Hiphop
A gyógyszerfüggő fekete Post Malone szárnyalása
Juice WRLD diadalmenete a kiskortól mostanáig.
Volt egy Bones-unk, aztán jött Lil Peep, majd a szélesebb közönség is megismerhette végre mi az az emo rap. Azóta szomorkodik R&B-s, trapes alapokon Princess Nokia, lett egy Boyfriendzünk, Lil Uzi Vert is depisbe kapcsolt az XO Tour Llif3-on, sőt Yung Lean, Tracy és Kid Cudi neve is beugorhat, ha a zsánerre gondolunk. Ennek az áramlatnak a legújabb sztárja Jarad Higgins, azaz Juice WRLD is, aki a semmiből való feltűnése után váratlanul nagy figyelmet kezdett kapni, mostanra pedig a szcéna egyik legünnepeltebb, egyben legígéretesebb feltörekvő arcaként tekintenek rá.
A fiú Chiraq-ből, aki pop rockon nevelkedett
Higgins Chicagóból származik, abból a városból, ami a rap, és annak alműfajainak amolyan gócpontjának tekinthető, mindegy, hogy a jelent, vagy a múltat nézzük: Chiraq apró, fűszagú, fegyverekkel és félmeztelen keményfiúkkal teletömött házaiból indult útjára a drill, és még Jézus Krisztus is itt jött a világra. Komolyra fordítva a szót, arról a helyről van szó, ami Kanye Westnek, Chief Keefnek, Commonnak, Chance The Rappernek, Famous Dexnek, G Herbónak, Vic Mensának és Mick Jenkisnek is egyaránt otthont jelent, ebbe a pezsgő közegbe született hát bele a kis Jarad is, akit mélyen vallásos anyukája – aki egyedül nevelte őt és bátyját – távol akart tartani az erkölcstelennek bélyegzett hiphoptól. De mit volt mit tennie, hisz a szomszéd srácok már rég Gucci Mane-t, Jeezyt és Lil Wayne-t pörgettek, így szép lassan fia is rátévedt a “rossz” útra.
A még jóval a tinédzser kor előtt álló Juice rendesen rá is kattant az utóbbi előadókra, kilenc évesen pedig már olyan szomorúsággal hallgatta Kanye korszakalkotó 808s & Heartbreakjét, mintha tudta volna, mi is az a szerelem, mondta el az életét összefoglaló No Jumper interjújában. Annak ellenére, hogy Chief Keef a kedvenc rappere, mégis az imént hivatkozott Ye korong áll legközelebb a szívéhez, ami hangulatiságában jelentős átfedéseket mutat saját művészetével is.
De van itt még valami, ami alapjaiban határozta meg a zenész stílusát, ez pedig nem más, mint a kétezres évek pop punk/emó érájának hangzása. Az ötödikes Juice WRLD-nek nagyon megtetszett egy emo lány, akit azzal akart lenyűgözni, hogy Fall Out Boy-t, Paramore-t, Panic at the Discót, Black Veil Brides-ot, Bullet For My Valentine-t és Black Sabbathot kezdett hallgatni.
Azt nem tudni, hogy az udvarlás mennyire járt sikerrel, annyi viszont biztos, hogy ezek a zenék óriási inspirációval hatottak a rapper karrierjére, amiben az emo és a trap sajátosságai állandó jelleggel keverednek, legyen szó a Sting mintával operáló, depresszív Lucid Dreamsről, a grunge korszakot idéző gitárriffről a Lean Wit Me-ben, vagy csak szimplán a külcsínről.
Egy újabb szomi rapper Soundcloudról?
A Soundcloud hónapról hónapra termeli ki a frissebbnél frissebb előadókat, maga Juice is erről a platformról ért el a Billboard 100-as listájának kilencvenkettedik, majd hetvennegyedik helyére. Az All Girls Are The Same című track volt az első sláger, ami után a Pitchforktól kezdve az Interscope Recordsig mindenki felfigyelt a rapperre, a teljes áttörést viszont a Lyrical Lemonaden való debütálás jelentette. Van egy Cole Bennett nevű srác, aki ha klipet csinál neked, jó esetben az underground körökből egészen a csúcsig juthatsz.
A képlet persze nem ilyen egyszerű, de Bennett alig pár év alatt olyan brandet épített ki a limonádés projektjéből, hogy már bőven húzónévnek számít a szakmán belül, ha vizuálokról van szó. Vele társult hát Juice WRLD is, akinek egyenesen két videója is robbant Cole gondozásában, az előbbi AGATS, majd a másik, éppen 42 millió megtekintésnél járó Lucid Dreams. [vembed youtube=”mzB1VGEGcSU” ] [vembed youtube=”h3EJICKwITw” ] Higgins melankolikus számai nem csupán “imidzs nóták”, hanem komoly látleletet adnak a zenész mentális problémáiról, ezzel együtt végigkalauzolnak minket a hullámvölgyein, fesztelen, lazulósabb trapes kitekintésekkel, az egymást gerjesztő drogproblémák és a kapcsolati mélypontok közt ugrálva. Jarad szoros viszonyt ápol a szerekkel, ezt pedig nem is titkolja. Ő maga is annak a pusztító antidepresszáns krízisnek a részese, ami szép lassan tizedeli a szakma fiataljait, azon túl pedig az Egyesült Államok lakosságát is.
Az ifjú rapper generáció életét tönkrevágó xanax, a fű, a lean és a Future által is többször megénekelt perky, avagy percocet mind mind szerepet játszott/játszik Juice életében, aki állítása szerint (sajnos) már azelőtt tolta őket, mielőtt divattá váltak volna. Ugyanakkor célja utolsó esetben sem a népszerűsítés, vagy az eszményítés, sokkal inkább egy vele élő függőség megemésztése, kibeszélése és feldolgozása a zenén keresztül.
A motyogva rappelő egyslágeres Post Malone
Hiába rajongja körül a fél internet Juice WRLD-öt, hiába az egyik legjobban pörgő név a szakmában, mint minden zenész esetében, nála is van egy olyan fogyasztói réteg, ami inkább ellenvéleményt fogalmaz meg irányába, a következő, gyakran ismételt kritikák képében:
1. Úgy szól, mint Posty
Az állítás magában még meg is állná a helyét, viszont attól még, hogy orgánumát tekintve hasonlít is Post Malone-ra, mégsem érdemes egy kalap alá vennünk kettejüket, már csak azért sem, mert alapból kicsit mást, és más közösségnek közvetítenek. Juice-nak sikerült egy olyan sajátos, üdítő hangzást kialakítania, ami ugyan nem újította meg a nagy hype ellenére még eléggé gyerekcipőben járó emo rapet, de mégis hozzáadott ahhoz, hogy egy még izgalmasabb, sokrétű műfajként gondolhassunk rá. Ha meg már ott tartunk, hogy ki kinek a klónja, akkor most inkább bújjon el NewAge Jerkboy és 22 Savage is. [vembed youtube=”e6YYRLfUZ5M” ]
2. Ő csak egy mumble rapper
Na igen, a híres mumble rapper jelző, amit 2016-óta Wiz Khalifától eredeztethetünk. Röviden motyogós, dadogós mc-t jelent, aki jellemzően összefüggéstelenül, adlibeket és szavakat dobálva, egyszerű módon szövegel, a vád szerint egyszerűen motyog. A mumble rappert gyakran jellemzik azzal is, hogy nincs tehetsége a rappeléshez és freestyle-ozni, azaz rögtönözve rappelni még annyira sem tud. Juice többször megkapta azt, hogy ő szimplán rossz fajta számokat csinál, pedig nagyon ügyes lehetne, de ilyen megvilágításban azt hiszem szépen vissza is utasíthatná a címet ezzel:
3. Egyslágeres előadó
Jarad egy mixtapen, egy stúdióalbumon, és egy EP-n van túl, utóbbin, a Too Soon-on helyet foglaló, XXXTentacionnak és Lil Peepnek eméket állító Legends-szel már másodszorra kontrázott rá arra, hogy tőle csak egy sikeres All Girls Are The Same-re futná. Korongjai hiába egyhangúak kissé, magukban jobban futó számai, ügyes rap skilljei és megkapó dallamossága mind biztosítékot adnak arra, hogy sokat – valószínűleg egy 2019-es XXL helyezést és Ski Mask The Slump God kollabot is – várhatunk tőle a jövőben, amikor végre lemoshatja magáról az egyslágeres rapper billogját. [vembed youtube=”dIzgiclddlM” ]