Kövess minket

Hiphop

A hip hop úttörői 3. rész: Egy lépés hátra, kettő előre

A stílus kitörölhetetlenül bekúszik a mainstreambe.

Megosztva

Forrás:

Az előző két alkalommal megnéztük, milyen elemekből állt össze a hip hop a hetvenes években, és hogy milyen erőszakos imidzset vett fel a kilencvenes évekreA gangsta korszak igazi diadalmenetet hozott a műfajnak. Tíz évvel azután, hogy a Sugarhill Gang “Rappers Delight” trekkje a hip hop világából elsőként bejutott a National Top 20-as listára, a Public Enemy és az N.W.A annyi figyelmet kapott, amennyiről a hőskor rapperei csak álmodoztak.

[gif]https://68.media.tumblr.com/9c12bc50f40103b89ef674506a982197/tumblr_ns4s8cLXLA1r0gxrko1_500.gif[/gif]
A Time újságírója, Bill Adler egyenesen az új rock’n’roll-t látta a rapben: “a lázadást, az erős ritmust, a szexet, a társadalmi témákhoz nyúló szövegeket manapság a rappereknél kell keresni” – írta 1990-ben.

[vembed youtube=”UxpvXnrNyuU” ]Ebből az időszakból már tényleg annyi előadóról beszélhetnénk, hogy arra kell kérjelek, ne borulj ki, ha pont a kedvenced nem raktam ide, inkább kommentben írd meg, szerinted kiket érdemes még hallgatni! Stanley Kirk Burrell-nek például a Billboard százas listájának első 10 helyére is bekerült egy bizonyos száma, egy másik, fehér(!) srác pedig egyenesen a lista élére került. (Aki felismeri, melyik számból szedett mintát az alaphoz, az meghívhatja magát egy vaníliafagyira!*)


[vembed youtube=”rog8ou-ZepE” ]“Három idóta mesterművet alkotott” – ezzel a címmel írt a Rolling Stone a Beastie Boys első nagylemezéről, és a későbbiekben sem okoztak csalódást. Róluk tudni kell, hogy punk bandának indultak, és így már nem is olyan meglepő, hogy a harmadik lemezükön több olyan szám is van, aminek a zenei alapjához ők maguk játszottak gitáron, basszusgitáron és dobon:

[vembed youtube=”E_W2WtHOxH4″ ]Ha van előadó, aki abszolút megkerülhetetlen, ha a hip hop-ról van szó, akkor az  nem más, mint Andre Romelle Young, azaz Dr. Dre. Ha ő nincs, nincs az N.W.A, nincs Snoop Dogg és sok-sok lemez, Dre ugyanis nem csak zenészként, hanem producerként is sokat tett a hip hop-ért, előbb a Ruthless Records, majd a Death Row Records tagjaként. Később önálló kiadót alapított, ennek az első lemeze a ‘96-os “Dr. Dre Presents the Aftermath” volt, amin szerzőként és producerként is közreműködött.

[vembed youtube=”kJJ9wtGZ5qo” ]A kétezres évek elején tovább menetelt a hip hop, nem kis részben annak az embernek köszönhetően, aki több, mint 172 millió albumot adott el, akit a saját anyja perelt be hírnévrontásért, és akit úgy hívnak: Marshall Bruce Mathers. Őt is, és Curtis James Jacksont aka 50 Centet is Dr. Dre kiadója segítette hozzá a sikerhez.

[vembed youtube=”yNc08q-qDJA” ]De hiába ment jól a rappereknek a kétezres évek elején, az évtized közepére a hip hop lemezek eladása majdnem a felére csökkent. Magyarázatként a netes terjesztést és kalózkodást, a dallamos alapok hiányát és az erőszakos póz egyre népszerűtlenebbé válását emlegetik. A hip hop kiüresedett – mondták.


Viszont ahogy elkezdett egyre kevesebb fogyni a jól ismert előadók lemezeiből, úgy lett folyamatosan népszerűbb az alternatív hip hop. Ez a nyolcvanas évektől létező, de sokáig nagyon keveseket érdeklő oldalág az indie zenekarokkal egyszerre került a figyelem középpontjába, más témákat és hangzást hozott a gangsta rapperek uralta szcénába, és a bebetonozta a hip hop helyét a mainstream zenei kultúrában. Az Outkast ebben a számban például egy normális emberi jelenségről, szakításról mesél egészen popos dallamokkal kísérve:

[vembed youtube=”Qc89T_KPNWc” ]Közeledve a jelenhez egy ember neve villog egyre erősebben, akit utoljára a legelső cikk elején említettem, és akinek már a 2004-es debütáló lemeze is komoly siker volt, a 2008-as “808s & Heartbreak” viszont már lenyomta eladások számában 50 Cent ugyanakkor megjelent albumát is, ami az az egész műfajra komoly hatással volt, és egy szabadabban kísérletező, izgalmas új korszak kezdetét jelentette. Kanye szinte az összes mostanában sikeres rapperre hatással volt, legyen szó öltözködésről, marketingről, egészen az rnb újvonalának inspirálásáig. Szóljon hát egy dal az “808s & Heartbreak”-ről, ami a direkt jól hallható autotune-al tagadhatatlanul valami újat hozott a zenébe.

[vembed youtube=”Co0tTeuUVhU” ]Aki kedvett kapott további kutakodáshoz, az végtelen számú könnyen elérhető forráshoz nyúlhat, és csomó olyan témába is belefuthat, amit most nem is érintettem, pl. nők a hip hop történelmében. Aki pedig igazán hardcore arc, az egyetemi szinten is tanulmányozhatja témát, de ha csak egy-két eddig ismeretlen lemezt vagy előadót találtok a cikkekből elindulva, akkor már megérte. Hallgassatok sok jó zenét!


Nem, nem rakok ide mic drop gifet, nem rakok ide mic drop gifet, nem rako.. a picsába.

[gif]https://68.media.tumblr.com/e1136448ae2c10e9121b8babb2339339/tumblr_nlxcsgW5Ym1ur99ooo1_500.gif[/gif]

*az “Under pressure”, a Queen és David Bowie közös dala

Írta: Németh Domonkos

Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés