Hiphop
19 producer zseni, akik meghatározták a 2000-es évek kezdetének hangzását
Az új évtized beköszöntével párosat hátrálunk.
A 2010-es évekre egyre inkább kialakult egy olyan örömmel fogadott trend a hiphopban, amikor is egyre nagyobb hangot kapnak az emberek a zene mögött, azok akik nélkül a világsztárrá nőtt rapperek sora sehol se lenne. Tavaly végigvettük kik szolgáltak a trap beatek mágusaiként, most viszont tekintsük még egy évtizeddel korábbra, és pörgessük át azokat, akiket produceri tagek hiányában akkoriban csak egy háttérben alkotó, albumkatalógus apróbetűs részeiben kreditált nem sokat mondó névként ismerhettünk. Persze volt egy két kivétel, mint Dr. Dre vagy Kanye West, akiket mindenki ismert, azonban az ő ismertségükhöz hatalmas lapáttal pakolt rá párhuzamos rapperkarrierjük.
J Dilla
A detroiti legenda, az old school, a boom bap hangzás maga, James Dewitt Yancey 2006-os haláláig egy példaértékű karriert pakolt össze. Szülei opera és jazz múltja predesztinálta a zenész születését, saját karrierje mellett részt vett a gimiben alapított Slum Village raptrióban és a Soulquarians kollektívában is, lélekkel teli, már-már önálló életet élő, sample alapú beatjei magukban is megállták helyüket. Három saját nagylemeze mellett számtalan alap kreátora lett, leghíresebbjei a Pharcyde, a Tribe Called Quest, Common, Erykah Badu, De La Soul, Busta Rhymes, Talib Kweli és Mos Def mellett landoltak. Jay Dee halálos ágyán befejezett Donuts albuma a hiphop klasszikusainak tagadhatatlan korongja, hagyatéka felbecsülhetetlen mértékű, így róla és arról miképp inspirálta a lista megannyi nevét részletesen is írtunk korábban.
Ezt hallgasd tőle:
[vembed youtube=”OjHX7jf-znA” ]
[vembed youtube=”jQ-RrGCSa2M” ]
[vembed youtube=”fC3Cthm0HFU” ]
The Neptunes
A Virginia Beach-i Pharrell Williams és Chad Hugo egy sulis nyári táborban barátkoztak össze, ahol egyikük dobolt, másikuk szaxofonozott, és bár a 2000-es éveket is egyenesen uralták, még ezelőtt, 1990-ben megalkották csapatukat. Eszméletlenül futurisztikusnak sejlő, elektronikus funkból és a világ minden tájának muzsikájából merítő munkáik az évtized végén a ’98-as N.O.R.E.-féle Superthuggal robbantak fel, amely után a legkeresettebb producerekké váltak. Varázsuk abban állt, hogy nem korlátozták le magukat a rapre, az évezred elején könnyedén előfordulhatott, hogy jött a rádióban egy Clipse gangsta rap, azt követően egy Britney Spears pop, majd egy Justin Timberlake RnB-trekk, és mindet a Neptunes alkotta. A párost körülvevő további nagy nevek és barátok magukba foglalták Snoop Doggot, Jay-Z-t, Busta Rhymes-t, a Backstreet Boys-t, P. Diddy-t, T.I.-t, Nellyt, Missy Elliottot, Gwen Stefanit, Commont, és a sor lényegében a kor – és napjaink – összes nagy nevét magába foglalhatná, de természetesen önálló bandájuknak, a N.E.R.D-nek is ők nyújtottak beatet.
A zenetörténelem egyik legsikeresebb producereinek tartott duó 24 top 10-es dalért felelt, és a Billboard az évtized elsőszámú beatkészítőinek címével illette.
Ezt hallgasd tőlük:
[vembed youtube=”TjWAWcx4xdE” ]
[vembed youtube=”Kgjkth6BRRY” ]
[vembed youtube=”v8Up-BfOCKg” ]
Timbaland
Timothy Zachary Mosley, – aki Pusha T, Malice és Pharrell gyerekkori barátja – akkor került a köztudatba, amikor Aaliyah második albumának beatjeit komponálta, majd pár évvel az új millenium előtt Missy Elliottal álomcsapatot alkotva beindították a rappernő karrierjét a teljes mértékben általa producerelt Supa Dupa Fly-jal. Hamar felkereste őt Jay-Z és Nas is, a 2000-es évekre pedig Ludacris, Lil Kim, Xzibit, 50 Cent, The Game, Nelly Furtado, Jennifer Lopez és Keri Hilson is csatlakozott a sorhoz, csupán párat szemezve, nem is szólva három nagylemezes egyéni rapperkarrierjéről.
Ezt hallgasd tőle:
[vembed youtube=”FPoKiGQzbSQ” ]
[vembed youtube=”3NLUthL6-BU” ]
[vembed youtube=”tHnA94-hTC8″ ]
9th Wonder
Patrick Denard Douthit az évezred elején nőtte ki magát Észak-Karolinából, egyrészt mint a Little Brother trió producer harmada, másrészt olyan mainstream slágerek készítőjeként, amire a Destiny’s Child és Mary J. Blige énekelt, vagy Jay-Z és Murs rappelt, újabban pedig Drake, Kendrick és Rapsody. Az egészet Nas lemezének hobbiremixelésével kezdte, amit mindenféle cél nelkül feltöltött a netre, és nagy meglepetésére akkora vihart kavart, hogy hamarosan már producerkedésből kezdte fizetni a számláit. Hangzását a sample-ök kiváló használata jellemzi, ugyanakkor egyszerre tud a keményvonalas underground akkordok mellett kifejezetten rádióbarát dalokat is gyártani.
Ezt hallgasd tőle:
[vembed youtube=”ZIszesDaK9U” ]
[vembed youtube=”SFkHylBiPyQ” ]
[vembed youtube=”vLReIhRgVS8″ ]
DJ Premier
Christopher Edward Martin, már a korábbi évtized hangzását is keresztbe-kasul meghatározta, így még inkább elismerésre méltóan hosszú, jellegzetes beatekkel teli a karrierje. A Texasban, majd Brooklynban nevelkedett Preemo az egyetemi éveinek kampusz Dj-jeként bontogatta szárnyait, az első országos visszhangot pedig a Gang Starr produceri feleként nyerte, MC Guru mellett. A jazz, funk és soul lemezek sample-mestere az old school hangzás egyik atyja hamarosan olyan nevekkel dolgozott mint Big Daddy Kane, KRS-One, az M.O.P, Biggie. Mindemellett az elkövetkezendő milleniumba is továbbnyúló barátságot kötött olyan nevekkel mint Nas, Common, Jay-Z, Snoop Dogg, Royce Da 5”9’, vagy pop fronton Christina Aguilera, arról nem is szólva, hogy mennyien első számú inspirációként tartják számon zenéjükben – csak hogy két egyértelmű példát említsünk Kanye és Joey Badass.
Ezt hallgasd tőle:
[vembed youtube=”KTGxPiEg7iM” ]
[vembed youtube=”RLVlmm4HqfM” ]
[vembed youtube=”8x7Ta89QLo4″ ]
The Alchemist
Az underground hiphop klasszikusok királya is a 2000-es években nőtte ki magát igazán, és rap karrierjében is találhatóak fénypontok, de elsősorban lemezlovasként ismerik. Mobb Deep, Jadakiss, Fat Joe, Royce, Snoop, Styles P, Nas, B-Real, Eminem, csak hogy olyanokat említsünk, akiket az elmúlt tíz év előtt tett naggyá. A kaliforniai DJ-MC ma is aktív, és munkáit érdemes figyelemmel követni, főképp Freddie Gibbs és Action Bronson, akikkel teljes közös korongot dobott össze.
Ezt hallgasd tőle:
[vembed youtube=”sevZEOUXpw4″ ]
[vembed youtube=”PhqKMb01r_Q” ]
[vembed youtube=”p6TrQzNTrRA” ]
Madlib
A nyugati parti Otis Jackson Jr. 11 éves volt, amikor első sample-zését véghezvitte, apja lemezei közt böngészve, majd tizenévesen barátaival próbálgattak létrehozni különböző rapformációkat. Ahogy az imént említett Alkimista, úgy Madlib se rádió pörgette slágereiről híres, mégis nincs hiphopban jártas ember, aki nem ismerné ikonikus nevét, amelyet elsősorban a J Dillával, majd MF Doommal közös stúdiómelók tettek naggyá, később Talib Kwelivel is gyakran kollaborált, manapság pedig ő is szívesen keresi Freddie Gibbs társaságát. Előbbiekkel Jaylibként, Madvillain és MacGibbs nevezetű duókba tömörült, és minddel kiváló kollabkorongokat alkotott, emellett saját és magashangú alteregója projektje a Quasimoto is számos elismerést tudhat maga mögött.
Ezt hallgasd tőle:
[vembed youtube=”Z73FthAvt34″ ]
[vembed youtube=”ewc1hixzYPY” ]
[vembed youtube=”XuVCHQjsQ0g” ]
Mannie Fresh
A DJ édesapával megáldott, mára 50 éves Byron Otto Thomas már a 80-as évek végére helyi sztár lett New Orleans-ban, a ’90-es évek végére pedig világszintű producer, hisz a Cash Money alatti években Juvenile, Birdman, Lil Wayne is ütősebbnél-ütősebb verzéket fektettek beatjeire, később Jeezyvel, a UGK-vel és Rick Ross-szal is szívesen szorgoskodtak. Emellett egy marék saját rapslágerre is futotta szólóként és Birdmannel közös duójukban is, a Big Tymers-ben.
Ezt hallgasd tőle:
[vembed youtube=”9iCd6UHR-3I” ]
[vembed youtube=”WL2txMU50CI” ]
[vembed youtube=”_XhOKIHGH7Q” ]
Rick Rubin
Egy újabb név, egy újabb zenei legenda, aki egyrészt kíváló üzletember, egykori elnöke a Columbia Recordsnak, és Def Jam-alapítótag. Egy Long Beach-i zsidó cipőkereskedő család fiaként nem sok jel utalt még arra, hogy mekkora zenei alak lesz, de a gimiben összebarátkozott a helyi audiovizuális munkákért felelős arrccal, aki megtanította gitározni, és dalt írni, majd barátaival rockbandát alkottak, 18 évesen pedig kipattant a fejéből a Def Jam kiadó megalapítása. Munkássága jóformán minden nagy névhez köthető valamilyen szálon a ’80-as évek óta, legyen az rock, metál, pop, hip-hop, vagy RnB. Producerként dolgozott LL Cool J, a Geto Boys, a Run-DMC, a Public Enemy, a Slayer, Johnny Cash, a System of a Down, a Red Hot Chili Peppers zenéin. A 2000-es években, és csupán a hiphop-RnB-re fókuszálva pedig Jay-Z, a Limp Bizkit, Lil Jon, Justin Timberlake, Kanye West, Eminem mellett, az elmúlt időszakban pedig Mac Miller, Tyler, Kendrick és millió sztár útját egyengette.
Ezt hallgasd tőle:
[vembed youtube=”6uikJTnmtgw” ]
[vembed youtube=”mczmFWlWPOI” ]
[vembed youtube=”y0rF0vwlubI” ]
Mr. Porter
Mr. Portert legtöbben mint Eminem DJ-jeként ismerik, okkal, hiszen a D12 és tagjainak számtalan alapjáért ő felel. A fiatalon Detroitba költöző zenészcsalád tagjaként Deneun Montez Porter is a dallamokba született bele, a Dirty Dozen alapítótagjaként pedig egyenes út vezetett az olyan nevek felé mint 50 Cent, Young Buck, Lloyd Banks, Busta Rhymes, Snoop, Xzibit és persze a helyiek, köztük Royce, a Slaughterhouse vagy Black Milk. Az alapkészítések mellett Eminem állandó hypemanje is maradt, és saját instrumentális lemezeket is kiadott.
Ezt hallgasd tőle:
[vembed youtube=”UDApZhXTpH8″ ]
[vembed youtube=”c6qk1AFH9Y4″ ]
[vembed youtube=”rvFOYMuABMY” ]
Sha Money XL és DJ Whoo Kid
A New York-i világsztár DJ-k, belvárosi mixtape-ek árusításával kezdték a ’90-es évek végén, majd korán összehozta a sors őket Fifty-vel és a G-Unittal, így a 2000-es évek egyik legmeghatározóbb akkordjainak lettek az atyjai. Amikor Fif’ visszatérését fontolgatta a hírhedt 9 lövés után, a kórház küszöbén kilépve egyből spanját, Sha Money-t hívta, aki meginvitálta házi stúdiójába és nekikezdtek a slágerek gyártásának, a banda mixtape-özöne megalkotásának. A „lelőtt, de feltámadt gangsta rapper” típusú cikkek hullámait meglovagolva, – annak ellenére, hogy a nagy kiadók sorra mondtak nemet nekik, a kockázattól tartva – a raplisták élére törtek hosszú évekre, amiben legalább ekkora szerepet játszott Sha Money unokatestvére, Yves Mondesir, azaz DJ Whoo Kid. Végső soron Sha inkább az üzleti oldalára feküdt rá a biznisznek, míg Whoo Kid szimplán a beatek összepakolásával foglalkozott.
Ezt hallgasd tőlük:
[vembed youtube=”kczEXQaQ3Yg” ]
[vembed youtube=”nAqOiCI9xKI” ]
[vembed youtube=”ShOQQOy5pf8″ ]
DJ Drama
Az iménti keleti parti sikerekben úgyszint elefánt részt vett ki a Philly-i lemezlovas, Tyree Simmons aka DJ Drama, akit 13 évesen a nővére elvitt egy New York-i kiruccanásra, ahol megkapta első mixtape-jét, amit olyannyira imádott, hogy onnantól kezdve ő is a pult szerelmesévé vált. 2000-re már beindította saját mixtape-szériáját a Gangsta Grillzt, amiken olyan arcok voltak önálló kazival mint T.I. és Jeezy, valamint aminek a stílusa, talán mondani se kell, de egy az egyben beleillett 50-ék vibe-jába. DJ Drama emellett Eminem Shade 45 rádiós műsorvezetője is lett, így 2005-re az egész ország ismerte, tovább menetelt Lil Wayne-nel, Nelly-vel, az OutKasttel, Snooppal, a Dead Prezzel, Gucci Mane-nel, és millió más rapperrel.
Ezt hallgasd tőle:
[vembed youtube=”tH86R2rxwnY” ]
[vembed youtube=”nOi6a9-3jyk” ]
[vembed youtube=”ZNXrOczItYk” ]
Scott Storch
A sokadik zenészgyermek a listán, a New York-i születésű Scott Storch a The Roots billentyűseként kezdte, miután kirúgták 9. osztályból. A legendás hiphop-banda első három nagylemezét követően viszont inkább saját babérokra tört, egymaga dobta össze a The Roots és Erykah Badu You Got Me slágerét, majd egy évre rá Dr. Dre és Snoop klasszikusát, a Still D.R.E-t, amikkel sikeresen kövezte ki személyes produceri kezdeteit. Az új évezredben Fat Joe, 50, Game, Chris Brown, Beyoncé, Nas, Pink, Christna Aguilera, T.I. és Lil Kim beatjeit is szállította a korábbi arcok mellé.
Ezt hallgasd tőle:
[vembed youtube=”ajmI1P3r1w4″ ]
[vembed youtube=”qJxk1leG1wY” ]
[vembed youtube=”SRcnnId15BA” ]
Cool & Dre
A sok keleti-parti után délre utazunk, Floridába, hiszen a kövi produceri duó Miamit képviseli, Amrcello Valenzo és André Lyon szintén sokat melózott Fat Joe-val és a Terror Squaddal, de miután befutottak, ők is körbejárták a teljes 2000-es mainstream rappalettát, a nevek sora ismerős: Weezy, Game, Nas, Ross, 50, Jay.
Ezt hallgasd tőle:
[vembed youtube=”udxZ9zkDzpo” ]
[vembed youtube=”YYxzRYMrcVc” ]
[vembed youtube=”kY1DgtW5kIQ” ]
Swizz Beatz
A jellegzetes hangú rapper-DJ Kasseem Deant nevelőapja tanította keverni, majd amikor New Yorkból Atlantába költözött a nagybácsija kiadójánál, a Ruff Ryders Ent.-nél kezdett zenélni, akik anno DMX menedzselésével törtek a magasba. 2002-ben saját válogatáskazit dobott ki, természetesen készített cumókat DMX-nek, és a frissen felkarolt protozséjának Cassidynek, pár évvel rá pedig sorra jöttek a mgkeresések a legnagyobbaktól: Ludacris, Jay, Chris Brown, Jadakiss, Kanye, Weezy, Bone Thugz, Eve, Beyoncé, Lil Jon.
Ezt hallgasd tőle:
[vembed youtube=”thIVtEOtlWM” ]
[vembed youtube=”d8V685U0GkQ” ]
[vembed youtube=”NcMeVP–usM” ]
Just Blaze
A végtelenségig folytatható lista utolsó tagja a tud bangereket és soulus jammeket is készíteni, ugyanolyan sokrétegű precizitással. New Jersey Justin Smith-e az ikonikus Jay-Z-féle Blueprintekkel vált névvé, hogy később sorra gyársta a jobbnál jobb számokat. Így komponált Cam’ronnak, Bustának, Kanyénak, T.I-nak, Commonnak, vagy épp Joe Buddennek, annak egyetlen slágere a Pump It Up által, de úgy tűnik Just Blaze-nek nem csak egyszeri érzéke van kifogni a termékenynek nem mondható előadókat, hiszen köztudottan rejtőzködő Jay Electronica hírnevéért is sokat tett az Exhibit A megalkotása által.
Ezt hallgasd tőle:
[vembed youtube=”b5Ig86rq_OM” ]
[vembed youtube=”ySfwW_xSRU4″ ]
[vembed youtube=”YkwQbuAGLj4″ ]