Tech
A „Nem lopnál…” kalózkodás elleni reklám csak még több kalózkodást generált – derült ki egy tanulmányból
A VHS érában és a DVD korai szakaszában népszerű „Nem lopnál…” nevű kalózkodási reklám nemhogy nem váltotta be a funkcióját, de talán még rontott is a helyzeten – derül ki egy tanulmányból, amit aThe Information Society szaklapban publikáltak.
A „Kevesebb néha több: viselkedési betekintés a kalózkodás elleni üzenetekbe” elnevezésű tanulmány a különböző kalózkodást visszaszorító kampányokat és úgy általánosságban a kalózkodás mögötti indokokat elemzi. Az értekezés szerint az emberek nem érzik a warezolás súlyát, úgy gondolják, hogy nem nagy bűn az illegális letöltés. Ebben az is segítségükre van, hogy sokszor semleges szavakkal, mint „fájlmegosztás”, vagy a rendszerrel való szembenállásként hivatkoznak rá. Erre épült egy 2004-es kampány, amikor a stúdiók folyamatosan az emberek arcába nyomtak egy reklámot, ahol a kalózkodást táska és autólopáshoz hasonlították.
A sokak által kinevetett, rendszeresen kiparodizált reklám viszont a tanulmány szerint pont az ellentétét váltotta ki az emberekből, mint amit el akart érni. Egyrészről a hatalmas túlzásokat tartalmazó kisfilm miatt még kevésbé vették komolyan az emberek az illegális letöltés hatását, mivel úgy érezték a stúdiók direkt túlozzák el a dolgot, hogy így nagyítsák fel a problémát. Másrészről, mivel a videó mindenhol jelen volt, VHS-ek elején és a mozikban is levetítették, azt az érzést kelthette az emberekben, hogy a warezolás iszonyatosan elterjedt, és ha mindenki csinálja, akkor csak nem lehet akkora probléma.
Eme két tényező miatt a reklám könnyen a kalózkodás irányába tolhatott egyeseket, és a kalózkodás folytatásában erősíthetett meg másokat. A kalózkodás egyébként is egy komplex téma, nehéz megállapítani, hogy pontosan mennyi kárt okoz egész pontosan a filmstúdióknak, hisz sok kalóz egyben nagy legális filmfogyasztó is, egyáltalán nem biztos, hogy egy illegálisan letöltött filmet automatikusan legálisan letöltött filmre tudnának váltani egy ideális világban.
(VICE)