Hiphop
„Próbálok újszerű zenét csinálni, és közben hiteles maradni” – Kapitány Mátéval beszélgettünk
Kapitány Máté nem szereti az interjúkat. „Kínosan érzem magam közben” – mondja egy Madách téri kávézó felső emeletén a székbe süppedve. Farmerdzsekijével, pornós hipszter-bajszával, és Kanye West macis kabalájával díszített sapkájával nem is nagyon tűnik ki a belsőpesti kreatívokkal és random turista fiatalokkal megtöltött helyen.
Kapitány Máté évek óta zenél, de 2017-es Ezüstfekete lemeze után, tavaly a Pénzösszeggel megérkezett az első áttörés, amelyet több mint 150 ezren láttak, és első slágerként szolgál a hónap végén megjelenő Jeep című nagylemezéhez, amelyet a Universal Records gondozásában hallhatunk. A fiatal rapper-producer örömmel ült le velünk egy vasárnap esti beszélgetésre, mi pedig kíváncsian kérdeztük, sok egyéb mellett, hogy honnan jött, hova tart, mi a kedvenc lemeze, ki inspirálja, és mire számíthatunk tőle a jövőben, hisz ahogy Kanye West-mackós sapkájából kitalálhattuk, bőven vannak megvalósítandó kreatív elképzelések – csak mint a példaképnek.
Mesélj kicsit magadról, hogyan kezdtél zenélni?
A XVI. kerületben nőttem fel és a mai napig ott élek. A legjobb kerület, írtam is róla egy hamarosan megjelenő dalt. Azért kezdtem el rappelni, mert hetedikes koromban volt egy barátnőm, akivel épp erdei iskolában voltunk, vettem neki egy képeslapot, írtam rá egy verszerűséget, és mivel rímelt, úgy voltam mi a francért ne rappeljem fel? Így született meg az első számom. Szerelemből gengszter rapper vagyok. Utána egyből elkezdtem írogatni tovább, mert nagyon meg voltam vele elégedve, hogy egész jó vagyok. Ez 10 éve volt, egy-két évre rá bele is vágtam a producerkedésbe, mert mindenféleképpen magamnak akartam csinálni az alapokat.
2017 októberében a Gorillaz és E.ON által meghirdetett zenés kollabba téged is beválasztottak, Ress és Kram Berev mellett. Pár óra alatt kellett összeraknotok egy közös dalt. Mik voltak az élményeid?
Úgy indult, hogy az egyik barátom küldött egy a játékot meghirdető Indexes Instagram Story-t, mondta, hogy jelentkezzek. Tőlem teljesen függetlenül Ress Roli spanom is jelentkezett, és habár kölcsönösen nem tudtuk egymás indulásáról, de mindketten bekerültünk a legjobb ötbe. Ez extrán vicces, mert az ő általa beadott számnak is én készítettem az alapját, tehát tulajdonképpen két zeném is bekerült, így összeraktak egy csapatba minket, és választottak mellénk egy harmadik srácot. Összetettük a zenét, megbeszéltük, hogy alkalmazkodunk egymás világához, de végül az eredeti elképzeléstől túlságosan elrugaszkodtunk, így nem igazán szeretem azt a dalt.
A végén a harmadik srác 1000 eurót kapott,
nekünk meg felosztották fejenként 500-ra, és azt is megkésve, november helyett februárban kaptuk meg, ezért a két incidens miatt úgy döntöttem, hogy megírom a Pénzösszeg című számot. Ebben vannak életem kedvenc utalásai, amit rajtam kívül senkisem érthet, hogy például a „túl fehér a zenénkhez” nem azt jelenti, hogy én feketének érezném magam, hanem én nem vagyok annyira fehér mint a Kram Berev, hisz az ő imidzse a kimeszelt fej, fehér haj, és ugyanolyan kontaktlencse volt (nevet). Ha már Pénzösszeg, mit szóltál a sikeréhez? Sokan ezáltal ismertek meg, több mint 150 ezernél tart a megtekintése.
Nagyon sok pozitívat kaptam, de igazság szerint bennem mindig az van, hogy jobbat és jobbat szeretnék csinálni, tehát a Pénzösszeg csak egy újabb lépcsőfok, amit meg kell ugranom. Ez vagy sikerül vagy nem, de remélem menni fog.
Hányan mondták neked tavaly, hogy az év száma?
Azt hiszem két ember (nevet). De az is lehet, hogy ez idén volt. Egyszer a szemembe, egyszer meg miután Krúbi kitette sztoriba.
A klip is sokat hozzáadott, a fejemben született meg a hangulata, hogy üljünk be a Jeepbe és egy régi Sony kézikamerával lőjjünk pár hangulatos felvételt. Szerencsére úgy is sikerült, ahogy elképzeltem, amiben nagyon nagy segítségemre volt Ress, aki a másik felem, főleg klipek terén. A legújabb Szörny című dalomhoz is ő csinálta a vizuált, már a Universalnál.
[vembed youtube=”ugCCQ3fl8NI” ]Kialakult már egy megszokott menete a zenekészítésnek, hogy néz ki a folyamat?
A szövegnél mindenféleképp ihletre van szükségem. Régebben hazafelé a buszon, este szerettem írni, manapság inkább kora reggel, amikor jobban fog az agyam és tisztábban hall a fülem, meg nyugodtabb is vagyok, nem gondolkozok a sok szarságon…huh ez nagyon mély volt (nevet). A zenei alapoknál nincs ilyen, azokkal mindig könnyebben haladok, plusz szerintem jobbakat is készítek, mint szövegeket. Főleg azért, mert a szöveg néha nem hozza a szintet, amit elvárnék magamtól, másrészt meg melós, mivel mindig úgy írom, hogy ne legyen túl szerteágazó, hanem egy témánál maradjak. Nem is vállalnám fel, ha mindenfelé ágazna, mert szeretem kitalálni a „mirőlt”. A freestyle-ozás nem is megy, max szarul, de az néha vicces. Próbálok úgy újszerű zenét csinálni, hogy közben hiteles maradjak, és ne rugaszkodjak el a valóságtól.
Az utolsó előtti YouTube feltöltésedből, a Furából lesz még valami?
Az nem csak egy teaser, hanem egy kész dal. Készítettem egy DMX-es alapot, gondolkodtam, hogy mit tudnék még beleírni, de nem jött semmi. Végül nem szerettem volna veszni hagyni a dolgot, érdekelt az emberek véleménye, mivel a korábbiaknál szokatlanul energetikusabb és gyorsabban rappeltem benne. Ress Rolival épp az Örsön söröztünk, meséltem neki, hogy kiadom a Furát, ahogy van, és – két sör közt – telefonnal egy-két snittes dolgot lőttünk hozzá.
Hip-hopon belül kik inspirálnak a legjobban?
Az első rapalbum, amit hallottam Eminem Encore-ja volt, de először akkor gondoltam bele, hogy én is tudnék rapszövegeket írogatni, amikor épp egy Sub Bass Monster számot hallgattam, és kitaláltam a rímet. Mai napig leginkább Lil Wayne, Kanye West, Travis Scott és Sean Leon – kanadai rapper, akit nem ismer senki -, mellettük Flatbush Zombies, A$AP Rocky, meg Tyler, The Creator. Az évek alatt folyamatosan alakult, de ők azok, akiket a legjobbnak tartok, és ezáltal inspiráltak. Magyarokat régebben hallgattam, mára csak a barátaimét, meg Sör és Füvet, de nincs túl sok jó. Akik magyarok és angolul tolják azok szerintem szarul csinálják, szörnyű kiejtéssel, egy-két kivétel van csak.
A 2017-es Ezüstfekete lemezre volt, ami nem került fel, és a fiókban van?
Csak egyetlen egy leftoverje volt, amiből a címadó EüF dal született. Annak először nem éreztem, hogy elég erős lenne a felrappelt változata, pedig a szöveggel nem volt gondom, de nem volt elég jó címadó számnak, így félretettem. Egyébként ennek az EüF-nek a szövegét írtam meg a 2014-es Kptn EP megjelenése után, ahogy a Cipőt is. De régi zenéimre nem érkezik visszacsatolás, azokat nem hallgatják, csak a Pénzösszeget, meg néha a Mivant…néha.
A következő lemezed, a Jeep album hogy halad?
Aránylag szarul (nevet). Szarul, de büszkén. Viccet félretéve, érkezik, méghozzá május 31-én. A Pénzösszeg az első single róla, a Mivan viszont nem kerül fel rá. A produceri munkákat mind én végeztem, nem így terveztem, de végül egy társ-producer se lesz, az Ezüstfeketén még ketten voltak. Szeretem magam intézni az alapokat, mert csak én tudom elkészíteni, amit elképzelek, mások nem ugyanazt érzik és hallják, mint én. Koncepció, hogy úgy csinálok meg hangzásokat, hogy egyszerre régi, de nagyon új is. A címét egyébként a legjobb barátomék autója ihlette, majdnem az életemet adtam érte, amikor a rákosfalvai mekinél elkezdte rugdosni egy faszi, mire kiszálltam, ráüvöltöttem, ő pedig nekem esett, szeretem a nagydarab amerikai kockaautókat, na (nevet). A közreműködők közt lesz Baba Aziz, de lesz egy Lil Frakk, egy Ress, egy Lil Holt, és egy Krúbi feat is.
[vembed youtube=”sT2JYJCycbQ” ]Mik lesznek a szövegtémái?
Olyan mélyebb dolgokba most nem fogok belemenni, mint az Ezüstfeketén, ott elég fiatal voltam, benne voltam a szomorú tinédzserkorban, sok szomorú zenét hallgattam. Manapság a szomorú zenék nem annyira mozgatnak meg. A “Szörny” című dalomat például két dolog inspirálta, az egyik egy olyan barátom, aki egy idő után idegesítővé vált számomra, és képtelen voltam elviselni, ezért inkább azt mondtam, hogy “szedd ki a baszást az arcomból”. Másodrészben a munkahelyem inspirálta, harmadrészt egy mém. Az F.V.M.V. egy maradványzene, az lesz az első szám az albumon, arról szól, hogy “fent vagyok mindig valamiért”. Mielőtt a mostani munkahelyemen dolgoztam volna, egy próbateremben melóztam még suli mellett, és mindig rohadt későn mentem haza, mivel késő estig próbáltak a zenekarok, ezért született ez a szöveg, hogy “fent vagyok mindig valamiért”. Nem is voltam otthon, csak hazamentem aludni kicsit, aztán suli, késő estig meg a próbateremben voltam. A Sári az egy szerelmes dal lesz, két ilyen nevű lányt ismerek, de nem miattuk ez a dal címe. Direkt béna lesz a szövege, próbáltam átírni, de annyira egyben van, hogy lehetetlen. Belenyúltam volna, hogy kevésbé legyen kínos, de nem lehetett, úgyhogy ez már így marad. Lesz még egy “Kosz” című dal, ami összetettebb témákat dolgoz fel, emberi kapcsolatok vége, amolyan “nincsen értelme senkivel sem kapcsolatot kialakítani, mert egyszer úgyis véget ér, és akkor az csak szar lesz” féle szar szemszög, de mikor ezt írtam, úgy éreztem, hogy ez így van rendjén. BKK-s utazásokról is lesz dal. Ma vettem fel például a “Kecske” című dalomat…nem tudom, hogy az le fog-e esni az embereknek, hogy miről szól. Lesz egy ami, a XVI. kerületről szól, 16 címmel. Elég szerteágazó lemez, témákat tekintve.
Nem tudjuk nem észrevenni a Kanye macis sapkádat, Ye ugyebár arról híres, hogy minden lemeze teljesen más hangzásvilág, ez nálad is várható?
Igen, a Jeep teljesen különbözni fog az Ezüstfeketétől, nagyon más lesz hangulatában. Bár szerintem Kanye is öregszik, és a „Life Of Pablo” után kiadott „ye” tök hasonló hangzású, igaz már előbbit se bírtam. Nekem örökké a Yeezus marad a kedvenc albumom, de objektíven a My Beautiful Dark Twisted Fantasy a legjobb lemeze. Szívesen elmennék ugyanakkor kevésbé trappes, akár funk, soul, jazz irányba, amiket használtam volna például a Jeep-en is, de mivel kiadóhoz kerülök a sample használat elég bajos dolog, így nem teljesen tudtam olyan albumot csinálni, amilyet szerettem volna. A szabadságom néha úgy érzem korlátozva van, ebben az értelemben legalábbis, de így is meg tudtam oldani.
Ha már Yeezus, az elektronikus hangzással kísérleteztél?
Igen, akartam, de azt a korszakomat már kinőttem. Az Ezüstfeketénél elég sokat kísérleteztem, viszont egyik se volt kellően kiforrott. A Csendes az Éj című dalomhoz eredetileg egy ’90-es években készült DnB zenéből hangmintáztam az alapot, de az albumverziónál végül mást használtam. A lo-fi house-t kifejezetten szeretem, igaz azt is csak a régi RnB minták miatt, túlnyomórészt hip-hopot hallgatok.
Hallgatsz experimentális hip-hop-ot, mint mondjuk a Death Grips?
Mostanában már annyira nem jellemző, az ilyenfajta zenéket inkább abban az időszakban éltem ki, amikor nagyon Yeezus voltam, akkor elég sokfajta zenét is hallgattam. Akkoriban olyan hangzású zenéket kerestem, amik a legjobban hasonlítanak a Yeezus-szére, és igazság szerint egyetlen egy helyen találtam meg, ami tényleg nagyon közel áll hozzá, az a Depeche Mode volt. Csak hát abba sajnos nem rappelnek (nevet), szóval nem tudtam annyira vele azonosulni hosszú időre. De abban az időben sokat hallgattam.
Mi a véleményed a magyar trapkörökről? Kiket követsz, kit tartasz izgalmasnak?
Lil Frakkot, Figurát ajánlanám, Gegének is nagyon szórakoztatóak a szövegei és elképesztően is rappel. Trapben ők a legjobbak, de Ress-t meg Baba Azizt csak azért nem mondom, mert ők mást is csinálnak. Ettől függetlenül viszont eléggé gyerekcipőben jár a magyar trap, amit nem értek, mert 2019 van
A trap itthoni mainstreambe kerüléséről mi a véleményed? Kicsit olyan, mintha a közönség és az előadók egy részének csak annyi jönne át, hogy nagy márkaneveket kell ismételgetni, meg nagy bankszámlákról rappelni, és kész is a trap.
Amikor kisebb voltam, és láttam, hogy valaki beöltözik rappernek, bőnadrágba meg elfordítja a sapkáját és elkezd hadonászni az engem akkor frusztrált. Igazság szerint, ez is kb. ugyanaz, csak most már nem igazán foglalkoztat ez a kérdés, mert hozzászoktam, hogy akik nincsenek ebbe benne, nem ezzel foglalkoznak napi szinten, meg nem ezt a zenét hallgatják, azoknak úgyis csak ez jön le belőle, mert nem értik.
Azért mert egy rapper 10-20 évvel ezelőtt egy rapper úgy nézett ki, hogy bőnadrágban van és elfordította a sapkáját és mutogat össze-vissza, az ennél sokkal több.
Kikkel szeretnél a legjobban együtt dolgozni, rap körökön kívül?
Presser Gábor, ami nemhiszem, hogy valaha meg fog valósulni. Rajta kívül Grencsó István legendás jazz-zenész, aki fúvóson készít avantgárd zenét, és egy utcában laktunk, így akár össze is jöhetne.
Mik a céljaid idénre?
Idén a Jeep megjelenése, amivel kapcsolatban lesz egy-két meglepetésem. Biztosan sokan fognak rám haragudni, de így lesz a jó (misztikus mosoly).
Amikor csak tehetem stúdiózom, mellette melózok is, a kollégák tudják amúgy, hogy igazából rappelek. Az elején úgy voltam vele, ha bárkinek a fülébe jut, hogy zenélek, akkor letagadom, de már feloldódtam bent. Már ott tartunk, hogy szokták hallgatni a többiek a Pénzösszeget, azt tényleg szeretik (nevet). A boltban ritkán ismernek fel, de egyszer remélem eljutok oda is.