Kövess minket

Stílus

Így dolgozz hatékonyan otthonról!

Az utóbbi években egyre divatosabb otthonról dolgozni, azaz a “home office” fogalma.

Megosztva

iStock 000051555288 Large
Fotó: Getty / iStock

Első hallásra a home office legkirályabb dolognak hangzik a világon: akkor kelsz, amikor akarsz, mászkálhatsz egész nap pizsamában és teljesen rugalmasan oszthatod be az idődet. Tölts el azonban egy pár hónapot így, és nagyon fogsz neki örülni, ha végre ki kell öltöznöd valahova! Hosszú távon nyomasztó lehet a magány, a környezet egyhangúsága, hogy nem mozdulsz ki és nem beszélsz emberekkel. Mivel magamon is kezdem észlelni az első tüneteket, most a home office pszichológiájának jártam mélyebben utána.

Amikor elkezdtem otthonról dolgozni, egy darabig minden reggel úgy éreztem, ennél jobb nem is lehetne: aludtam, ameddig jól esett, aztán nekiláttam dolgozni, elmentem a kedvenc kávézómba, cseteltem a barátaimmal, és az előző munkahelyeim után nagyon élveztem azt a szabadságot, hogy senki nem áll a hátam mögött és figyeli, mikor mit hogyan csinálok. Mert a lényeg, hogy megcsinálom. Amúgy is azt gondoltam, nem lehet beszabályozva írni, minden nap kilenc és öt között kreatív ötletekkel előállni. De aztán kezdtek szétesni a dolgok. Ahelyett, hogy koncentráltam dolgoztam volna, hatékonyan elvégezve a feladatokat aztán kiélvezve a nap többi részét, órák mentek el olvasgatással (mert persze információgyűjtés közben elkalandozik az ember), közösségi- és hírportálok nézegetésével, a szobám átrendezésének tervezésével, “home office” ötletek keresésével a Pinteresten, edzéstervek tanulmányozásával (amit aztán természetesen nem ültettem át a gyakorlatba). A kávézókat, ahova beültem néha dolgozni, meguntam, és ha otthon voltam, délután három körül kaptam magam azon, hogy nem ettem és fogalmam sincs, mit és hol ebédeljek. A legrosszabb azonban az elszigeteltség érzése volt: kezdett nagyon hiányozni a társaság, mert egész nap csak cseten beszéltem emberekkel. Legalább egy macskám lenne.

Ez ismerős lehet mindenkinek, aki otthonról dolgozik. A keretek megtartása nélkül a home office előnyei könnyen hátránnyá válnak: a rugalmas időbeosztásnak köszönhetően összefolyik a munka- és a szabadidő, maga a tér is azt sugallja, hogy a munka és az otthonlét egy és ugyanaz. Ha nem felügyeli senki a munkád, könnyen elkalandozol és mással foglalkozol. Ahelyett, hogy hatékonyabban használnád ki a napod, valójában aligha csinálsz bármi értelmeset a munkádon kívül.

Ahogy felnövünk, egyre kevésbé van beszabályozva az életünk, így egyre nehezebb véghezvinnünk bármit, amire nem vagyunk erősen motiváltak. Általános iskolában még például gyerekjáték volt nyelvet tanulni, hiszen minden nap volt nyelvóránk. Egyetemen ugyanez már a puszta önszorgalomra korlátozódott, ami valljuk be, azért nem éppen az egyetemisták legjellemzőbb tulajdonsága. Fokozatosan egyre inkább hozzá kellett szoknunk ahhoz, hogy magunk osszuk be az időnket és magunkat kell motiválnunk, hogy elmenjünk edzésre, nyelviskolába, vagy bármi olyat csináljunk, ami plusz erőfeszítést igényel. A folyamat közben azonban nem tanultuk meg a saját időnket menedzselni, hiszen azt szoktuk meg, hogy ezt más teszi meg helyettünk. Így nem csoda, ha egy home office-ba kerülve egy idő után szétcsúszik minden.

 

Az alábbi módszerek azonban segíthetnek, hogy hatékonyan dolgozzunk otthonról is – Colin Ellard, a Psychology Today szerzője és a University of Waterloo professzora nyomán:

1. Tedd az otthoni irodád valódi irodává!

A Pinterest-próbálkozásaim mégsem voltak teljesen hiábavalók – Ellard szerint már az is kereteket adhat a munkának, ha térben elhatároljuk és egyhelyre koncentráljuk a szükséges dolgokat. Nem feltétlenül kell külön szobába vonulni, de legyen jól elkülöníthető a munkaterület a lakás többi részétől, minél kevesebb zavaró ingerrel.

 

2. Alakíts ki egy rutint!

Ehhez egyrészt önismeretre van szükség, hogy a nap melyik szakaszában tudsz a legjobban dolgozni. Ha délelőtt koncentráltabb vagy, időzítsd a fontosabb feladatokat ilyenkorra, és szabj magadnak időkereteket! Ne dolgozz azonban végkimerülésig, mert akkor nem marad motivációd nekiállni újra a feladatnak: ha lejárt az idő, pihenj, hagyd abba, így ha újra a munka ideje jön, már benned lesz a folytatás.

 

3. Készíts listákat!

Ha otthonról dolgozunk, könnyű összemosni a munkafeladatokat az otthoni teendőkkel: egy kör mosás két cikk között, de akkor észrevesszük, hogy takarítani is kellene, és máris elfelejtjük,mit akartunk csinálni… A napi feladatok felírása abban is segíthet, hogy követhetjük rajta  haladásunkat, és azt látva, mennyi mindent elvégeztünk, produktívabbnak érezhetjük magunkat. A listaírás trükkjeiről bővebben egy korábbi cikkünkben olvashattok!

 

4. Tarts szüneteket!

A szünetek, különösen az ebédszünet megtartása is azt a célt szolgálja, hogy ne mosódjon össze a munkaidő a szabadidővel. Ha benne vagyunk egy feladatban, hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy egyéb szükségleteinkre is szánjunk időt, és akkor jön a “délután három van és még nem ebédeltem” effektus.

 

És végül, egy utolsó az extrovertáltaknak, akik nem szeretnek egyedül otthon ülni:

5. Szervezz programokat!

Fontos, hogy kimozdulj egy kicsit, közösségbe menj és másokat is láss a párodon és a macskádon kívül. A munkaidő mindenkinek munkaidő, így lehet, hogy nem tudsz együtt ebédelni a barátaiddal, de miért ne szervezhetnétek programot délutánra vagy estére? Ha van mit várnod, máris gyorsabban elmegy a nap! Programajánlónkban rengeteg ötletet találhatsz a hétre.

Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük