Stílus
Kilencvenéves lesz a Givenchy márka atyja
Február 20-án (más források szerint 21-én) lesz kilencvenéves Hubert de Givenchy, a francia divat egyik utolsó „abszolút mestere”, akinek jelmondata: „Az elegancia titka, hogy az ember önmagát adja megjelenésében”. Givenchy évtizedekig öltöztette Audrey Hepburnt, ruháit hordta, hordja mások mellett Jackie Kennedy, Cate Blanchett és Natalie Portman.
![](https://offmedia.hu/wp-content/uploads/2021/02/doisneau3-2017-02-19-16-20-20.jpg)
Hubert James Taffin de Givenchy olasz származású, gazdag nemesi családban 1927-ben született Beauvais városában. Művészi vénája családi örökség, a nagyapjának faliszőnyegei díszítették az Élysée-palotát és a párizsi operaházat. A kis Hubert apját kétévesen vesztette el, ettől kezdve édesanyja és anyai nagyanyja nevelte. Ötéves volt, amikor elvitték a párizsi világkiállításra, ahol úgy elkápráztatták a ruhák, hogy eldöntötte: a divat világában talál helyet magának.
![Robert Doisneau](https://stupefied-mccarthy.195-231-75-31.plesk.page/wp-content/uploads/2021/02/doisneau3-2017-02-19-16-22-02.jpg)
A képzőművészeti főiskola elvégzése után több divatháznál tanult és dolgozott, majd 1952-ben – gyermekkori álmát megvalósítva – a párizsi rue Alfred de Vigny 8. szám alatt saját szalont nyitott. Alig huszonöt évével ő volt a szakmában a legfiatalabb, de már első kollekciója hatalmas sikert aratott. Cégének arca, Bettina Graziani lett az egyik első szupermodell, róla nevezte el első kollekcióját, melynek ikonikus darabja a Bettina-blúz volt: férfiingeknek szánt, tiszta fehér pamutvászonból varrták, ujját feltűnő, fekete-fehér fodor díszítette. (Legkelendőbb parfümje, az Amarige a blúz ujját idéző üvegben került a boltokba.)
Givenchy ruhái a Christian Dior által kezdeményezett New Lookhoz hasonlóan nagy visszhangra találtak. Különleges és vidám szövetmintái, virágokkal díszített anyagai forradalmasították a divatot, bár ő inkább a tökéletességre törekedett. A tradíciókat a modernitással párosította, a varrás és a kidolgozás technikáját, a tervezést és a szabászatot művészi színvonalra emelte. Divatházát az egyéniséget hangsúlyozó öltözködés jegyében hozta létre, hogy kiemelje a nőket a mindennapok egyhangúságából. Kreációi egyszerűek, de elegánsak, egyediek és érzékiek voltak. A Givenchy-blúzok, szoknyák, kalapok és kabátok vonalvezetése rövid idő alatt meghódította a nőket.
![Wikipédia](https://stupefied-mccarthy.195-231-75-31.plesk.page/wp-content/uploads/2021/02/hubert-de-givenchy-37466-1-402-2017-02-19-16-22-08.jpg)
Mesterének a spanyol Christobal Balenciagát tekintette, akihez később szoros baráti és munkakapcsolat fűzte. 1954-ben találkozott Audrey Hepburnnel, aki negyven évig volt a múzsája. A legenda szerint Katharine Hepburnre számított, amikor Miss Hepburn a Sabrina forgatása előtt megjelent műhelyében. Givenchy, aki sohasem nősült meg és barátnője sem volt, azonnal meglátta a bájos és törékeny színésznőben az általa keresett eszményi nőt. Lenyűgözte az őzike szemű szépség természetes eleganciája, a színésznőt pedig a kiválasztott fehér estélyi ruha vette le a lábáról. A Sabrina végül a kosztümökért járó Oscart nyerte el. Ettől kezdve a divatház arca, modelljeinek népszerűsítője és a divatdiktátor személyes barátja maradt. Givenchy tervezte Hepburn fiának keresztelőruháját és ő fizette a haldokló színésznőt az Egyesült Államokból Svájcba szállító repülőgép költségeit.
Népszerűsége az egekbe szökött, kreációi kifinomult eleganciáját világszerte ünnepelték. Olyan hírességek lettek törzsvásárlói, mint Jackie Kennedy, Grace Kelly, 1957-ben a Funny Face című musicalért ismét Oscar-díjra jelölték. Egyik legemlékezetesebb munkája az Álom luxuskivitelben volt, azt a kis fekete ruhát, amelyet Hepburn viselt a filmben, 2006-ban félmillió fontért árverezték el.
![ACMI](https://stupefied-mccarthy.195-231-75-31.plesk.page/wp-content/uploads/2021/02/hubert-de-givenchy-hero-2017-02-19-16-22-17.jpg)
Givenchy az elsők között emelte divatbemutatóit „színházi” eseménnyé, még modelljeinek hajstílusát és a hozzá illő sminket is előírta. Az általa tervezett ruhákhoz illatokat is komponált, az elsőt természetesen Hepburn ihlette, annak nevéhez (L’Interdit – Tilos) illően egy ideig csak ő használhatta, tömegcikké később vált. Az üzletház a későbbiekben bébiparfümöt és tizenkét év alatti kislányoknak kifejlesztett kölnit is piacra dobott, emellett kiegészítőkkel (órákkal, ékszerekkel, szemüvegekkel) is megjelent. 1968-ban debütált minőségi készruha (pret-a-porter) kollekciója, öt évvel később a Gentleman Givenchy férfikollekció (a Givenchy Ment 1996-ban dobták piacra), majd 1974-ben az első férfiparfüm. A divatház az ezredfordulón új vállalkozásba kezdett: világszerte saját szépségszalonokat nyitott luxusszállodákban.
1988-ban eladta divatszalonját a Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH) csoportnak, csak a művészeti irányítást tartotta meg 1995-ig, végleges visszavonulásáig. (A Givenchy legutóbbi kreatív igazgatója, a divatházat sötét, gótikus kreációival újjáélesztető Riccardo Tisci néhány hete jelentette be távozását.) Givenchy azzal magyarázta döntését, hogy már nem talált helyet az általa képviselt klasszikus értékeknek. 2014 októberében, amikor életmű-kiállítása nyílt Madridban, így nyilatkozott: „A magas színvonalú ruhakészítés a végéhez ért. Nincsen már Divat, csak különböző divatok vannak, az utolsó, csodákat alkotó divattervező Yves Saint-Laurent (1936-2008) volt”. Givenchy visszavonultan él franciaországi birtokán, utolsó kompozíciója 2007-ben egy Bálint-napra tervezett bélyeg volt.
![](https://offmedia.hu/wp-content/uploads/2021/04/Off-Media-Logo-200x87-1.png)