Lelki morzsák
5 tipp, hogy megteremtsd az egyensúlyt a munka és a magánélet között
A karrierépítés fontos… de nem szombat este!
Sokan beleesünk abba a hibába, amikor elkezdünk dolgozni, hogy mindent a munka elé helyeznünk: e-mail csekkolás a szombat esti buliban, túlórák, pluszfeladatok… mindent bevállnunk, hogy elnyerjük a főnök szimpátiáját, ezáltal pedig előre jussunk. Az első hónapokban egy új munkahelyen természetes, hogy egy kicsit felborul az egyensúly, de ha ez az állapot tartósan elhúzódik, a magánéletünk után az egészségünk is rámehet a munkafüggőségre. A folyamat hátterében állhat a menekülés az élet többi területén megélt kudarcoktól (pl. sikertelen párkapcsolat), illetve az önbizalomhiány is (azt gondolod, csak akkor vagy értékes a munkahelyeden, ha mindent bevállalsz). Először tehát fontos, hogy magadban tisztázd, mi az, ami miatt eltolódott az egyensúly a munka irányába, az alábbi tippek pedig segíthetnek a helyreállításában és a kapcsolataid ápolásában a karrierépítés mellet is!
1. Keresd a lehetőségeket az együtt töltött időre!
Nem kell minden nap esti programot csinálni a pároddal vagy a barátaiddal, de használd ki a lehetőségeket, amikor találkozhattok – akár egy ebéd vagy egy kávé napközben is megszakíthatja a munkát, a közös hobbitok, vagy egy hétvégi kirándulás pedig jó alkalom a kikapcsolódásra: teremtsétek meg az alkalmat, és töltsetek együtt minél több minőségi időt!
2. Nyiss a másik érdeklődése felé!
Találd meg azokat a pontokat, ahol kapcsolódni tudsz a másik munkájához vagy hobbijaihoz: ha focizik, menj el egy meccsére, ha mindketten sokáig dolgoztok, üljetek be együtt valahova, ahol van wifi! Ha van rá lehetőség, ismerkedjetek meg egymás kollégáival – ha már tudjátok arcokhoz kötni a neveket, egy fokkal izgalmasabb lesz megbeszélni a munkahelyi sztorikat!
3. Ünnepeljétek meg együtt sikereket
Fontos, hogy ti is érezzétek, a munkáért hozott áldozatok megérik, és ha egy hosszabb, keményen átdolgozott időszak sikerrel zárul, adjátok meg a módját az ünneplésnek! Ezzel azt is kimutathatjátok egymásnak, hogy támogatjátok a másikat a karrierje építésében, és valamilyen különleges program kárpótolhatja a párodat azért, mert az utóbbi időben kevés időt töltöttél vele.
4. Tanulj meg nemet mondani a munkahelyeden is
Hányszor mondtál nemet a főnöködnek, amikor egy újabb plusz feladatot kért tőled? És hányszor mondtad le a közös programokat a pároddal vagy a barátaiddal a munka miatt vagy, mert fáradt voltál? Ha az utóbbi több, próbáld meg visszaállítani az egyensúlyt – nem csak azzal fogsz bevágódni a munkahelyeden, ha minden apró feladatot elvégzel! Lehet, hogy a kirúgás fenyegetőbbnek tűnik, mint a barátok elvesztése, viszont régen rossz, ha azért tartanak meg egy munkahelyen, mert rád lehet sózni minden pluszmunkát. Jogod van néha nem elérhetőnek lenni, és nem a munkát helyezni az első helyre.
5. Kérj segítséget!
Ismerd fel, kitől és miben kérhetsz segítséget – azért dolgoztok csapatban, hogy ne egy ember végezzen el mindent. Mindenkinek megvannak az erősségei, és nagy előnyt kovácsolhatsz abból, ha ezt felismered, mert másoknak megadod a lehetőséget, hogy kibontakozzanak, neked pedig több időd szabadul fel – a munkahelyed pedig összességében jól jár. Win-win, nem?
+1. Végül pedig ne felejtsd el értékelni a másik türelmét, támogatását és megértését! Ne vedd természetesnek, hogy vár rád, és bármennyiszer mondod le a közös programot, melletted marad, mert szeret – egy ideig persze, de ez a részéről is lemondással jár, így fontos, hogy észrevedd és kifejezd felé, mennyire jól esik, hogy támogat téged!