Kövess minket

Hiphop

Ízelítő négy európai ország hiphop szcénájából

Rap zene az öreg kontinensen.

Megosztva

Forrás:

Mint oly sok más kulturális újdonság, a hiphopnak se kellett sok idő, hogy átszelje az óceánt, és ezerfelől táplálkozó, de végső soron Egyesült Államok-beli gyökereit hátrahagyva, az öreg kontinens zenéjét is magáévá tudja. Külön kiemelendő a nyelvi okokból az Egyesült Királyság területén fejlődött rendkívül népszerű ágazatai, mint a 2000-es évek elején megszületett londoni eredetű grime muzsika, ami a legerősebb klasszikus hiphop elemeket a garage, jungle, dancehall és ragga szólamaival vegyíti. Ugyanakkor az angolszász zenészekről már özön írás született, másrészt a hazai alapvetéseit sokaknak nem kell bemutatni. Tehát jelen kitekintésünkben – többek közt mivel a brit terület már csak nagyságát tekintve is külön fejezetet érdemel – egy-egy rövid történeti pársoros mellett kóstoljunk bele a kortárs kontinentális Európa sokszínű rapzenéjébe, nég országot érintve.

Francia

Az angolok után megkérdőjelezhetetlenül legnagyobb európai hiphoprégió annak francia ága. A francia hiphopnak egyébként amerikai párjához hasonlatosan megvannak a regionális jellegzetességei, mely könnyen értelmezhető egy közel 70 milliós népességű országban, de a két fő irány a tudatosabb déli vonal, Marseille-jel mint központ, és a szókimondóbb északi, Párizs fókuszával. Az egész a klasszikus média erőteljes segítségével kezdődött, ugyanis már az 1980-as évek tövénél útjára indult több raptémájú rádióműsor is. Az első neves francia rapper a szenegáli és csádi származású, Párizs külvárosában felnőtt MC Solaar lett, akit a bronxi Zulu Nation és Afrika Bambataa inspiráltak az összetett szövegei megírására, de amíg hatására kialakult a frankofón hiphop egy lágyabb ágazata, addig a klasszikus amerikai gangsta rapet imitáló forradalmibb vonal is megjelent. A gall rap továbbiakban is aktívan „önfrissítve”, többé-kevésbé követi annak eredeti párját, így az 1990-es években már az egyik legnépszerűbb műfaj lett, adva annak egy nemzeti egyediséget, a 2000-es évekre egészen mainstream vonalai is kialakultak, a különcebb független rapperek mellett, ma pedig hódít a trap és a net segítségével tömegeket elérő modern rapszámok, amelyek tovább színesítették a zenei palettát.

Forrás:

Mindennek már eleinte megfelelő alapot kínáltak a – jóval szűkebb dimenziókban, de itt is jelenlévő – szegényebb negyedek, és a főképp második világháborút követő gazdasági fellendülés által megindult fekete-afrikai és arab bevándorlók közegei, akik együtt a teljes francia lakosság kb. 16%-át teszik ki, továbbá saját zenei örökségük is megjelenik a hangzásban. A hazai szövegeknek igazi táptalajt nyújtott az a máig érvényes kultúrminisztériumi rendelet, mely szerint – az egykor oly meghatározó – rádiódalok 40%-ának anyanyelven kell szólnia. Ha napjaink legnépszerűbb rapperei közül kéne szemezgetni érdemes ránézni a populáris Nekfeu-ra, az egyik legnagyobb ikon, Booba-ra, az experimentálsiabb GREMS-re, a cloud rapes PNL-ra, az utcai trapbe utazó Kaaris-ra, vagy az egyik legújabb női trapper, Chillára. És ne feledjük, hogy nekik köszönhetjük a világ legbrutálisabb hiphop klipjét.

[vembed youtube=”O4hFMT0Iz3Y” ]Svéd

Egy északabbra fekvő állam felé utazva nagyobb a jólét és az egyenlőség, de a rap így is meggyökeresedett. A legnagyobb skandináv államba a hiphop kezdetei szintén már az 1980-as évek elején megérkeztek, elsősorban a főváros, Stockholm és a déli kikötőváros, Malmö tájékán. Az első svéd rapszámnak a Per Cussion és – látványosan amerikai példájára hajazó – Grandmaster Funk Don’t Stop számát tartják. Bár a hiphop kultúrája évről-évre népszerűbb lett különböző tánc, graffiti és zenei kollektívák által, a szövegek – a franciákkal ellentétben – eleinte csak angol nyelven szóltak, amit az 1990-es évek előtti utolsó esztendőben MC Tim tört meg, a Jag Är Def-fel, azonban hangzásban még ez se mutatott hazai motívumokat. A 10 milliós állam híresen nagy zenei öröksége a hiphopban sem mutat más képet, hiszen már a svéd producer, Quincy Jones III ekkor az Egyesült Államokba kivándorolt, hogy dolgozzon többek között LL Cool J, Ice Cube, Snoop Dogg és 2Pac beatjein.

Forrás:

A ’90-es évek egyik legnagyobb hatású csapata a már teljesen svédül szavaló The Latin Kings volt, akik kritikailag elismerve és népszerűen szóltak a stockholmi marginalizáltak szemszögéből, jelentős hullámokat gerjesztve az elkövetkezendő előadóknak. A valódi „robbanásra” azonban az évtized végéig várni kellett, de kibontakozott olyan rapperekkel mint Ken Ring, Feven, vagy Timbuktu. Manapság szinte senkinek nem kell bemutatni a 16 évesen mémként berobbant stockholmi cloud rappert és sad boyt, Yung Leant, ugyanakkor említésre méltó a sokaságból a rádióbarát hangzású Ison & Fille, valamint a fülbemászó trap-R&B-vel előálló Lorentz. A svéd zenei nagyság ma is kristálytiszta a hiphopban. Egyik legjobb példa rá Childish Gambino producere, Ludwig Göransson, akinek a multitalentum teljes diszkográfiáját köszönhetjük, a 2011-es Camp debütlemeztől a zenetörténelmet íróan első rapszámként „best record” Grammy-kategóriát, és három másikat is bezsebelő, 2018-as This Is Americáig.

[vembed youtube=”wzTnwGZQwNo” ]Szlovák

Európát tekintve a hiphop magától értetődően a vasfüggöny keleti felére érkezett meg legkésőbb, erre nem csak hazánk, de északi szomszédunk is kedvező példa. A szlovák rap 1990-es években bontotta ki szárnyait, például a Trosky nevű duó által, akiket azóta is a legjelentősebb lépcsőfokként tartanak számon. A nagyfokú nyelvi megérthetőség miatt a szlovák és cseh rapiparnak közös szülöttei is vannak, így nyerhetetett hatalmas hallgatottságokat már a 2000-es évek elejétől aktív Kontrafakt, de a csehországi születésű szlovák rapper Rytmus is hasonló vizeken evez, diszkográfiájában erőteljes az elektronikus zenei hatás.

[vembed youtube=”n9QlASlc6vk” ]Kevésbé agresszív, a személyiségét és hangzásvilágát tekintve is akár fiatal „szlovák Sub Bass Monsternek” mondható, rendkívül népszerű Strapo, és érdekes dualitást mutat a magyar-szlovák Rapley próbálkozása is.

Lengyel

Forrás:

Szláv körökben maradva a lengyel hiphop szintén a ’90-es években született, és 2014-ben már az Eurovízióra is a klipjeiben visszatérő, bárgyú mosolyú, köpülő lányról ismeretes, igazi „hazai” rapet, Donatant küldték, aki még angol felirattal is hozzájárul a rajongótábor bővítéséhez, és fülbemászó hardcore zenét alkot. Az első lengyel rapper Liroy volt, aki anno PM Cool Cee néven futott, és a főváros, Varsó, hamar a hiphop központja lett, saját, tematikus rádióműsorokkal, és feltörekvő előadókkal mint a 1kHZ csapata. E nyugati szláv nép példája is többnyire követi az amerikai trendeket, így az új évezreddel megjelent a WWO, akik francia kortársaikkal is együttműködtek, vagy manapság a milliók füleit vonzó Sokół.

[vembed youtube=”WvKzyuL7ubQ” ]

Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés