Hiphop
Miért örökérvényű a Lords Of The Underground? – Funktasztikus, DJ GYöReMiX! és Turan Khan (NKS) válaszol
Mint szeptemberben írtuk, december 4-én hosszas tologatás és három törölt időpont után másodjára, több mint tíz év elteltével látogat Magyarországra, az Akvárium Klubba a Lords Of The Underground. A hiphoptörténelmileg fontos, de minimum nosztalgikus esemény apropójából végigvesszük a raptrió történetét és rappereket, DJ-ket, illetve egy hardcore rajongót faggatunk a LOTUG jelentőségéről és a hozzájuk fűződő emkékeikről.
De először is:
Kik ők? (BIO)
Indulás helye és ideje:
Newark, New Jersey, 1990.
Tagok:
Dupré „DoItAll” Kelly, Al’Terik „Mr. Funke” Wardrick, Bruce A. „DJ Lord Jazz” Colston
Műfaj:
Hip hop, hardcore rap, east coast rap
Kiadó:
Pendulum → Jersey Kidz → Goon MuSick
Kinek ajánljuk:
Nas-, Gang Starr-, Das EFX-, EPMD-, Naughty By Nature-, RZA-, Redman-, Talib Kweli-, JAY-Z-és A$AP Mob-rajongók
Ezzel kezdd az ismerkedést:
Here Come the Lords (1993) → Keepers of the Funk (1994) → Resurrection (1999)
Ha közelebb kerültél, ezzel folytasd:
House of Lords (2007) → So Legendary (2020)
Itt írtak róluk:
Billboard, Stereogum, Revolt, Complex, Boston Herald, HipHopDX, HotNewHipHop, AllMusic
BRICK CITY URAI
A New Jersey államban található, háromszázezer lelkes lakost számláló Newarkban a ’90-es évekig nem volt túl sok érdekes dolog, csak robogó ipari termelés és mindent leuraló téglaépületek (innen a brick city név, ugyebár). Oké, a ’80-as évek vége után kibontakozó földalatti költészet (nevezzük nevén, hiphop) robbanását tudat alatt talán még meg is alapozta olyan szerzők jelenléte, mint Paul Auster, Phillip Roth, vagy a legendás Allen Ginsberg. Ők mindketten itt születtek, George W. Bush egykori amerikai elnökkel és Shaquille O’Neal kosarasikonnal egyetemben, aki ugyan aligha írtak, kihagyhatatlan büszkeségei a keleti parti városnak. Bár a ’60-as évek alatt tetőzni látszottak a faji ellentétek és különféle társadalmi konfliktusok, és ezután sem lett sokkal jobb a helyzet, a Forbes szerint a ’90-es években a téglák mekkája poraiból támadt fel, infrastrukturális és művészeti szempontból is.
Ehhez elengedhetetlen volt egy pezsgő alkotóközeg, ahonnan később olyan nevek nőttek ki a Lords mellett, mint Whitney Houston, Akon, Ice-T, Wyclef Jean és Redman. Utóbbi meglepő módon DJ-ként kezdte, ez pedig kulcsfontosságú volt a LOTUG indulásának szempontjából: kezdetben ő volt a lemezjátszók és DoItAll, illetve Mr. Funke mögött, majd a Das EFX-hez pártolt, ami először súrlódásokat okozott közöttük. Ezután jött képbe DJ Lord Jazz, akikkel az AllMusic-on található biográfia szerint még az egyetemi évek alatt találkozott a duó.
Mint az oldalon szerepel, „ugyan a nevük elsőre mintha erőszakos gengszterrapre utalna, a Lords of the Underground szövegközpontú, társadalmi felelősségvállalástól sem mentes szövegekkel operált, általában ezt keverték kemény és ütős beatekkel.” És tényleg: a Lords conscious rapje falakat törő hangzással párosult, első lemezük pedig instant hit lett, olyannyira, hogy a Billboard listáig is eljutott, jogtalan is lett volna, ha a BET-en nem ők kapják meg a legjobb rapcsapatnak járó díjat.
Funktasztikus, akit telefonon értük el, ugyanezt hangsúlyozza, mi több, a rapper nemes egyszerűséggel velük definiálná a hiphopot.
„Régebben többször is említettem, hogyha földönkívüliek jönnének a földre és azt kérdeznék tőlem, hogy melyik az a rapcsapat, akik a műfajt legjobban bemutathatnák előttük, a válaszom a Lords Of The Underground lenne. Ők azok, akik karakterükben a real rap voltak: benne van a flow, a lemélyített basszus, a boom bap dobok; lényegében egyesítették ami a rap volt crossover műfajában.” – mondja.
Hála a Lords-nak, az mc beleásta magát a newarki óriások munkásságába, a hiphop ezen ága pedig nagyban hatott rá a korai évek alatt.
„A newarki vonal az egyik kedvencem, lásd: Redman, Queen Latifah, Ice-T . Spike Lee New Jersey Drive című filmjének a soundtrackjén is ők hallhatóak, többek közt az akkori legnagyobb sztárokkal, a Naughty By Nature-rel és a LOTUG-dal együtt.” – meséli, kitérve arra, hogy nem csak Bronx volt ám a hiphoptérképen, amikor a műfaj született.
„Jersey külvárosa mindig a favoritom lesz a keleti parton, a bölcső tulajdonképpen Bronx, Brooklyn és Queensbridge mellett.”
Funk a hívásunk alatt hozzátette, hogy a LOTUG gyakran emlegette a névügyileg sorsszerűen illeszkedő funkot, mint ősi inspirációt, második, 1994-es lemezük például a Keepers of the Funk nevet kapta. A trió sikeresen őrizte is azt, közben pedig hiphop alapokat fektetett a közmegegyezés szerinti aranykorban olyan slágerekkel, mint a Chief Rocka, a Funky Child, a Grave Digga és a Here Come the Lords.
Kérésemre Turan Khan (NKS) is visszaemlékezett a múltra, szerinte az említett zenéket az itthoni klubokban is lehetett fülelni, majdnem egy időben a kinti hullámmal.
„A srácok New Jersey-ből a rap meghatározó alakjai voltak: ha a ’90-es években egy rapbuliban meghallottad azt, hogy „Tic toc, this is how we rock, throw your hands in the air and do it for your block”, vagy épp azt, hogy „The Lord Chief Rocka, number one, Chief Rocka”, már mindenki páros lábbal ugrált a tánctéren. Legendák, gyertek és nézzétek meg őket élőben, omega lesz, mi is ott leszünk a közönség soraiban.”
Akkor még gondolatként sem létező entitásként csak ezután jöttem rá, hogy a LOTUG tényleg óriásit futott az akkori magyarországi közegben. Amint lett MTV (amit mindenki felhoz), lett Lords is a belföldi nappalikban és utcákon, a rapre rácsodálkozó magyar mc-ken kívül DJ-kre is hatást gyakorolva. A jelenleg Írországban élő Baranyai Balázs, művésznevén DJ Dobee bár zenileg nemigen aktív már, hiphopot, sőt, hiphop-alapú kontentet ugyanúgy fogyaszt, ő tőle tudtam meg, hogy míg DoItAll newarki szociális ügyekkel, addig DJ Lord Jazz például podcastekkel foglalkozik manapság a most futó turné mellett. Állítása szerint a Lords formáció „Magyarországon mondhatni a Top 10 között volt a Das EFX, Craig Mack és KRS-One társaságában.”
Ha pedig dj-közeg, az összes forrásom (beleértve Balázst is) egy emberre, a vinyl-eket hivatásszerűen nyúzó és gyűjtő Györemixre mutogat, aki mint utóbb kiderült, december 4-én stílszerűen a newarki trió előtt melegít az Akváriumban – feltehetőleg nem azzal a LOTUG koronggal, amit elmondása szerint korábban a szó szoros értelmében játszhatatlanságig játszott. Dobee állítja, hogy Györemixnek hála nem csak a Yo! MTV Raps-en keresztül jutott el a rajongókig a Lords friss és átütő hangja, a vinyl-ről játszó ikon viszont maga is ott futott beléjük először, aztán rögtön gyűjtésbe is fogott.
„Számomra a LOTUG az underground rap műfaj alfáját és omegáját megtestesítő csapatot jelenti, amióta csak megláttam az 1992-es “Psycho”-t a Yo! MTV Raps műsorában. Már akkor tudtam, hogy ez a brigád erősen meghatározó szerepet fog betölteni az életemben, mint zenegyűjtő-rajongó és lemezeiket játszó DJ.”
Györemix azóta az összes megjelent lemez mellé beszerezte az elérhető maxikat és a közreműködéseiket is CD és vinyl formájában, egy ideig pedig a nevét is megváltoztatta miattuk, a bulikon pedig sikeresen kivégezte a debütkorongjukat.
„Fun Fact: 1992-ben hirtelen felindulásból 10 éven át az ő tiszteletükre-, és a zenéjük iránt érzett elhivatottságból vettem fel a Lord előnevet is DJ-ként. Részben nekem köszönhetően lettek az egyik legnépszerűbb rap csapat itthon a partijaimon játszott zenéik (Psycho, Funky Child, Chief Rocka, Flow On, Tic Toc, Here Come The Lords) miatt. Konkrétan annyira “rongyosra” játszottam az első albumukat, hogy alig 20 év elteltével újra meg kellett vennem, mert annyira elkopott több ezer pörgetés után.”
A breakben is mozgó DJ DEEZ Dobee-hoz képest és Györemixhez hasonlóan máig játszik bulikban, története pedig egybevág mindenkiével: MTV, Chief Rocka klip okozta katarzis, aztán kazettabeszerzés. „Hamar rákaptam, ami nem csoda, hisz a klipben break (közel 30 éve érintett vagyok) és scratch (dj-ként kerek 30 éve űzöm a műfajt) volt hallható és látható, igaz, csak pár kocka erejéig, de elég sokszor néztem meg ahhoz, hogy rövid időn belül kívülről tudjam. Később break jameken és hip-hop bulikban minden alkalommal forgattam a lemezeiket. Talán szélesebb közönség ismerhette meg általam őket száz-, vagy akár 1000-es nagyságrendű break versenyeken. Aktív b-boy-ként sokszor táncolok zenéikre a mai napig.”
Az első hazai Lords koncert viszont jóval később, nem a Györemix nevével fémjelzett és a Deez által is érintett kelet-európai aranykorban jött el. Ez nem volt baj a magyar rajongóknak, nem mellesleg 2 évvel azelőtt jelent meg az aktuális visszatérő korong, ami nem érte el a Billboardot, de Mr. Funke-ék megturnéztatták az Államokban és Európában is. „Amikor anno itt voltak szokásosan az első sorban voltam…le is nyúltam a törölközőjüket. Teljesen megőrültem, hiszen a Yo! MTV Rapset mindig felvettem videóra. 3 dedikálást és közös fotókat is nyomtam velük. Amúgy anno mentek a Viva Tv-n is, azt még én vettem fel tv-ből DVD-re, és odaadtam DJ Nadirnak, aki pedig felrakta a műsort a netre, ott látszik, hogy az egyik törcsit megszerzem. Most jönnek másodjára hozzánk, nagyon várom, mert anno 1.3 megapixeles fotókat lehetett csinálni…úgyhogy most készítek jobbakat.” – írta megszámlálhatatlan mennyiségű nevetős emoji társaságában az első LOTUG koncerten is részt vevő Körtvélyesi Tibi, akit forrásaim superhardcore rapkoncert fanként írnak le. Ez látszólag valóban igaz.
Ahogy az is, hogy a LOTUG nem tudta megtartani egykori momentumát, és a trió eltűnt egy időre, DoItAll pedig a szoft-politika irányába is elkezdett kacsingatni (először sikertelenül, idén viszont megválasztották, így Newarkot képviseli a város képviselőtestületében) sőt, még a Maffiózók záróévadának záróepizódjában is feltűnt egy rövidke pillanatra, és más szerepeket is vállalt. Ezt követte több újraegyesülés és visszatérés is 2007-ben és aztán 2020-ban is, a Magyarországhoz – és így több magyar rapperhez is – több szálon kötődő Goon MuSick oldalán. Visszatérni általában nehéz feladat: a relevancia megtartásának dilemmája állandóan fennáll, és olyan erős debüttel, mint ami a hármasnak van, önmagad felülmúlása is kihívásos. A bandának sikerült a felszínen maradni, a múltat felülmúlni viszont nem, az új projektek legalábbis biztosan nem érték el a kívánt célt. A formációt sokkal inkább a kezdeti anyagok átütő, stílusteremtő ereje és friss hangja, illetve az őket körülvevő nosztalgia teszi naggyá és örökérvényűvé, épp ezért lesz érdekes látni és kielemezni, mire képes 2022 végéhez araszolva a LOTUG, és mennyi kraft lehet még egy olyan produkcióban, ami több ízben is eltűnt, aztán újra felbukkant már, de közben mégis máig őrzik az emléküket a hozzáértők.
Az eseményen egyébként a ruhamárkába szőtt, The HipHop® logo (korábban Respect Real HipHop) mozgalom is képviselteti magát. “A decemberi Lords Of The Underground koncert egy remek év méltó zárása számunkra. Igazi HipHop ünnepnek ígérkezik, azokkal az emberekkel, akiket az elmúlt években ismertünk és szerettünk meg a tevékenységünk során.” – mondja Rékási József társalapító, aki elmondta, hogy a kezdeményezésük jövőre „a HipHop műfaj 50. évfordulójának apropóján The HipHop® logo néven nemzetközi összművészeti NFT mozgalommá alakul.”
A LOTUG december 4-én jön az Akváriumba. Jegyek még akadnak errefelé, a vonatkozó Facebook-esemény pedig itt található.