Hiphop
A „Hey, Jude” az első Beatles szám, amelynek lejátszását engedélyezték Kínában
Biztosra mentek, rekordösszeget fizettek a jogdíjakért.
A kommunista Kínában a mai napig szigorú cenzúra működik, ennek okán nagyon ritkán kerülnek a rádiókba, esetleg filmekbe külföldi, nyugati dalok. Most viszont ez változni látszik. Amióta az ország gazdaságilag hihetetlen ütemű fejlődésnek indult, kialakult egy módos középosztály a társadalomban, amely eddig nem volt jelen. Legalábbis nem olyan nagy számban, mint most. Egyes becslések szerint a világon Kínában élnek a legtöbben az úgynevezett középosztályban, és ennek a rétegnek már van pénze arra, hogy költse azt, szórakozzon. A hirtelen megnőtt vásárlói kedvet pedig ki kell elégíteni, még akkor is, ha am kommunista Kínáról van szó. Az országos televízióban egyre több reklámot látni, hirdetnek autókat, elektronikai cikkeket, és persze minden mást, ami a hétköznapi „jóléthez” elengedhetetlen.
Így fordulhat elő, hogy különböző reklámok alatt nyugati dalok csendülnek fel. Azok közül is leghíresebbek, és a legismertebbek. Egy autók gyártással foglalkozó cég például kilenc számot vásárolt meg a Sony kiadótól, hogy a reklámfilmjeiben használja fel őket. Olyan zenékre esett a választásuk, mint a „We Will Rock You”, a „We Are The Champions”, az „Over The Rainbow” és a „I Was Born To Love You”. Mit mondjuk? Biztosra mennek, és feltűnően kedvelik a nálunk már szinte csak karaoke esteken felhangzó zenéket…
A Beatles sem kerülhette el sorsát, Kínában először hivatalosan is megvásároltak egy dalt az együttestől. Pontosabban a Sony-tól, mert több szám is a cég tulajdonában áll függetlenül attól, hogy John Lennon vagy Sir Paul McCartney írta őket. A vásárló, a Beijing Enlight Media nevezetű filmstúdió, amely már régóta bombázta ajánlatokkal a kiadót, de eddig nem jártak sikerrel. Most azonban olyan összeget ajánlottak a „Hey, Jude” játszási jogaiért, amit már nem lehetett visszautasítani. Pontosan nem tudni mennyit fizettek a kínaiak, de milliós összegről van szó, dollárban.
A dal egy most készülő filmben hangzik majd fel. A mozi egy tipikus, könnyen emészthető középiskolás történet lesz fiatalokkal, akik ismerkednek egymással és a szerelemmel, sok csalódás és öröm közepette. A készítők nagy valószínűséggel nem lőnek mellé a „Hey Jude”-al ebben a „közegben”, sőt, még több fiatal ismerheti meg Beatles-t az országban.
[vembed youtube=”A_MjCqQoLLA” ]
A Sony-nál bíznak abban, hogy ez még csak a kezdet, és még több pénzt tudnak majd Kínában keresni a zenei jogdíjak eladásával. 2011 óta duplájára nőtt a megrendeléseik száma az országból, és egyes gazdasági elemzői szerint egy-két éven belül csupán az Amerikai Egyesült Államok és az Egyesült Királyság lesz nagyobb felvevőpiac zenei téren, mint Ázsia régi-új nagyhatalma.
(billboad.com nyomán)