Keresés

A trap lassú, de biztos hódítása Magyarországon

P. Nagy Dávid & Szaghmeiszter Máté- 2018.11.29. 19:50
6405
A füzítői Future-től az ironikus pesti Drake-ig.

Beszéljünk a trap zenéről. Az Amerikában lassacskán egy évtizede uralkodó hiphop műfaj, a jellemzően kevés, repetitív, de fülbemászó szövegsorokkal, erős pergésű, valamint mély 808-as dobgéppel, rézfúvósokkal, triangulummal, lábcinnel élő, basszus vezette, 140 BPM (ütem per perc) körüli (plusz vagy mínusz 40) alapokkal operáló trapzene – sok egyéb innovációhoz hasonlóan – pár esztendős késéssel, de Magyarországra is betört. Ennek a zenetörténelmileg friss hullámnak néhány említésre méltó – vagy a gyengébb, trash, vagy az erősebb, komolyabb érzete miatt – próbálkozásai hallhatóak és láthatóak az alábbiakban.

Az underground kezdetek

Pontos origót egy stílusnál sem könnyű betájolni, és ez a trapnél sincs másképp, de az biztos, hogy nem lövünk nagyon mellé, ha kijelentjük, a MakaRonin szinte mindenki előtt járt a műfajban. A budapesti srácok már '13-ban is berregtették a bangbangt a dalaikban, ez ugye még az az időszak, mikor bőven Waka Flocka Flame és Gucci Mane számítottak a legnagyobb neveknek a drogdíler zene stílben. A MakaRonin később örömmel karolta fel (azóta is egyedüliként) a chicagói drill hangzást itthon, zenéjükben Chief Keef hatása amúgy is rendszeres visszaköszön. Szövegeiket néha érthetetlenül elharapják, és pont ezaz, ahol tökéletesen átlátták, hogy ez az irányzat mennyire eltávolodott a korábbi hiphop alműfajok szövegcentrikusságától. A srácok sajnos sosem kapták meg a nekik amúgy bőven kijáró hírnevet, és ironikus módon pont akkor tűntek el, mikor a trap kezdett erőre kapni itthon, utolsó projektjüket '16 decemberében jelentették meg eSGéWorld címmel.

Habár zenében inkább állt hozzá közel a londoni grime és angol rap hangzás, érdemes kitérni kicsit Suppah-ra, aki 2014-ben az XXL című dalával mutatott valami újat itthon. A csontra leegyszerűsített szövegek mellé húsos beat dukált szintén Suppah alkotásában, néhol pedig korai A$AP Rocky-s mély búgásokká alakulnak a sorok, de egyszerűen nem állt készen a "passzold a májkot, lököm a rímeket"-ben ragadt magyar közönség a váltásra, a trekk jelenleg is csak 44 ezres nézettségnél tart Youtube-on. Suppah sajnos a MakaRoninhoz hasonlóan szintén eltűnt, pedig emberünk rögzített közös dalt a legnagyobb grime előadóval, Skeptával is...ez persze azóta se jött ki.

2015-ben a méltán nagy múltú békásmegyeri csapat, a DSP kezdett bele a kísérletezésbe, mely sok old school és kifejezetten tartalmas raphez szokott rajongójukat kizökkentette a megszokott kerékvágásból, de tagadhatatlanul megérte. Azóta vegyesen készítenek különböző hangzású számokat, ugyanakkor jó pár, a magyar zenében idegennek ható, cikk témájához illő, fülbemászó, minőségi trapdalt hoztak össze.

Az Akkezdet Phiai már 2015-ben érintette a műfajt, egy parodisztikus jellegű, – ha valakitől, az ő irodalmi szinteket megütő szövegeitől elütő, – nyári dallal. A végeredmény viszont unironikusan is szórakoztató lett.

A nagy áttörés

A mainstreambe való betöréshez is kellett persze előadó, ő volt Missh, aki bár hosszú évek óta készített, 2000-es évek bling eráját intertextualizáló hiphopot, mégis 2015-ös, Dancsó Péter által mémmé lett Budapest slágerével jutott el a nagyobb tömegekhez. Ez a dal különösen fontos a magyar trap történelmében, ugyanis ez volt az a trekk, melyet ugyanúgy lenyomtak ironikusan egy-egy fővárosi trap buli warmup szettjében, ahogy a neon műkörmös telepi pultos lány is énekelgette az Akácfa söröző Youtube playlistjét elindítva. Missh-nek nem csak a zenéjéből lehetett tudni, hogy otthoni portörölgetéshez inkább Rae Sremmurdot rak fel, mint Ice Cube-ot, hanem a kezdetlegesen befont hajából, és a szövegeiben tapasztalható hedonizmusból is. A "Csak iszunk és szívunk, én nálad nem vágyok többre" - mondat ugyan kiakasztotta a kommentelők egy részét, akik már faragták is a modern magyar szövegírás sírkövét, de közben több tízezernyi fiatal üvöltötte a dallamos poptrap dalt, mely szövegileg amúgy pont annyira összetett, mint bármelyik Future dal.

Missh láthatóan inspirálódott Travis Scott, Post Malone zenéjéből ugyanúgy, ahogy a korai Gucci Mane féle trapből is, az elmúlt időszakban pedig az amerikai trap előadókhoz hasonlóan pop közreműködések garmadájában vesz részt.

Szintén megérezte a változás szelét a The Sopranos / Gyilkos Február, akiknek a "KOKA KOLA" című daluk hasonlóan hedonosztikus trap szöveggel és ütős beattel érkezett 2017-ben. A dal klipje alatt a legfelszavazottabb komment amúgy az akkor még csak kezdő Lmen Pralától származik: "Magyarországon még senki nem csinált hasonlót se!!! ez a bajotok? Európában ez már rég megy ilyen szinteken..Francia..Német..Anglia..itt az idő 2017!"

A nagy felpörgés, majd vissza az undergroundba

Missh látványos sikerei után egyre több előadó mert váltani, nemrég tért át a korábban vállaltan 50 Centből és G-Unitból inspirációt merítő BSW is a Migos flesst nyújtó muzsikára. Azért érdemes pont őket kiemelni, mert habár ekkor már bőven fel lehetett volna vállalni a stílust itthon is, a legtöbben a BWS által eröltetett "ez csak poén ;))))" vonalat nyomták. Azaz (pop)trap zenét készítettek, de egyfajta kikacsintással, mely mutatta, hogy igazából ők tudják, hogy bugyuta a szöveg, és tudják, hogy korábban nem ilyet játszottak, de most ez a populáris na, valamiből meg kell venni a barátnőmnek a Michael Kors órát, nézzétek el. A srácok 2x is hosszú Facebook posztokban magyarázták a rajongóiknak, hogy nem ez a fő irányuk, mindenki nyugodjon meg, ISTEN MENTS, HOGY TRAPET JÁTSZANÁNK...na jó de azért egy kicsit mégis. Szerencsére azóta jobban jövedelmezik nekik a MagyarYoutube-pop-RnB féle szörnyműfaj, amelynek természetes lelőhelye a videómegosztó portál Felkapott részlege.

Eközben már Mr. Busta is trapre váltott, pedig hát a trap a drogdílerek zenéje volt eredetileg, ő meg aztán egy rákkal küzdő füves nagymamára is képes lenne kihívni a rendőröket, annyiszor elrappelte, hogy mennyire utálja a tudatmódosító szereket.

A következő nagy sztárok amúgy pont az ő RTM Gang kiadóját kezdték kinőni, ők az AK26. Hiro és Gino az elmúlt években végletekig ráéreztek az algoritmusok világában fontos viralitásra, és számolatlanul dobálják a márkákat és hírességek neveit a dalaikba, néhol egészen fülbemászó beatre. Ez már egész egyszerűen pop zene, a trapnek itt már csak egyes külsőségeit találjuk. Lásd még: ByeAlex SenkiSe projektje. A mai magyar poptrap formula tehát szimplán annyiből áll, hogy a társadalomkritika papírvékony álarcát magukra öltve szipolyoznak ki egy olyan stílust, aminek a gyökereit figyelmen kívül hagyják, a hallgatóiknak pedig nem esik le a szemfényvesztés, mivel nagy részük azt hiszi a Gucci Gang volt az első trap zene a világon.

Eközben a magyar underground felperzselődött izgalmas zenékkel, 2016-ban az AKPH duó egyik fele, Závada „Újonc” Péter egy teljes lemez erejéig megmártózott a magyar trapben, a győri producer, Sammie Beats segítségével. A trAnzKaPHka formációjának Kastély című projektje naprakész, fülbemászó és tartalmas dalok gyűjteménye, a Kodein pedig nem csak 2016 legjobb trap dala, hanem egyenesen a legjobb '16-os hiphop nóta.

Valódi trap szupersztárra nőtt ki Lmen Prala, aki 6ix9ine szintű hype dalokat készít, fellépésein pedig akkora energiák szabadulnak fel, hogy lehetetlen egy helyben bámulni, mert ha nem mozdulsz meg magadtól, akkor fellöknek.

De ott van az ironikus magyar Drake, azaz Baba Aziz is, aki jobb számokat készít, mint a magyar zenefelhozatal 80 százaléka. Eddigiekhez hasonló minőségű, hosszú karrierben reménykedünk, esetleges albummal a jövőben az alter R&B és trap elemeivel kísérletező perzsa-magyar sadboitól. És persze említésre méltó a pipis Egs, és a pécsi La Flame, Figura is.

A lista egyik legsokrétűbb beatjeivel munkálkodó Kapitány Mátét még kevesen ismerik, de ha így folytatja, mindenféleképp érdemes lesz rá figyelni. Legnagyobb számát, a különösen kellemes hangzású Pénzösszeget már 50 ezren látták, és kihagyhatatlan a magyar trapre kíváncsi füleknek.

A sort persze örökké lehetne folytatni, de inkább összegezzünk. A trap Magyarországot is letarolta, az AK26 az RTL Klubbon rappel, de közben hálószobák sötétjében készítik 15 éves fiatalok a trap beateket valamelyik egyelőre ismeretlen floridai MC-nek. Már csak figyelnünk kell, és kiválogatnunk a kedvenceket.

Hozzászólások