Tech
A Beats by Dre story: b*sszák meg a cipőket, adjunk el hangszórókat!
14 év alatt a márka milliárdossá tette Dr. Dre-t és újszerű kulturális, valamint technológiai szemléletével olyat ért el, amire más brand nem volt képes.
2014-ben a színész/zenész Tyrese Gibson felrakott egy videót, amin egy Beats by Dre fejhallgatóban Dr. Dre-vel egy társaságban vibe-ol, majd mielőtt eljárná győztes crip-táncát a doktor maga jelenti be: a hip-hop első milliárdosa a kibaszott nyugati partról érkezett! Ez újabb megerősítésül szolgált annak a pletykának, hogy az Apple felvásárolta a Jimmy Iovine és Dr. Dre által vezetett audió-termékeket áruló brandet és felszereléseket gyártó céget, amivel a vállalat tovább erősítette az ágazatban betöltött úttörő és piacvezető szerepét. Ahhoz, hogy a fenn említett videó megszülethessen, a két alapító fejében egy jól körülhatárolt elképzelésnek és célnak kellett megfogalmazódnia, amikor 2006-ban belevágtak a trendsetter ötletbe.
A terv a következő kulcsmondattal manifesztálódott elhatározássá a két mogul fejében: Basszák meg a cipőket, adjunk el hangszórókat! Ez Jimmy Iovine vállalkozónak, zenei mogulnak, az Interscope kiadó társalapítójának ambiciózus felszólalása volt, miután egy cipőmárka egy potenciális kollaboráció reményében felkereste Dre-t, ő pedig tanácsért fordult az üzletemberhez. Ebben a velősen egyszerű mondatban ugyanannyira egyszerű életigazság lapul: amihez értesz, ne csináld ingyen. A cipőkhöz nem igazán értettek, viszont a zenei hangzásokban istenáldotta tehetségek voltak. 2006-ra már mindketten egy rakat első osztályú előadóval dolgoztak együtt – Eminem, 50 Cent, John Lennon, Snoop Dogg, stb. – és pontosan tudták, hogy mit szeretnének visszahallani a zenéikből a fejhallgatókon keresztül. A számok letisztult és prémium hangzásának visszaadásában korlátozott volt a piac, hiszen bár a walkmaneket már elkezdték felváltani az iPod-ok és mp3 lejátszók, az emberek általában csak gyenge minőségű fülessel hallgatták az amúgy jó minőségű és tökélyre komponált zenéket – így veszett el az igazán tiszta hangzás az ember füle és a készüléke között. Miután a megvásárolt iPodokhoz csapnivaló füleseket adtak, Dre kifakadt Iovine-nak: “Az egy dolog, hogy az emberek ellopják a zenémet (utalva a Napster és az internetes kalózkodás térnyerésére), de az egy teljesen más eset, amikor azt az érzést rombolják le, amin annyit dolgoztam” Az első prototípusok elkészülte után jött az innovatív megközelítés, hiszen ahelyett, hogy rögtön a hangmérnökökhöz és technikusokhoz fordultak volna, a széleskörű kapcsolatrendszerüket kihasználva közvetlenül a zenészeket és előadókat keresték meg, hogy ők miként szeretnék visszakapni a zenéiket a fejhallgatókból. Ez a nekünk, tőlünk gondolkodás jelentősen új zenehallgatási élményt nyújtott a zenészeknek és rajongóiknak egyaránt. Egyértelmű üzenet volt ez: a Beats by Dre-t nem a klasszikus zenékhez találták ki, hanem a modernekhez, a brand immáron 50 Cent, Beyoncé, Eminem, Jay-Z, Kanye West, Drake számait hivatott visszaadni az utolsó frekvenciáig. A felsorolt előadók és a Beats márka közti kapocs Dre volt, így valószínűleg közel sem lettek volna ennyire sikeresek a Beats termékek, ha a producer nem építi ki ilyen magasfokon a zeneipari kapcsolatait – ehhez pedig még hozzájön a vállalkozói szemléletmódot, további kapcsolatokat és veleszületett üzleti érzéket hozó Jimmy Iovine.
Az újszerű technológiai viszonyulás mellett egy másik formabontó inputtal éltek az alapítók: a divat erejét is bevetették a termék népszerűsítésében. Iovine szemében a Beats előtti fülhallgatók egészségügyi eszközökre hasonlítottak, ők viszont egy új terméktulajdonsággal toldották meg a piacot: divatos kiegészítőként is tekintettek rájuk. A fejhallgatók és kultúra, divat közti szakadékot úgy kötötte össze a Beats by Dre, mint egy Migos szám két sorát az ad-lib. Tekintve a két mogul kiterjedt ismeretségi körét, a márka egyre-másra tűnt fel Lady Gaga, Nicki Minaj vagy épp Miley Cyrus klipekben, amely előadók korántsem rezonálnak Dr. Dre rajongótáborával, de üzleti szempontból főnyereménynek számítanak. Jöttek is a komolyabbnál komolyabb kollabok: Justin Bieberrel, LeBron Jamesszel, Diddy-vel, Guetta-val. A Beats sikeressége magával vonzotta a hasonló hátterű márkák megjelenését. Hirtelen 50 Cent is megjelent a saját fejhallgató márkájával (SMS Audio), Ludacris a Soult dobta ki, RZA a WeSC-t, Jay-Z pedig a Skullcandy-vel állt össze. Míg a legtöbb ezek közül mára csúnyán lecsengett, a Beats nem elég, hogy a toppon maradt, még az Apple figyelmét is felkeltette. 2014. május 28-án jött a hivatalos bejelentés, miszerint az Apple felvásárolta a Beats by Dre-t, amivel az audió profilú vállalatnál konkrétan a nulladik nap óta szemeztek. Iovine a következőt mondta a bejelentés kapcsán: Mindig is tudtam, hogy a Beats az Apple-höz tartozik. Alapításunkkor leginkább az Apple-nél látott kulturális és technológiai egybeolvadás inspirált minket.
Az Apple nyújtotta pénzügyi és technológiai biztonság árnyékában a Beats új kulturális és fejlesztési területeket hódíthatott meg. Olyan luxusmárkákkal dolgoztak együtt, mint a Fendi, Alexander Wang, a Balmainnel dolgozó Olivier Rousteing pedig megtervezte egy limitált kiadású, vezeték nélküli fejhallgató küllemét. A B betűvel ellátott készülék további sportemberek fejére is rákerült: Serena Williams és Alexander Zverev teniszjátékosok mellett a teljes Bayern München csapata is a szponzoráltak között landolt, illetve 2018-ban bejelentették az NBA-vel megkötött hivatalos együttműködésüket. Ha pedig azt hinnénk, hogy a Beats by Dre márka esetleg visszaváltott egy sebességet, akkor max. azért, hogy előzésbe kezdjen. 2019. novemberében egy 4 perces mini-dokumentumfilmben mutatták be, hogy Billie Eilish – igen, őt is szponzorálja a márka – és testvére, producere Finneas miként készítik el az everything i wanted című számot, amely mostanra majd’ 150 milliós megtekintéssel rendelkezik YouTube-on, a klipje pedig kereken 100 milliót konstatál. Különösen hátborzongató élmény lehet a Billie Eilish zenékbe csempészett ASMR hangokat egy Beats by Dre szintű fülesen átélni. Ha bárki úgy érzi, hogy mostanában nem hall eleget a Dre és Iovine által megálmodott, tökéletesített és mesterien pozicionált márkáról, akkor az csak azért van, mert totál hétköznapinak vesszük a prémium márka jelenlétét. Az új utakat nyitó brand további ajtókon kopogtat, népszerűsége bár elvesztette új és izgalmas varázsát még mindig a legtrendibb és legjobban marketingelt fejhallgató márka, ami ugyanannyi figyelmet fordít a technológiai fejlesztésekre, mint következő reklámkampányának megszervezésére.