Hiphop
Závada Péter: Sokat támadtak azzal, hogy elárultam a rap zenét
Závada Péter, író, költő, Akkezdet Phiai egyik alapítótagja volt a Port.hu YouTube csatornáján futó Wolf Áramlat című műsor legutóbbi vendége.
A beszélgetést a Punnany Massif formációból ismert műsorvezető, Farkas Roland rögtön azzal a felütéssel kezdte, hogy Péter visszautasította a lehetőségét, hogy az interjú végén rappeljen egyet. Péter a válaszában elmagyarázta, hogy habár követi a rap zene alakulását, főleg az amerikai vonalat, de már nem szereti „produkálni magát” közel 40 évesen, már ami a rap performanszokat illeti. Elmondása szerint az AKPH utolsó 5-6 évében kezdte azt érezni, hogy egyre kevésbé komfortos neki ez az egész, a színpadon állva többször előjött nála, hogy már nem tud azonosulni bizonyos szövegekkel, például a bulizás, esetleg a drogozás témájában. Egyes kérdésekben eleve mást gondol, mint amit 20 évvel ezelőtt papírra vetett, vagy ma már nem így fogalmazná meg a gondolatait.
Visszaemlékezésében elmondta, hogy ’96 környéken még angolul kezdtek szövegeket írni Saiid-dal, volt bennük egyfajta bizonyítási vágy az akkori underground szcéna felé. Elemezték Method Man, Redman, a Wu-Tang akkori dalainak szövegeit, és ebből tanulva építették az írási képességeiket. Kiemelte, hogy kiváltságos környezetből jöttek, Saiid anyja tolmács, Péter apja író, így könnyebb volt fejleszteni magukat.
Arra a kérdésre, hogy 2019-es feloszlásuk után nem búcsúztak el kellőképpen a közönségtől, nem volt búcsúturné például, Péter azt mondta, hogy a közönséggel való kapcsolata mindig is ambivalens volt. Nem nekik zenélt, hanem főleg magának, maximum a szűkebb baráti körének. Megtisztelőnek érzi, de mégsem tudott azzal sem mit kezdeni, mikor emberek magukra tetováltatták Akkezdet egyes dalszövegeit vagy csak a logót. Feloszlásuk után fura támadásokat is kapott, hogy elárulta a rap zenét, és „sznob lett”, amiért az irodalom felé fordult.
Azt a gondolatot visszautasította, hogy a Saiid-dal való zenei eltávolodás lett volna az oka, hogy csak két lemezt adtak ki közös karrierjük során, szerinte ez inkább az igényesség iránti elköteleződés miatt volt így, plusz ettől még nagyon sok, 50 és 100 közötti vendégszereplésük volt mások dalain. Závada Péter továbbá arról is beszél az interjúban, hogy az új zenékben az eredetiséget keresi, de elmondja, hogy miért bírja a Brockhampton-t és a Das Racist-et, és hogy szomorúnak tartja, hogy a magyar zenésztársadalom nem mer vagy nem akar felszólalni bizonyos politikai kérdésekben.
Az interjút, mely rap helyett versfelolvasással végződik, alább lehet csekkolni.