Stílus
8 dolog a ZARA-ról!
A divat és a reklám mindennapjaink szerves része, azonban vannak olyan rejtélyek, amiknek csak kevesen néznek utána. Ilyen például a ZARA üzletpolitikája.
Fotó: Getty / Istock
- A ZARA (1975) mint márkanév alapítója Amancio Ortega volt, aki mostanra Spanyolország leggazdagabb üzletembere és a világ leggazdagabb emberei közé sorolható.
- Az első üzlet a galiciai A Coruña-ban nyílt meg. Amancio Ortega eredetilegZorbanéven szeretett volna üzletet nyitni, ám ez a név már le volt védve.
- A ZARA filozófiája nagyon érdekes, az egyetlen olyan divatmárka, amely nem fordít költséget reklámra. Azt gondolnánk, hogy egy márka csak akkor képes fennmaradni, ha folyamatosan reklámoz, azonban ezt a ZARA stratégiája teljes mértékbe megcáfolja. A ZARA sosem reklámozza magát, de mégis millió vásárlója van. A minimális reklámot az üzletek és a márkanévvel ellátott táskák biztosítják, melyeknek köszönhetően a ZARA mégis szájról szájra jár. Ezzel marketingre a bevételnek mindössze csak 0,4%-át fordítják.
- A divatban nincs szerzői jogvédelem, sem szabadalom, ami van, az a védjegy. A ZARA a fast fashion elvét követi. 200 divattervező dolgozik azon, hogy a ZARA ruhák a legrövidebb időn belül alkalmazkodjanak a legújabb trendekhez (színben, szabásban).
- Egy átlagos üzlet évente háromszor cserél kollekciót, ezzel szemben a ZARA tizenhétszer.
- A ZARA hajószállítmánya minden kedden és csütörtökön indul útjára.
- A ZARA üzleteinek nincs raktára, csak az vásárolható meg, ami ki van helyezve az üzletben.
- A ZARA a társadalmi osztályok közül a középkategóriába sorolható, felemelkedés orientált réteget célozza meg, akik számára élvezetes a vásárlás, és szenvedélyüknek heti kétszer hódolnak.