Hiphop
Little Simz: brit lány a lírikus raptrónon?
Márciusban jelent meg egy sokak számára korábban ismeretlen brit „okos” rapper, Little Simz Grey Area című nagylemeze, amit már sokan az év legjobb alkotásának találnak. De a szürke lemez nem az első albuma, hanem sorban a harmadik, és a lány nem is önmagában áll az egyre több nemzetközi szempárt magára vonzó, szövegközpontú grime színterén, melyre összefoglalóan már kitekintettünk korábban. Ki is a londoni rappernő, mi teszi különlegessé őt, és az tapsvihart kavaró, friss stúdióalbumát, és kik veszik körül a sokra hivatott tehetséget? Ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat az alábbiakban.
A különösen elkeresztelt Simbiatu Abisola Abiola Ajikawo 1994-ben született, nigériai szülők gyermekeként, az Egyesült Királyság fővárosában. Saját bevállása szerint kilenc éves kor óta próbál rappelni, amibe 16 évesen vágott komolyabban bele, nem is sikertelenül, hiszen mellette már két évre rá hasonló szerepben játszott egy angol sorozat, a Youngers gyerekszínészeként, a zenében feltörni vágyó fiatalok egyikét. Még 16 volt, mikor megjelent első mixtape-je, amit három másik, és hét EP követett, mire a termékeny Simz 2015-re debütlemezbe ültethette nem nyugvó kreativitását. Az A Curious Tale of Trials + Persons már az egész országban megragadta a hiphopot közelről szemlélők fülét, így a hazai R&B-albumlista 20. helyét zsebelhette be a 21 esztendős „Bars Simzson”. Hamar olyan nevek mellett találhatta magát a színpadon mint Tinie Tempah és Kano, azaz a grime műfajának jól ismert arcai, továbbá a Gorillaz, de külön kiemelte tehetségét Dizzee Rascal és a hiphopban nélkülözhetetlen tévés-rádiós műsorvezető Zane Lowe is.
[vembed youtube=”GNwCcxZcDds” ]A lemez instant fanbázist alakított Simz köré, a Metacric összesítése szerint pedig az előkelő 80-ast érte el a százfokú skálán, amelyet a Dead Body slágere vitt a hátán, és betekintést adott rendkívül érzelmes és sokszor szomorkás, erősen tartalomfókuszú hölgy elméjébe, amely többek közt az önmegismerés, társadalmi elvárások és materializmus körül forog. Egy évre rá megjelent a lemez folytatása is, amelyet újfent elismerések sora vett körbe, rajta az Odd Future-barát The Internet banda Sydjével és a TDE közeli Sirrel. Az experimentális hiphopot és R&B-t, neosoult, jazzt ötvözve érintette az ajtóján kopogtató sikert, és gyengeségeit, úgy mint elhatározásait és céjait, a koncepciózus lemez a „tudatalnságtól tudatosságig” útját járta be trekkről trekkre, melyek közül a Good For What emelkedett ki leginkább.
[vembed youtube=”iSSKDIcpdSE” ]Egyesek már ekkor Erykah Baduhoz és Lauryn Hillhez hasonlították, de az igazi áttörést úgy tűnik idei korongja hozta el, ami 89-es átlagával a Metacriticen a legelismertebb projektek magasságaiba ülteti. Az egy hónap alatt elkészített album hangzása, szövegei jobban kicsiszolódtak mint valaha, energetikus, kompetitív, karakterisztikus, társadalmi kérdésekre – mint a bűnözés a Wounds-on -, és egyén helyzetére – mint a felnövés 101 FM-en, pszichológiai elemzés a Sherbet Sunseten – reflektáló. A projekt a nevét elkészítése után kapta, hisz a különböző témákat “átmenetben” taglalja, nem “fekete-fehér” megközelítésből, és ehhez hűen egyszerre lett kemény és lágy, mély, annyira, hogy újrahallgatást igényeljen és fülbemászó, annyira, hogy elsőre megragadjanak dallamai. Egyszerűen egy újabb jól összeillesztett, sokrétű, ízléses és költői tákolmány kerekedett az egyre növekvő grime-erdő csúcsán, 10 számban és alig több mint fél órában, „skiprekésztető” töltelékek nélkül. A közreműködők mind énekesek közül kerültek ki, a híres, elektronikus Little Dragon együttesétől a reggae-zenész Chonixx-ig.
[vembed youtube=”iOjyGr01VZ4″ ]Ha vevő vagy akár a brit vonal legnagyobbjaira, így Skeptára, Dizze Rascalra, Stormzyra, vagy magával ragad az amerikai újsuli lirikusai közül Joey Bada$$, The Underachievers, Kendrick Lamar, akkor Little Simz kihagyhatatlan hallgatói élményt nyújthat számodra. Ha pedig nem ismered még a brit színteret, szintén meggyőző kezdés az európai szigetország rapzenéjének megismeréséhez!