Hiphop
Még 8 producer, akik a kedvenc trap slágereidért felelősek
Mert 10 közel sem elég.
A cím nem véletlen hathat ismerősnek, az előző részben már jó néhányat átvettünk a legfontosabb kortárs trapzeneszerzőkből. De ahogy a tíz legfontosabb „trap-Kölcseyt” is nehéz lenne összegyűjteni, ugyanúgy szűk e limit a tíz legrelevánsabb „trap-Erkelhez”. Tehát az alábbiakban vegyünk is sorra még egy marék producert, aki nagyot alkotott a lassacskán tovatűnő évtizedben.
Boi 1-da
Kezdetnek az egyik legnevesebb kanadai beatkészítőt érdemes említeni, egyenesen Torontóból. Ehhez mérten többek közt Drake által szerzett igazán nagy hírnevet, és habár 15 éves kora óta zongorázott, és ezidőtájt kezdett az FL Studióval is kísérletezni, első komolyabb munkája Champagne Papi debütáló mixtape-jén volt 2006-ban. A tizes években már Dr. Drével is dolgozott együtt, első gigaslágere pedig Drake 2009-es Best I Ever Hadje és Foreverje lett, amit az utóbbiban is szereplő Eminem Not Afraid száma, és a kanadai Headlines-ja követett, de ekkorra már Busta Rhymes-zal és Usherrel is együtt dolgozott, hip-hop körökben bevett névvé válva. Hangzásvilágát gyakran gazdagítja dancehall és reggae elemekkel, melyeket saját bevallása szerint még a rap előtt kedvelt meg, és jellemző rá az élőhangszerek és sample-ök egyedi keveréke. Legnagyobb hatással Pharrell-ék The Neptunes-a, Dre, Timbaland és Swizz Beatz alapjai voltak a torontói kreátorra.
Ízelítők:
The Blacker the Berry (Kendrick Lamar)
[vembed youtube=”l_lblj8Cq0o” ]
Mike WiLL Made-It
Ismét csak egy olyan arc, akinek közhelyszámba megy a neve a témában – abszolút jogosan. Az atlantai Michael Len Williams a zenébe született bele, édesapja az 1970-es években DJ-ként tengette napjait, édesanyja egykori gospelénekes, utóbbi bíztatására kezdett bele az alapkészítésbe tinédzseréveiben, az áttörést azonban 2011-ben Gucci Mane figyelő szemei jelentették, aki az első valódi rapper volt beatjein. Őt hamar követte Future és a Turn The Lights On, majd a Move That Dope, Kanye, Pusha T, Big Sean és a Mercy, 2 Chainz, Drake és a No Lie, hisz – mint ezt a Migos-tól Young Thugon át tömérdek alkotó tanúsíthatja – aki egyszer megismeri a trap mixtape-ek istenét, onnantól nincs megállás a siker irányába. 2013-ra, az Interscope védő szárnyai alatt megalapította saját kiadóját, az Ear Drummers Records-ot, mely legnagyobb neve egy évre rá a – fordítva betűzve ugyanazzal a névvel megáldott – Rae Sreamurd fiatal, erőtől duzzadó, slágergyáros duója lett, mely alapjainak túlnyomó többségét kreálja. A mainstreamben az épp identitásválságát élő Miley Cyrus segítségével szerzett nevet, a 23 című dallal. 2017 és ’18-ban pedig már egy-egy önálló nagylemezt is megjelentetett, többnyire pozitív kritikai fogadtatással.
Ízelítők:
Move That Dope (Future ft. Pusha T, Pharrell & Casino)
Throw Sum Mo (Rae Sremmurd featuring Nicki Minaj and Young Thug)
[vembed youtube=”tvTRZJ-4EyI” ]
Zaytoven
A kiskora óta kórustagként zongorán és orgonán profin játszó modern Beethoven is a zenében nőt fel, és szülei nem nézték jó szemmel, hogy a „csúnyán beszélő” rapperek lemezei felé tendált általános iskolában, ez viszont nem álította meg Xavier Dotsont, hogy a műfaj kőbe vésett nevévé váljon. A gimnáziumi évekre már E-40-nak is adott el beateket a frankfurti hadiállomáson született, kreatív atlantai srác, de amíg be nem indult a máig is pörgő karrierje, addig fodrászként keresett össze kellő mennyiségű pénzt, a zenei felszerelések finanszírozására. A fodrászsulis barátja révén ismerte meg ő is Gucci Mane-t, akivel napi kapcsolatba került, így annak egyik kedvenc producerévé vált a 2000-es évek elején, mixtape-ek garmadáját zúdítva a kíváncsi fülekre. Első slágerük az Icy lett, Young Jeezyvel társulva, ezután számtalan helyi arc elindításán tevékenykedett, majd Usher albumán végzett munkállatai révén 2011-ben Grammy-díjat is kapott. Termékeny zenész révén megmondhatatlan hány számon dolgozott napjainkra, de köztük van a Migos diszkográfiája, amit a Versace-val indított igazán be, Nicki Minaj Pinkprint és Queen lemezének dalai, Lil Wayne Carter V-ja, és Future projektjeinek zöme. Egy igazi trap veterán.
Ízelítők:
Want Some More (Nicki Minaj ft. Jeremih)
[vembed youtube=”SVGdUasknWg” ]
Smokeasac
A nemrég Budapesten járt 25 éves producer, Dylan Mullen a Money Posse csapat tagja, és az emót és trapet keverő SoundCloud rapért felelős, ebből is elsősorban Lil Peep összes lemeze és legnagyobb slágerei által. Amikor 18 évesen Smokeasac először posztolta netre kreálmányait, az egykori Gus volt az első, aki kapcsolatba lépett vele, és azonnal nagy hatást gyakorolt rá. Halála óta szólókarrierjén dolgozik, és olyanokkal alkotott közösen mint iLoveMakonnen és Juice WRLD.
Ízelítők:
I’ve Been Waiting (Lil Peep & iLoveMakonnen)
[vembed youtube=”3rkJ3L5Ce80″ ]
T-Minus
Drake újabb kedvenc produceréről beszélhetünk, amikor Tyler Mathew Carl Williams hosszú neve merül fel. A sokplatinumos, Grammy-díjas trap- és R&B-kreátor egy kanadai kisvárosban látta meg a napvilágot, kisikolás kora óta dobolt, majd mint fenti társai közül sokan mások a Fruity Loops-szal, azaz az FL Studióval kezdett kísérletezgetni hobbi szinten. Elmondása szerint célja az érzelmekkel teli zenei alapok újjáélesztésé, például a ’90-es évek Timbaland zenéiből merítve. Korai nagy számai közé tartozik barátjának, Drake-nek a Tory Lanezzel közös első slágere 2007-ből Replacement Girl néven, majd további szintetizátor és melódia vezette dalokat kreált Kendricknek, Nickinek, Weezynek, Ludacrisnek, de még a hip-hopon kívüli Justin Biebernek is.
Ízelítők:
Moment 4 Life (Nicki Minaj ft. Drake)
I’m On One (DJ Khaled ft. Drake, Rick Ross & Lil Wayne)
[vembed youtube=”B5YNiCfWC3A” ]
OG Parker
Georgia szülötte már 10 évesen multi-instrumentalista volt, nevéből sejthetően az egyslágeres OG Maco csapattársa, aki kemény basszusú, dob vezette alapokat tesz le az asztalra, a lágy és hipnotiks trap-RnB-je nevében. Visszatérő előadói a Quality Controlban kiadótársai, a Migos, Lil Yachty, valamint Chris Brown, Katy Perry, Tory Lanez, Ski Mask The Slump God, Gucci Mane és sokan mások.
Ízelítők:
1Hunnid (K Camp ft. Fetty Wap)
Walk It Talk It (Migos ft. Drake)
[vembed youtube=”Hm1YFszJWbQ” ]
Sonny Digital
A jól megérdemelt hírnevet szerző fiatal atlantai producerek kiváló példája, aki tinikorától kezdve a beatkészítésnek szenteli mindennapjait. Minden lehetséges nagy névvel dolgozott 2010-es kezdete óta, trapen belül és kívül egyaránt, de főképp a klubzenékre fókuszálva: Future, Drake, Gucci, 50 Cent, French Montana, Mac Miller, Chief Keef, Wiz Khalifa, Waka Flocka, Wale, Kanye West és özön egyéb előadó. Egyébként az előző részben említett 808 Mafia Southside-jának és TM88-jának jó barátja, így gyakran egymást kiegészítve alkotnak, legnagyobb influenszének pedig a szintén korábban taglalt Drumma Boy munkásságát tartja. Sonny egy idő után elirigyelte a rapperektől a rivaldafényt, rendszeresen jelentet meg olyan anyagokat, melyeken saját beatjeire löki a dumát, és még csak nem is rosszul!
Ízelítők:
Tuesday (ILoveMakonnen ft. Drake)
Birthday Song (2 Chainz ft. Kanye West)
[vembed youtube=”ZB7Xjd34pjo” ]
ChaseTheMoney
A 21 éves „pénzkergető”-t úgy ismerhetjük fel, hogy minden száma elején többször is elhadarja művésznevét a hattérben elhalkulva. A Chicago melletti St. Louis-ban felnőtt producert édesanyja funk, old school rap, rock és neo-soul szeretete fertőzte meg, később pedig a Three 6 Mafiára kattant rá olyannyira, hogy eldöntse, ő is a zenével akar foglalkozni, kezdetben a híres-neves FruityLoops segítségével. Manapság már az SoundCloud rapperek közt bevett név sötét alapjai által, gyakran dolgozik Lil Yachty, Smokepurpp, Valee és G Herbo muzsikáin, legnagyobb számait pedig J. Cole-nak és J.I.D-nek, illetve Ski Masknek alkotta.
Ízelítők:
Nephew (Smokepurpp ft. Lil Pump)
[vembed youtube=”ZiADuDjueJc” ]