Kövess minket

Zene

Egy német producertől jön a jövő elektronikus popzenéje

Megosztva

Timur Tokdemir olyan zenész, akire tipikusan wunderkindként szokás hivatkozni. Igaz, már nem kind, és USA-szerte is felnőtt kategóriát erősíti, a csoda továbbra is megvan benne, sőt. A németországi születésű elektronikus zenei producer huszadik életévének betöltése előtt már turnézott az Egyesült Államokban, 18 éves kora körül már bőven foglalkozott vele az európai-és amerikai zenei sajtó (első EP-jéről rögtön a VICE számolt be), nem sokkal később pedig már egy videójátékhoz (Defective Holiday) készített zenét. Emellett egész gyerekkora alatt gitározott, 14 évesen pedig az apukája által vásárolt Macen kezdett el producerkedni.

Így indult főszereplőnk, Mechatok története, aki jelenleg, 24 évesen már ott tart, hogy sok újságíró azon újgenerációs európai zenészek közé sorolja, akik művészetükkel épp a kortárs altpop újragondolásán és megreformálásán dolgoznak – nem kevés sikerrel.

Hogy ez mennyiben szerzői túlzás és pusztán jól hangzó lózung, arról megoszlanak a vélemények, Mecha tehetsége azonban elvitathatatlan, erről pedig a magyar közönség is meggyőződhet május 13-án a Turbina nagytermében. Ezúttal ennek apropójából tekintjük át, hogy jutott a Bladee mellett Charli XCX-szel is dolgozó, a fővárosban először koncertet adó Tokdemir az elsőre megosztóan hangzó “Z-gen ikon” státuszig.

BERLIN CALLING

Ami Amerikában egy, félreeső államokból érkező feltörekvőknek a számtalan lehetőséggel kecsegtető Los Angeles, az volt Tokdemirnek Berlin. Ugyan Mechatok Bajorországban, Münchenben nőtt fel, evidens volt számára, hogy tehetségére a német fővárosban van igazán fogadókészség, karrierlehetőségek reményében pedig szintúgy nem volt kérdés, hogy menni kell.

A gitáron és zongorán is játszó Timur – aki egykor majdnem a klasszikus zene felé fordult – korábbi, fiatalkori berlini és európai utazásainak hála ismerte a járást, ízlése pedig eközben formálódott és tolódott el az elektronikus dallamok felé. A stockholmi STAYCORE label és a londoni BALA CLUB közt ingázott, és közben megismerkedett Yung Leannel és csapatával – ez a barátság a későbbiekben fontos és meghatározó zenei társulásokban csúcsosodott ki.

BUDAPEST HÁROM KONTINENS UTÁN

A nagy múltú Warp Records százlaja alatt alkotó Lorenzo Senni Presto!? kiadójával és a Yung Leanéknek is otthont adó YEAR0001-nal is leszerződött Mechatok London jól menő szórakozóhelyein túl rezidensként sűrűn visszajár az enigmatikus Berghain klubba is, ami egy annyira exkluzív hely, hogy nemrég még Elon Muskot sem engedték be oda, ugyanis a világ leggazdagabb embere nem ment felelt meg a híresen szigorú face control előírásoknak.

Ahhoz tehát, hogy a Berghainba bejuss, türelem, szerencse és kellő y2k-alter look kell, ahhoz pedig, hogy játssz is ott, elengedhetetlen a reputációd. Utóbbi szerencsére autentikus Berlinerként eddigre már adott volt Timur életében, aki ezzel együtt a Boiler Roomban is bizonyított már.

A JÖVŐ ELEKTROPOPJÁNAK HANGJA

A house-hiphop-pop közt válogató Mechatok valahol a már-már értelmét és jelentését vesztő mainstream és a mély underground közt félúton helyezkedik el. Bár sok kívülálló számára semmit sem mond a név, a sajtó 2017 óta rendszeresen foglalkozik vele, szinte minden héten járja Európát és Ázsia klubokban is megvetette már a lábát. Diszkográfiájában eddig két EP, a Gulf Area és az All My Time foglal helyet – hiába kaptak ezen megjelenések publicitást, az áttörés 2020 decemberében jött, de erről eggyel lejjebb.

Mecha zenéjének erőssége – és az előadó által bevallott célja is – az atmoszférateremtés: film-szerű zenét gyártani, sőt, filmjeleneteket festeni pusztán dallamokkal.

“Azt akarom, hogy minden egyes dalom úgy szóljon, mint egy jelenet egy filmből.”

Mechatok, Interview magazin, 2018

Ez pattogó és csillámló szintikkel megtámogatva sikerül is a poszt-apokaliptikus és utópisztikus hangulatokat ébresztő saját trackjeiben. DJ szettjei ehhez képest rengeteg trap bangert, elektronikus slágert és ismert önálló szerzeményeket is tartalmaznak – hasonlóra számíthatunk tehát 1 hónap múlva is:

Az általa képviselt low budget, mégis profi, futurisztikus esztétika (és a kriptikus kommunikáció a közösségi médiában) tökéletesen illeszkedik a Sad Boys / Drain Gang / Gravity Boys Shield Gang által meghonosított DIY-megjelenésbe, így a multikulturális háttérrel rendelkező svéd és német zenészek összefonódása organikus lehetett – vizuálisan és zeneileg is.

Közülük is különösen Bladee-vel lett meg a közös hang, akit 2021 novemberében “törött szárnyú autotune-angyalként” definiáltunk, “akinek a zenéjében minden különc energiája egyesül”. Mint írtam, “Bladee-t hallgatva megjelenik előttünk egy elmosott, színes, kicsit mégis komor digitális világ, melyben Benjamin földre szállt, törött szárnyú angyalként rappel és dalolászik a maga utánozhatatlan, néhol kissé bárgyú, de szeretnivaló falsettójával.”

Ez volt az alaprecept, ami végül Mechatok ínyére valónak tűnt. Ennek az egymásra találásnak gyümölcse a Good Luck, ami egy mesebeli energiákkal pulzáló, álomszerű, autotune-nal telített diszkós-popos projekt, amit egyesek – részben tévesen, részben talán jogosan – hyperpop alapvetésnek tartanak megjelenése óta.

Itt váltott erőset Mechatok, aki azelőtt is kacsingatott a vegytiszta “pop” felé, azonban hangzásában más-más elektronikus műfajok domináltak inkább. Ez formálódott át szép lassan, a projekt pedig hosszas YouTube-nézős délutánok és esték után született meg Tokdemir lakásában, fókuszált körülmények között. Mint a Bombnak mondták, a projekthez rengeteget merítettek a eurodance műfajából, ami bár szórakoztató, sok keményvonalas zenefogyasztónak szentségtörés a zsáner puszta említése is. Mindez elfogadható, a kihívás viszont pont abban rejlik, hogy miképp lehet az eurodance-struktúrákat átkonvertálni, cloud rappel összegyúrni, megrágni, lenyelni, majd valami újjá változtatni – a duó pontosan ezt abszolválta remekül.

A Bladee & Mechatok – Good Luck megjelenése után a Document Journal már Z-generációs ikonokként hivatkozott rájuk, akik épp megújítják a popzenét. Hogy ez hova fut ki, egyelőre nem döntetett el, a deluxe-ot is megélt lemeznek pedig lehet még folytatása.

Az viszont szerencsés, hogy a néha már kipukkadni látszó hyperpop-lufitól távol maradva Mechatok legitim előadóként volt képes fent maradni, sőt, fejlődni is, ennek az új fejezetnek a stációit pedig még csak most kezdjük el megismerni.


Mechatok a Barcode szervezésében május 13-án, pénteken érkezik Budapestre a Turbina Kulturális Központba. Jegyek és esemény errefelé. Az este 10-ig tartó buli után Barcode® with Mechatok AFTER a Központban éjjel 2-ig, számtalan szettel – ennek az eventje itt.


Mechatokot itt, itt, és itt lehet követni, a budapesti Barcode csapata – akiket 2019-ben még ebben a cikkben említettem – pedig itt és itt él.


Borítókép: Henrik Schneider