Kövess minket

Hiphop

A Scott Storch sztori: toplista rekordok és 30 millió dollár elverése fél év alatt

A 2000-es évek elején az egyik legnagyobb slágergyáras volt, de Montana szintre emelte a kokainfogyasztását

Megosztva

Forrás:

Scott Storch ma 44 éves és a megpróbál ismét betörni a zeneiparban, ahol 15 évvel ezelőtt már sikerült stabilan állnia – ám egy kokaintéglával csúnyán kiütötték alóla a talajt. Dr. Dre, 50 Cent, Justin Timberlake, Xzibit, Pink, Beyoncé, Christina Aguilera karrierjébe mind besegített egy-két jól komponált alappal, amik segítettek az előadókat felrepíteni a toplistákra. A 2000-es évek elején az egyik legünnepeltebb és legkeresettebb producerré vált, viszont olyan életstílust alakított ki, ami miatt önként fordított hátat a zenélésnek.

Scott 1973-ban született Philadelphiában, tesójával már fiatalon beleszerettek a zenébe, a heavy metalt és alternatív rock volt a kedvenc. Megtanult zongorázni, ami miatt már a régebbi, kifinomultabb zenék is a látókörébe kerültek: az első szám, amit megtanult a What’d I Say volt Ray Charlestól. Hetedikes korában az egyik barátjának apja meghallotta, hogy milyen ügyesen tud a billentyűkön játszani, így meghívta egy vacsoravendégségbe, hogy a meghívottaknak játsszon, cserébe pedig 100 dollárt kapott az est végén – ez volt az a pillanat, amikor úgy érezte, hogy jövője lehet a zenebizniszben. Sokáig finomította a tudását, míg végül 1991-ben össze nem akadt a The Roots nevű, mára legendás bandával, akik be is vették billentyűsnek a bandájukba, hogy aztán besegítsen nekik az albumjaik hangszerelésében. A banda az átütő sikert az 1999-ben megjelent Things Fall Apart című lemezükkel értek el, aminek a You Got Me kislemeze Grammy-díjat is nyert – a szám zongoradallamát, ami hátborzongatóan kellemes, de ugyanakkor szívbemarkolóan szomorú is, Scott Storch írta.

[vembed youtube=”MJCHeEQV454″ ]Az album platinalemez lett mérföldkövet jelentett a producer életében: felkerült a térképre, mint potenciális slágergyártó. Az állandóan szemüvegben nyomuló Scott nehéz döntést hozott és megpróbált kilépni a The Roots „árnyékából”, hogy saját lábára állhasson, nevet szerezzen magának. A nyomás óriási volt, de a You Got Me sikere bebizonyította, hogy képes rá. Képes is volt. Elkezdett Dr. Dre-vel dolgozni és közösen megalkották a világ legfelismerhetőbb hip-hop alapját, a Still D.R.E-t. A szám zongora dallamát még az is ismerheti, aki sosem volt hip-hop rajongó, hiszen hiába adták ki közel 20 éve, egy időtálló bangerről beszélünk. Dre előkészítette a dobokat és az egyéb hangokat az alapra, majd kiment konyhába harapni valamit, ám a beatet hagyta, hadd menjen. Scott odaült a szintetizátorhoz, majd lejátszotta a mára ikonikus dallamot, amire Dre első hallásra visszadugta a fejét a szobába és azt mondta: ezt mentsd el! Scott szerint a dallam egyszerű, de nagyszerűsége az, ami megfogja a hallgatót, hiszen semmiféle extra kihívást nem rejt a dallam, kb. 5 perc alatt bárki megtanulhatja lejátszani.

[vembed youtube=”_CL6n0FJZpk” ]A Still D.R.E. és Dr. Dre miatt jöhetett össze a hip-hop krémjével, csinálhatott alapot 50 Centnek, Fat Joe-nak, Xzibitnek de megnyílt az ajtó olyan előadók felé is, mint Christina Aguilera (Fighter), Eve (Let Me Blow Your Mind), Mario (Let Me Love You), Justin Timberlake (Cry Me a River) vagy épp Beyoncé (Me, Myself and I). Elmondása alapján a zenében mindenkinek megvan a maga kiválósága: valaki a gitárhoz ért, valaki a fúvósokhoz, megint más a dobokhoz. Az ő mestersége a billentyűk, a zongora, a szintetizátor. Ha meghallgatjuk Xzibit X című számát, Fat Joe Lean Backjét vagy Eve Let Me Blow Your Mindját, egyből lerí, hogy egy Scott Storch által komponált alapról van szó. Az egyik legkeresettebb producerré vált, aki annyi pénzt keresett, amennyire legvadabb álmaiban sem gondolt, amikor a philadelphiai gettóban heavy metalt hallgatott a tesójával. A mindig háttérben lévő, kocka zenész srácból egy szupersztár lett, aki milliókat keres és rappereknek készíti el a karrierjük legsikeresebb számait.

[vembed youtube=”ajmI1P3r1w4″ ]2006-ban érte el a karrierjének és vagyonának a csúcspontját: az imént felsoroltakon kívül együtt dolgozott még The Game-mel, T.I-al, Nas-zal, Snoop Dogg-gal, Pinkkel és több, mint 70 millió dollárt keresett. Az is jól mutatja, hogy mennyire nagyban voltak, hogy az akkori menedzsere, Derek Jackson egy interjúban azt mondta, hogy ez az év jelentette élete legjobb évét – leszámítva a gyerekeinek születésének évét. Ennek ellenére 2007 januárjában csőd közeli állapotba jutott. Hogy ez hogyan sikerült? 2006-ban nemcsak, hogy bármihez nyúlt, az rögtön arannyá vált, de olyan dolgokhoz is hozzányúlt, amik miatt brutál módon leépült: drogok. A kokain volt a fő ludas, illetve annyi felelőtlen és nemtörődöm pénzügyi döntés, hogy az ember inkább csak lemondóan fejet csóvál. A menedzsere, Jackson elmondása szerint 2006 augusztusa volt a fordulópont Scott életében. Addig nagyon keveset pihent, mindig a munka volt az első, a pihenést még csak köszönésből sem ismerte. Azonban 2006 nyarán úgy döntött, hogy jöhet egy jól megérdemelt pihenőhónap, legyen 30 nap szabadság, hiszen 110%-ig megérdemli azt. A producer viszont már kialakított egy kezdetleges drog addikciót, amelynek melegágya lett az egy hónapos átbulizott szabadság, a pénzügyi státuszát pedig olyan dolgok megvásárlásával vágta haza, mint kb. 15, félmilliós autó, egy 36 méteres jacht vagy egy magánrepülő megvásárlása – amellyel elutazott a Riviérára potom 250 ezer dollárért. Az egóját boostoló, de a megtakarításait erősen tépázó kiadásai mellé egy nagyon durva kokainozás is segítette, hogy kevesebb, mint fél év alatt 30 millió dollárt verjen el (összesen 70 millát) – 2007 januárjában így már a csőd szélére került.

[vembed youtube=”DksSPZTZES0″ ]Scott a róla készült mini-dokumentumfilmben elárulta, hogy ugyan mindenkinek van mélypontja, de amit ő átélt az olyan, mintha a mélypontot keresztülütve kilométereket zuhannál tovább. Lelkileg, fizikailag és mentálisan is annyira megtört, hogy az is kétséges számára, más vajon nem fordult-e volna az öngyilkosságba hasonló helyzetben. Annyira ráfüggött a kokainra, hogy gyakorlatilag annak szentelte a karrierjét is: a menedzserét egyszer felhívta egy kiadó fejese, hogy merre van Scott, mert Janet Jackson már 5 órája rá vár a stúdióban. Az ehhez hasonló esetek és az elképesztő luxusköltések már rutinszerűvé váltak, a mélypontja pedig akkor következett be, amikor egyedül volt a 10 millás házában, amiben sem pénz, sem drog, de még elektromosság sem volt. A menedzsere, Jackson már nem tudta kezelni a sztárt, lemondott az állásáról magát is hibáztatva, hiszen úgy gondolta, hogy sokkal előbb közbe kellett volna lépnie a vészessé vált szituációban. Kb. másfél évvel később találkoztak Scottal, amikor a producer véreres szemével és kitágult pupillájával inkább emlékeztette egy igazi drogosra, mintsem az egykori szupersztár producerre. Bekerült egy rehabra, ahol az első napokban állítólag még egy normális beszélgetést sem tudtak vele tartani az orvosok, annyira le volt épülve. 2009-ben került be, ám 2012-ben ismét elkapták kokainnal Vegasban – ezúttal nem csekkolt be a kórházba, úgy érezte egyedül is menni fog.

[vembed youtube=”tDkmhZIQ9jo” ]A kokainról valóban leszokott (bár ezt biztosra sosem fogjuk tudni), de a füvet élete végéig szívni fogja, hiszen csak a kokainnal voltak problémái, a fűvel nem – nem a legjobb gondolkodás. Míg a 2010-es évek elején a leszokásra koncentrált, addig az utóbbi években egyre inkább igyekszik ismét betenni a lábát a zeneiparba: együtt dolgozott French Montana-val, A Booge Wit Da Hoodie-val, Chris Brownnal, Dj Khaleddel, Rick Rossal, Russal, Trippie Reddel, de látták már a stúdióban Post Malone-nal is. Látszik, hogy ügyesen nyit az aktuális nagy nevek és a feltörekvő MC-k felé is, hogy ezzel is megmutassa a sokoldalúságát. Jelenleg az a tűz hajtja, hogy visszakerüljön a trónra és megmutassa mindenkinek: milyen zenéket írt a múltban és hogy még mindig képes arra a szintre.

[vembed youtube=”asYQiRvE1Xk” ]

Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés