Stílus
Egy hónapra szivárványosba borul az IKEA ikonikus, kék-sárga bevásárlótáskája
Nem igen van olyan ember a világon, aki ne ismerné a FRAKTA szatyrokat. Igen, az IKEA ikonikus, kék-sárga bevásárlótáskáiról van szó, melyek az elmúlt évek során amellett, hogy megmaradtak praktikus és megbízható (ha valami, akkor ez nem szakad és nem foszlik) bevásárlási kelléknek, az utcai öltözködés és a közösségi média elmés kreatívjainak hála streetwear kiegészítők és konkrét divatcikkek is lettek belőlük.
A hullám valamikor 2017-ben indult el, még felsorolni is nehéz, hogy ki/kik mennyi és miféle módon alkották/gondolták újra a svéd óriáscég közepes-és nagy méretekben is elérhető táskáit. Láttunk belőle tangát, sapkát, nadrágot, arcmaszkot, bakancsot, custom Yeezy Boostot, sőt, még a menyasszonyi ruhában való pisilést könnyebbé varázsoló eszközt is. Aztán jött Demna Gvasalia és a Balenciaga, akik megcsinálták a fillérekbe kerülő szatyor luxus verzióját 2145 dollárért (~ 620 ezer forint), amire a skandináv vállalat mesterien humorosan reagált.
A sok-sok dizájneri beavatkozás és kisajátítás után május közepén maga az IKEA jelentette be, hogy a FRAKTA egy új, szivárványos verzióját dobják piacra, mégpedig júniusban.
Nem véletlenül, ugyanis nemzetközi szinten, Európától az Egyesült Államokig ekkor tartják az LMBTQI-közösségeket és a másság elfogadását ünneplő Pride-hónapot.
,,Az Ingka Csoportnál hisszük, hogy mindenki megérdemli a tisztességes bánásmódot és az egyenlő lehetőségeket, szexuális irányultságtól vagy nemi identitástól függetlenül. Ezért minden év május 17-én megünnepeljük az IDAHOT-ot, a Nemzetközi Homofóbia, Transzfóbia és Bifóbia Ellenes Világnapot (International Day Against Homophobia, Biphobia And Transphobia), hogy kiálljunk a leszbikus, meleg, biszex, transznemű és az összes szexuális irányultságú és nemi identitású ember jogaiért.
Az IDAHOT megünneplése azt jelenti, hogy olyan befogadó munkakörnyezetet akarunk teremteni, ahol minden LMBT+ munkatársunkat örömmel fogadják, tisztelik és elismerik. Azt jelenti, el kell ismernünk, hogy mindenki önmaga lehessen a munkahelyén, és meg kell értetnünk, hogy az LMBT+ befogadás mindannyiunk felelőssége” – írta kapcsolódó közleményében az IKEA.
A homofóbia elleni hónapban 30 napon át teszik elérhetővé az ugyanúgy fillérekért megszerezhető, hazai árán 195 forintért futó darabot, a cég a táskák megvásárlásából befolyó összes bevételt a Human Rights Campaign nevű szervezetnek ajánlja fel, amelynek fő célja az LMBTQI családok támogatása.
A színes FRAKTA bag magyarországi megjelenéséről egyelőre nincs hír.
Az IKEA egyébként korábban már sok olyan nemes ügyért kiállt, amiért a Sajtóklub tagjainak ökle reflexből szorul össze, és amiért Kövér László katatón remegés kíséretében frusztráltan csavargatja az amúgy is rendezetlen bajszát: ilyen volt például a tömeges migráció hullámában érkező menekültek emberséges elszállásolása, vagy úgyszintén a sokszínű családok elfogadása, de a propaganda sikere érdekében szívesen elbagatellizált környezetvédelem kérdése is.
Ez még nem minden, a magyar IKEA az imént említett Kövér László házelnök nagy port kavart homofób nyilatkozata után is biztosította a hazai LMBTQI-közösségeket a szolidaritásáról:
Az északi gigacég június elsején az összes amerikai üzletének bejáratához kifüggeszti majd a Pride szivárványszínű zászlaját.
A tavalyi Pride-hónap kapcsán írt, LMBTQ zenészeket bemutató cikkünket itt olvashatjátok.