Kövess minket

Stílus

Divathetek A-tól Z-ig

Minden, amit tudnod kell az év legfontosabb divateseményéről!

Megosztva

Múlt héten a New York Fashion Week elindulásával kezdetét vette az az egy hónap a divatban, amikor a tervezők különböző helyszíneken bemutatják a kollekcióikat a következő szezonra. Hogy up-to-date legyél az év divateseményében, összeszedtük a legfontosabb információkat a divathetekről A-tól Z-ig.

AAnna Wintour, az amerikai Vogue főszerkesztője, és Anna Dello Russo, a japán Vogue divatszerkesztője a divathetek elmaradhatatlan szereplői, akik egy biccentésükkel képesek formálni a közízlést. Anna Wintourt a minden reggel frissen beszárított bubifrizurájáról és a titkosügynököket is megszégyenítő napszemüvegéről ismerhetjük fel, ADR pedig extrém stílusával lóg ki a tömegből.

B – a bloggerek most már valahol félúton mozognak a sztárok és divatszerkesztők között, sokszor az első sorból közvetítve a bemutatókat. Néhány divatblogger, akiket érdemes Instagramon is követni az exkluzív fotókért: @chiaraferragni, @susiebubble, @songofstyle, @bryanboy, @rumineely és Magyarországról @festyinstyle.

C – Haute Couture Fashion Week csak egyszer van egy évben, tavasszal Párizsban, és a különlegesen aprólékos és minőségi anyagokból, megrendelésre készülő ruhák bemutatását jelenti. Viszonylag kevés márkának van haute couture vonala, mert ehhez az alábbi követelményeknek kell megfelelnie: privát ügyfelek számára megrendelésre gyártott, egyedi darabokat kínál, Párizsban saját szabászatot működtet legalább 15 tagú személyzettel és minden évben bemutat egy minimum 35 darabos kollekciót a párizsi közönségnek.

D – egy divatbemutató általában lepereg 10-20 perc alatt, de hónapokig tartó készülődés és komoly csapatmunka kell hozzá, hogy összejöjjön. A színfalak mögött fodrászok, sminkesek, stylistok, modellek és tervezők hada nyüzsög már órákkal a bemutató előtt, és szinte tapintható az izgalom.

EEleanor Lambert amerikai publicista rendezte meg az első divathetet 1943-ban, New Yorkban, mert a háború alatt a párizsi tervezők kollekciói nehezen beszerezhetővé váltak, így megtörve a franciák egyeduralmát az amerikaiakra irányította a figyelmet. Addig még az amerikai Vogue-ban sem mutattak be nagyon a francián kívül más tervezőket, Eleanor után ez megváltozott.

F – a „frow”, avagy a hírességekkel és befolyásos divatszerkesztőkkel megpakolt front row garantálja, hogy a média figyelme is a bemutatóra irányuljon. Megvannak az egyes márkák állandó vendégei, azok a sztárok, akik képviselik a brandet vagy különösen jóban vannak a tervezővel és gyakran viselik a ruháit, így például biztos, hogy egy Chanel show-n megtaláljuk Kirsten Stewartot, vagy újabban Johnny Depp lányát, Victoria Beckham bemutatóján pedig ott ül az egész Beckham család.

Ggrandiózus bemutatókból sincs hiány, maga kifutó sokszor mesés helyszínné változik, és a díszlettervezők igazán kitesznek magunkért, hogy különleges élményt nyújtsanak a vendégeknek. A nagyzás királya címet azonban senki nem veheti el Kaiser Karltól, aki mindig a leglátványosabb díszlettel kápráztatja el a közönséget a Chanel bemutatóján.

H – a helyszín a nagyobb bemutatók esetében sokáig egységes volt, New Yorkban a Lincoln Center, Londonban a Somerset House, Párizsban pedig az impozáns Grand Palais. Az utóbbi években viszont az is divattá vált, hogy több tervező alternatív helyszínt választ, ahol jobban átjön a kollekció hangulata, például egy elhagyatott gyárépületet Brooklynban, így a divathetek kezdenek feldarabolódni, amiből az Uber profitál a legtöbbet.

I – az Instagram és a Snapchat ma már a bemutatók elsődleges közvetítési felületei: a közönség mellett a tervezők és a modellek is gyakran posztolnak a kulisszák mögül, így ha bennfentesnek szeretnétek érezni magatokat, csak keressetek rá a #fashionweek hashtagre!

J – a divathét bemutatóira nem lehet jegyet venni, egy regisztrációs díj befizetése után meghívásos alapon működnek, így minél nagyobb név valaki, annál jobb eséllyel fog minél több bemutatóra meghívót kapni. A meghívok pedig a mai napig hagyományos, legtöbbször kézzel aláírt levél formájában érkeznek.

Kkávé nélkül nem lehetne túlélni a divatheteket, ugyanis a résztvevők számára ez a csodálatos esemény egyben kemény munkát is jelent, napi maximum 4-6 óra alvással, egyik bemutatóról a másikra rohanással, gálákkal, vacsorákkal és afterpartikkal. Mindemellett az újságírók és bloggerek közben serényen végzik a munkájukat, és este fáradtan hazaesve nekiállnak feltölteni az outfit fotókat és megírni a beszámolókat, a modellek pedig már órákkal a bemutatók előtt ott vannak, hogy elkészüljön a sminkjük és a frizurájuk, ami egy reggeli show esetében nem éppen későn kelést jelent. Na nem mintha nem érné meg azért, amikor élőben láthatod a legújabb kollekciókat elvonulni magad előtt!

LLondon volt az utolsó a nagy négyből, aki belépett a Fashion Week programjába, általában az underground, kicsit punkosabb, vagány stílust képviselő tervezők prezentálnak itt.

M – általában 20-30 modell dolgozik egy bemutatón, az alsó korhatár 16 év, felsőben pedig Carmen Dell’Orefice döntött rekordot, amikor 81 évesen sétált végig a kifutón.

NNew York a négy legnagyobb divathét közül az első, mindig itt kezdődik a szezon, majd London és Milánó után Párizzsal zárul. Őket nevezik a nagy négynek, de ezek mellett a világon most már körülbelül 40 országban tartanak divathetet évente kétszer a helyi tervezők kollekcióinak bemutatására, köztük Magyarországon is.

Ookostelefon és (a töltője) nélkül senki nem indul el a divathétre, mindegy, hogy a bemutatókon, az utcán, vagy az afterpartikon vagyunk, a szelfizés, a kapcsolattartás és a posztolás kötelező!

PPress Weeknek hívták eredetileg a divathetet, mert elsősorban az újságíróknak mutatták be a tervezők az új kollekcióikat fél évre előre, a hivatalos Fashion Week elnevezés csak 1993 óta van érvényben.

R – a ready to wear a haute couture mellett a kollekciók másik vonala, olyan darabok, amelyek több méretben, a világ minden táján a boltokba kerülnek és azonnal viselhetőek. A divathetek alatt ezeket mutatják be a tervezők.

S – a street style, azaz az utcai divat az utóbbi években legalább akkora figyelmet kapott a divathetek alatt, mint a kifutón vonuló modellek. A bemutatókat látogató bloggerek, újságírók és hírességek azonnal a kamerák kereszttüzében találják magukat, stílusukkal pedig trendeket teremtenek, ezért érdemes a street style fotókat is csekkolni. Híres street style fotósok: Tommy Ton, Yvan Rodic (The Facehunter), Scott Schuman (The Sartorialist).

T – nagy divathét minden évben tavasszal és ősszel van, fél évre előre mutatva be a következő kollekciót, így jelenleg a jövő tavaszi-nyári kollekciók bemutatói zajlanak.

U – a divathét a résztvevőknek egy hónap folyamatos utazást és rengeteg előre kiválasztott outfitet jelent, hiszen amint véget értek a bemutatók egy városban, máris repülnek át a következő helyszínre. A híresebb vendégeknek persze nem kell annyi cuccal utaznia, mert tervezőktől is kapnak útközben ruhákat, akik szeretnék, hogy élő reklámként viseljék őket – azért nem sajnáljuk őket!

V – a vásárlók természetesen a divathetek elsődleges célközönsége. Ahhoz, hogy a tervezők el tudják adni a kollekcióikat, ugyanúgy szükségük van a közönség soraiban a törzsvásárlóikra, mint a reklámra, így az újságírókra és bloggerekre, akik a nagyobb közönség felé is eljuttatják őket. Régen a bemutatók szűkkörűek voltak, de most már virtuálisan nagyon kitágult, ki követheti őket élőben: gyakorlatilag bárki, akinek van internete.

Z – a zene külön fontosságot élvez a divatbemutatók esetében is, a tervezők DJ-kel, zenekarokkal együttműködve alkotják meg a bemutatók soundtrackjét. Gyakran a zenészek a show alatt a kifutón foglalnak helyet, és élő koncerttel színesítik a bemutatót.

Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés