Stílus
A feszülős velúrnacik visszatértek, és megállíthatatlanok
A 2000-es évek divatjának újraéledése.
Egy korszak, amit soha nem fogunk tudni elfelejteni. Egy korszak, amire a minden évtizedből egy kicsit, de nagyon rosszul merítő, gagyi, turkálóból összekukázott külső a jellemző. Egy korszak, amit sokan Justin Timberlake és Britney Spears dupla farmer szettjével definiálnak. Egy korszak, aminek verhetetlen ízléstelenségét nagyban meghatározza, hogy éppen akkoriban terjedt el globálisan is az internet: emiatt vált különösen fontossá a celebek szerepe, és az, hogy mit is viselnek. A kilóra megvett fogyasztó így hamar értesülhetett arról, hogy miben villogott J.Lo a Grammy gálán, -ami pont addigra alakult komplett divatbemutatóvá is egyben- sőt, meg is rendelhette már magának hőn áhított cuccait. Mivel amúgy is kifejezetten olyan korról beszélünk, ahol a ruházkodás nem számított luxusnak, az már tényleg csak a bónusz, hogy a fast fashion is ekkor ért a csúcsra, így biztos volt a siker: a giccses ízlésrombolás netovábbjai, avagy a nullás évek sztárjai által használt kiegészítők és ruhadarabok eltörölhetetlenül a tömegöltözködésbe integrálódhattak.
Bizonyított tény, hogy a 2000-es évek divatjának reneszánszát éljük. Habár a fedora, a faux hawk haj, a lábszárvédő, a műanyag karóra, vagy a party szemüveg visszatérése egyelőre nem jelent veszélyt, bőven van miből szemezgetnünk. Dolgok, amiket 10-15 éve az emberiség még királynak hitt, aztán eltűntek a süllyesztőben, majd egy kis cicomázás és ráncfelvarrás után újra megmutatták magukat. Mobilokat kicsapni, gallérokat felhajtani, szoknyát a bootcut farmerre kapni, vágjunk is bele!
VELÚR MELEGÍTŐ
Kényelmes, színes, puha: a plüssmelegítők, amik egykor egy egész korszak státuszszimbólumai voltak, most újra feltűntek a láthatáron. A Vetements csapata egy szép napon gondolt egyet, majd visszahozták a köztudatba az egyberészes szabadidőruhát, (lásd: cikkünk borítója) emlékeztetve minket arra, hogy bizony, egyszer a Juicy Couture egy fontos brandnek számított, legalábbis az ezredforduló királynőjének, Paris Hiltonnak biztosan. A Kardashian klán tagjai, -Kimmel az élen- szintén mindig is nagyon élték a velúrt, vonzódásuk az anyaghoz azóta sem csökkent, sőt, Kylie-nak is megmutatták, hogy mennyire divatos szövetről van szó, a kismama pedig azóta az egész squadjával abban pózol. A legifjabb Jenner nem tett mást, mint pucsított egyet fekete Juicy feliratos nacijában, majd rövidesen a 2000-es évek trendjeinek újraéledéséről cikkezett a Business Insider és a Vogue is. Azóta Kanye West és Kim közös gyerekruhákat gyártó márkája, a Kids Supply egy rakat selymes pulcsit és gatyát varázsolt csöppségeknek, Bella Hadid, Rihanna és Kendall Jenner pedig méltóképpen ápolják a tradíciót, amit egykor Mrs. Spears és Mrs. Hilton, plusz megannyi tangapapucsban csattogó, karika fülbevalós, ribancrendszámos követőjük örökül hagyott.
Ezzel a montázzsal emlékezzünk meg a 2000-es évek angyalairól, akik olyan jelenségekké váltak, hogy azon még évtizedek múltán is csámcsogni fognak a magazinok:
PINKET PINKKEL
2001: Az Outkastes Big Boi buggyos pink nadrágban feszített az MTV VMA-n.
2002: Cam’ron tetőtől talpig pinkben díszelgett a Baby Phat bemutatója után.
2003: R. Kelly babarózsaszín zorró maszkban lazult a Hotel klipjében.
Három korszakalkotó momentum a 2000-es évek hiphopjából, abból az időből, amikor az élénk szín éppen fénykorát élte az egész bolygón. V nyakú, vagy galléros Ralph Lauren pólók, kalapok, hajkoronák, sálak, velúr gatyák – minden, ami csak belefért. Ekkor vált igazán elfogadottá a férfiak körében, akik ezt ki is használták, de lássuk be, ami ma Future-ön és Drake-en menő, az középen felzselézett séróval és egy bizsu pilótaszemcsivel nem mindig volt az. 2010 után pár évvel végül gördeszkás márkák ugrottak rá a pinkre, kihasználva annak innovatív előkelőségét: a Trasher, a Vans, a Fucking Awesome, a Ripndip, a HUF és a Supreme is imádja, annyi a lényegi különbség, hogy 2018-ra a babakékkel együtt a pasztelpink az úr. Ugyanez dominál az Anti Social Social Club, vagy a “hot pink” árnyalathoz nyúló Balenciaga és Lacoste esetében is, a Raf Simons x Adidas lépők gyöngyszeme pedig kétségkívül ez a darab. Tanulság: a rózsaszín ma stílusosabb, mint bármikor, a mellényúlások ellenére (lásd: magyar öltönydivat a korban) régen is az volt, és a jövőben is az lesz, csak okosan és mértéktartóan kell bánnunk vele.
KAMIONOS SAPKA
Pocakos, söröző, platós Fordot hajtó, Texas királyaiból reinkarnálódott redneckekre asszociálhatunk a kamionos sapka hallatán, de beugorhatnak a 2000-es évek Von Dutch truckerjei is. Pontosan, azok a hálós fejfedők, amik ott éktelenkedtek a korabeli sztárok tucatjain: Justin Timberlaketől és Ashton Kutchertől kezdve Beyoncén és Lindsay Lohanen át a kor összes förtelmes trendjét egy személyben megtestesítő Paris Hiltonig mindenkin. A kiegészítő népszerűsége aztán esni kezdett: ami egyszer Snooki és Britney Spears koronája volt, az megannyi divatlap számára tabuvá és karanténba száműzött trenddé vált. Aztán jött Kylie Jenner: sok portál, köztük a Harper’s Bazaar rémülten közölte a hírt, hogy a 20 éves modell/instaceleb a velúr tracksuit után újra életre keltette a Von Dutch sapikat is, amik aztán egészen a bátor fashion-forradalmár, Lil Uzi Vert fejéig jutottak, és Xavier Wulf, sőt, még Playboi Carti is preferálja őket. Donald Glover, azaz Childish Gambino is előszeretettel mászkál benne, A$AP Rocky AWGE ruházatának kihagyhatatlan darabjává vált a sárga, piros, zöld és kék színekben érkező, nagy logóval ellátott kamionos cap, Ski Mask The Slump God, Tyga és Ian Connor pedig egytől egyig odáig vannak a BAPE egy csillogós, hálós fejfedőjétől.
BUCKET HAT
A halászsapkaként is ismert fejfedő már a ‘80-as években a hiphop univerzumának egy kedvelt kiegészítőjévé vált, hála a főként Kangol kalapokat viselő LL Cool J-nek, és a Run D.M.C.-nek. Nasnak köszönhetően a ‘90-es évek alatt virágkorát élte, majd 2000-ben, az új éra kezdetén Jay-Z fején is feltűnt a darab, innentől pedig egyenesen vezetett az út lefelé a lejtőn a mainstream irányába. Jött Birtney Spears és a kockás, kötött verzió, Christina Aguilera és a gigantikus karima, aztán Brad Pitt tetszelgett halászó Robinson Crusoe szerepében, Maria Menounosa sikertelenül próbálta ötvözni az elegánssal, Cam’ron elégedetten számolta benne a pénzt, a Prada 2005-ös tavasz/nyári kollekciója pedig hosszúkás, fidres-fodros kalapoktól hemzsegett reagálva az évtized eleji hypera. 2012 után felbukkant a zenei radaron az Odd Future, a Pro Era, az A$AP Mob, és a Beast Coast, berobbant Kendrick a T.D.E. többi tagjával együtt, a kúlságát elvesztő darab végül egy mélypont után visszanyerte korai laza stílusosságát az új generációs rapperek révén. ScHoolboy Q egy magasabb szintre emelte viselését, láthattuk Mac Miller-ön, Earl Sweatshirt-ön, Joey Bada$$-en, Gucci Mane-en,Rihannát a trend méltó újraélesztőjének kiáltották ki, a Stüssy, a Neff, az ONLY NY és a Supreme pedig csak pár név azok közül a brandek közül, amelyek igazán szemrevaló darabokat dobtak piacra 2013-2014 tájékán, megalapozva ezzel a mutatós ruházati kellék létjogosultságát a modern divatvilágban. Alexander Wang és a Givenchy 2016-os bordó és fekete bőr anyagú buckethatjei már csak a jéghegy csúcsának számítanak: ezzel a húzással nyilvánvalóvá vált, hogy a halászsapka paradox módon már a high fashion világába is helyet követel magának.
ALACSONY DEREKÚ FARMER
Ízlésesnek nem éppen nevezhető bugyivillantások, kibukó medencecsontok és az öv szerepének feleslegessé válása – többnyire ezek köthetők az alacsony derekú farmerhez, ami pont azelőtt robbant be újra, mikor már épp elfelejthettük volna. Korunk fiatal dívái, köztük Emily Ratajkowski, Gigi Hadid, vagy Keke Palmer bizony nagyon jól érzik magukat bennük, így a felfoghatatlanul nagy tekintéllyel bíró, milliók figyelmét vonzó új modellgenerációnak hála szépen tovább öröklődhet az, amit egyszer még Christina Aguilera, Keira Knightley és persze a legtöbbször hivatkozott Paris Hilton megismertetett a világgal. Aggodalomra semmi ok, az utánpótlást biztosítja a Dior, a Tommy Hilfiger, sőt Alexander McQueen és Roberto Cavalli tervezőgárdája is.
MOTOROS DRESSZ
Ahogy az indokolatlan síszemüveg, úgy a motoros dressz is a rapperek egy kedvenc kiegészítőjévé vált. Pharrell Williams 2008-ban egy különböző logókkal telenyomott motoros dzsekiben jelent meg, 9 év elteltével Rihanna Fenty kollekciója 100%-ban a motoros divatból merített. 2013-ban Yung Lean már ellőtte a Volt klipjében, a Vetements évről évre hozzányúl, a Moschino szoknyát ad ki, a Fear Of God friss kampányának hangsúlyozott ihletője a motoros kultúra, a Honda a Forever 21-nal társul, a Rag & Bone pedig a kifutókra és az utcákra varázsolja azt, ami a gyors eltűnés előtt pár éve még csak a saras ugratók és versenypályák uniformisának számított, távol maradva a kreatív brandek és a punk és rave korszakból is merítő designerek szeme elől.
ED HARDY
Ha azt hinnéd, nem divat a 2000-es évek beli ízléstelenség csimborasszójának, az Ed Hardy-nak a felsőit hordani, nagyot tévedsz. Igaz, hogy a feljebb említett feléledő trendek mellett népszerűsége még eltörpül, de az underground -és emo trap világába szépen beszivárgott: Lil Tracy, a novemberben elhunyt Lil Peep Gothboiclique-jének tagja 2017-ben pont olyan boldogan öltötte magára, mint a bongyor hajú, letűnt tinisztár, Corbin Bleu a High School Musical sikereiben fürdőzve, vagy a Kim Jong Un előtt már 2009-ben Trumppal is bratyizó Dennis Rodman. A giccses, otromba mintákkal és strasszkövekkel telehányt darabok relevanciája ugyan vitatható, de mégis jelentőségteljes, hogy a Jersey Shore felpumpált, abberált, tehetségfoltos macsói, a stílusával még hadilábon álló álló Kim Kardashian és az izomszagú Sylvester Stallone után a halálfejes, tigrises, csiricsáré darabokat Yung Lean is bátran felkapja.
SZÍNES CIPŐFŰZŐK
“You know that I’m a crazy bitch” / I do what I want when I feel like it” – énekelte korosztályát lázadó rosszalkodásra és pocsék öltözködésre (lásd: nyakkendő) inspirálva Avril Lavigne Smile című dalában, melynek klipjét az a bizonyos zöld fűzőkkel felturbózott fekete bakancs teszi csak igazán örökérvényűvé. A gördeszkás kultúrát is érintő, a tengerentúltól (pl.: Lil Wayne) Kelet-Közép-Európáig terjeszkedő trend mindenhova észrevétlenül fészkelte be magát, így Magyarországra is elért, ahol a Bravóra előfizető, Viva Tv-t bámuló, az emóba is belekóstoló fiatalság körében a színes, kockás sálak és csuklószorítók mellett a tarka cipőfűzők is hatalmas erővel hódítottak. Egykori bumszli DC és Vty cipőink halálra ítélt díszítőelemeit aztán kéz a kézben nem mások hozták vissza, mint jelenünk legbefolyásosabb influencerei: Virgil Abloh és A$AP Rocky. Virgil 2017-es, Nike-val közös projektjét, a “The Ten” névre keresztelt kollabot méltán nevezhetjük az elmúlt év legfelkapottabb megjelenésének, ezen belül is a fél internet az Air Jordan 1 prototípusért volt oda, amihez bizony hivatalosan is narancssárga és neonzöld fűzők járnak. Rocky pedig egy egész nemzedéknek tanította meg, hogy a fekete Old Skool sárga kötővel a legjobb, habár Famous Dex inkább pirossal szereti.