Aztaa
A Mercedes évi félmillió forintos előfizetés mögé zárja egyes autói maximum gyorsulási képességeit
A késői kapitalizmus disztópikus pillanata ez, a Mercedes pénzt kér azért, hogy az autótulajdonos teljesen kihasználhassa a járgánya tudását. A német cég bejelentette, hogy a Mercedes-EQ EQE és Mercedes-EQ EQS elektromos autóikhoz „gyorsulási” frissítést ad ki, de azt előfizetés mögé rejti.
Évi 1200 dollárért (átszámítva közel félmillió forintért) a frissítés 20-24 százalékkal megnöveli a motor teljesítményét, és ezáltal 0,8-0,9 másodpercet farag le az autó 0-100 km/h-ra való gyorsulási idejéből. Fontos kiemelni, hogy a frissítés mellé semmilyen fizikai újítás nem jár, tehát szimplán annyi történik, hogy a szoftver megnyitja a motor azon képességeit, amit eddig tudatosan visszafogtak, hogy aztán a „feljavításáért” pénzt kérjenek érte.
Mint a The Verge kiemeli, ahogy csökken a világban az új autók eladása, úgy egyre inkább hasonló módszerekhez nyúlnak a gyártók, a profitjuk szinten tartásának érdekében előfizetéses rendszereket árulnak, amiért cserébe rendszeres frissítést kap az autó. Viszont itt nem egy sima kényelmi áthangolásról van szó, például, hogy a navigációs rendszer új funkciót kap, hanem arról, hogy a Mercedes szoftveresen direkt visszafogta az autó motorját, hogy később pénzért árulhassa a megoldást a gyorsabb gyorsulásra.
A BMW idén szintén kapott kritikákat, amiért az ülésfűtés lehetőségét egyes országokban 18 dolláros havi előfizetés mögé zárták. Az ülésfűtés lehetősége itt is eleve bele volt építve az autóba, de azt csak az előfizetésre való regisztrációval lehetett elindítani.