Kövess minket

Hiphop

Milyen a tökéletes diss track?

Korábbi példák alapján már kirajzolódhat számunkra, hogy hogyan is tudjuk a legjobban beoltani ellenfelünket

Megosztva

Forrás:

Tekintve, hogy a hip-hopban sokszor meghatározó téma az erőszak és a dominanciád hangoztatása az élet különböző területein, elkerülhetetlen, hogy egy-két potenciális alfahím egymásnak ne ugorjon – ugyanakkor más műfajokban is megfigyelhetőek előadóknak szánt burkoltabb oltások, mint ahogy tette John Lennon és Paul McCartney is egymással. Az évek alatt kitermelődött már annyi dissnek szánt rapszám, hogy képet kaphatunk arról, mit is kell kötelező jelleggel beletenned egy igazán mélyreható és tudatos odaszólásba.

Mivel a felek közötti nézeteltérés ritkán jön kizárólag egy-egy számból, maga a track már az eredménye egy korábbi konfliktusnak, így érdemes mérlegelni, hogy jó ötlet-e megtenni az első lépést és beleállni egy direkt, nyílt kártyás harcba vagy játszunk kivárásra és ellenfelünkre kontrázzunk. Ha először lépünk, pályaelőnyünk van, úgy alakíthatjuk a harcot, ahogy nagyjából mi szeretnénk, olyan témákat hozhatunk fel, amire majd a másik félnek illene reflektálnia, így a mi kezünkben van a válaszig az irányítás. Ilyen kezdő, nyílt diss track volt pl. a Pac féle Hit ’Em Up vagy a Takeover JAY-Z-től.

[vembed youtube=”FAnGnevKxJE” ]A Hit ’Em Up-on 2Pac váltott olyan szintű thug lifeba, amilyet korábban max. Ice Cube-tól láthattunk a No Vaseline-en és igazán érdemi válasz egyik számra sem érkezett. Ezek a jó példák arra, hogy megéri beleállni a beefbe, elvinni arra a szintre, ahonnan már nem lesz visszaút – a Takeover már nem ilyen. JAY-Z a leghíresebb diss trekijében beoltotta a Mobb Deepet (leginkább Prodigy-t, amikor Hova a Summer James fellépésén egy táncruhában pózoló képet mutatott a queensi rapperről, ajjaj) és egy másik legendát, Nast. Az utóbbinál viszont felébresztette az alvó oroszlánt és jött a válasz diss track, az Ether, amiben Nas brutálisan megcélozza JAY-Z-t, a személyiségét, rímelési technikáját és utcai hitelét. Relatív, hogy melyiküké a jobb oltás, de ebben az esetben JAY-Z korántsem lett egyértelmű győztese a beefnek, szóval vigyázni kell, ha egy nyíltlapos harcra akarjuk emelni a burkolt szurkákat.

[vembed youtube=”0ePQKD9iBfU” ]A beat megválasztása nem sokat nyom a latba a disseknél, hiszen akár acapellában is elnyomhatnád, hogy a célszemélyed egy full csicska tag, aki minden szövegét lopja vagy épp mással íratja meg. Hallottuk már 50 Centet, Eminemet és Busta Rhymest a Pac féle Hail Mary-n válaszolni Ja Rule-nak, akit addigra már a hip-hop legnagyobb nevei mind megutáltak.

[vembed youtube=”LE1TTxnY17Q” ]Ami viszont fontos, hogy mennyire menjünk bele a személyeskedésekbe: ha all out attackre fordítanánk a dolgot, akkor hajrá, de azért láttunk már negatív példákat is. Történt ugyanis, miután Jay-Z meghallotta az Ethert, még inkább belemászott Nasba és azt találta rímekbe szőni, hogy célszemélye kedvesét (Carmen Bryant, akivel JAY-Z-nek is volt afférja) a saját kocsijában dugta meg, majd a használt kotont a gyerekülésen hagyta. Ez volt az a szint, amit JAY-Z édesanyja már nem akart elviselni, úgyhogy kötelezte a fiát, hogy Hot 97 rádióban nyilvánosan kérjen bocsánatot ezért a sorért, amit a rapper meg is tett. A személyeskedés másik negatív példája az volt, amikor Kid Cudi odaszólt korábbi mentorának, Kanye-nek és régebbi barátjának, Drake-nek is, hogy nem maguk írják a szövegeiket és hasonlók, ám néhány napra rá Cudi bejelentette, hogy mentális gondokkal küzd és rehabilitációra ment. Ez viszont nem állította meg Drake-et, hogy beszóljon neki, miközben ő épp a rehabon próbálta összeszedni magát. Ezzel az olcsó és megosztó húzással Drake kivívta az internet haragját – talán karrierjében először -, ám ez a téma is szépen lassan elcsendesült.

Pacnak is felhozták, hogy túltolta a beefbiciklit, amikor a Hit ’Em Up-ján Prodigy betegségét hozta fel, ám végül abból sem lett komolyabb atrocitás – a szólásszabadság szépsége. A személyeskedést viszont ügyesen játszotta ki Pusha T a Drake-nek szegezett diss trackjében, a The Story of Adidon számában, amelyben leleplezi (bár ez még nincs megerősítve) Drake Adidas szerződését, illetve az utóbbi idő legnagyobb WTF momentumát: Drake-nek egy pornószínésznőtől van fia, akit eddig nem vállalt fel a nagyközönség előtt. Ugyanakkor ezen a számon is akad egy overkill, hiszen Pusha gúnyt űz Drake producerének, Noah Shebibnek gyógyíthatatlan betegségéből. Ettől eltekintve olyan dolgokat leplez le Drake életéből, amelyek komoly hatással lehetnek az elkövetkezendő évekre és amire nem is tudott válaszolni épkézláb módon a torontói rapper – bár azóta szépen elkezdte az enyhítő információkat csepegtetni (eddig is fizette a gyerektartás, Kanye mondta el Pusha-nak, hogy van egy fia) és ha valaki le tudja ezt a nyomást pergetni magáról, az Drake. A trekk a kontrázás egy iskolapéldája is, hiszen épp Drake volt, aki kiadott egy oltószámot, Duppy Freestyle címen, amire Pusha válaszolt és kiosztotta a TKO-t.

[vembed youtube=”VmwOMtkDxtk” ]Ha már eldöntötted, hogy kivársz a kontrára vagy megteszed az első lépést, megvan az alap is, illetve összegyűjtötted a kellő mennyiségű megsemmisítő információkat ellenfeledről és összefoglaltad egy diss trackben, akkor jöhet a beef utóélete. Ha jönne egy válasz az ellenféltől, érdemes megfontolni, hogy elengeded-e, könnyen tűnhet erőltetett próbálkozásnak, viszont teljesen elzárkózni sem szabad a beeftől, ameddig az életben van – egy-két jól irányzott burkolt sor és megnyugodhat a harcias lelkiismeret.

Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés