Kövess minket

Hiphop

A hip hop úttörői 2. rész: Pisztoly egy lemezborítón?!?!4!

A gengszterrap felemelkedése.

Megosztva

Forrás:

Bűnözés, gyilkosság, sorozatgyilkosság, erőszak, káromkodás, szexfüggőség, homofóbia, rasszizmus, hűtlenség, nőgyűlölet, nemi erőszak, rendzavarás, vandalizmus, lopás, befolyásolt állapotban vezetés, drogkereskedés, alhohol- és drogfogyasztás, hatósági közeg akadályozása. Ez nem egy random lista, hanem egy átlagos gangsta rapper to-do listje – legalábbis a műfaj kritikusai szerint.

Az első részben megnéztük, hogyan kerültek egymás mellé az instrumentális zenerészletek a lemezjátszón és hogyan kerültek csóró fekete srácok a mikrofon mögé. Most lássuk, mi tudta így kiakasztani a derék jobb- és baloldali polgárokat a nyolcvanas-kilencvenes években!

Például egy Tracy Lauren Marrow nevű úriembertől a “6 in the morning”, amiben arról van szó hogy az ajtaján kopogtató rendőrök elől az utcára menekül némi pénzzel és egy fegyverrel a zsebében.

[vembed youtube=”izuMg1GGnMc” ]Bár sokan a fenti számot tekintik a gangsta rap kezdőpontjának, Ice-T egy nyilatkozatban egyértelműen Schooly D “PSK” című számát nevezte meg inspirációként. Nevezett ifj. Jesse Bonds Weaver itt egy kurvázásról és egy nézeteltérésről mesél közepes átéléssel, de ennél sokkal érdekesebb, hogy a zenei alap nem egy funk dal részlete, hanem tisztán skreccs és dobgép:

[vembed youtube=”fQc4A-XBzBY” ]Ice-T bemutatkozó albuma volt az első olyan lemez, ami büszkén viselte a “Parental Advisory” (nálunk később “Figyelem! Szókimondó Durva Szövegek!”-ként elhíresült) matricát, de én inkább arról a lemezről raknék ide egy számot, ami a legelső fegyverrel pózoló borítót mondhatta magáénak, ez pedig nem más, mint a Boogie Down Productions-től a “Criminal Minded”. Nem túl fun fact, hogy az album megjelenése után nem sokkal a Boggie Down Productions DJ-jét, Scott LaRock-ot lelőtték.

[vembed youtube=”8csxCThXRII” ]A hasonló szomorú esetek ellenére nem igaz az, hogy akkoriban minden mikrofon mellé járt egy pisztoly tartozékként. Ezek a rapperek nem voltak mind valódi bűnözők, sokan csak szerepet játszottak azért, hogy felhívják a figyelmet a feketék nehéz helyzetére, hiszen akkor és ott tényleg a törvénytelen ügyletek jelentették a legkönnyebb kiutat a nyomorból. (Az erőszakos bandák uralta környéken egyébként is praktikus volt felvenni egy határozott szerepet, mielőtt a többiektől megkapta az ember az áldozat szerepét.)


Forrás:

Időközben egy másik földrajzi léptéken is rivalizálás indult: sokáig New York volt a hip hop fővárosa, de az N.W.A 1988-ban megjelent “Straight Outta Compton” albuma bebetonozta Los Angeles helyét a rap térképén. A „Fuck tha Police” című szám olyasmit ért el, amit előtte még egy zene sem: határozott kritikát az FBI részéről – utóbbiról később kiderült, hogy egyetlen ember akciója volt, és nem az Iroda hivatalos állásfoglalása, de még így is szép teljesítmény.

[vembed youtube=”fTWo8wqdsRk” ]A keleti part 1994-ben ütött vissza egy hatalmasat, ugyanis ebben az évben debütált Nas és The Notorious B.I.G. is, utóbbi albuma a “Ready to Die” címet kapta, és olyan is: keserű, kiábrándult, és kicsit komor.

[vembed youtube=”yjYDZMRTt8U” ]A keleti és nyugati, rapperek alapította lemezkiadók közti feszültség vezetett állítólag később The Notorious B.I.G. és 2Pac halálához is, de amíg a hardcore rapperek bandákban ölték egymást, elindult egy másik, kevésbé erőszakos folyamat: a hip hop populáris műfajjá válása. Ezzel legközelebb foglalkozunk többet, addig is hallgassatok meg egy számot The Notorious B.I.G. második lemezéről, és figyeljétek meg, mennyivel könnyebben emészthető zene ez, mint a “Ready to Die”.

Bólogatni ér!
[vembed youtube=”d3vOeCkeCNA” ]Írta: Németh Domonkos

Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés