Stílus
Az ikonikus Air Jordan cipők története
Az 1980-as évek óta virágzó Air Jordan brand az egyik legnagyobb névvé nőtte ki magát a streetwear márkák között, és amióta megköttetett a valaha élt legnagyobb kosarassal, Michael Jordannel a Nike-alku, nem csupán a minőségi surranók szinonimájává vált az almárka, hanem a sportág és a hiphopközösség elsőszámú választásává. Rapperek sora készítette el saját lábbeliverzióját, többszáz utalással bír a dalokban, a korai Kendrick Lamar és ScHoolboy Q pedig egy számot szenteltek a legendának.
[vembed youtube=”AHQZrMOt-1E” ]Összességében 33 Jordan-széria létezik – a következő idén ősszel várható -, ugyanakkor ezek közül az „örök klasszikusok” közé csak 18 darab tartozik, melyek a nagy név karrierje során kerültek piacra. Mindegyik egy-egy korszakát jelöli, hiszen a Nike az 1984-es kezdetben kifejezetten Michael Jordannek tervezte, és ötleteivel a játékos is éveken át részt vett a munkálatok tökéletesítésében. A márka jelenleg 21 aktív NBA-kosarast szponzorál, így Chris Pault vagy Jimmy Butlert, de részt vesznek az amerikai foci, a baseball, és az autóverseny ligáiban is, a tavalyi év óta pedig a futballba is beszálltak a francia PSG háttérszeleként lábbelik terén.
Érdekesség, hogy amikor az „Air Jordan I”-gyel a sportlegenda először pályára lépett, az NBA kitiltotta azt, mondván, hogy nem felel meg a szabályban szereplő színeknek. Mondani se kell, hogy a történtek megfelelő hype-ot is nyújtottak a „szemtelen karizma” márkaérzésének kiaknázásához. Legalábbis így szól a fáma. Mára tisztázódott, hogy a kitiltott fekete-piros cipővariáns csupán az Air Jordan I alapjául szolgáló Nike Air Ship volt, a kihágás egyébként abban állt, hogy a meccsen viselt cipők legalább felének fehérnek kellett lennie a 2000-es évek végéig. A „betiltott cipő” marketingje azonban sikeres lett, kifizették az 5000 dolláros büntetést, és hamarosan mindenki olyan akart lenni, mint Michael, úgy akart „repülni”, mint Michael, azt akarta hordani, amit Michael.
Mai szemmel körbenézve a boltokban különösen hangozhat, de az Air Jordan piaci tarolása egy küszködő időszakából emelte ki a Nike-t, mindemellett az egész alkut Jordan menedzsere kötötte, hiszen a világsztár korábban inkább az Adidas-t és Converse-t preferálta.
Peter Moore tervezte a klasszikus első kiadást – mely egyébként az egyetlen 100 dollár alatti darab volt –, később annak különböző, „retro” néven ismertté vált színkiadásai jelentek meg az eredeti fekete-piros, fekete-kék, és fehér-fekete-piros nyomán.
Kiemelkedőbb darabok közé tartozik a hármas számmal jelölt, hiszen ezzel született meg a reptében zsákoló Jumpman-logó, a négyes pedig talán a legtöbb rapper személyes kedvence A$AP Rockytól kezdve Wiz Khalifáig, de ezt választotta egyedi dizájnjához Eminem és Travis Scott is, továbbá ez lett az első nemzetközi kiadású darab.
Később nagyobb szenzációk közé tartozott az Air Jordan XI, mely MJ legsikeresebb évével párosult, hisz MVP, All-Star MVP, és Finals MVP-vé is avanzsált, mielőtt átvette negyedik bajnoki gyűrűjét, mindemellett ebben szerepelt Tapsi Hapsi oldalán a Space Jam – Zűr az űrben filmben.
Az új évezredből érdemes kiemelni a 16. példányt, mellyel párhuzamosan Michael már mint csapatelnök és tulaj tevékenykedett, és a pályáról való visszavonulása a dizájnban is fordulatot hozott: a XVI már nem egy szakmai szemmel tervezett sportcipő, hanem egy divatdarab lett, reklámjában nem mellesleg Mos Def verselésével aláfestve ismerhette meg a nép.
[vembed youtube=”9tltSMDR8B8″ ]Az Air Jordan márka az elmúlt években sajnos veszített a lendületéből, és ezt meglepő módon pont a sneaker kultúra megerősödése okozza. A mostanában igazán népszerű lépők ugyanis sokszor nem sportoldalról, hanem a casual divatoldalról érkeznek, és ezt a trendet az olyan márkák érzik meg, mint az Under Armour, vagy éppen az Air Jordan. Szerencsére a márka gazdag történelme még hosszú távon viszi őket előre, hisz a vásárlók inkább az ikonikus darabok újraélésére vágynak, mint innovációra.