Kövess minket

Stílus

Ezek voltak az évtized legjobb, egyben legnagyobb hatású cipői a szakértők szerint

A Nike és az Adidas vitte a prímet.

Megosztva

Forrás: Complex

2019 novemberét tapossuk, ami azt jelenti, hogy a legtöbb befolyásos portál ésvagy magazin összeállította már az elmúlt évtized egészét lefedő, gyakran terjedelmes összefoglaló listáit. Nyilvánosságra hozta a 2010 és 2019 közti időszak legjobb lemezeit taglaló top gyűjteményét a Billboard, a Pitchfork, a Genius és a VICE is, listába rendezte majd 10 év filmtermését a Metacritic, a Polygon pedig videójáték-fronton tette mindezt.

Az üzleti témákra szakosodott Business Insider egyebek mellett a divat világát vette górcső alá, és a Stadium Goods sneaker üzlet/resale-vállalat (a Complex cipővásárlós sorozatának sok részét itt rögzítik) hozzáértőit, Fresco Wilson bolt menedzsert és Zack Schlemmert kérték fel, hogy állítsák össze az évtized legjobb, legnagyobb hatású, egyben legnagyobb hype-ot kapó cipőinek listáját. A végeredmény és az egyes helyezések nem fognak meglepni senkit, mindenesetre remek látleletet adnak arról, miképp fejlődött a streetwear és a közízlés az évek elteltével és a fashion-világ fejlődésével, ezzel együtt újfent megbizonyosodhatunk Kanye West állandóan, – nem mellesleg jogosan – emlegetett hegemóniájáról a divat univerzumában.

Mint a Business Insider írja, Wilson és Schlemmer a lista összeállításakor ügyeltek arra, hogy egyaránt figyelembe vegyék a bizonyos sneakerek körül kialakult érdeklődést, a kultúrára gyakorolt hatásukat és a divatban betöltött szerepüket/jelentőségüket is.

2010: Nike LeBron 8 „South Beach”

A South Beach modell 2010-ben, LeBron Miami Heathez való igazolása idején droppolt, mintegy ünnepelve a szezonkezdést az új csapatnál. A cipő megjelenését követően rögtön sold out lett. 

Forrás: Sneaker Bar Detroit

2011: Nike Mag

A cipő, amely először Marty McFly lábán díszelgett az 1989-es Vissza a jövőbe! filmben 2011-ben jelent meg, mondanunk sem kell, hogy a release-t hatalmas várakozás és rengeteg spekuláció előzte meg. Ez volt a futurisztikus lábbeli első kiadása, az önbefűző lépőt azóta viszont újra piacra dobták, a Stadium Goods weboldalán a termék leírásában speciel az áll, hogy a Nike Mag “minden idők legkeresettebb sneakere.” Ha valami, akkor az mindenképpen igazolja ezt az állítást, hogy tavaly forintba átszámolva több mint 25 millióért kelt el belőle egy rothadó, szétesőfélben lévő verzió

Forrás: StockX

2012: Nike Air Yeezy 2

A Nike Air Yeezy 2 szempontból is különleges darab, egyrészt azért, mert megörökíti azt az időszakot, amikor Kanye még a Nike-val volt leszerződve, és mielőtt megalkotta az azóta milliárdokat érő birodalommá evolválódott Yeezy márkát, és mielőtt olyan odaszúrásokat intézett volna a pipás brandnek, mint például a Factsben elhangzó „Yeezy Yeezy Yeezy just jumped over Jumpman.” Másrészt meg azért, mert az évek során (az instant sold out után) a világ egyik legdrágább cipőjévé vált, Farfetchen jelenleg cirka 11 millió forintért lehet hozzájutni egy Red Octoberhöz.

Forrás: Hypebeast

2013: Air Jordan 3 OG ’88 White/Cement

A Business Insider cikkében azt írják, hogy a pár főleg az ikonikus sziluettjének köszönhette az óriási népszerűségét, ezzel együtt a cipőnél visszahozták a hármas Jordan eredeti formáját, ezzel még ikonikusabbá téve az amúgy is kedvelt darabot.

Forrás: Youtube / Cody Templet

2014: Fragment Design x Air Jordan 1

A Hiroshi Fujiwara (a Fragment Design alapító-tervezője – a szerk.) és a Nike közti kollaboráció egy extrán limitált megjelenés volt 2014 decemberében. Az egyébként is imádott és talán legkedveltebb Jordannek számító egyest ez a verzió emelte a csúcsra, amit ritkasága miatt máig sokan keresnek. 

Forrás: Le Sita de la Sneakers

2015: Adidas Ultra Boost

Noha 2018-ban újra kiadták, az Ultra Boost 2015-ben droppolt először, azóta pedig töretlen népszerűségnek örvend és előszeretettel viselik vásárlók milliói, legyen szó sportolókról, vagy átlagos hypebeast fiatalokról. Wilson és Schlemmer szerint a cipő azért lett ekkora siker, mert “tökéletesen keverte a stílusosságot a teljesítménnyel és a hatékonysággal”, nem mellesleg Kanye lábán is feltűnt (több színállásban is), ami mint tudjuk, szinte garancia az azonnali hype-ra. 

Forrás: Dezeen

2016: Adidas Yeezy 350 V2 „Beluga”

Amennyi Yeezy, annyiféle szín és verzió, Wilson és Schlemmer szerint azonban Kanye adidas cipőmodelljei közül a Beluga nevezhető a legikonikusabb colorwaynek, ami ráadásul a legjobban futó Yeezy cipő (350, abból is a V2) színe lett. Ettől függetlenül egyébként szinte bármelyik kiadás állhatna itt, az biztos, hogy a Yeezy cipők mindent letaroló (és sok hamisítványt kitermelő) máig töretlen uralma ekkor indult.

Forrás: StockX

2017: Off-White x Air Jordan 1

2017: az év, amikor Virgil Abloh páratlanul sokszínű karrierje és dizájneri tevékenysége ténylegesen beindult, hála az Off-White x Air Jordan 1-nak. A Louis Vuitton férfi részlegének kreatív igazgatója óriási hullámot indított el az újraalkotott egyes Jordannel, amivel tulajdonképpen fel is vezette a Nike-val közös “The Ten” névre hallgató, hatalmasat menő kollekcióját is. A lépő, ami azóta kék színben is megjelent 2017 legnépszerűbb lábbelijének lett kikiáltva a legtöbb divattal foglalkozó sajtóorgánum és véleményvezér egybehangzó véleménye szerint, nem véletlenül. 

Forrás: The Flight Club

2018: Sean Wotherspoon x Nike Air Max 1/97

A színes, kordbársony anyagot is tartalmazó cipő megalkotásakor Wotherspoon két legendás Nike modellt, az Air Max 1-t és az Air Max 97-t mixelte össze, aminek eredménye a kritikai hangok és a felhasználói adatok szerint is a tavalyi év legnépszerűbb és egyik legemlegetettebb cipője lett.

Habár néhány pár 2017 végén kisorsolásra került, a hivatalos release-re csak 2018-ban került sor.

Forrás: Pinterest

2019: Nike x Sacai LDWaffle

Az idén megjelent sneaker az előbbihez hasonlóan két lépő, nevezetesen két vintage Nike futócipő (az LDV és a Waffle Racer) elegye, ami az 1999-ben Chitose Abe által alapított japán Sacai márka legnagyobb sikerű darabja lett, többféle színállásban is. A Sacai az évek alatt olyan divatmágnások elismerését is kivívta, mint Karl Lagerfeld vagy Anna Wintour, a Nike mellett dolgoztak a Monclerrel és a Dover Street Markettel is, az LDWaffle-t pedig korunk Kanye West melletti legnagyobb trendsettere, A$AP Rocky is rokkolta a Kids Turned Out Fine videóklipjében. Figyelem: új colorway hamarosan!

Forrás: Youtube / San Go

Szerinted melyik az évtized legjobb cipője?
Nike LeBron 8 „South Beach”
Nike Mag
Nike Air Yeezy 2
Air Jordan 3 OG ’88 White/Cement
Fragment Design x Air Jordan 1
Adidas Ultra Boost
Adidas Yeezy 350 V2 „Beluga”
Off-White x Air Jordan 1
Sean Wotherspoon x Nike Air Max 1/97
Nike x Sacai LDWaffle
Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés