Kövess minket

Hiphop

AKC Misi – Félúton a siker felé

Megosztva

2019. augusztus 19-én kiadásra került egy NEON című album, egy lemez, ami ha tetszik, ha nem, sikeresen megalapozta a magyar underground trap fősodorba szivárgását. A korong Vellinger Mihály, alias AKC Misi keze munkáját dicséri, a 21 éves ócsai srácét, aki egy év leforgása alatt az egyik legkomolyabb húzóneve lett az On The Low kiadó vezérelte magyar újhullámnak és akinek a nevét a keményvonalas OTL fanokon kívül a szélesebb nyilvánosság – beleértve a TikTokon élő tinédzsereket és a kommerszebb zenét fogyasztó fiatalságot –  is megismerte.

Mindez nem sokban formálta át, maximum tudatosabbá és célorientáltabbá tette Misit. A rapper-producer érezhetően olyan karakter, aki állandóan stratégiázik, agyal, tervez, akit tudatos döntések vezérelnek és aki mindig rejt valamit a tarsolyában. Emellett magabiztos, maximálisan tisztában van saját képességeivel és kezd többként gondolni a zenére, mint egy hobbi.

Forrás:
Misivel egy balatoni kiruccanás során ültünk le beszélgetni a magyar zenei Twitterről, a mainstream és az underground közti lavírozásról, a rádió létjogosultságáról, rapkarrierje során átélt baráti beefjeiről, új albumáról és arról, hogy mikor lesz szülővárosa, Ócsa polgármestere.

Interjú.


Hogy vagy mostanság, milyennek élted meg a karantént? Termékeny időszak volt, vagy pont ellenkezőleg?

Hál’ Istennek elmondhatom, hogy nagyon jól vagyok mostanában. Nem is értem miért, de mostanság nagyon sokszor érzem, hogy minden jó. A karantén is király volt. Mivel elmaradt az egész tavaszi turnénk, így tudtam rengeteget dolgozni a zenéken és a magánéletem rendbehozásán egyaránt.

A Twitter használatra is nagyon ráálltál, csak úgy záporoztak a tweetek tőled, most meg már a hazai new wave fele ott él. Tök izgalmas látni, hogy Magyarországon is beindul az oldal a zenészek körében.

Ezt a Twitter dolgot valahogy jól elindítottam. Úgy voltam vele, hogy minél több platformot ki akarok próbálni. Posztoltam rengeteget Facebookra, Instagramra, elkezdtem TikTokozni is, de azt személy szerint nagyon nem adtam. A Twitter valahogy nekem izgalmasabb a textposztolásra, igaz megjelennek rajta semmitmondó posztok is, amiket tényleg csak azért raknak ki, hogy mások lássák, hogy tweetelnek. Én amúgy néha kirakok dalszövegeket, mint például Figura új verzéjéből azt, hogy “Nagy deal, de kiheverem”, ami tök jó szleng, vagy csak olyan gondolataimat, mint “Hála istennek ez is egy tartalmas nap volt, jó éjszakát”. A Twitter egyébként nagyon érdekes, Dj Gozth mesélte, hogy régen ők SP-vel meg Fluorral nyomták rendesen, szóval anno volt ennek aranykora Magyarországon. Ez kábé pont tíz éve történt, ha belegondolsz, eltelt egy újabb tízes és megint az újhullámosok voltak azok, akik újra bepörgették.

Kicsit olyan, mint egy nyilvános napló, nem?

Aha, amiben ki tudom adni azt is, ha valamin például brutálisan cringelek. [twitter]https://twitter.com/akcmisi/status/1260475042795859997[/twitter]

Amerikában a “zenei Twitternek” hívott valami – aminek a mini verzióját láthatjuk a hazai színtéren is – 2009-2010 környékén kezdett beindulni Kanye Westtel.

Meg Tyler, the Creatorrel.

Tényleg, de szép is volt, amikor arról, posztolt, hogy miképp fektetné meg Selena Gomezt.

Hogyne, de hát neki a korai karrierje a polgárpukkasztásról szólt. A legikonikusabb mondjuk szerintem az volt, amikor Kylie Jenner 2013-ban kirakta, hogy Do it all for Sosa”.

Szegény, akkor még nem kellett csatároznia a Forbes-szal.

Mindegy, Travis legalább írt róla egy jó sort.

Misi, te amúgy szereted Kanyet?

Persze, bár azt nem mondom, hogy influencer számomra, mivel zeneileg nincs rám akkora hatással, tekintve, hogy ő nagyobbrészt rappel, nem énekel.

Na és a La Flame-rivális/klón A$AP Rocky-t?

A$AP Rocky státusza nagyon érdekes egyébként. Zeneileg mintha sokszor nem kapna akkora figyelmet, a Testing sem ment olyan nagyot, de közben pedig mindenki tudja róla, hogy egy legenda. Egy csendes goat. Ez a jó szó rá. Mindenki tudja, hogy kibaszott király. Meg milyen jól néz már ki, megengedném neki, hogy rámenjen a csajomra.

Mi volt az a pont, amikor azt érezted, hogy a zenéddel átléptél egy határt és most már egyre többen hallgatnak?

Attól függ mi számít nagyon soknak. Ha az, hogy 500 lejátszás helyett már 2000 van egy zenémen, akkor az a Nem című zenémnél volt. De egyébként nem éreztem pontosan, még a Gyémántnál sem, megmondom miért. Mindig érdemes az összes statisztikát nézni, fent van Youtubeon két verzióban, egy audio és egy lyrics videó, plusz Spotify, Soundcloud, egyszer pedig lecsekkoltam, és azt vettem észre, hogy na, ez már félmillió, holott akkor még csak pár tízezres lejátszásaim voltak. Azóta már másfél milliónál jár. A Neonnál mondjuk észrevettem, amikor volt a Spotify profilomon 6 ezer lejátszás egy nap alatt, úgy, hogy előtte ez a szám 300-on állt.

Azóta 15 ezer fő hallgat havonta, ez a közegedben most majdnem a legmagasabb szám.

Mondhatni, a havi lejátszásom pedig szerencsére már 200 ezer fölött jár. [vembed youtube=”oZWWN87a0fE” ] A Gyémántból készült egy roma verzió, az ilyenekhez hogy viszonyulsz?

Én nagyon szeretem a mémeket, nekem is van mémoldalam, tehát örülök az ilyeneknek. Maximálisan tudom őket honorálni, szerintem jó, hogy a zeném a “vicces” szférát is megérinti és alkotásra készteti a tagjait. A Misiben szereplő “Mi az a Neon, ki az a Vivien?” sorommal például reflektálok is a mémekre.

Szóval nem gondolod, hogy a zenéid a mémek miatt veszítenének az értékükből?

Abszolút nem, aki meg így gondolja, az ezeket ne hallgassa meg. Ha konkrét paródiákat csinálnának, lehet, hogy veszítene, de ezen a ponton nem gondolom. Én a zenéimben teljesen magamat adom, ezért is osztom meg a roma verziókat, meg a rólam készült jól sikerült mémeket, mert hogyha én ezeken röhögök, az is én vagyok. Ha nem tetszik, görgess tovább.

Mit gondolsz, a számokat tekintve hol a választóvonal a mainstream és az underground közt?

Ha az ember havonta kiad x zenét és mindegyik elér 1 millió feletti lejátszást. Ha belegondolsz, öt-hat éve Lil Yachty, Future, Young Thug mind majdhogynem underground szinten állt, most meg ők a mainstream.

Ebből a közegből zeneileg már téged is sorolhatnánk a mainstreambe, a poposabb hangzás miatt is.

Ebben egyet tudok érteni. Viszont kicsit próbálok ügyelni arra, hogy az undergroundban maradjak, mert engem az nevelt ki. Néha direkt ezért rakok káromkodást egy zenémbe. Ha valami nagyon rádióbarátnak hangzik, csak teszek bele egy miafaszt. Éppen ezért nem is akarok később sem clean verziókat csinálni a dalaimból. Ha játszani akarják a rádiók, akkor vágják ki maguk, vagy pörgessék le úgy, ahogy van.

Őszintén, van annak még presztízsértéke, hogy játssza a dalod a rádió Magyarországon? Hogy ismét Tylert érintsük, ő speciel ujjongott, amikor 2017-ben életében először leadták egy dalát egy rádióműsorban, de nem tudom itthon épp mennyire büszkeség, ha szénnépörgeti a szerzeményeid a Petőfi.

Nincs, max jó elmondani. Persze pénzt is lehet vele keresni, de vajon Missht a Mercijében ülve mennyire zavarja, hogy nem játssza őt a rádió?

Itthon egy független előadónak tudomásul kell vennie a következőt: ha nem haknizol, nem is élhetsz meg maximálisan zenélésből. Ennek fényében mit gondolsz, láthatjuk AKC Misit a tiszaszőlősi falunapon amint a nyugdíjasoknak és az odatévedt 10 éveseknek nyomja, vagy megállnál a középnagyságú városi klubok szintjén?

Szerintem az utóbbi a járható út, a falunapok már nem férnének bele. Egy város-vagy falunapon ott lehet az is, aki Groovehouse koncert miatt jött, akik utánam következnek. A fiatalok azért járnak, hogy berúgjanak, az idősek meg azért, mert ingyen van. Én egyetlen városnapon fogok fellépni, az az ócsai. (nevet) Azt is azért vállalnám el, mert akármennyire néznek furának emiatt, egy kicsit mégiscsak a városomért csinálom ezt az egészet. Szerintem Slowgod és Dj Gozth fejében is az él, hogy az ország összes jobb klubját végigjárjuk. Mondjuk egy városnap, ahol például van külön hiphop színpad, az elképzelhető, de próbáljuk a cringe opciókat kikerülni. Léptem már fel Pesten a Mika Tivadar Mulatóban 150 fős klubhelyiségben egyébként, amit azért vállaltam el, mert jónak nézett ki. 

Forrás:

Nincs olyan érzésed, hogy a hazai közönség még nem elég “érett”?

Szerintem át tudják érezni a dalaim. Azért gondolom, mert emberi érzelmeket írok le, ezáltal sosem flexeltem például pénzzel, az olyan egy sorok, mint a “100 kiló a gatyámban, hogyha velem vagy” inkább poén szintűnek foghatóak fel. Tényleg olyan dolgokat írok le, amiket érzek, ezért gondolom, hogy egy 16 éves kissrác az On The Low első sorából is tud vele azonosulni, mert biztos, hogy összetörték már a szívét, vagy volt már magányos.

De nem félsz attól, hogy egy bizonyos pont után felkap az a nyilvánosság is, akik a YouTube Trending szennyeivel táplálkoznak?

Nem lehet megválogatni a közönséget. Azért gondolom, hogy egy kényelmes pozícióban vagyok, mivel tényleg kompromisszumok nélkül azt csinálom, amit szeretek. És ha ezzel bárki azonosul, az nekem már hatalmas boldogság, mert az azt jelenti, hogy nem csak én vagyok ilyen elbaszott fasz lélek. Lehet egy 13 éves kislány is a rajongóm, ha tetszik neki a hangom például, vagy az az érzés, amit a beatek adnak. Tehát összegezve nem zavar, ha fiatalabbak, vagy épp “éretlenebbek” hallgatnak, mert hiszek benne, hogy át tudják érezni, én is pörgettem heartbroke számokat 14 évesen. Az zavarna, ha mondjuk a drága autóimról rappelnék és ilyen szövegeket posztolgatnának ki a rajongóim is. Ehelyett most kirakják, hogy “stabilak a srácok a gangemben”, és miért is ne, valóban lehet, hogy stabilak a srácok a gangjükben.

Nem mellesleg ezek a fiatal srácok velem együtt nőnek fel. Essemmet is ezért hallgatom a mai napig, 13 éves koromban ott bólogattunk rá a srácokkal. Tök sokat fejlődött a 112 album óta ő is és mi is, és tök jó dolog, ha egy előadóval együtt felnősz. Ezért nem probléma, ha fiatalon rádkapnak az arcok, mert végig tudják követni a munkásságodat, mint én Tyler, the Creatorét vagy A$AP Rockyét például. Vagy ott van Yung Lean, miatta kezdtem 2014-ben producerkedni.

Ha megválasztani nem is lehet a közönséged, előadóként megvan arra a lehetőséged és a platformod, hogy edukáld őket.

Hogyne, és ez célom is.

Az viszont tény, hogy könnyen értelmezhető és átélhető dolgokat zenésítesz meg.

Ezt is érzem valamilyen szinten a sikerem kulcsának, hogy teljesen emberi érzelmeket írok le. Lehet, hogy vannak nekem már más problémáim, mint egy átlag embernek, például a zeneiparban, hiszen a zene témán rengeteget stresszelek és folyton jár az agyam emiatt, mondjuk azon, hogy mit fog írni a sajtó a következő lemezemről. Részben terápiás célból zenélek. Nem a pénzt tartom szem előtt, persze vannak helyzetek, hogy felmerül, vajon mennyit hoz ez meg az, de a fő mindig a produktum minősége, istenigazából ez az agyalás fő oka.

Maximalista vagy?

Bizonyos szempontból inkább megalkuvó vagyok. Édesapám dolgozott már nagy zenészekkel, hangmérnökökkel például, és ők mondták neki, hogy egy jó mix sosincs teljesen kész, csinálhatod akár 10 évig is. Talán Mester Tamás volt az, aki évekig akart készíteni egy zenét, hogy az minél jobb lehessen, de mondták neki, hogy felesleges. A NEON-t kevertem egy héttel a kiadás előttig. Hét nappal a kiadás előtt azt mondtam, hogy ez ilyen, ezzel nem foglalkozok még tovább, ha tetszik nekik, akkor örülünk, ha nem, akkor nem.

A Misi című számod végén van egy gitáros rész, ami számomra sokkal kísérletibbnek hatott, mint az eddigi húzásaid. Ez lesz az irány az új lemezen is?

Nem feltétlen. Mindig olyan készül, amilyet épp szeretnék. Az új lemezemen egyaránt lesznek nagyon könnyen fogyasztható dalok és mélyebb zenék is. [vembed youtube=”CdR-T6Sw4Hc” ]Tehát kevésbé koncepciózus?

Nem, teljesen az. A lényeg annyi, hogy rólam szól, a Misi cím szerintem sokat elárul. A sima verzión nem lesznek az AKC-n kívül közreműködők, ez is a koncepció része.

Mikorra várhatjuk?

Kora ősz.

És a Trapház Podcastben belengetett Kisé kollab album hogy áll?

Áttoljuk jövő évre, hogy még jobbra meg tudjuk csinálni. Nem is baj, legalább várni fogják.

Van két kép rólad és Pacheeról, amiken kevesebb mint egy év elteltével szerepeltek egymás mellett két különböző OTL bulin. Sok minden történt szinte néhány hónap leforgása alatt, nagyra nőtt az On The Low is, de mikor jött szerinted az áttörés?

Az áttörést a decemberi Dürer Kertes buli hozta meg. A Dürerrel a köztudatban is egy új szintre léptünk.

Nagy divat lett a zenei megjelenések mellé merchandise-t is kiadni, úgy tudom, Te is tervezel ilyet.

Az albumommal együtt kiadok két pólót, az egyikre az albumborító lesz rányomva, a másikon pedig az arcom lesz közelről lefotózva. Egy héttel rá tervezem kidobni az AKC Essentials kollekciót: póló, pulcsi, sapka, mindenhez egy szolid AKC felirattal.

Mint sokan mások az itthoni szcénából, te is a Soundcloudon kezdted. De 2020-ban legitim még egyáltalán a Soundcloud-rapper kifejezés? Sokan még most is úgy beszélnek a Soundcloud rapről és annak képviselőiről, mintha egy friss jelenség lenne, holott egyáltalán nem az.

A Soundcloud rapper státusszal én már csak viccelni szoktam. Amikor mondjuk kérdezik a foglalkozásom, azt mondom, hogy húsfeldolgozó és Soundcloud rapper. Szimplán azért használom, mert vicces, ahogy az is, hogy öt éve még mennyire cikinek számított ez a státusz, most meg a zeneipar legnagyobb királyai olyan arcok, akik régen még Soundcloud rapperek voltak és kiröhögték őket. [vembed youtube=”Jww8JdKknD8″ ] A Soundcloud kicsit olyan, mint egy báb, amiben így szépen fejlődhetnek az előadók egészen addig, amíg ki nem kelnek belőle fejlett pillangóként. Mindenki ott kezdi, aztán ahogy egyre több hallgatójuk lesz, letörlik az anyagaikat onnan és más platformokra költöznek, ahogy Te is tetted.

Nézd, a Soundcloud az előadóival egy kicsit gonosz. Én fizetek nekik havi 2500 forintot, hogy feltöltsem a cuccaim, ők viszont nem képesek nekünk pénzt adni. Ez bosszantott, ezért feltöltöttem Youtube-ra és Spotifyra minden cuccomat, mivel ott is lehet hallgatni, és kérlek, hallgassátok is ott. Ha Spotifyt hallgatsz, akkor rajtam kívül még rengeteg előadónak tudod jó minőségben fogyasztani a munkáit, ez pedig mindenkinek megéri. Befizetsz egy összeget és a hallgatásoddal még az előadókat is tudod támogatni. A fő bevételi forrásom eddig nem a koncertekből, hanem az online zeneeladásból származott. Ezért is fontos nekem, hogy az emberek hallgassanak, mert több lesz a bevételem és több pénzt tudok a művészetemre fordítani. Igen, pénzszerzés céljából is kerültek le Soundcloudról a zenéim, de véleményem szerint ez nem egy pofátlan lépés, mert mindez ahhoz kell, hogy tudjak még beateket venni és jó videoklipeket csinálni. Minden kezdő előadónak, akivel dolgozom azt javaslom, hogy rakja fel Soundcloudra a dolgait, mert a zenék könnyen tudnak terjedni rajta. Soundcloud rapper-státusz ide vagy oda, a munkád gyorsabban és egyszerűbben terjeszthető, mint bárhol máshol.

Szendrői Csaba, az Elefánt zenekar frontembere két héttel a NEON és egy héttel a Bp Éjfél Klub megjelenése után igen nyilvánvalóan leszarozta a számaid, utalva a neonfényekre és külön kiemelve az autotune-használatot, mint negatív tényezőt. Hogy is volt ez? Rosszul esett?

Magamra vettem, miután vagy tízen elküldték, hogy ez nekem szól. Ekkor kommenteltem egy hűha emojit, aztán elkezdődött a szurkálódás, mindketten leteremtettük a másikat, hogy milyen szar amit csinál, úgy, hogy se én nem ismertem Elefánt számokat, se ő AKC Misi számokat, de legalább fair play volt az egymás értelmetlen pocskondiázása. (nevet) Utána emlékszem, hogy Szendrői Csabi írt egy hosszú üzenetet, amiben az állt, hogy ne haragudjak, meghallgatta a cuccaim, és pont egész jók, erre pedig válaszoltam, hogy el van nézve.

Folytassuk a „beefekkel”: Saiidtól a közelmúltban megkérdezték, hogy Figurával egyetemben nem vagy-e neki szimpatikus, erre válaszul 10 másodpercen át nézett mozdulatlanul a kamerába, majd elmosolyodott. Ezt hogy értékeled?

Ez a sztori nem is említésre méltó, mivel nem egyértelmű, hogy ez beef a részéről, vagy szimplán nem vág minket. Nem is akartam foglalkozni vele.

Na és a Marlboro Man zenekar?

A dobos kirakta, hogy mennyire szar Lenszkij új zenéje, ezen tök sokat röhögtünk, aztán poénból posztoltam olyat Instagramra, hogy összegyűrök egy Marlborós dobozt és kidobom a kukába, alatta pedig megjelöltem a bandát. Utána feltettünk egy olyan képet Holttal, amin boxos pózban állunk, és odaírtuk, hogy “Marlboro Man zenekar, most kinyílt a bicska a zsebünkben.”, végül a dobos december 31-én közzétette, hogy neki milyen jól esett, hogy mi ennyire viccként fogtuk fel az egészet.

Tehát igen baráti beefekben volt eddig részed.

Abszolút. Meg amúgy is, sokkal több mindent akarok elmondani én, minthogy egy sort is másra pazaroljak. Hozzáteszem, hogy az új albumon lesz egy olyan dal, amibe jutottak kompromittáló sorok, de azok sem egy embernek, hanem egy embertípusnak szólnak. 

Forrás:

Mit hallgat AKC Misi amikor szomorú?

Ufo361 – Nur zur Info, Bad Girls, Good Vibes, Post Malone – Stay, ScHoolboy Q feat. Kid Cudi – Dangerous, 21 Savage – Ball w/o You.

És amikor hypeolt?

Travis Scott feat. Kid Cudi – The Scotts, Rosalía & Travis Scott – TKN, NLE Choppa feat. Roddy Rich – Walk Em Down, Migos feat. Youngboy Never Broke Again – Need It, Luciano feat. Ufo361 & Lil Baby – Fendi Drip, Migos – Narcos, Young Thug, Travis Scott feat. Quavo – Pick Up The Phone.

És ha csak nyugizni akar?

Rex Orange County – Best Friend, Travis Scott – Astrothunder, Kanye West feat. Kid Cudi – Father Stretch My Hands Pt. 1, The Weeknd – Reminder, French Montana feat. Swae Lee – Unforgettable, NAV feat. Travis Scott – Champion.

Négy teljesen különböző karakternek tűntök plo Persicivel, Damigóval és Krettával. A közös munkánál nem nehéz összeegyeztetni a stílusotokat és személyiségeteket?

De, de jó buli. Király érzés, hogy különböző beateket tudok küldeni Krettának és Damigónak is, és tudok írni Deddyéknek (Deddy Beats, producer – a szerk.), hogy ilyen vagy olyan dalt írjanak a húgomnak, plo Persicinek. Mind a négyen nagyon különbözünk zeneileg, de pont ez a jó, mert mégis nagyon szeretjük azt, amit a másik képvisel. Nem az megy, hogy te miért ilyet, te pedig miért olyat csinálsz. Nem nyomatnék olyan zenét, mint a Damigo, vagy a húgom, de mégis imádom a munkáikat. Plusz Krettánál is nagyon hosszú folyamat volt megtalálni, hogy mit szeret igazán és most az R&B és a rap közti választóvonalon maradtunk, és nagyon kényelmesen mozog rajta, nagyon jó flowkat és dallamokat talál ki, méghozzá gyorsan és könnyedén. Damigo ehhez képest a csendes gyilkos flow, beáll a mikrofon elé és bamm, a húgom meg egyszerűen goat. 

Forrás:

Forrás:

Ha egy-egy szóval kéne jellemezned mindegyiküket, kire mit mondanál?

Kretta: Céltudatos.

plo: Dili.

Damigo: Higgadt.

“Ember tervez, Isten végez” – tweetelted nemrég. Hívőnek tartod magad?

Abszolút hívőnek mondanám magam. Azt gondolom, hogy mind egy dologban hiszünk, csak mindenki másképp hívja. Attól még, hogy én Istennek hívom, te nevezheted Allahnak, Buddhának, Karmának, a lényeg, hogy ugyanaz irányít. Van értelme egyébként a bibliai tanításoknak, de nem konkrétan a bibliai Istenben hiszek, hanem abban, hogy van egy valami, ami összetart mindent. Enélkül lehetetlen lenne annak az egésznek a létezése, amit mi univerzumnak, Földnek, vagy emberiségnek hívunk.

Ha már a városodért csinálod, zárásképp muszáj megkérdeznem: mikor leszel Ócsa polgármestere?

Beszélek Bukodi Károllyal egy AKC kollabról és visszatérünk erre a jövőben. (nevet)


AKC MISI: SPOTIFY / YOUTUBE / INSTAGRAM / TWITTER / FACEBOOK


Fotók: Kersner Máté / OFF Média

Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés