Elektronikus
„Senki ne kérjen Skrillexet, nem fogjuk elhívni a Hajóra” – Next Level interjú
A Next Level bulisorozat 2014 szeptembere óta Magyarország legkomolyabb basszuszenei Mekkájává nőtte ki magát. Rendezvényeikre nem csak a stílusért rajongó itthoni közönség, de a környező országok fiataljai is rendszeresen járnak, köszönhetően a kurrens külföldi producereknek és a családias hangulatnak. Az alapcsapat a Dublic tesókból, Sammie Beats-ből, Skrude-ből és B’Andréból áll, de rengeteg magyar producer megfordul náluk. Trendekről, a magyar piac viszontagságairól és a korhatár meghúzásának örök vitájáról Tóth Gábor szervezővel beszélgettünk.
OFF: 2011 januárjában volt a Noise Night Life tragédia, úgy gondolom utána elég nagy üresség tátongott a basszus zenei rendezvények területén. Később elindult több dubstep bulisorozat is, majd jött vele a trap, amit nektek azért sikerült felszippantani. Ma Magyarországon a Next Level a legnagyobb ilyen típusú bulisorozat, de ennek volt egy útja.
Gábor: A magyar tragédiától eltekintve ez egész Európára jellemző volt 2010 után. 2010 és 2015 között mondjuk így, a harsány basszus alapú elektronikus zene háttérbe szorult és a korábbi, nagyon népszerű brostep és társai eltűntek, átvette a helyüket egy sokkal kevésbé harsány trap kultúra. Ez abban különbözött az elődöktől, hogy ennek nem Európában vagy Angliában volt a székhelye, hanem Amerikában, emiatt kevés városban vert ezen a kontinensen gyökeret és ezért örülünk, hogy ebben a régióban Budapest volt az a város, ami először pezsdítette fel a trap és rap szcénában a klub életet. Ez persze azóta túlmutat önmagán, hisz Romániában, Szerbiában, Ukrajnában és Görögországban is vannak nagyon tehetséges trap-rap producerek és nívós rendezvények. Mi törekszünk rá, hogy akiket elhívunk azok minél aktuálisabbak és zeneileg előremutatóak legyenek.
Egy tavalyi Soundhead interjúban azt mondtad: „2016 végétől a Next Level már nem csak egy rendezvénysorozat nevét fogja jelenteni…” Összejött?
Igazából összejött, de még mindig van hova fejlődni. A Next Level brand nem csak bulisorozat, hanem egy nagy közösség is (#nextlevelfamily) amely tehetséges hazai producereket és hasonló gondolkodású embereket is magában foglal. Most már van saját podcast sorozatunk, és dolgozunk azon, hogy egy zenei kiadó is létrejöjjön. Ezeken túl is vannak még lehetőségek a brandben, alkalmi rendezvények, megjelenések szintjén.
Nagy előrelépés, hogy elindulhatott a podcast, ahol amúgy nem csak magyar zenészek mixeit lehet majd hallani, hanem egy-egy aktuális külföldi előadóét is. Többen maguktól jelentkeztek, hogy csinálnának mixet, ami számunkra külön öröm és megtiszteltetés.
Külföldi terjeszkedés is tervben van?
Sok megkeresés volt közös munkára külföldről, de még nincs semmi konkrétum ezzel kapcsolatban. Svájci, német, holland kapcsolataink is vannak, ha ez létrejönne, akkor az megint egyedülálló dolog lenne. Volt több olyan külföldi partiszervező is, akik még a bulijainkra is eljöttek, miután hallottak rólunk, utána pedig meg is keresett minket a közös munka ötletével.
Az áprilisi Datsikos esemény az úgy valósulhatott meg, hogy összeállt jó pár európai promoter, francia, cseh, német, és együtt közös erővel hoztuk el Európába. Nem lett volna külön turnéja, one off show-ra pedig nem éri meg idehívni, így viszont közösen összehoztunk neki egy mini-EU turnét, melybe Budapest is bekerült. Ezért is hasznos jó kapcsolatot ápolni más városok, országok, hasonló gondolkodású promotereivel, vagy buliszervezőivel.
2014 szeptembere óta sokat változtak a basszus zenei szcéna aktuális trendjei. Akkor még egyértelműen a trap zene ment, most hogy érzed mi pörög épp?
2014 volt az átmeneti időszak utolsó éve talán, akkor még nem volt ennyire nagy stílusirányzat a trap Magyarországon. Utána indult el a HUCCI-féle, minimalisztikus vonala a trapnek, ami szépen lassan egyre harsányabb és harsányabb lett. Jött a hybrid, ami az EDM-nek, a dubstepnek és a trapnek egyfajta ötvözete. Végül visszaérkeztünk a harsány, dubstep-szerű, de már egészen új hangzásokkal bíró zenékhez. Ennek is születtek alirányzatai, ilyen például a riddim, amely, habár pár éves műfajról van szó, most nyert igazán teret a fiatalok körében. . Mindig jó a frissülés, hisz születnek új zenék, előjönnek új producerek, új bulik.
Mekkora lutri elhívni egy előadót? Sok szervező beszélt már arról, hogy itthon nem lehet megjósolni, hogy mire fog ráharapni a közönség. Közben azért azt veszem észre, hogy a Next Level bulijai szinte mindig fullon mennek.
A magyar partikultúrára mindig is az volt a jellemző, hogy bizonyos előadók, függetlenül a nemzetközi hírnevüktől sokkal népszerűbbek itthon, mint a világ többi pontján. Ez persze fordítva is igaz. Vannak, akik Amerikában és Ázsiában világsztár státuszban vannak, de ha Magyarországra elhívod őket óriási érdektelenség övezi a fellépésüket. Ez az, amit nagyon nehéz programszervezőként megszűrni.
A mai világban a körítés és a következetesség is sokat számít. Mivel a fellépőink 90%-a nem csak, hogy Magyarországon, de Európának ezen a felén is először jár, ezért egyfajta célunk is, hogy mi mutassuk be ezeket a fellépőket a közönségnek, ehhez pedig az kell, hogy bízzanak az emberek az ízlésünkben és a döntéseinkben. Eljönnek és meghallgatnak egy olyan előadót, akiről korábban lehet, hogy nem is hallottak. Szerencsére ez gyakran előfordul nálunk.
Közben hallgatunk a közönség vágyaira is, többször megkérdeztük már őket, hogy kit szeretnének hallani. Ezeket persze ésszerű határokon belül tudjuk csak teljesíteni, tehát ne kérje senki Skrillexet, mert nem fogjuk tudni elhívni a Hajóra, bocsi. Bár nekünk is nagy vágyunk lenne egy ilyen kaliberű előadóval közösen zenélni egy intim, kis kapacitású helyszínen.
Dublic-ként azért már elég rég óta nyomjátok a tesóddal. A folyamatosan felbukkanó stílusok közül mi volt az, amit ki nem állhattál és mi az, amit sajnáltál, hogy nem jutott neki elég idő.
Muszáj azzal kezdenem, hogy jó vagy rossz zenei stílus nincsen. A minőségtelen zenék mindig túlsúlyban lesznek, de hogy a kérdésre is válaszoljak az elmúlt 10 évben mindig is a tört ütemek (dubstep, trap, hiphop, breakbeat) álltak hozzánk közelebb, az EDM (mint stílus) pedig kevésbé.
Olyat viszont már nem tudok mondani, amit sajnáltam, hogy kiment a divatból, mert mi mindig is szerettük összekeverni a különböző stílusú zenéket. Tempófüggetlenül, 100 bpm-től egészen 180-ig minden fellelhető a mixeinkben. Soha nem éreztem egy stílusnál sem, hogy kár, hogy ez már a múlté, hiszen a jövő zenéje az izgalmas számunkra.
[vembed fbvideo=”https://www.facebook.com/nextlevelbudapest/videos/1408726902520849/” ]
A zenélés és a Next Level szervezése mellett az A38 egyik programszervezőjeként is dolgozol. Mintha ott is egyre több lenne a DJ, a zenekarok kárára. Nincs annyi közepesen híres zenekar, akit el lehetne hívni és még a közönség is kifizetné?
Mivel én az elektronikus zenei programokért felelek, ezért átfogóan csak erről tudok nyilatkozni. Véleményem szerint a zenekarok és a DJ produkciók is egyre többen vannak az A38-on. Mi próbálunk zeneileg minél színesebb felhozatalt csinálni, ami nem egyszerű, hisz minden szórakozóhelynek megvan a saját zenei orientációja. Most egyértelműen a basszus zenei rendezvények pörögnek a legjobban, de ugyanúgy van indie, kísérleti elektronika, techno, goa, synthwave vagy ambient. A nyár beköszöntével beindult az orrterasz is, ahol keddtől vasárnapig minden nap ingyenes programok kapnak helyet, legyen az house, chill out, hiphop, vagy techno.
Jó, hogy mondtad az orrteraszt. Lesz idén HOT SPOT?
Hot Spot olyan formában, mint tavaly volt nem lesz. Nagyobb szabású, szabadtéri Next Level rendezvények lesznek minden nyári hónapban, mint ahogy klub rendezvények is. Továbbgondoltuk ezt a szabadtéri dolgot, hisz terveink szerint a nagy július 20-ai Open Air buli mellett minden hónapban lesznek kisebb volumenű, de más hangulatú szabadtéri bulijaink is.
Egy kis előzetes az Open Airről?
Neveket nem mondhatok sajnos, de fesztivál headlinerekről beszélünk. Stílusban a traptől kezdve a riddimig sok minden képviselve lesz.
Hucci, Stööki Sound, Getter, Eptic, Funtcase, Kayzo, Datsik, Cookie Monsta, TrollPhace, Monxx, Wiwek, Trampa, Bear Grillz, Seven Lions, szép sorrend volt eddig az évben, ki volt a legemlékezetesebb idén és miért?
Minden buli emlékezetes valamiért, de az idei évben az egyik legemlékezetesebb egyértelműen a Barba Negrában megrendezett Getter, Eptic, Funtcase buli volt. Az ezüstérmes pedig a Datsik, Cookie Monsta, Trollphace, Monxx áprilisi bulija volt. Egyrészről a méretük miatt, no meg azért, mert Getter-t már nagyon régóta el akartuk hívni mi is és a közönség is. Először lépett fel itt a régión belül, szóval még külföldről is rengetegen jöttek a bulira. Nagy élmény volt.
Mennyit növekedtek a fellépők gázsijai az induláshoz képest? Gyakran előfordul, hogy valaki annyira nagy összeget kér, hogy muszáj offolnotok?
Egyes előadók esetében néhány év alatt több mint tízszeres az áremelkedés. Mivel szeretünk aktuális, korábban Európában még nem turnézó neveket elhívni, ezért két opciónk van. Vagy az előadó karrierjének a beindulása előtt, vagy a lecsengő időszakban lehet meghívni. Mikor épp a legnagyobb a hype valaki körül, akkor egyszerűen kitermelhetetlen, maximum fesztiválokra lehet őket elhívni.
A két opcióból tehát egyik se ideális, de mi inkább akkor hívjuk őket, mikor még csak sejtjük, hogy be fognak pörögni. Jó példa erre Marshmello tavaly márciusi Akváriumos fellépése. Ő most -rá másfél évre- a Balaton Sound nagyszínpadán fog fellépni. Ha tehát beletalálunk a közelgő hype-ba, akkor az az első és utolsó alkalom, hogy meg tudjuk hívni az előadót egy klubrendezvényre.
A második kérdésre pedig az a válasz, hogy folyamatosan ezt tesszük. Küzdünk, hogy a drága amerikai piac ellenére ide tudjuk olyan előadókat hívni, akiket korábban még senki nem tudott. Jauz is ilyen, aki azóta szintén fesztivál headliner lett, de említhetnénk NGHTMRE-t és RL Grime-ot is. Ezeket nagyon nehéz megjósolni. TroyBoi-ról például meg nem mondtuk volna, hogy ekkorát nő itthon a népszerűsége. Mikor először hívtuk az A38-ra sold out lett, majd utána később az Akvárium NagyHallját is megtöltötte. Tavaly a Sziget fesztiválon tízezer ember előtt lépett fel, idén pedig a Balaton Sound-on játszik.
Ha nem számítana a pénz, akkor kit hívnál el?
Kendrick Lamar, ez egyértelmű.
Mit gondolsz a rendszeresen visszatérő korhatár vitáról? Voltak már nálatok 16+-os és 18+-os bulik is.
Mióta elektronikus zenével foglalkozom, mindig újra és újra feljön ez a kérdés. Egy szórakozóhelynek egyáltalán nem éri meg 18 alatt beengedni embereket, mivel nem fogyaszthatnak alkoholt, tehát nekik ez nem biznisz, ami érthető. De közben a fiatalok mellett szól, hogy ők hallgatják ezeket a zenéket. Ráadásul a hírvivői ezeknek a stílusoknak, és egy klubnak is. Ők azok, akik lelkesen tudnak rajongani egy-egy előadóért és elképesztő energiával vannak jelen a bulikon, már ha beengedik őket. Azáltal pedig, hogy a klubok 18+-osak, csakis fesztiválon hallgathatnak ilyen zenét.
Közben az is igaz, hogy a 18 éven alattiak között vannak olyan bulizók is, akik a még kialakulatlan partikultúrájuk miatt felelőtlenebbek sok szempontból, nem figyelnek annyira magukra, társaikra és a környezetükre, de ez nem az ő hibájuk, ez a kor jellemzője. Több olyan buli is volt, ahol 18 alattiaknak is zenéltünk, és nagyon jó hangulatú volt. Szerintem olyan megoldás nem létezik, ami mindkét félnek jó, mert akkor már megtaláltuk volna. A rendezvényeink nagy része 18+-os, de most nyáron is lesz olyan, ahova jöhetnek fiatalok is.
Ha Diplo idén is afterezni akarna, mi lenne a reakciód?
Attól a ponttól kezdve, hogy a Sziget bejelentette, hogy idén ismét Major Lazer koncert lesz a nagyszínpadon, minden nap eszembe jut ez a kérdés. Két éve már sokunknak okozott egy álmatlan éjszakát , hisz 4-5 óra leforgása alatt intéztük el, hogy az A38 le tudja vezényelni az afterpartiját, de ez végül meghiúsult. Van olyan, hogy Diplónak nincs kedve, és akkor abból nem lesz buli. Ha megkérnének újra, biztosan nem mondanék nemet most sem. Egy ilyen felkérést szerintem senki nem utasítana vissza.