemelje a nőket a mindennapok egyhangúságából. Kreációi egyszerűek, de elegánsak, egyediek és érzékiek voltak. A Givenchy-blúzok, szoknyák, kalapok és kabátok vonalvezetése rövid idő alatt meghódította a nőket.


Forrás: Wikipédia


Mesterének a spanyol Christobal Balenciagát tekintette, akihez később szoros baráti és munkakapcsolat fűzte. 1954-ben találkozott Audrey Hepburnnel, aki negyven évig volt a múzsája. A legenda szerint Katharine Hepburnre számított, amikor Miss Hepburn a Sabrina forgatása előtt megjelent műhelyében. Givenchy, aki sohasem nősült meg és barátnője sem volt, azonnal meglátta a bájos és törékeny színésznőben az általa keresett eszményi nőt. Lenyűgözte az őzike szemű szépség természetes eleganciája, a színésznőt pedig a kiválasztott fehér estélyi ruha vette le a lábáról. A Sabrina végül a kosztümökért járó Oscart nyerte el. Ettől kezdve a divatház arca, modelljeinek népszerűsítője és a divatdiktátor személyes barátja maradt. Givenchy tervezte Hepburn fiának keresztelőruháját és ő fizette a haldokló színésznőt az Egyesült Államokból Svájcba szállító repülőgép költségeit.


Népszerűsége az egekbe szökött, kreációi kifinomult eleganciáját világszerte ünnepelték. Olyan hírességek lettek törzsvásárlói, mint Jackie Kennedy, Grace Kelly, 1957-ben a Funny Face című musicalért ismét Oscar-díjra jelölték. Egyik legemlékezetesebb munkája az Álom luxuskivitelben volt, azt a kis fekete ruhát, amelyet Hepburn viselt a filmben, 2006-ban félmillió fontért árverezték el.


Forrás: ACMI


Givenchy az elsők között emelte divatbemutatóit „színházi” eseménnyé, még modelljeinek hajstílusát és a hozzá illő sminket is előírta. Az általa tervezett ruhákhoz illatokat is komponált, az elsőt természetesen Hepburn ihlette, annak nevéhez (L’Interdit – Tilos) illően egy ideig csak ő használhatta, tömegcikké később vált. Az üzletház a későbbiekben bébiparfümöt és tizenkét év alatti kislányoknak kifejlesztett kölnit is piacra dobott, emellett kiegészítőkkel (órákkal, ékszerekkel, szemüvegekkel) is megjelent. 1968-ban debütált minőségi készruha (pret-a-porter) kollekciója, öt évvel később a Gentleman Givenchy férfikollekció (a Givenchy Ment 1996-ban dobták piacra), majd 1974-ben az első férfiparfüm. A divatház az ezredfordulón új vállalkozásba kezdett: világszerte saját szépségszalonokat nyitott luxusszállodákban.


1988-ban eladta divatszalonját a Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH) csoportnak, csak a művészeti irányítást tartotta meg 1995-ig, végleges visszavonulásáig. (A Givenchy legutóbbi kreatív igazgatója, a divatházat sötét, gótikus kreációival újjáélesztető Riccardo Tisci néhány hete jelentette be távozását.) Givenchy azzal magyarázta döntését, hogy már nem talált helyet az általa képviselt klasszikus értékeknek. 2014 októberében, amikor életmű-kiállítása nyílt Madridban, így nyilatkozott: „A magas színvonalú ruhakészítés a végéhez ért. Nincsen már Divat, csak különböző divatok vannak, az utolsó, csodákat alkotó divattervező Yves Saint-Laurent (1936-2008) volt”. Givenchy visszavonultan él franciaországi birtokán, utolsó kompozíciója 2007-ben egy Bálint-napra tervezett bélyeg volt.

Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés