Stílus
Nike Techből úriember? A Quarter-Zip trend kulturális áttörése
A TikTok- és Instagram-feedet az elmúlt hetekben elárasztotta egy elég random, de annál beszédesebb mondat: „Nem hordunk többé Nike Tech-et, csak a quarter-zip megy mostantól.” A poénnak induló szlogenből pillanatok alatt mikro-mozgalom lett: fiatal srácok jelentik be, hogy szakítanak a Nike Tech melegítőkkel, és „fiatal úriemberré” válnak 1/4 cipzáras pulóverben, szemüvegben, matchával a kézben.
Mi az a quarter-zip, és miért pont most?
A quarter-zip (negyedcipzáras) pulóver eredetileg sport és outdoor ruhadarab volt: egy olyan kötött vagy gyapjú felső, amelyen a cipzár csak a nyaktól a mellkasig fut le, így jól szellőzik, de megmarad a galléros, rendezett hatás. A 20. század közepe óta létezik, de igazán a 2020-as években fordult át a smart casual, sőt irodai alapdarab státuszába, ahogy a dress code-ok világszerte lazultak, és a zakót sok helyen lecserélték egy szép, visszafogott cipzáras pulcsira.
A mainstreamben már látszott a negyedcipzáras hullám, hisz az évek óta felkapott „csendes luxus” trend alá tartozó „csendes komfort” trend, mely az elegánsan kényelmes, de nem hivalkodó kinézetre utal, rég beemelte maga közé a darabot, plusz a nagy outdoor márkák (The North Face stb.) kimondottan erre a hullámra ülnek rá akciókkal, kapszulakollekciókkal.
A mostani 1/4 cipzáras trend viszont már nem csak arról szól, hogy „meleg, praktikus és jól rétegezhető”, hanem arról is, hogy milyen embernek akarsz látszani a ruhádon keresztül.
Nike Tech, ideje tovább lépni
Ahhoz, hogy értsük, miért pont a Nike Tech lett az „antitézis”, vissza kell menni pár évet. A 2013-ban bemutatott Nike Tech Fleece melegítő mára globális streetwear alapdarab lett: NBA-játékosok edzőszettjeiből, amerikai hiphop-klippekből és európai focis, grime-os, drilles szubkultúrákból emelkedett a „mindennapi hordható uniformis” rangjára.
A brit és amerikai színtéren komoly vita is volt arról, ki „tette fel a térképre” a Nike Tech-et; Central Cee például nyíltan állította, hogy ő terítette át a fél világot a szettre (erről itt írtunk), miközben az internet azon vitatkozott, hogy London vagy New York hordta előbb a sziluettet. A melegítő tehát egy utcai szimbólum lett, és nem kellett sokat várni, hogy teljes baráti társaságok nézzenek ki ugyanúgy.
Ezzel párhuzamosan viszont a mainstream média elkezdte a Nike Tech-et, sokszor igazságtalanul, a bűnözéssel és a bandatevékenységekkel összemosni.
A quarter-zip mozgalom épp erre a feszültségre válasz, a srácok egy része úgy érzi, kinőtte az utcai melegítő-uniformist, és valami olyat keres, ami kevésbé kapcsolódik a „problémás fiatal” sztereotípiákhoz, mégis trendi.
Hogyan lett mikromozgalom egy TikTok-poénból?
A történet egyik kulcsfigurája Jason Gyamfi, TikTokon @whois.jason, aki 2025 novemberében szó szerint kijelentette: „Egy 1/4 zipzáras srác vagyok mostantól”, és ezzel elindította a mini-lifestyle trendet. A koncepció egyszerű: dobd a Nike Techet, vegyél fel egy negyedcipzáras pulcsit, igyál matchát kávé helyett, próbálj meg fiatal úriemberként viselkedni, gondolkodj tudatosabban, felelősebben, hosszú távban.
A Highsnobiety szerint a poén mögött valójában egy hangulatbeli átrendeződés rejlik: a féktelen, kaotikus fiatalságtól a „férfias kifinomultság” felé való elmozdulás, persze mindez önironikus, mémes formában. A trendet feldolgozó GQ-cikk pedig úgy ír a jelenségről, mint egy újfajta maszkulinitás-kísérletről: a mérgező, erőfitogtató férfiszerepek helyett a srácok „összeszedettnek”, „stabilnak” és „házasságra alkalmasnak” akarnak látszani, még ha ezt egy félcipzáras pulóveren keresztül játsszák is el.
Hogy ki mennyire gondolja komolyan a trendet, persze változó. Biztosan vannak, akik az egészet poénnak fogják fel, míg mások lehet rákapnak a kifinomultság érzésére és benneragadnak. Az viszont biztos, hogy a trend valós számokban mérhető, az amerikai 18–24 éves korosztályban 25%-os növekedést mértek a quarter-zip eladásokban.
Azt sem könnyű megtippelni, hogy a trend mennyi ideig marad velünk és mekkorára nőhet, de az fix, hogy áttört egy falat, amit tökéletesen bizonyít, hogy már Central Cee, a Nike Tech pápa is ráugrott a mémre.