Stílus
Hilfigertől Diddy mafioso rap stílusáig: ilyen volt a hiphop divat 1998-ban
20 év alatt a divat is annyit változott, mint a hangzás.
Kanye és A$AP Rocky talán a legnagyobb tényezők a hiphop divatjában manapság: bármit, amit ők felvesznek, te is felvehetsz. Persze megértjük, ha nem akarod, azért tudnak ők is érdekeseket húzni. Ez 2018, ahol a szűk farmert húzol a Jordanedhez, miközben a bőrdzsekidhez passzoló dad hatet viselsz. A helyzet 20 évvel ezelőtt teljesen más volt: épp olyan sokat változott a divat is, mint a hiphop hangzása.
Hogy hangulatba kerüljünk, nézzük, milyen zenék pörögtek a legtöbbet a Billboard szerint ’98-ban: Gettin’ Jiggy Wit It (Will Smith), Been Around The World (Diddy), Money, Power & Respect (The LOX), Doo Wop (Lauryn Hill), stb.. Érződik a Bad Boy-hoz köthető arcokon – Diddy, The LOX, Biggie-nek az utóhatásai -, hogy Sean Combs már itt erősen jelen volt.
Kétfelé bontjuk a divatvilág bemutatását ebből az évből: utca és az „elit”. A legtöbb rapperre nyilván mindkettő jellemző volt, hiszen azokban a klipekben, amelyekben a gettót hozták, az utcai style-t választották, amiben fel akartak vágni, abban az „elitet” – ez a mai napig jellemző. Ha az utcáról van szó, akkor a Tommy Hilfiger márkát mindenképp ki kell emelni: Aaliyah, Usher, Raekwon, Eve. Mind fontos tényezői voltak a Hilfigernek, Aaliyah pedig kiemelt szerepet kapott, mivel a gyengébbik nemhez is segítette eljuttatni a márkát. Nemcsak klipekben elrejtett Tommy ruhákkal találkoztak a hiphop fanok, hanem a rapperek megjelentek a brand divathetén, ahol a kifutón mutogatták magukat a legújabb Hilfiger cuccokban. A Polo Ralph Lauren vagy Calvin Klein már itt is domináltak, hogy aztán a későbbi években elhaljanak – most pedig a Tommy Hilfigerrel karöltve reneszánszukat éljék. Természetesen a csukáknál a Timberland nagyon kemény tényező volt, New Yorkban ha valaki nem ilyet hordott, nem is lehetett komolyan venni. Az Air Jordan láz még korántsem volt akkora, az NBA és a hiphop világa még nem kötődött össze olyan szorosan – ebben nagy szerepet játszott néhány évvel később Allen Iverson. A lógós, bő gatya helyettesítette a skinny-t, de úgy általában, mindenki inkább 1-2 számmal nagyobbat hordott a ruhadarabjaiból. A doo-ragek, komolyabb bling-blingek elengedhetetlen kiegészítői voltak az igazán true rappereknek. Az egyik legfurcsább kiegészítő a sí szemüveg megjelenése volt, amit DMX is nem egy klipjében húzott magára, holott nem tennék nagyobb összeget a makulátlan síelési tudására.
Nézzük az „elit” részt, ez azért rövidebb lesz. Itt érződött igazán Diddy hatása, hiszen a ’97-es debütáló albumán erősen húzott a hiphopban csak „mafioso rap” néven ismert hangzásvilághoz. A kifejezést Raekwon hozta (vissza) a köztudatba, hiszen az Only Built 4 Cuban Linx… albuma 100%-ig ebben a szellemben készült. Gyönyörű öltönyök, szövetnadrágok, kalapok, makkos cipők – persze mindenből a legdrágábbak és a legjobb minőségűek. Ezt a korszakot még picit Pac is megélhette, hiszen nem egyszer mutatkozott pl. Snooppal ilyesmi outfitekben.
A legjobb márkák ebből az évből egyértelműen a Tommy Hilfiger, Nike, FUBU, Wu-Wear, Ecko, Rocawear volt. Ezekre az évekre sikerült leginkább befuttatni a Wu-Weart a klánnak, így egy hatalmas lökést adtak a saját márkáknak a hip-hop világának, amelyet később jó páran követtek. A Wu-Tangből egyébként alapból hatalmas tényezőnek számított ekkor Raekwon és Ghostface Killah a divat szempontjából: a Wallabees cipők elterjesztése egyértelműen az ő érdemük.
Ekkoriban kezdett igazán összekapcsolódni a hiphop és a divatvilága, amely mára teljesen egybefűződött. Rengeteg rapper jár divathetekre, kap szponzorációt valamilyen menő divatcégtől, amely mindkettőjüknek nagyon kifizetődő és irányítja milliónyi fiatal ízlését. Ezek a motívumok 20 évvel ezelőtt is fellelhetőek voltak, de jóval csökkentett mértékben. Érezhető volt ugyan, hogy előbb-utóbb a hiphop sokkal többre fogja vinni, mint egy szubkulturális műfaj, de hogy ekkora hatással legyen a divat világára is, az talán meglepetésként érhette a divatdiktátorokat.