Kövess minket

Hiphop

„A küszöbén állunk, hogy a következő generációs mainstream előadókkal szintet léphessen a magyar zene” – Manuel interjú

Megosztva

Egy magyar lemez, Manuel Idegen című projektje trónolt a Spotify Global Debut Album toplistájának negyedik helyén, amire eddig nemigen volt példa itthon. Ekkorát megy manapság az X-Faktorban feltűnt énekes, aki bár 2019 óta bejárta a klubokat és a Budapest Parkban is fellépett már, az említett LP-t több éven át készítette és most jelentette meg. Talán meg is érte várni, mint mondja, szakmai értelemben nem tud már annyira büszke lenni a korai dalokra, de szeretettel gondol vissza rájuk, a Zombival – amit meglepő módon egyszerre hallhatunk vissza a Gólem farsangi bulijában, egy Barcode eventen, de a Morrison’s 2-ben és a Heavenben is – viszont új ajtókat nyitott, ez a szimbólum végig is kíséri az Idegen-trilógiáját szerinte.

Az előbbi állítás jól jelzi, mennyire univerzális artist lett Manuelből: a Messziről jöttem-érában talán senki sem hitte, hogy az előadó több közeg által is befogadható slágereket gyárt, hogy egyszer Ekhoe és Figura featet jegyez, és hogy OTL-en lép majd fel. A trending-kortársakhoz képest ha csak egy leheletnyivel is, de több kísérletet vállal, és bátrabb sorokat ír, állítása alapján már közel járunk ahhoz, hogy a magyar mainstream szintet lépjen, ehhez ilyen módon próbál is hozzátenni.

Utoljára 2021-ben beszélgettünk a Footshopban, tanulságos, mi minden változott azóta. Jó szívvel ajánljuk az akkori párbeszéd felelevenítését a mostani előtt – Interjú.


Idegennek érzed magad?

Érezted már úgy magad mintha nem te irányítanád az életed? Mint ha minden egy előre megírt forgatókönyv szerint alakulna, amibe nincs beleszólásod. Velem ez gyakran előfordul és sokat foglalkoztat ez a téma. És igen, időnként magamat is idegennek látom, de ezen kívül is sok mindent tud jelenteni számomra ez a szó.

Az Idegen dalai ott vannak és voltak is a YouTube és a Spotify trendingben is, a február 3.-ai és 5.-ei időszakban pedig negyedik helyen trónolt a lemez a Spotify Global Debut Album toplistáján, amire eddig nem igazán volt precedens magyar előadónál. Beváltotta az album sikere a hozzá fűzött reményeidet?

Persze, elégedett vagyok az albummal és durva ez a Spoty dolog is, de őszintén én most a legjobban annak örülök, hogy elkezdhetek végre egyáltalán agyalni a következő dalokon.

Érdekes pozíciót töltesz be a magyar könnyűzenében, valahol félúton az OTL-féle kör és a T.Danny, Bruno & Spacc, BSW-féle gárda közt. A featek is így oszlanak el a lemezen. Te hova pozícionálnád magad pontosan? Ezek a szcénák nem igazán fonódtak össze eddig.

Én csak csinálom amit szeretek és nem igazán látok korlátokat a műfajok között. Bármit csinálok azt könnyedén lehozom, könnyen igazodom bárhova. Emberileg is ilyen vagyok, jól kijövök bárkivel.

Nem fordult még meg benned a gondolat, hogy sok “trending” előadó lekorlátozza magát, ha popzenéről van szó, és csak a bevett formulákat hajtja? 

A küszöbén állunk annak, hogy a következő generációs mainstream előadókkal már szintet léphessen a magyar zene. Igyekszem ehhez én is hozzátenni.

Amikor elküldted a lemez egyes dalait emailben, úgy vettem észre, hogy tényleg lelkesedsz ezért az albumért. Több kapcsolódást érzek itt, mint ahogy sok előadó kezeli a lemezeit, ezt üdítő látni.

Nekem ez az első olyan nagy projektem, amit az elejétől a végéig sikerült úgy befejeznem, hogy a végén elégedett voltam az eredménnyel. Az egész munkafolyamat számomra egy terápia is volt, aminek a végére nem csak egy album állt össze, de sikerült egy csomó problémát megfejtenem magammal kapcsolatban. Emiatt is fontos számomra a lemez.

Fotó: Gillich Sólyom

Azt írtad, hogy az Interlude zárja le az album „trapesebb, depresszívebb első felét”. Milyen részekre oszlik a lemez? Ide idézném a 2021-es interjúnkat, az alább leírtakból mi valósult meg? – „Az albumban az elmúlt egy év munkája lesz összesűrítve. Igazából az a koncepció, hogy nincs koncepció, azt akarom megmutatni, hogy bármilyen stílusba kezdek, azt meg tudom csinálni jól. Lesz rajta reggaeton szám, underground-beütésű trap, és a tőlem megszokott popos cuccok is. A második albumom viszont szeretném, ha teljes mértékben egy koncepcióra épülne.” – Manuel, 2021.

Ahogy telt az idő, egyre inkább rajzolódott ki bennem, hogyan és miként lehetne vázat adni ennek a koncepció nélküli lemeznek. Kerestem a kapcsolódási pontokat az egymástól teljesen eltérő dalok között. Habár az egyértelmű volt mindig is, hogy ez egy “szakítós” album, ami sok sorában egy konkrét emberhez szól, nem akartam ezen a depresszív vonalon végig vinni a lemezt, ezért az album második felén a téma ugyan nem változott, viszont szerettem volna egy nyugodt, felszabadult hangulatot teremteni a hallgató számára.

Mesélj az esztétikáról, az ajtó például elég hangsúlyos. 

A legfontosabb talán az ajtó volt, végig kísérte klip szempontból is az Idegen-trilógiát. Indult az Zombival, láttuk a Popstarban és végül a Toxic klipben is. Ezt magamra is tetováltattam.

Szintén írtad, hogy keresztény családba születtél, és bár nem eszerint élsz, istenhívő vagy. Hogy jelenik meg ez az albumon? Mégis hogy kell elképzelni az Istenfelfogásodat?

A lemeznek is van egy oldala, ami úgy lett megírva, hogy bele lehessen látni mást is, de valójában Istenhez szól. Az intro a “Várj meg rám” soraival, aztán az “Idegen” című dalban a verzét leszámítva végig erről beszélek. Az Ekhoe közösben szintén “Poros könyv” a Bibliát jelenti, plusz a dal outrojában a “Bocsáss meg”. És akkor ezen kívül is üzenetek, mint például az ajtós jelentés, amit a tíz csapás történetének a vége inspirált. Akit érdekel, Mózes 2:12 (13,14).

Nemrég regisztráltál Twitterre, ahol azt írtad, hogy “na de itt most ne legyen mar ilyen szivezgetes meg fanoskodas geci arra ott van a tiktok”, illetve “csak ne legyen mar kajak brutal fankodas twitteren mer akk en nem irok ki ilyeneket ha aztan meg azt kapom meg kommentbe hu fu de aranyos meg ilyenek gec. faszt aranyos fejbelovom magam.” Ez alapján úgy tűnhet, hogy nehezen kezeled a közösségi médiában jellemző túlrajongást. Igaz ez?

Ezt azért félig poénból írtam. Nem gondolom, hogy nehezen kezelem a rajongást. Kortól és sok egyéb dologtól függően mindenki máshogy fejezi ki a szeretetét. Persze jobban szeretem ha olyasmit olvasok magamról, amin nem érzem azt, hogy bármit csinálnék azért is odalennének, pl. egy jó kritikát.

Visszacsatolva az előbbihez, a rengeteg hakni nem éget ki? 2021-ben azt mondtad nekem, hogy „Az autómosókban és építkezéseken végzett fizikai munkához képest semmi, hogy az ember 12 órát kocsikázik és fellép, ez kevésbé volt megerőltető, mint egy melóhelyen 14 órázni. Nem is nagyon tudtam belefáradni. Nem volt olyan érzésem, hogy egy gép vagyok.”

Mióta legutóbb beszélgettünk, sok idő eltelt. Volt olyan szakasza a karrieremnek, amikor nem jártak sokan a fellépéseimre és külső szemmel már már úgy tűnhetett, hogy ebben ennyi volt. Voltak rossz bulijaim, de megmásztam minden lépcsőfokot, szóval örülök, hogy ezt a korszakot lezárhattam és sokkal profibb körülmények között, zenekarral állhatok a közönségem elé. Ezzel persze sokkal több meló is van, de megéri és szeretem csinálni.

Érezhetően nagy hatással volt rád Juice WRLD. Mit gondolsz a posztumusz albumairól, etikusan kezelik szerinted a hagyatékát? Nem gondolod, hogy az utolsó bőrt is lehúzták már róla?

Én személy szerint rosszul lennék ha tudnám, hogy a halálom után a kiadóm minden eddigi demomat felhasználja. Másrészről viszont mindenkinek aki szereti Juice-t ez egy ajándék! A Fighting Demons című albumról nehezebben csipegettem mint a Legends Never Die-ról, de ha Bibby tartja magát ahhoz amit nyilatkozott, hogy az utolsó posztumusz album készül, szeretettel fogjuk hallgatni és ez így egy szép befejezés lehet.

Úgy érzem, megtaláltad a saját hangodat, míg a kezdetekben úgy tűnt, hogy jobban be volt szabályozva a hangzásod. Történt egyfajta leválás ByeAlextől, aki felkarolt anno? Vagy miképp kell elképzelni a “függetlenedés” folyamatát?

Korábban sem volt megmondva egy percig sem, hogy nekem mit és hogyan kellene csinálnom. Voltak saját ötleteim, például hogy az autotunet szerettem volna használni már az első dalokban is, de 2019-ben ez még nem mindenki számára volt magától értetődő. Szakmai értelemben nem tudok már annyira büszke lenni ezekre a dalokra, de szeretettel gondolok vissza rájuk és akkoriban abszolút kimagaslóak voltak.

Nemrég újra posztoltál a Zombiról, mint írtad, “ezzel indult talán újra minden.” Mit értesz ezalatt?

Már a Zombi előtt is volt egy Eltaszít és egy Ments meg (Sofi és Missh feat) verzém, amivel meg tudtam mutatni magamból valamit, amire büszke lehettem és az embereknek is tetszett. Aztán jött a Zombi ahol már minden sorral mondtam valamit, felépítettem a dallamokat, érzelmileg is aktuális volt és az emberek könnyen be tudták fogadni. A Zombival végre írtam egy szóló dalt érzésből, megfelelési kényszer nélkül és bevált.

A magyar trap közegről így beszéltél a 2021-es interjúnkban: “Jó ideig nem tudtam meríteni magyar számokból, Missh cuccai jöttek csak be. Aztán az elmúlt egy évben megismerkedtem a magyar trap előadók munkásságával is. AKC Misi, Figura, Ibbigang, Nasiimov – leginkább őket pörgetem, de szeretem Gyurist és VV Pampi egy-két zenéjét is. Itthon is egyre nyíltabb vagyok. Amikor a Pumát csináltam, még az is megfordult a fejemben, hogy áttérek az ug-re és onnantól csak underground zenét készítek. Rá kellett jönnöm, hogy nem ez a közönségem, de ha szeretném, kiélhetem ezeket a vágyaimat is, úgy, hogy közben megmaradok a popos vonalnál.” – Hogy érzed, sikerült mindez? Vannak még elfekvőben hasonló featek?

Sok dolog van a fejemben, amit sajnos nem tudok egyszerre megvalósítani, de persze továbbra is szeretem az underground vonalat és ugyanúgy tudok lelkesedni érte, mint az elején, mert egyre jobbak ők is. Időközben dolgoztam Ekhoe-val és ez a PP2 is elég kemény, szóval nyitott vagyok.

Szintén egy 2021-es válaszoddal zárnék: „Meglepődést akarok kiváltani az emberekből, örülnék, ha azt éreznék, hogy ha Manuel nem csinálja, nincs is ilyen itthon. Hamarosan eljutok arra a szintre, hogy teljesen elégedett tudok lenni egy zeném meghallgatása után.” – Eljutottál erre a szintre? Ha Manuel nem csinálja, akkor nincs ilyen itthon?

Azt hiszem mondhatom, hogy ezt már elértem, igen. Ezt már nehezen lehetne pótolni ha én nem lennék. Viszont ez még közel sem prime, van hova fejlődnöm nekem is.

Az Idegen február 2-án jelent meg, és elérhető az összes streaming szolgáltató kínálatában.

Fotók: Gillich Sólyom