Kövess minket

Hiphop

Gettó Google, avagy A$AP Rocky modern kultúrmozgalma, az AWGE

Megosztva

A$AP Mob, a kollektíva, amit talán nem kell bemutatnunk senkinek, ha pedig mégis, tavaly áprilisi cikkünk jó kiindulópont lehet. Adott egy, a kortárs trap-és rap szcénát alapjaiban meghatározó New York-i krú, tele tehetségesebbnél tehetségesebb előadókkal, producerekkel, akik karrierjük során kiemelten nagy hatást gyakoroltak a 2010-es évek hipopjára.

Viszont a csapatról alkotott kép aligha lenne ennyire pozitív, ha a Mob arculata nem működne ilyen tökéletesen. Ugyanis az A$AP-jelenség valódi esszenciáját a rapperek tehetségén túl a hamisítatlanul profi vizuális világ, a megjelenésükből sugárzó inspiráló, az alkotás tiszta szeretetét hirdető attitűd adja, ami mögött maximálisan az AWGE nevezetű titokzatos kreatív-kommuna áll.

De kik ők? Egyáltalán mi ez az egész csoportosulás? Elmagyarázzuk.

Forrás: GQ

MODERN KULTÚRMOZGALOM

Az AWGE (ejtsd: “óg” / “óvg”) az A$AP Mob, kissé leszűkítve A$AP Rocky saját kreatív kollektívája, ügynöksége, alkotói projektje, művészi mozgalma, tulajdonképpen egy csapat a csapaton belül. Mondhatnám úgy is, a Mob lelke, gerince és váza, az a közösség, melyen belül az ötletelés és imidzsépítés zajlik, a stylingon keresztül a klipforgatáson át egészen a ruhatervezésig.

Mégis, ha valóban ennyire fontos és nagyhatású valamiről van szó, miért nem tudnak sokat róla azok sem, akik ismerik?

Többek közt azért, mert klikkjüket direkt titokban akarják tartani, a csapat mibenlétére irányuló kérdéseket pedig igyekeznek minden adandó alkalommal ignorálni. Így még ha a tagokat és tevékenységüket ismerjük is, meglehetősen keveset tudunk a csapat hátteréről és indulásának körülményeiről.

Az AWGE weboldalán található leírásban a krú két pontból álló, Harcosok klubját felelevenítő alapszabálya látható, ami így szól:

#1 – Sosem áruljuk el, mit jelent az AWGE.

#2 – Ha bármiféle kétséged támad, az első szabály lép életbe.

Ez a titkolózás néha egyébként egészen kellemetlenül hat: minden egyes alkalommal, amikor Rocky-t effelől faggatják, ő felfújja magát és kissé túljátszott módon rendre azt válaszolja: “soha többé ne kérdezd meg ezt kamera előtt.”

Paradox helyzet, ugyanis az AWGE rendszeresen szem előtt van, mégsem látjuk. Ha viszont kicsit jobban beleássuk magunkat a témába, rájöhetünk, hogy sokkal nyitottabban működnek, mint azt előadják, mégis sok tagról kifejezetten nehéz bármit is találni az interneten kvázi kiemelkedő státuszuk ellenére. Ezek az emberek tökéletesen össze tudják egyeztetni a titokzatos föld alatt létezést az állandó, aktív közösségi médiajelenléttel, a recept pedig bevált, a rejtőzködés és az enigmatikus alkotás nem kicsi hype-ot generál.[vembed youtube=”wxOzW2LNEUs” ]

MULTIPLY ÉS EGY SZOKATLAN INSTAGRAM FEED

Nagyon kevés információ van a birtokunkban arról, hogy az AWGE mégis pontosan mikor és kikből verbuválódott össze, csupán egy pár olyan kulcsfontosságú momentumot emelhetünk ki, amelyek segítségével nagyjából el tudjuk helyezni időben a csapat születését.

Az első dátum 2014, egészen pontosan a Multiply klipjének megjelenése. Az október 2-án droppolt vizuál elején már felvillant az “AWGE Films, Inc.” felirat, ami azért is érdekes, mert a leírásban feltüntetett készítők listáján egy ma már ismert tag sem szerepelt (Matthew Henson stylist kivéve, aki viszont már 2012 óta Flackóval dolgozik, és nem a klipkészítés a terepe), viszont nagyon úgy tűnik, hogy a koncepció már akkor is létezett.

A második dátum 2015. Hogy mi történt? Akik az olvasók közül régóta követik Rocky-t, talán emlékeznek arra, amikor az Instagramjukra belépve egy csomó színes, szétszabdalt, amorf, szürke, fehér, pacsmagolt kép fogadta őket. A fotókat A$AP Rocky töltötte fel, akinek a profiljára kattintva az előbbi értetlenség hamar felismerésbe csapott át: elénk tárult A MŰ, vagyis emberünk 168 képből összeálló gigakollázsa, egy óriási, egymáshoz illeszkedő kép kis posztokból, amit Robert Gallardo kreatív művész, az AWGE társalapítója, egyben első hivatalos alkotója talált ki.

Forrás:

Forrás:

Forrás:

Gallardo Tan Camera (valódi nevén Kimi Selfridge) segítségével polaroidokból, koncertképekből, festményekből, grafikákból fésülte össze a sok kis darabkát egy nagy egésszé, ami már akkor hűen tükrözte a krú látványvilágát és művészi irányultságát. Habár a látvány összességében lenyűgöző volt, a rapper rajongói közül sokan megelégelték az összefüggéstelen képek sokaságát, így a sztár alig egy nap leforgása alatt 100 ezer követőt vesztett a váltás miatt. Na nem mintha ez számítana bármit is, vagy csorbítana az ötlet és a megvalósítás forradalmi zsenialitásán, esetleg Rocky töretlen hírnevén – a kollázs-insta koncepciót azóta Jaden Smith, Anderson .Paak, FKA Twigs és Beyoncé is átvette.

Lényeg a lényeg: innen és ebből kezdett el épülni aztán az AWGE-birodalom, ami hamar nagyra nőtt, mégis zsigerien underground és műviességtől mentesen önazonos maradt.

MIT JELENT?!

Rengeteg tévhit kering az interneten az AWGE betűszó valódi jelentéséről. Az OFF Médián 2017 őszén tettem először említést a krúról, melyben hangsúlyoztam az elnevezés rejtélyességét is. Nem kellett sokat várni, egy, a cikk alá érkezett kommentben jött is a helyreigazítás, hogy hát az AWGE az nyilván A$AP Worldwide Global Entertainment, (egyes külföldi kommentelőknél Enterprise) mi más. Az igazság ehhez képest az, hogy az AWGE név mögött elég sok minden lehet, csupán ez a verzió van kizárva.

Nem csak azért, mert abszolút fantáziátlan és egyértelműségében buta, hanem mert egyszerűen a szinte ugyanazt jelentő Global és a Worldwide szócskák szépen kiütik egymást, mégis rengetegen megvannak győződve arról, hogy ez az opció a helyes. 

Forrás:

Lényegében mindenki csak találgat: a csapatot jellemezni próbáló, témabeli Youtube videó (igen, ugyanis csak egy darab van belőle) és fórumbejegyzések kommentszekcióiban fellelhető tippek végigböngészése után azt mondhatnánk, hogy az A World Gone Evil talán a legreálisabb verzió, (hangsúlyozom, hogy ez is csak felvetés) a kevésbé elmés és még kevésbé lehetséges A$AP Will Gain Everything-et pedig szintén kétségek nélkül elvethetjük.

További érdekesség, hogy nem egy ember állítja, hogy a Rocky által gyakran, hosszú idő óta használt, lepitchelt, torzított hangon szóló “uhh” / “ahh” adlib ejtésekor a rapper valójában AWGE-ot mond, ezzel is mintegy burkoltan reprezentálva önszerveződő alkotógárdáját.

GETTÓ GOOGLE

Az AWGE az évek során számos platformon kipróbálta már magát: gyakran szerveznek bulikat, koncerteket (lásd: Midnight Rave), húznak fel hangulatos kisboltokat, pop-up shopokat, showroomokat, interaktív installációkat, mint az AWGE Selfridges “kisboltja”, vagy az A$AP Rocky x Guess kollekcióhoz rendelt clubhouse, és a Cozy Tapes második része mellett A$AP Ferg és A$AP Twelvyy 2017-es korongját magába foglaló “AWGEST-hónap” meghirdetése is hozzájuk köthető.

Természetesen kihasználják a merchanidse nyújtotta jövedelemező lehetőségeket: társultak már a japán Needles márkával egy tracksuit-kollekcióra, a Converse-szel csillámos tornacipőket kihozó J.W. Andersonnal, csináltak pár pólót a Rolling Loudra, kidobtak néhány göncöt a Midnight Studios és az Off-White közreműködésével a Midnight Rave-re, emellett pedig a saját logójukkal ellátott kamionos sapkákat, beanieket, pulcsikat és pólókat is árusítanak.

Az AWGE-nak, amit Rocky egy rádióműsorban egyszerűen „Gettó Google”-ként aposztrofált, természetesen egy retró-hatású weboldala és egy Windows 98 arculatú fóruma is van, előbbin a krúhoz köthető munkákat, a lejjebb hivatkozott tagok listáját és a merch-öt találjuk, utóbbin a rajongók a divat, művészet, sportok, géming és étkezés témakörben böngészhetnek és oszthatnak meg tartalmakat egymással.

A legnagyobb áttörést számukra a jelenleg trilógia-hosszúságúra nyúlt AWGE DVD sorozat elindítása jelentette, aminek köszönhetően a szélesebb közönség is megismerhette, hogy mégis hogy fest az AWGE-imidzs, és egyáltalán kik is ezek a fiatal alkotók. [vembed youtube=”dYuX2roLdLI” ]

A rengeteg VHS-anyaggal és úgy en bloc analóg technikával dolgozó sodró sorozat azóta már-már kultikussá, amolyan témabeli alapművé vált, hiába nem történik benne semmi érdemi. Vagyis de, persze, egy underground köntösbe bugyolált flesselős sztárparádét látunk, de egészen konkrétan azt nézzük, ahogy a Mob tagok egy csomó király arc (többek közt Ski Mask The Slump God, Chief Keef, Tyler, the Creator, The Weeknd, Maxo Kream, MadeinTYO) koszorújában freestyle-oznak, Kanye Westtel stúdióznak, eventeken vesznek részt, seggeket firkantanak alá, vagy éppen pénzt számolnak és az outfitjük méregdrága darabjait elemezgetik egyesével.

Mindez persze olyan magával ragadó és elborult látványvilágba van ágyazva, hogy a kész anyag atmoszférája végül teljesen behúz, és már önmagában azzal megnyer magának, hogy egy komplett generációnak mutat ritka, eddig sosem látott, intim behind the scenes felvételeket a példaképnek tekintett kedvenc zenészeikről.

A PRODUCEREK, VIDEÓSOK, STÍLUSIKONOK ÉS TECHGURUK OSZTAGA

Az AWGE hivatalos oldaláról és a brigádhoz köthető Instagram profilokból gyűjtött információk segítségével csokorba szedtük, ki és mit csinál a művész-alakulatban, DE! mivel a hivatalos A$AP Mob tagok értelemszerűen mind AWGE tagok is egyben, ezért őket a közös előismeretet figyelembe véve kihagyjuk a felsorolásból.

Robert Gallardo – videós, kreatív, vizuális művész: Gallardo videós és vizuális művész, amolyan AWGE-koordinátor és vezető, akivel Rocky egykor a csapatot megálmodta. Egy általa készített – az ekkor már elhunyt – A$AP Yams-et ábrázoló fanart hozta össze Flackóval: a rapper miután látta a művet, felkereste Robot és közös munkára kérte fel, ennek eredménye lett maga az AWGE is. [instagram]BlWysVrBMSM[/instagram]

Gallardo a popkultból, a mindent és mindenkit uraló, egyben letaroló brandekből és kapitalizmusból és a 21.század megannyi – virtuális és valóságos – szegmenséből merít munkáihoz, hol társadalomkritikus, hol ironikus, hol inspiráló üzeneteket megfogalmazva Instagramon vezetett vizuális naplójába. Forgat klipeket, nyit kiállításokat, árul a gondolataival (csak egy példa: “Kanye túlélte 2018-at, így te is kihúzod a mai napot”) díszített bögrét, és írt egy saját könyvet is Thoughts and Theories Vol.1 néven. Egyéb érdekesség róla, hogy csak és kizárólag szürke színű ruhákat hord, ezen elhatározásához kapcsolódóan idén januárban egy “Default Settings”-re keresztelt kollekciót adott ki, ami nem másból, mint két, eltérő árnyalatú sima szürke pólóból állt.

Dexter Navy – rendező, fotós: Dexter Navy egyiptomi felmenőkkel rendelkező nyugat-londoni vizuális zseni, a leginnovatívabb, egyben a legprogresszívabb AWGE-A$AP Mob vizuálok készítője, aki eddig olyan brandekkel dolgozott már mint a Dior, a Supreme, vagy a Stüssy. Munkái miatt legtöbbször London, Párizs, New York és Los Angeles közt ingázik.

Matthew Henson – stylist: Matt Henson stylist, Rocky mellett The Weeknd stílustanácsadója is, emellett a Complex magazin egykori szerkesztője és munkatársa. Ő és Flacko 2012-ben pont a Complex egy eseményén találkoztak először – a meetingből gyümölcsöző viszony alakult, és azóta is tart, ahogy a Vogue-nak mondta, a cél mindig a legjobb outfitek kiválasztása a streetwear és a high-end márkák keverésével, egymás remek ízléséből fakadó tanácsaira és véleményére hagyatkozva.

Hector Delgado – producer: A Puerto Ricó-i származású Delgado a Mob és az AWGE állandó producere, hangmérnöke és DJ-je is egyben, a 2015-ös At.Long.Last.A$AP és a 2018-as Testing album készítésében is oroszlánrészt vállalt audió oldalról és Ferggel is sokszor kollaborált már.

Shane Gonzales – tervező: Shane punkrock-imádó ruhatervező, saját punk-inspirált márkája a Lil Uzi Vert és a Mob tagok által szintén szívesen viselt Midnight Studios. Stílszerűen így a Midnight Rave bulik társszervezője, nem mellesleg fotózni is szokott és kollaborált a Converse-szel.

Ian Connor – influencer, tervező, modell: Ian Connor a streetwear közeg egyik leggyakrabban emlegetett arca, Flacko régi haverja, amolyan influencer, az AWGE-on belül (a honlap szerint) „kurátori” feladatokat lát el. Modellkedéssel kezdte, aztán Wiz Khalifa stylistja és asszisztense lett, a pletykák szerint öltöztette Kylie Jennert is, majd Playboi Carti menedzselésébe kezdett. Alakját a legtöbben Kanye West (akinek a protezsáltjává vált) első és második Yeezy bemutatójáról ismerhetik, saját márkája a Sicko és a Revenge x Storm.

Kamil Abbas – tervező, kreatív, asszisztens: Kamil pakisztáni származású kreatív, A$AP Rocky mellett számos szakmabeli ikon közeli barátja. Már A$AP Yams-szel is jó kapcsolatot ápolt, így hamar a Mob köreibe került, ahonnan egyenes út vezetett az AWGE-ba is. Tervezőként különböző ruhadarabokat, köztük szülőföldje, Pakisztán ihlette “Pakistan” by Kamil márkájú felsőket és hosszúujjúakat tervez, dolgozott már a Dime és a Bronze 56K deszkás brandekkel, emellett ékszereket, egészen pontosan custom nyakláncokat is dizájnolt az utóbbi időben Matthew M. Williams Alyx-ával karöltve.

Wally Sajimi – tech: Sajimi digitális művész, egyben arculat-felelős, ő csinálta az AWGE retró Windows stílusú weboldaldizájnját is.

Hidjifilms – videós, művész: Hidji az AWGE egyik legfontosabb embere, a Magnolia és a Plain Jane vizuáljának rendezője, az AWGE DVD anyagainak fő készítője. A forgatás mellett az utcán, az aluljáróban és a műtermeiben egyaránt fest és graffitizik (és ezt bőszen dokumentálja is), saját festményeivel és szürreális grafikáival ellátott ruhadarabokat és custom The North Face dzsekiket készít, és Ricky Dulával, plusz Bladival együtt viszi a tévhitekkel ellentétben nem egy főre koncentrálódó, az imént taglalt tevékenységeket összefogó HidjiFilms projektet. [instagram]BuXjheqnYzK[/instagram]

Ben Baller – ékszerek: Ben Baller világhírű ékszerész, zenész, színész, aki már több évtizede a hiphop szcéna arcai közt mozog. Ő az Icee Fresh Jewels ékszerészeti cég alapítója, eddig olyan sztárok voltak a kliensei, mint Kanye West, Drake, Nas, Snoop Dogg, vagy Mariah Carey. Emellett a Mob és az AWGE jewelry-ellátásért (is) felel, Playboi Carti például XXL Freshman freestyle-jában már utalt is rá. (“Ben Baller, No Johnny Dang”)

Jimmy Regular – rendező: Mr. Regular fotózik, forgat és csinál még egy csomó izgalmas dolgot, akárcsak mindenki más a felsorolásból. Ő rendezte amúgy a Herojuana Blunts durván trippy klipjét és a Hater című KEY! számhoz rendelt vizuált is.

Bladi (Fuckatnames) és Ricky Dula – fotósok, kreatívok: Bladi és Ricky szakterülete képlékenyebb és nehezebben meghatározható, mivel személyükről és a munkáikról kevesebb konkrét adat áll rendelkezésünkre, mindenesetre fotózással, szervezéssel és tervezéssel foglalkoznak, plusz Hidji mellett ők alkotják a Hidji Films projektet.

Frans Mernick és Daniel Lynas – producerek, hangmérnökök: Két ember, akik azért felelnek, hogy minden tökéletesen szóljon. Egészen 2011 óta dolgoznak Rocky-val: a Live.Love.A$AP mixtape-n már hangmérnöki és keverési munkálatokat végeztek, és a mai napig mindenben benne van a kezük, ha egy zene, vagy album elkészítéséről van szó.

YGA – fotós, rendező: YGA Hidji mellett egy elég fontos alak az AWGE DVD-n dolgozó kreatívok közül, fotózik, rendez, forgat: a trilógián kívül kollaborált az adidas-szal is, és az éppen futó Injured Generation turné promóvideóját is ő készítette.

Kelvin Krash: Krash angol producer és videós, az AWGE egyik frissebb tagja, aki többek közt a Buck Shots és a Black Tux, White Collar című Rocky számok alapjaiért és az AWGE DVD-k több felvételéért és számos fotóért is felelős, mindemellett pedig mixel és DJ-zik is, a Yams Day-re pedig egy, a Yamborghini előtt tisztelgő pólót is tervezett. 

Forrás:

AWGE-KLIPGYŰJTEMÉNY

Mely A$AP klipeket készítette AWGE? Mondjuk inkább úgy, melyeket nem. Zárásul következzen egy évekre lebontott gyors klipszemle, 2014-től napjainkig.

Forrás: AWGE / Highsnobiety

2014

Ahogy feljebb írtuk is, ekkor, a Multiply-ban felvillanó AWGE Films, Inc. felirattal kezdődött minden, útjára indult a projekt, ami kevesebb mint fél éve alatt a kortárs hiphop szcéna egyik legizgalmasabb anyagait termelte ki magából Hidji, Dexter és a többiek arany kezeinek hála.

2015

A Multiply-t követte az LPFJ2, de az első igazán nagy dobást mindenképpen a monumentális L$D vizuálja jelentette Dexter Navy rendezésében, akinek a nevét ekkor ismerhette meg a szélesebb közönség. Dex az Enter The Voidból merített esztétikával nyűgözte le a trapre és filmművészetre fogékony nagyérdeműt és a sajtót, átértékelve bennünk mindent, amit egészen addig a klipkészítésről és annak kereteiről gondoltunk, ténylegesen beindítva az AWGE-érát, egy új földalatti aranykor kezdetét.

2016

2016-ban futott be az első elborult Playboi Carti klip az ügynökség gondozásában, volt még pixelekbe szétcsúszós Yamborghini High is, habár a show-t szintén Dexter vitte el az AWGE diszkográfia egyik legszebben csillogó darabjával, Kassovitz La Hainejének külsőségeivel és narratívájával operáló, a Párizs-szerelmes Dextől amolyan kisfilmes homázsként is felfogható Money Man / Put That On My Settel. [vembed youtube=”wQ274umjhFY” ]

2017

Jött az igazán termékeny korszak, 2017-ben egy év alatt már majdnem háromszor több klip forgott, mint azelőtt: börtönben, New York utcáin és egy lövészterepen flexelt Carti, BMX-es bandával rokkolt a Billboard listás slágerének videójában a The Mattressel is jelentkező A$AP Ferg, kiadásra került a direktbe low budget Feels So Good, embereink archív Raf Simons darabokban forogtak a RAF-ben és ghost rideoltak egyet Skeptával is.

2018

2018-ra a tartalom teljesen kiforrottá vált, az AWGE-pillangó kikelt a bábból, és a legkirályabb klipeket nézhettük, elég, ha felidézzük a dinamikus, elszállós A$AP Forevert, a szórakoztató Potato Saladet, a kettéosztott képernyős, Londonban és Harlemben rögzített Praise The Lordot, vagy a Tony Tone-t. Nem mellesleg nyitottak Kodak, XXXTentacion és Famous Dex felé, így megszülethetett a Roll In Peace és a Pick It Up vizuálja is.

2019

Idén eddig egy AWGE anyag látott napvilágot a Kids Turned Out Fine képében, és azt mondanánk, hogy soha rosszabbat. Nagymama Flacko, izgi kameremozgások és valamifajta bódult szabadságérzet – Navy úr ismét bizonyított, na. [vembed youtube=”FUQI-o02JYU” ]

AWGE: INSTAGRAM / TWITTER / WEBOLDAL

Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés