Hiphop
Dr. Dre és protezsáltjai: voltak, akik inkább ott hagyták a doktort
Azért nem mindenkiből lett egy Eminem
Dr. Dre már az 1980-as évek óta aktívan részt vesz a zenei világ hangzásának alakításában, ám arra is nagy figyelmet fordít, hogy elindítson olyan előadókat a saját útjukon, akik nemcsak, hogy képesek megállni a saját lábukon, de évekig a csúcson tudnak maradni, esetleg modern legendákká képesek válni. Dre neve egybeforrt a sikerrel, az alapjai karriereket indítottak el, a hip-hop első dollármilliárdosa lett, miután az Apple megvásárolta a fejhallgató márkáját, a Beats-et 3 milliárdért még 2014-ben (0:50-től érdemes nézni), ha valakit pedig elkezd mentorálni, a csillagos ég lehet a határ – ezt több mai előadó sikere is bizonyítja. Felejtsük most el a The D.O.C-ket, az Eazy-E-ket, Ice Cube-okat és MC Reneket, ők nem tekinthetőek Dre protezsáltjainak, annak ellenére, hogy mindegyikük sikerében benne volt a keze a doktornak. Nézzünk egyrészt olyan rappereket, akiket a szárnyai alá vett, és tanácsaival, beatjeivel, feature-jeivel és az albumuk munkálatainak egyengetésével a siker útjára terelt, másrészt olyanokat is, akikkel nem fizetődött ki úgy a befektetett energia, ahogy azt várni lehetett.
Snoop Dogg
Nem kell sokat utaznunk Dre karrierjében, hogy megtaláljuk az első olyan arcot, aki protezsáltjának tekinthető, és az egyik legnagyobb név lett a szórakoztatóiparban. Snoop Dogg hatalmas szerepet játszott Dre debütáló szólólemezén, a The Chronicon, kölcsönösen emelték azt klasszikus szintre. Bevált csapaton ne változtass, így jöhetett Snoop debütálója, a Doggystyle, szintén klasszik. Snoop ontotta magából az évek során a közreműködéseket és az albumokat, míg Dre inkább a minőségre és nem a mennyiségre koncentrált. Közös cuccokból sosem szenvedtünk hiányt tőlük és a kapcsolatuk mostanra közel 30 éves.
The Game
Szintén west coast rapper, szintén gangsta, szintén Dre mentorált. Game a szövegeiben a névdobálásairól ismert, ám akit a legtöbbször kéne emlegetnie az Andre Young. A 2001-ben kiadott első albumát, a The Documentary-t erősen kezelésbe vette Dr. Dre és Scott Storch, így a zongorás alapokból és a hibátlan hangszerelésből nem volt hiány. Az egyik legkeményebb gengszteralbumot kaptuk, amelynek producerelése gyönyörűen letisztult, Game karrierje pedig kaliforniai potként gyulladt fel a hip-hop égiszén. Ezután a rapper és Dre között meglazult a viszony, a következő albumain már alig szerepelt, de egy albummal is OG kategóriába került Game, fejhajtás Dre-nek.
Eminem
Eminem 1996-ban kiadta a debütáló lemezét, az Infinite-t, amely a rajongói körében utólag vált nagy kedvenccé, ám az 1997-es Rap Olympics volt a mérföldkő, mind Marshall, mind Dre életében. Dre-t megtalálta Jimmy Iovine, esélyt adott Andre saját kiadójának, az Aftermathnek, viszont eleinte nem szállította úgy a sikereket, ahogy az elvárt volt. Kellett egy új arc, akiből szupersztárt és household nevet lehet csinálni és az egyik tehetségkutatója meg is találta Eminem személyében, az előbb említett Rap Olympicsen. Ugyan Marshall csak második lett, nagyobb sikerek következtek, mint azt bárki is várta. Dre meglátta a fehér srácban a potenciált, akinek egyedi flowját 20 évvel később is csak másolni tudják, hogy aztán kiadják a The Slim Shady LP-t és kikerülhessen egy újabb ikon Dre csapatából.
Hittman
Hittmant még a 90-es évek végén szerződtette le Dre az Aftermath-hez, 2000-ben pedig azt mondta róla, hogy ő lesz a következő szupersztárjuk: tud énekelni, a rímtechnikái egyedülállóak, és ahogy összerakja a szövegeit szintén lenyűgöző. Ilyen ódázás után nem meglepő, hogy annyi szerepet kapott Dre 2001 albumán – a számok közel felén feltűnik, plusz szellemíróként is tevékenykedett. Azt gondolná az ember, hogy miután ennyit elért már egyenes az útja a műfaj csúcsáig. Hát nem. 2001-ben otthagyta a kiadót, mivel kreatív nézeteltérései támadtak a fejesekkel, nem volt lehetősége úgy megalkotni az albumát, ahogy azt szerette volna – neki pedig ennyi elég, hogy dobbantson. Utána nem is jöttek úgy össze a dolgai, nagyrészt a 2001 jogdíjaiból élt, viszont 2005-ben kiadta a Hittmanic Verses albumot, ahol pár Dre alap felcsendül és összességében egy tiszteletreméltó west coast albumot hozott össze.
[vembed youtube=”0F7cC7HRHTU” ]
Kendrick Lamar
K-Dot, a jó fiú a bűnös városból a Doktor Úr legfrissebb szupersztárságig emelt rappere, akire szintén hatalmas hatással volt Dre mentorálása. Ha nem fedezi fel, szerződteti le és játszik közre a debütáló albumának elkészítésében, lehet, hogy megragadt volna a Section.80-nél. A sors Dr. Dre azonban máshogy akarta és bevállalta az vezető producer szerepét a lemezen, amely az utóbbi 10 év egyik legkiválóbb alkotása lett a zenében. Ha valaki esetleg nem tudná, Kendricket azóta 2Packal emlegetik egy lapon, mivel a tehetségét széleskörűen tudja bemutatni: kreatív, változatos flow, képes megújulni, van érzéke a refrénekhez, van utcai kreditje, ott van mögötte az egész west coast.
Bishop Lamont
Dre még 2005-ben ragadta magához, és őt (is) középpontba állította volna a soha ki nem adott Detox albumán. 2010-ben hagyta ott a labeljét, mivel 5 év alatt csak mixtape-eket adott ki, illetve egy Caltroit című kollabalbumot Black Milkkel. Ahhoz ez elég sovány, hogy felfigyelt rád Dre, de a kaliforniai rapper nem esett kétségbe annak ellenére, hogy Dre állandóan halogatta az albuma kiadását: Dre még mindig a tesóm, de 5 évnyi huzavona után elegem lett, hogy nem adhatok a családomnak és a rajongóimnak egy debütáló albumot. Lamont úgy hagyta ott az Aftermath-et, hogy állítólag 700 számhoz járult hozzá.
[vembed youtube=”bqNo_AjHSuc” ]
50 Cent
Fifty-t nem nevezhetjük 100%-ig Dre protezsáltjának, mivel Eminem volt az, aki felfigyelt az utcai gengszterrapperre, majd ültette a bogarat a producer legenda fülébe, hogy jobb lenne, ha vetne a queensi tagra egy pillantást. Az úttörőnek számító Get Rich or Die Tryin’ című lemeze is az Eminem által tulajdonolt Shady Recordsnál jelent meg, ami az Aftermath-hez (Dr. Dre kiadójához) tartozik, amely pedig az Interscope-nál van, amit Jimmy Iovine birtokol. A lemezen több alapot is Dre tudhat a magáénak, hallhatjuk rajta az ő vokálját is és a befektetett munkája ismét egy halhatatlant adott a hip-hopnak.
Slim the Mobster
Slim the Mobster 2009-ben kezdett el dolgozni Dr. Dre-vel, nem máson, mint a Detoxon – még a Kush című kislemezen is feltűnik, mint dalszövegíró. Az ő debütáló albumára is hiába vártak a fanok, inkább a lelépést választotta, majd még egy beefbe is beleállt 50 Centtel. Egyébként Ricky „Freeway” Ross (tőle lopta Rick Ross a művésznevét) unokaöccse, aki egy notórius drogbáró volt, amíg le nem csukták.
[vembed youtube=”QmQtNpcGUrA” ]
Jon Connor
Connort 2013-ban szerződtette le a nagytiszteletű doktor, az Unconscious State című első lemeze után, ám azóta is várjuk a folytatását a labelnél – mint azt az imént felsorolt néhány rappernél már láthattuk. Komoly közreműködést mutatott Dr. Dre legutóbbi albumán, a Comptonon, de mixtape-eken és kislemezeken kívül nem sokat hallhattunk belőle. Ennek ellenére épp idén adott ki egy tracket, amin Dre adja az intrót – reméljük, hogy ez az annak a jele, hogy jön az albuma és nem annak, hogy ő lesz a következő előadó, akit sirathatunk debütáló albuma nélkül.
[vembed youtube=”3h1sWbFhPAI” ]
Anderson .Paak
A hip-hopot, az R&B-t, és a soul zenét ügyesen keverő Anderson Paak már kidobott rengeteg cuccot, kifejezetten sikeres, a Comptonon erősen jelen volt. Dre jelenléte pedig csak erősíti majd a karrierjét, hiszen május végén Dre egy Insta live-ban véletlenül elárulta, hogy az új lemez címe Oxnard Ventura lesz – az első single pedig már kinn is van róla, Bubblin címmel. Érdemes csekkolni.
[vembed youtube=”7PmUtmfTmbg” ]