Stílus
A zenészek sneaker kollabjainak viszonteladói értéke már lekörözte a sportolókét
Átalakult a sneaker piac.
Amerikai piaci elemzők már egy jó ideje azt harsogják, hogy a sneaker piac átalakulóban van, és a korábban meghatározónak számító, sportolói befolyást felváltották a zenészek és a hírességek befolyása. Ez a trend mostanra már alapigazsággá betonozta be magát – derül ki a Forbes erre vonatkozó elemzéséből.
Mint a lap emlékeztet rá, a sneaker piac a Converse-től kezdve, a Nike-ig jó ideig a sportolókra alapozta a sneaker kollaborációit, melyeket játék közben is hordtak a játékosok, plusz legitimitást adva egy-egy lépőnek. Az egyik, ha nem a legnagyobb ilyen kollaboráció Michael Jordan és a Nike „Air Jordan” brandje volt, mely akkorára nőtte ki magát, hogy a legenda egy év alatt több pénzt keres a sneakerekből, mint amennyit a teljes NBA-s karrierje során elrakhatott. 2003-ban viszont történt valami, a Reebok összeállt JAY-Z-vel, és ezzel megszületett az első rapper sneaker. Három évvel később már Kanye Westnek is volt közös lépője a Nike-val, de beszállt a bizniszbe Drake, Rihanna, és Travis Scott is.
A hírességek sikeres cipő projektjei ellenére a nagy márkák továbbra is a sportolókat tartották a legfontosabb együttműködőknek, a zenészekre pedig csak mellékes pluszkeresetként tekintettek. A világ viszont változik, és a sneaker kultúra ma már a mainstreamhez tartozik, a barátnőd már nem drága magassarkúra, hanem az új Puma Fenty-re vágyik. Ezt támasztják alá a viszonteladási számok is, ahol a zenészek kollab cipői bőven többet érnek, mint akármelyik sportolói lépő.
A Stadium Goods nevű online streetwear piactér legfrissebb számai szerint Kanye West cipőire 70.9%-al nagyobb a kereslet, mint mondjuk a többszörös NBA Most Valuable Player díj nyertesének, Steph Curry-nek a lépőire. És Kanye 9,4%-al több sneakert ad el, mint LeBron James. De nem csak Ye és a Yeezy megy ennyire, Pharrell Williams például dupla annyit értékesít a kollabjaiból, mint LeBron. És ott van még Rihanna, Travis Scott, és Drake, akik egyedül több cipőt adnak el a nevükkel, mint Paul George, Damian Lillard, és Steph Curry együttesen(!).
A „zenészcipők” ráadásul kevésbé mennek rá arra, hogy sportolás közben is megállják a helyüket, és inkább a dizájnt erősítik, ami megint csak a streetwear divatra éhes generációt szolgálja ki. Ez a trend tehát addig biztosan folytatódni fog, míg elő nem kerül egy olyan sportoló, aki akkora rajongói tábort tud maga mögé állítani, mint mondjuk Rihanna.
(Forbes)