Kövess minket

Stílus

A legkülöncebb öltözékek a hip-hopban, Busta Rhymestól egészen Lil Uzi Vertig

Amíg nem láttad 2Pac-ot szafari chippendale szerkóban, addig nem láttál semmit.

Megosztva

Forrás:

Egy rövid átmeneti időszakban sokan elkezdtek az öltözködésről úgy gondolkodni, mint valami előre meghatározott, nemek szerint definiálható, merev elvárásokra épülő „kötelesség”. A valóság azonban ismét csak jóval összetettebb ennél. Manapság döbbenetesen hangozhat, de amikor a női egyenjogúságért küzdő mozgalmak az 1800-es évek második felében megindultak, egyes helyeken a nők nadrághordását és egyéb „férfi” ruhaviseletét törvényileg tiltották. A hagyományok és társadalmi normák azonban nem tényeken, nem racionalitáson alapulnak, csupán hely, idő és végső soron az egyén kérdései, így szerencsére megszabadultunk az ilyesfajta értelmetlen, magánéletbe beleszóló szabályozástól.

Jól példázza a szokások oda-vissza változását a „fiús” kék, és a „lányos” rózsaszín története, ami még pár évtizede röhejnek számított volna, hiszen elég ránézni egy középkori előkelő férfi portréjája, tele színesebbnél, színesebb ruhákkal, vagy épp a templomok Mária-szobraira, amikről mindenki számára egy kékbe öntött édesanya jelenik meg. A múlt is jóval „nemsemlegesebb”, mint a 20. század második felében felnőtt emberek hinnék. A kék és rózsaszín szembenállása egészen friss, hisz a második világháború előtt a fiúk és lányok egyaránt ugyanazokat a ruhákat hordták, amint Theodore Roosevelt 19. századi fotóján is látható. A genderalapú gyermeköltözködés az 1950-es évek szüleménye, amikor is a felnőttek magukra szabták az apróságok külsejét is, és bár az 1970-es években, ismét hódított az uniszex divat – például lányok által is hordott ingek és nadrágok képében, ami felnőtteknél jóideje kitart -, a ’80-as évek eltörölte azt, „kötelezővé” téve a fiúknak a kék, a lányoknak a rózsaszín erőteljes preferálását.

Forrás:

Ugyanakkor a 2000-es években újra megindult a szigorúan kettéosztott ruhaszekciók egymásba öntése, ami a hiphopban is teret nyert, a 2010-es évekre pedig a bling era letűnésével és a hiteles önkifejezés felé nyitottabb new schoollal átvette a terepet. Nézzük is kik által, múltban és jelenben. Kik azok, akik a legmagasabbról tesznek a társadalmi elvárásokra, jó néhány meghökkent szempárt magukra vonva, mégis trendeket állítva öltözködésükkel… és persze hajukkal, összességében megjelenésükkel? Hisz azt már tudjuk, hogy az együgyű „bezzeg régen” demagógiának, mint szinte mindig, most sincs alapja.

André 3000

Forrás:

A szokásostól eltérő viselet úttörőjének számít az OutKast alternatívabb fele, aki egyrészt a legtöbb rapper „személyes top 5” listájának visszatérője, másrészt nyíltan hivatkozási alap ASAP Rocky, Pharrell és Tyler, The Creator divatjának is. Az 1990-es évektől, mikor második lemezük után megtalálta egy a százból személyiségét, végképp megbotránkoztatónak hatott gardróbja. Volt itt minden: gentlemanimázs, női dressz, törzsi szoknya, félmeztelen produkció, és ne felejtsük el amikor egy egyszínű fekete kezes-lábasban turnézta újra a világot 2014-ben. Ironikus érzéseit a csípőjén lengő „SOLD” címkével jelezve, és minden állomáson más felirattal a mellkasán: néha egy mókásabb „i’ve never been to afrika” „just wanna sleep”-et, néha egy mélyebb „across cultures darker people suffer most. why?” gondolattal.

Camron

Forrás:

Kicsit kilóg a sok alterrapper közül egy igazi keményfiú, kinek muzsikája jól illett a 2000-es évekbe, de egyetlen lépésével beírta magát a „hiphopruházati nagylexikonba”, megjövendölve az újhullámok miben létét. Tetőtől-talpig pinkben jelen meg egy 2002-es divatbemutatón. A legmenőbb pink outfit történetéről itt írtunk bővebben.

Flavor Flav

Forrás:

A Public Enemy hypemanjének már magában az öltözködése se semmi, de amitől igazán kitűnik a tömegből, azok a nyakláncként használt gigászi órái, amiket hord. Valahogy az évek alatt a falióra méretű kiegészítők egyre nagyobbak és nagyobbak lettek, ha ez nem okoz komoly hátfájdalmat öregkorra, akkor semmi.

Busta Rhymes

Forrás:

Busta a zenéjében és a klipjeiben is sokszor szabadjára engedte a néha bizarr és rémálomszerű fantáziáját (a Gimme Some More klipje egy egész nemzedéknyi gyereknek okozott lelki sérüléseket), és ezt a kreativitását az öltözködésre is átcsatornázta. Nőiesebb ruhák, pimp köpenyek és kicsit kinky öltözékek mind megbújtak a szekrényében.

Kanye West

Forrás:

Ismét csak jól illeszkedik a felsorolásba a zeneileg és divatügyileg is nagyot alkotó Mr. West. 2015 óta saját, Yeezy márkájával már önálló tervezései által is létfontosságú a témában, de már kezdetben kilógott a 2000-es évek „gengszteres” stilójából, mikor teljes öltönyben, avagy barnás bársonyzakóban és kockás ingben adott elő.

Pharrell

Forrás:

A 25 éve tevékeny producer, rapper és énekes sokak fejében a stílusosság szinonímája. A kalap örök tartozéka marad, de bátran nyúl a színskála minden szegletébe, folyamatosan ízléssel. Érdemes megfogadni a rendbontó és trendontó ötleteit. Bár tartalmilag teljesen jogos, a rím nem volt szándékos.

Lil Wayne

Forrás:

2008 tájéka óta Weezy is porosodni hagyja bő szerkóit. A szűk nadrág, a zebramintás és ezer színben káprázó anyagok sokszor felette is átveszik az uralmat. A végeredmény ugyanakkor sosem katasztrofális.

A$AP Rocky

Forrás:

Az A$AP formáció – több értelemben is – legnagyobb arca 2011 óta kápráztatja a modern divatra éhes szemeket. Taníthatná is az öltözködést, hisz állítása szerint nem nagyon költ másra, csak ruhákra, ami meg is látszik ízléses választásain. Mindemellett szereti a szűk farmerek férfiak körében elterjedését is magáénak tudni, amiben a 2010-es években valóban nagy szerepet játszott, pedig elmesélése szerint ő, és barátai már évekkel a siker előtt saját kezűleg szabták feszülősre a boltban vásárolt bő rapperfarmereket, amiért néha pofont is kaptak, az ugyanúgy UGK-t hallgató harlemi old headektől, amikor jobb dolguk hiányában, primitíven „lebuzizták” a később páratlan sikereket bezsákoló cloud rappereket.

Young Thug

Forrás:

A gyakorta tarka szoknyás, blúzos Thugga megtanította, hogy nem kell törődni az irracionális normákkal, és a személyiségünket és ízlésünket bátran magunkon lehet viselni. Szó szerint. Ha kritizálnak, nem kell félően védekezni és magyarázkodni, ő tisztában van önmagával anélkül is. Lényeg a magabiztosság és hitelesség, amivel a határokat sokak által elismerve feszegeti ruhák és zenék terén egyaránt. Saját bevallása szerint élete szerelme a divat, és a rap csak egy hobbi mellette. Amikor megkérdezték tőle miért hord ennyi női cuccot, racionális válasszal is szolgált:

“Mert a női ruhák szűkebbek mint a férfiaké. A rajtam lévő farmer is most női. De passzol rám, ahogy kell. Mint egy rocksztár. Az egyedüli férfi ruháim valószínű csak az alsónadrágok és rövidujjúak. A cuccaim 90%-a női. 12 éves korom óta hordok ilyeneket, amióta saját magamnak kell megkeresni a pénzem.”

Lil Uzi Vert

Forrás:

You know what it is? They’ve never felt these fabrics before.” Így magyarázta meg az elviekben már visszavonult, de még koncertező SoundCloud talentum a feminin kritikákat rajta számonkérő riporter kérdését. Tagadhatatlan, hogy Lil Uzi a furcsa öltözékek egyik legnagyobb sztárja manapság a hiphopban, és ilyen formán nagy visszhangot is kelt. Olyannyira, hogy a relatíve irreleváns rapperből lett, szórakoztatóan lobbanékony hiphopkritikus, Joe Budden, az old headek zászlóshajójaként megdöbbenve oltotta a barátságos és ártatlan trapper kicsit szándékosan polgárpukkasztó lépését, amikor büszkén kommentálta a kizárólag női ruhaszekcióban található öltözékét. A sztereotípiákat kimaxolva azonnal azt kérte számon, hogy Uzi biszexuális-e. Későbbiekben megkérdőjelezve a „férfiasságát”, „rapperségét” és a szokásos lényegtelen és általánosító közhelyeket fitogtatva. Az biztos, hogy a végén – még a new school kritikátlan pártolásával enyhén szólva nem vádolható – Budden is elismerte „it’s a really nice blouse”, fiait szemfedelesen továbbra is „óvva” a példavételről. És igen, Uzi az egyik legstílusosabb és legnagyobb hatású rapper manapság. Kérdés, hogy a későbbiekben a zenéjéhez hasonlóan ezekből is hiányt kell-e szenvednünk?

2Pac

Forrás:

A legtöbben Tupac bőr mellényét szokták felemlegetni, mikor a néhai rapper legkülönlegesebb divathúzása jön fel témaként, pedig a fenti, 1991-es Digital Underground koncerten viselt afrikai chippendale szett mindent üt.

Jaden Smith

Forrás:

Zárásképp, a felsorolás legkisebbike, Will Smith fia sem riad vissza a formabontó ruháktól. Bár zenéje olyan, mint egy hullámvasút, – mélypontokkal taglalva, amitől rosszul leszel, és magasságokkal kiegészítve, amik igazán élvezetesek – a ruhák terén a bátor húzásai is lazának és eredetinek hatnak.

Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés