Kult
Cenzúra egy amszterdami múzeumban
Amszterdam egyik múzeuma, új elnevezéseket ad a műveknek, nehogy sértőnek találja azt bármelyik népcsoport.
Egy igen ellentmondásos és vitatott lépést tett az amszterdami Rijksmuseum, hiszen minden olyan kifejezést próbál átnevezni, amely sértő lehet egyes népcsoportok számára. Egészen odáig mentek a múzeum üzemeltetői, hogy néhány festménynek, illetve szobornak is új címet adnak, sőt néhány alkotást egyenesen eltávolítanak az intézményből.
Olyan szavak, mint a ,,néger” vagy a ,,törpe” sem szerepelhet a múzeum falai között. Ennek az új rendszernek az áldozata a 19. századi posztimpresszionista festő is, Paul Cézanne, akinek A Negro Scipio nevű festményét kifogásolják csakúgy, mint Simon Maris képét, akinek a Young Negro-Girl című képét már átneveztek Legyezőt tartó fiatal lány-ra.
A látogatók és a szakértők egy része felháborodását fejezte ki a múzeum tizenkét kurátoránál, elmondásuk szerint, a mai felfogásban a művészetet nem szabadna cenzúrázni.
A múzeum felől, az a magyarázat érkezett az új rendszerről, hogy nem szeretnének senkit megbántani, az esetleges kifejezésekkel, de ők sem vennék jó néven, ha elutaznának egy másik országba, ahol „Sajtfejű nő a sajtfejű gyermekével” ( A holland embereket gyakran nevezik Kaas Kops-nak külföldön) kifejezést használnák egy holland személyeket ábrázoló képen.
A holland nyelvben a hottentotta kifejezés, a dadogást is jelenti. Úgy gondolják, hogy ez is sértő lehet a Dél-afrikai nép számára.
A múzeum internetes oldalán a ,,néger” kifejezésre, csaknem 130 találat van. Ezt az eredményt is próbálják csökkenteni.