Hiphop
Figyeljünk YBN Cordae-re: végre egy srác, aki hosszú távon gondolkozik és a költőiséget helyezi előtérbe az üres bangerek korszakában
Generációs különbségeket átívelő rapperként emlegetik a Young Boss Niggas költői egyharmadát.
2018 utolsó napján adta ki YBN Cordae a What’s Life című számát, amelyben egy soulos alapra elmélkedik barátokról, sikerről és úgy általában az életéről – teszi ezt 21 évesen egy olyan év után, ahol megalapozta a közönség vágyódását első szóló albuma iránt. Cordae egy olyan hangja lehet a hip-hopnak, ami költői játékosságot és kreativitást hozhat a trap beatek, illetve ad-libek által vezérelt, írói vénát sokszor nélkülöző mainstreambe. 2018-ban kezdte el szépen lassan csepegtetni a számait, amelyekből év végére mindössze egy maroknyi gyűlt össze, de érezni rajtuk a rapper felfogását: a minőség előnyt élvez a mennyiségnél.
[vembed youtube=”3YsEIhAXBuc” ]Cordae a YBN (Young Boss Niggas) krú tagja, amelyben rajta kívül még Nahmir és Almighty Jay szövegel, közösen pedig szeptemberben jelentették még a YBN: The Mixtape elnevezésű közös projektjüket, amin Chris Brown, Wiz Khalifa és Machine Gun Kelly-n kívül Gucci Mane is tiszteletét teszi. Ahhoz, hogy a rapszcéna ekkora kaliberű nagyágyúit a mixtape-n tudhassák, elengedhetetlen volt, hogy Nahmir egy évvel a cucc kiadása előtt berobbanjon a Rubbin Off The Painttel, aminek mostanra több, mint 100 milliós megtekintése lett Youtube-on, illetve ezt a sikert meglovagolva a Bounce Out With Thattel is 100+ milliós kattintást érjen el. Nahmir és Cordae már korábbról ismerték egymást, Almighty Jay-jel viszont Xbox Live-on keresztül haverkodott össze és már készen is állt a Young Boss Niggas brigád, ahol a következő a szerepek felosztása: Nahmir – utcai gengszterrapper; Jay – felvágós swag MC; Cordae – lírikus szövegelő. Ezzel az elrendezéssel máris lefedték a hip-hop széles közönségének oroszlánrészét és ha tudják tartani magukat az eddig elért sikerekhez, akkor fényes jövő állhat a YBN előtt.
A tagok közül mindenki a saját útját járja, a fiatal rapperek sorban pakolják fel a sikeresebbnél sikeresebb számaikat a Youtube-ra és Spotify-ra, így erősödik körülöttük a hype. A háromfős groupból most csak Cordae-t vesszük górcső alá, mivel annak ellenére, hogy ő adta ki eddig a legkevesebb számot, neki lehet a leghosszabb jövője a csapatból és remélem a cikk végére az is világos lesz, hogy miért gondolom így. Cordae Észak-Karolinából származik és 5 évesen már tudta, hogy rapper akar lenni, mikor 50 Cent és Eminem uralta a toplistákat. Big L, Rakim, Nas, az előbb említett Eminem, Jay-Z, Kanye West, Kid Cudi, Kendrick Lamar, J. Cole, az egész Pro Era – Capital Steezzel az élen – mind nagy hatással voltak rá, csakúgy mint például Chief Keef. 16 évesen kezdte el felvenni az első számait, akkor még Entendre (vagyis jelentés, felfogás) néven, amit később megváltoztatott a polgári nevére, vagyis Cordae-re. Mielőtt 100%-ig a rappelésre kezdett volna fókuszálni, szerencsét próbált az intézményes oktatás felső szintjein is, hogy ő lehessen az első diplomás ember a családjában. Korábban ugyan jó tanulónak számított, de érezte, hogy válaszút elé érkezett: zene vagy tanulás. Előbbit választva kezdte el tökéletesíteni a rapper énjét, így amikor csak tud a stúdióban finomítgatja a rímjeit, hogy a beateken még csattanósabbnak és kreatívabbnak hasson, mint bárki, akit korábban hallottunk. Az első számával egyből egy nagy alapba vágta a fejszéjét, hiszen Eminem My Name Is számát kívánta megremixelni: ezt a számot tartja a legjobb bemutatkozásnak a hip-hopban, így evidensnek tűnt, hogy ő is így debütáljon. Ezzel a számmal kívánta letenni a névjegyét és megismertetni a nevét, mint a rapszakma legújabb költői kölyke, aki még az egyik legnagyobb MC alapján is megállja a helyét. A lentebb található szám egyöntetűen pozitív fogadtatásban részesült a kritikusok és a hip-hop szerelmesek között, így Cordae a bezsebelt elismerésekkel még nagyobb ösztönzést kapott, hogy folytassa a művészetét.
[vembed youtube=”SrUqA4WLqDQ” ]A többszótagos rímek és punchline-ok zuhatagában erősen visszaköszön a Big L-es inspiráció, cserébe pedig egy jókedvű és jól megírt rapet kapunk. A bemutatkozás után egy héttel jött az Old N*ggas: J. Cole a 1985 (Intro To The Fall Off) című számában oktatja a hip-hop fiatal generációját a szakmáról, néhol megértő, néhol csipkelődő, de mindig tanító hangnemben. Az eredeti szám azonnal megihlette a fiatal tehetséget a válaszra, amivel az új nemzedék szócsöveként kívánt reflektálni az idősebb, tapasztalt, más korban felnövő, fiatalon más gondokkal szembenéző korosztály (amelyet J. Cole reprezentál) gondolataira. Az ötletes és őszinte üzenet elért Cole-hoz és a szintén Észak-Karolinából származó Young Simba először a BET díjkiosztón mondta el neki, hogy nagyra értékeli a munkáját. Cordae ezután épp otthon, Karolinában volt, amikor felhívta Cole-t, hogy találkozzanak: ekkor bevonultak a stúdióba, Cole mentorálta és bölcsességekkel látta el a jövő reménységét, illetve pár beattel ajándékozta meg a YBN legköltőibb tagját.
[vembed youtube=”Wngm_Zbp8lo” ]Cordae – aki, ha videójáték szereplő lehetne, akkor Lebron James lenne az NBA 2K-ból – a számban megemlíti, hogy az idősebb és a fiatalabb rapperek között már generációs különbségek vannak, így az öregebb korosztály nem feltétlenül érezheti át azt, amin a mostani fiatalok keresztülmennek. Emellett a példaképei sorban megdőlni látszanak, hiszen Kanye West Trump támogató lett, R. Kelly-ről és Bill Cosby-ról pedig kiderült, hogy szexuális ragadozók, a legtöbb fiatalnak nem volt apafigura az életében, ergo, az idősek annyira megbízhatóak, mint Derrick Rose térde (amerikai kosárlabda sztár, aki a liga valaha volt legfiatalabb MVP-je, legértékesebb játékosa lett, viszont állandó térdsérülései miatt már kockázatos leszerződtetniük a csapatoknak – bár ebben a szezonban épp újra kivirágzott a teljesítménye). Cordae nálam ezzel a számmal hívta fel magára a figyelmet, a várakozásomat az új számai iránt pedig egyre fokozta a sorra kiadott trackekkel: Fighting Temptations, Target, Kung-Fu, Scotty Pippen „Alaska”. A Fighting Temptation tracken a múltjára tekint vissza, illetve elmondja, hogy inkább a fejlődésre és a potenciáljának kiaknázására koncentrál, mintsem materiális javakra (inkább megyek meetingekre, minthogy trendeken lovagoljak); a Targeten egy közúti ellenőrzésen (és amolyan Jay-Z 99 Problems stíluson) keresztül mutatja be, hogy a rendőrök még mindig nem kedvelik a feketéket, míg a Kung-Fu-ban az eddigi sikereiről és az addigi életéről rappel egy kicsit erőltetett refrénnel. Cordae számaiban visszatérő elem a kosárlabda, hiszen középsuliban ő is pattogtatott, a Scotty Pippen/Alaska című tracknél pedig Scottie Pippen, korábbi Chicago Bulls legenda járhatott az eszében, mikor papírra vetette a szöveget – bár a YBN mixtape-n végül az Alaska címmel jelent meg.
[vembed youtube=”ClKrkO456fY” ]Az előbb említett megjelenések szép számú megtekintésnél járnak a Youtube-on, ám a legnagyobb sikert az év vége és a Spider-Man: Into The Spider-Verse animációs film soundtrackje tartogatta: YBN Cordae bekerült a film zenéi közé, így a toplisták első helyén tanyázó mozinak szolgáltathatta (még ha csak részben is) a hátterzenét. Ez a szám a DJ Khalillal, Denzel Curry-vel, Swavay-jel és Trevor Rich-csel közös Elevate, amin igaz, hogy csak egy versszakot kap a rapper, de ahhoz képest, hogy mindössze 2018-ban kezdett el zenéket kipakolni, szép teljesítmény.
[vembed youtube=”ZBYrxJMiLL0″ ]Ha ez nem lenne elég idén Juice WRLD-del, a felkapott emo rapperrel is turnézott, aki februárban Nicki Minaj oldalán lép fel Budapesten, illetve képes akár 1 órán keresztül freestyle-ozni a rádióban. Cordae ezt a kivételes és sikerekben gazdag évét zárja le a cikk kezdetén említett What’s Life-fal és biztosra vehető, hogy nem áll le a produktív munkával. Miért gondolom úgy, hogy több van benne, mint egy új forró topik, egy új felkapott MC, akiről egy-két éven belül senki nem fog majd hallani? Ugyan még csak 21 éves, de mégis érett gondolkodással vélekedik az életről és a vagyonról: odafigyel például a költéseire, hisz rengeteg rappert látott már beleesni abba a csapdába, hogy a könnyű pénzzel olyan életszínvonalat teremtettek meg maguknak, amiket nem tudtak hosszútávon finanszírozni és rövid idő alatt csődbe mentek. Egy interjúban elárulta, hogy ő akar a valaha volt legjobb lenni, Grammy-díjat akar bezsebelni, ha lehet már az első albumával és olyan zenéket akar készíteni, amivel azonosulni tudnak a hallgatók, átsegítik őket egy-egy elcseszett napon, terápiaként szolgálnak, jobb kedvet varázsolnak nekik, motiválják és valahogy megérintik az embereket. Cordae-t már több cikkben is, mint generációkat összekötő hangot címkézték, amely egy nagyon találó jelző (ez már a J. Cole válaszból is lerí): a hip-hoppal való első kapcsolata a nagyöreg voltak Jay-Z, Nas, Big L, Kool G Rap, Jedi Mind Tricks képében, amely kiegészült Kendrickkel, Cole-lal, Kanye-val, Travis Scottal, így ő egy olyan többrétegű előadó lehet, akinek a szíve az old school felé húz, de fejben egy újhullámos rapper. Nagyon úgy tűnik, hogy Cordae-nek van egy jövőképe, egy terve, hogy mit is szeretne a hip-hopban és nem csak belecsöppent a sikerbe, amit az aktuális trendek követésével szeretne kitolni, amíg tudja – ellenben kortársainak kb. 80 százalékával. Hosszútávon gondolkozik a zeneiparban és úgy rendezi már most az imidzsét, hogy az 10 év múlva is releváns lehessen – a skilljei látszólag megvannak hozzá, így nem tudok mást mondani, minthogy hajrá!