Kövess minket

Sziget

Kendrickre várva: milyen élőben az őrült városból érkező jófiú?

Remélhetőleg nem csak a m.A.A.d. City dropjára fogunk majd megőrülni

Megosztva

Forrás:

2018. augusztus 8-án, fél 10-kor lép fel a Nike Cortezében a Sziget Fesztivál Nagyszínpadára Kendrick Lamar Duckworth, aki az elmúlt 7 év alatt comptoni rapperből a „hip-hop megmentőjévé”, Dr. Dre újabb gyémántjává és a zeneipar egyik legnagyobb hatású előadójává szövegelte fel magát. Bátran írhatom le, hogy ennyire sikeres rapper, aki épp a karrierje csúcsán van, még nem lépett fel hazánkban, így minden hip-hop fan jogosan várja Kendrick megérkezését. Felmerülhet azonban a kérdés, hogy mit is várjunk? Egy Travis Scott koncertről köztudott, hogy pogó – és ebből adódóan személyi sérülés – nélkül meg sem tartanák, Lil Pump showjait meg félbe kell szakítani, annyira túlpörögnek az emberek. Ám, mi a helyzet a conscious rapet, költészetet, jazzes elemeket az utcái szlenggel és bandaélettel, valamint néhol kőkemény beatdropokkal ötvöző Kendrick Lamar fellépéseivel?

Figyelem a meglepetések rajongóinak: a cikk spoilereket tartalmaz a lehetséges setlistre, koncerten lejátszásra kerülő számokra, duuh.

Bitch Don’t Kill My Vibe

Ha kronologikus sorrendben haladunk a diszkográfiájában – és óriási bánatomra már nem számolhatunk a Section 80 egyik számával sem élőben -, akkor a Good Kid, M.A.A.D. City lemezzel nyitnám a sort, amelyről először a mindent leszarok életérzést a refrénjében hiba nélkül átadó Bitch Don’t Kill My Vibe-ot említeném. A szám nem véletlenül került fel a legnyáribb hip-hop számokat felvonultató listánkra, hiszen az alapja andalító, lágy dobok és basszus segítségével, finoman hozza el neked a nyarat akkor is, ha épp nem augusztus van a vele járó 30 fokkal. A refrén tetőfoka a new school vonalat képviselő ismételgetés, ám ezt olyan poetikus felvezetés előzi meg, hogy ez már fel sem tűnik – a bitch don’t kill my vibe sort biztos mindenki egy emberként fogja visszazúdítani Kendrickre és külön örömömre szolgálna a Jay-Z remixre írt versszakokat élőben visszahallani.

[vembed youtube=”gPndXxG_VgE” ]DNA.

Vadabb vizekre evezve jöhet a DAMN. albumának egyik legnépszerűbb száma, aminek első felében még igyekszik a beattel együtt élni, azzal összhangban szövegelni, ám amikor megváltozik a beat és jön a track második fele, elszabadul a pokol. Ugyanakkor, ha valamelyik számnál igazán előjön a live és a stúdió felvétel közti különbség, akkor ez az: míg a DNA-t fülhallgatón keresztül hallgatva bemelegítés nélkül lefutnánk egy félmaratont, addig élőben, félig élőzenés aláfestéssel nem hat akkora energiabombának az előadás. Szerencsére a beat változására új löketet kap a DNA. és elfelejted a korábbi két perces lájtizást. Spoiler: mivel Kendrick általában ezzel a számmal kezd, így a rapper látványa felhúzza a kezdeti lassabb kezdést.

[vembed youtube=”l6NyE4rv3tA” ]King Kunta

Azt hiszem ez Kendricknek az a száma, amit nem tud elrontani, mivel az alap annyira funkyra sikerült, hogy az ember akkor is csápol és mozog rá, ha egy imitátort küldenek ki a színpadra, hogy nyomja a floss táncot. A zene tele van olyan félsorokkal, amiket bármilyen előadó elvárna, hogy élőben az emberek ordítsák vissza neki – ők pedig szívélyesen meg is teszik ezt, mivel baromi könnyen megjegyezhető sorokról van szó. Ki ne kiabálná teli torokból, hogy Annie, are you okay?! vagy hogy KUNTA! miután már az utolsó pisztolylövés effektussal mindannyiunkba belekerült a funk?

[vembed youtube=”oe7kYE0QgQs” ]HUMBLE.

Kendrick kétségkívül legnagyobb slágere, amelyben valahogy rímeltette a Photoshop és a Richard Pryor szavakat (amelyek így felolvasva igen távol állnak az összecsengéstől), nosztalgiázgat a szirupos szenyákról és élőben ezrek torkából fogja hallani, hogy my left stroke just went viral. Ennél a tracknél előszeretettel rappelteti el a közönséggel a számának oroszlánrészét, amivel személy szerint nem vagyok kibékülve, de tény, hogy itt igazán levizsgázhat a nép dalszövegismeretből. A Humble 150 bpm-es beatje kellő késztetést ad majd mindenkinek az ugrálásra, Kung-Fu Kenny pedig pihenhet egy kicsit, amíg mi szövegelünk helyette.

[vembed youtube=”rdTteUVIGjw” ]m.A.A.d. City

A m.A.A.d. City-t fesztiválon először a 2015-ös Balaton Soundon hallottam, amikor Rae Sremmurdék előtt adták le, hogy ráhangolódjunk Slim Jxmmi és Swae Lee koncertjére. A kisebb színpadon és hangfalakon lejátszott Kendrick szám már ott akkorát ütött, hogy valószínűleg megugorhatatlan elvárásokat állított bennem a live változata felé, de ha egy számot kéne választani, amit élőben akarok hallani, az ez lenne. A beatdrop páratlan: úgy gondolom, hogy kevés hip-hop számnál találkozhatunk ennyire jól felépített kezdéssel, amit eleinte álmosító, majd épp a beat kezdése előtt kellőképpen felpörgető intro előz meg. Ezután az alap 2 és fél percig ugyanolyan veszélyesen hat, a trapes hangzást szinte elnyeli a monotonon ritmikus szintetizátor dallam, amit helyenként plusz boostot adó cinekkel toldanak meg. Igen, ezt a számot elsősorban az alapja adja el, Kendrick géppuska flowja viszont még egy szintet emel rajta, így csak reménykedni tudok, hogy a lehető legjobb hangzással és hangszereléssel fogják lejátszani a Nagyszínpad monstrum hangfalain – ha igen, garantált szívroham.

[vembed youtube=”1wgt3lXc6IM” ]Vendégversszakok

K-Dot előszeretettel ad elő más rapperek számaira készült versszakaiból, ahol sokszor ellopta a reflektorfényt a kortárs zenészeitől. Adta már elő a szintén TDE kiadónál tanyázó, karrierje kezdete óta nagy haverjaként számon tartott ScHoolboy Q Collard Greens című számához írt verzét, de nem idegen tőle a Travis Scott féle goosebumps versszak, vagy épp a Future által jegyzett Mask Off remixéhez írt sorainak élőben való átadása.

[vembed youtube=”4jY2XTRrn-Q” ]Amellett viszont nem szabad elmennünk, hogy lehetsz te a legenergetikusabb előadóként számon tartva, a koncert langyi lesz, ha például nem elég játékos és együttműködő a közönség (ez látható néhány beszúrt videón is) vagy csak simán nincs jó napod és szarsz az egészbe. Ezek viszont egyáltalán nem vallanak a zene és közönsége felé mindig alázatosan viselkedő Kendrickre, így a hype-jához felérő koncertet várok tőle, nekünk pedig annyit kell észben tartani, hogy ha felhív a színpadra és kéri, rappeljük el az egyik számát, hagyjuk ki az n betűs szót.

Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük