Hiphop
Mos Def, aka Yasiin Bey kiadott egy új albumot, a probléma csak annyi, hogy sehol nem fogjuk tudni meghallgatni
Yasiin Bey, korábbi nevén Mos Def meglehetősen kevés jelet adott magáról 2016-os, egy Facebook live során bejelentett visszavonulása óta. Habár belengette új korongok megjelenésének lehetőségét, meetingelt Kanye Westtel, lépett fel Kendrick Lamarral és a fashion weeken is tiszteletét tette, érdemben eddig nem sok minden történt.
Ahogy az Uproxx kiemeli, 2016 decemberének végén a veterán rapper két ismeretlen stúdióalbum, nevezetesen a Negus in Natural Person és az As Promised címét dobta be, ezekről azóta aligha hallhattunk valamit, egészen mostanáig. Nagyon úgy tűnik, hogy az előbbi lemez napvilágot látott, vagyis igen, a hiphop körökben nagy tiszteletnek örvendő legendás mc friss anyaggal jelentkezett. Igen ám, csakhogy ez az egész ennél komplikáltabb, és alább nem fogjuk tudni linkelni a cumót, mivel az nemes egyszerűséggel nem került fel az internetre.
Sőt, valójában csak pár száz ember hallotta a világon.
Figyelem, telefonokat kikapcsolni, most lejátszom nektek az új lemezem
A Funkinevenként ismert zenész-producer Steven Julien egy tweetjében jelentette be az új, titokzatos Yasiin Bey albumot, vagyis a Negus-t. Ahogy a bejegyzésben mellékelt fotón is látszik, Julien Lord Tusk és ACyde mellett maga is dolgozott a – tracklistből ítélve – 8 számos (vagyis egy nulladik track + 7 másik) projekten, ami közel sem mondható mindennapinak.[twitter]https://twitter.com/FunkinEven/status/1112081199743361024[/twitter]
Mégpedig azért, mert a 2015-ben, Londonban rögzített Negus sem digitális, sem kézzel fogható formában nem elérhető.
Ehelyett a Hong Kongban tartott Art Basel (az AB egy rendezvénysorozat, egyfajta expo-kiállítás-és kreatív vásár keveréke, amit három helyszínen, Miamiban, Hong Kongban és Bázelben rendeznek évente – a szerk.) keretein belül lehetett meghallgatni az amolyan “sound installációként” megálmodott és prezentált zeneművet. A Negus egyébként egy királyi címre utal az etióp sámi nyelvcsalád szerint.
Egy New York-i újságíró, Ann Binlot is a helyszínen járt, a Document Journalre írt élménybeszámolójának hála megérthetjük, hogyan is zajlott a rejtélyes performansz.
Az event a leírtak alapján egy fülledt, portréfotókkal díszített teremben zajlott, az érdeklődők érkezésükkor kaptak egy fejhallgatót, a telefonjaikat pedig szigorúan kikapcsolt állapotban Yondr tokokba kellett helyezniük, hogy az eszközök semmiképp se zavarják a szeánsz-szerű hallgatási folyamatot, és hogy a rájuk váró 26 perc ne az orrbaszájba posztolásról szóljon, ezzel egy jóval bensőségesebb, tisztább és őszintébb élményt kínálva a megjelenteknek.
Az esemény alatt a filmezés után most a fotózásba is belekóstoló Bey Polaroidokat készített a jelenlévőkről, majd a képeket a fanoknak ajándékozta, akik szuvenírként vihették haza a róluk készült portrékat. Binlotnak a listening után sikerült beszélnie is az előadóval, aki habár diplomatikusan semmi bővebb infót nem árult el az – állítólag – nem meglepően okos dalszövegekkel és a jól táncolható, synth-gazdag alapokkal operáló Negusról, előrevetítette, hogy talán azok is hallhatják majd egyszer, akik március végén nem tudtak ott lenni Hong Kongban.[instagram]BvrMkFKn9uL[/instagram][instagram]Bvq9-apnG7Q[/instagram]
Ez lenne az új út? Privát installációs-listening szertartások, hátat fordítva a streaming uralta digitális világnak? Úgy tűnik, és ha egyelőre még nem is vált bevett szokássá, az elképzelés kiváló, és egyre kevésbé nevezhető formabontónak, hiszen a GOOD Music nyári albummustrája óta jópáran rákaptak az albumokhoz rendelt listening party-k szervezésére.
Egyszóval az ötlet nagyon izgalmas és inspiráló, nem mellesleg remek üzenetet közöl magáról az alkotásról és a megalkotott termék helyesnek vélt fogyasztásáról, plusz kiváló alternatívát is nyújt, mégis, azért nem lenne rossz, ha egyszer felkerülne a cumó valahová, mondjuk még idén, ha már a Black On Both Sides 20 éves jubileumát ünnepeljük.