Keresés
6O
Budapest
2017.11.25., szombat (Katalin)

10 jel, hogy túl stresszes vagy

Offmedia- 2015.12.05. 09:00
1709
Az év legcsodásabb időszaka lehet egyben a legstresszesebb is: az év végi hajrá a munkahelyen vagy az iskolában, a karácsonyi vásárlás, főzés, készülődés, a folyamatos megfelelés minden fronton kimeríti a szervezetet.

Kép: LinkedIn


Figyelj oda az alábbi jelekre, mert a megfelelő stresszkezeléssel elkerülheted, hogy összecsapjanak a fejed fölött a hullámok!


1. Ingadozik a hangulatod. Ha rossz dolgok érnek, mély letargiába esel, ha felbosszant valami, indokolatlanul dühös leszel és úgy érzed, elárasztanak az érzelmek. Ez annak köszönhető, hogy ha leterhelt az önszabályozó rendszered, kevesebb kapacitás marad az érzelmek kordában tartására, ezért könnyen túlreagálsz bizonyos helyzeteket.


2. Túlterheltnek érzed magad. Ez csak természetes, ha rengeteg a tennivalód, de ha már egy kisebb vagy egyszerű feladatról is úgy érzed, nem bírsz megbirkózni vele, az inkább a stressz mutatója, nem a tényleges képességeidé.


3. Nem tudsz kikapcsolni. Hiába ülsz le este megnézni egy sorozatot, azon a rengeteg feladaton kattog az agyad, amit még nem végeztél el, esetleg folyton a telefonodat csekkolod üzenetekért. Ezzel azonban csak rontasz a helyzeten, mert így abban az időben is stresszelsz, amikor kikapcsolódhatnál.


4. Negatívan gondolkodsz magadról. Árulkodóak lehetnek az olyan gondolatok, hogy nem bírok megbirkózni vele, magányos vagyok, rosszul érzem magam és ha összességében kiúttalannak látod a helyzeted.


5. Nincs energiád. Nem bírod rávenni magad az edzésre, elalszol este tízkor, reggel nehezen kelsz - az egyetlen dolog, amit csinálnál, az tévézés és pihenés otthon.


6. Gyakrabban betegeskedsz. Egy megfázás télen még oké. Folyamatosan elkapni valami nyavalyát és nagyon lassan gyógyulni ki már jelzésértékű lehet. Ez egy menekülés, amit akkor vet be a tested, ha máshogy nem tud rávenni, hogy otthon maradj pihenni.


7. Megváltozik az emésztésed. Lehet, hogy néha hányingered van, vagy felborul a bioritmusod. Ennek ahhoz is köze lehet, hogy hogy táplálkozol ebben az időszakban, ami ugyanúgy összefügg a stresszel: a prioritások aljára szorul az egészséges étkezés, a gyorskaják jönnek, mert nincs idő másra, és mindez változásokat okoz a szervezetedben.


8. Csökken a szexuális vágy. Ez természetes velejárója a túlterheltségnek, de fontos, hogy beszélj róla a partnereddel, ő is megértse, hogy erről van szó, és ilyenkor fokozottan odafigyeljetek a másikra: a kölcsönös érzelmi támogatás segít átvészelni ezt az időszakot, nem az elfordulás egymástól.


9. Gyakran sóhajtozol. Ha nincs mögötte testi probléma és szellőztettél is mostanában, akkor ez egy gyönyörű metafora a “megfulladok a sok teendőtől” érzésre.


10. Álmodban csikorgatod a fogad. Ezt esetleg arról veheted észre, hogy úgy ébredsz, össze van szorítva az állkapcsod, feszülnek az izmaid, esetleg a partnered szólhat, hogy a fogadat csikorgatod, de ha rendszeresen előfordul,érdemes foglalkozni vele.


Ha felismerted magadon a stressz tüneteit, fontos, hogy változtass, hiszen ki akarna karácsonyra idegroncs lenni? A te kezedben van a döntés, hogy hogyan kezeled ezt az időszakot, és az alábbi tippekkel elkerülheted, hogy összecsapjanak a fejed fölött a hullámok.


Fontos, hogy amikor kikakapcsolsz, tényleg kikapcsolj! Az, hogy nem végzel el mindent egy nap, nem egyenlő a halogatással: készíts heti tervet, ahol piroritás szerint sorba rendezed a tennivalóidat és minden napra beiktatsz párat, de fontos, hogy a pihenésre is szánj időt. Ezt a módszert használják a profi időmenedzsment-guruk, hogy megszabuljanak a túlterheltség érzésétől: ha elvégezted a napi teendőket, pihenhetsz, mert tudod, hogy a többit meg tudod csinálni holnap vagy azon a napon, amikorra betervezted. A pihenés ilyenkor nem luxus, hanem alapvető fontosságú! Nem kell mindent egyszerre elvégezned, gondolkodj lépésekben, mert hatékonyabban is tudsz haladni, ha a munka idejében csak az adott feladatra koncentrálsz.

Kép: Buzzfeed


Ne hanyagold el magad! Lehet, hogy nincs kedved hozzá, de a sport a legjobb stresszcsökkentő, így nagyon fontos, hogy ilyenkor is rávedd magad az edzésre: már egy negyed óra kocogás vagy torna is számít, de az is, ha csak sétálsz hazafelé a munkahelyedről, ami igazán nem olyan megvalósíthatatlan, ha belegondolunk! Arról nem is beszélve, hogy a rendszeres sportolás helyreállítja az energiaszinted, a magabiztosságod, és serkenti a szexuális vágyat is (ha ez párosul a partner odafigyelésével és érzelmi támogatásával).


Ugyanilyen fontos az egészséges táplálkozás: lehet, hogy nincs időd minden nap főzni, de próbálj meg minél tartalmasabb ételeket enni. A gyorskaja, fehér kenyér, fehérlisztből készült tészta üres kalória, gyorsan lebomló szénhidrát, ami csak rövid távon tölt fel energiával. Válasz helyette táplálóbb opciókat: a teljes kiőrlésű gabonából készült ételek lassabban bomlanak be, ezért tovább tart a jóllakottság-érzés és hosszabb távon ellátják a szervezetet a szükséges tápanyagokkal. Egyél sok zöldséget, gyümölcsöt, figyelj oda a normális reggelire, és nem lesz gond!


Végül pedig ne felejtsd el, hogy nem kell tökéletesnek lenned! Nem történik semmi, ha marad egy porcica az ágy alatt, az asztal még nincs megterítve, mire jönnek a vendégek, és nem lesz maxpontos a vizsgád. Gondolj magadra úgy, mint a legjobb barátodra: légy elnéző vele, nyugtasd meg, hogy így is szereted és bocsáss meg neki, ha valami nem sikerül! A karácsony nem a stresszről szól, vagy arról, hogy valami hibátlan előadást kell produkálnod, hanem hogy jól érezd magad a szeretteid körében - ezt pedig nem teheted meg úgy, ha azon görcsölsz, hogy minden tökéletes legyen. Tedd meg, amit tudsz, de ami nem megy, engedd el!


Kép: Pinterest/Etsy

Hozzászólások