Hiphop
New York bandái – Pro Era
Az aranykorban ragadt srácok.
Korábban már terítékre került a Wu-Tang, a Dipset és az A$AP Mob, most viszont egy picit megtörjük a sorozatot, ugyanis a soron következő formáció nem halmozza annyira az eladási sikereket, mint a korábbi brigádok tagjai, de mégis nagyon különlegesnek számítanak. A csapat tagjai brooklyni srácok, akik megvesznek a 90-es évekbeli hangzásért, a letompított és chilles alapokért és nem félnek bemutatni a világnak és a kiadóknak. Az alakulat több mint 10 főből áll, a legékesebb szószólója pedig Joey Bada$$, aki úgy tud sikereket aratni a mainstreamben, hogy hangzásában old schoolt hoz.
A srácok 2012-ben kiadtak két mixtape-t, miután Joey-t elkezdték a műfajban komolyabban venni. Az anyagokon a ’90-es évekbeli New Yorkot idézték meg, az alapjaik totál lazulósak, a flowjuk pedig az aranykort idézte. Ezután az összes tag igyekezett felépíteni a saját karrierjét, jöhettek a szóló projektek. Áramlottak a Pro Era-s mixtape-k, szinte az összes tag kiadott valamit, éreztették a jelenlétüket a térség hip-hopjában. Joey Bada$$ és Capital STEEZ voltak a legsikeresebbek, róluk cikkeztek a legtöbbet a lapok és kezdett beindulni a karrierjük. Jöhettek a turnék, rengeteg közös számok a brigádon belül, cigi körbeadása, közös jövő építése – néhány brooklyni fiatal, akiknek nem volt más csak a haverok és a zene.
[vembed youtube=”JrO4Dus0iH8″ ]2012 decemberében azonban Capital STEEZ öngyilkos lett: december 23-én felment a Pro Era-t leszerződtető Cinematic Music Group kiadó épületének a tetejére, megüzente néhány haverjának, hogy szereti őket, kitweetelte éjfélkor, hogy „The End”, majd leugrott. 19 éves volt. A világ, a hip-hop műfaj és persze a Pro Era is hatalmasat vesztett, Steez előtt ígéretes jövő állt, zenei tehetsége megkérdőjelezhetetlen volt. A brigád gyászolt ugyan, de megpróbált továbblépni az őket ért tragédián. Az Underachievers-szel és a Flatbush Zombies-zal kezdtek el turnézni, illetve a mai napig rendre adják ki a tagok a különböző albumokat és mixtape-eket.
A csapatból Joey Bada$$-t ismerik a legtöbben, neki van a legnagyobb sikere és visszhangja. Már szenvtelenül fiatalon, középiskolás korában nekikezdett a melónak, mindössze 17 éves volt, amikor az első Pro Era mixtape-n lenyomta az első versszakát. Egy Youtube-ra feltöltött freestyle videóval nyűgözött le egy kiadós arcot, aki egyből felvette vele a kapcsolatot, jöhetett a szerződés, Joey pedig vitte magával a csapatát. 2012-ben adta ki a 1999 című projektjét, amin MF DOOM, Lord Finesse, Statik Selektah és J Dilla alapokra szövegel – a Survival Tacticson pedig megmutatkozik, hogy milyen elképesztő duót tudtak alkotni Steezzel.
[vembed youtube=”DDWAk8-leVA” ]Annyira berobbant a köztudatba, hogy A$AP Rocky felkérte egy vendégversszakra a debütáló albumára, sőt, Jay-Z Roc Nation kiadójával is szóba hozták – állítólag egy több milliós ajánlatot utasított el, hogy független maradhasson. Respect. Kiadta még a Summer Knight című mixtape-et, majd jöhetett a nagy debütálása. A B4.DA.$$ cím az egyik legkreatívabban megoldott albumcím ever: a stilisztika miatt a Bada$$-t ugyebár before the cash/money-nek kell olvasni. Az albuma hasonlóan kreatívra sikerült, mivel csöppnyit sem távolodott el a gyökereitől, az album hangzása megidézi a ’90-es évekbeli Brooklynt: laza alapok (Like Me), chilles számok (Hazeus View), de ha kell vad fejbólogatást is megkövetel (Christ Conscious). Lerója tiszteletét a legnagyobbak előtt, említi Biggie-t, természetesen Steezt és még egy Dj Premier alapra is szövegel – 100% Brooklyn. 2017-ben adta ki a második stúdió albumát, az All-American Badasst, amin patrióta énje tört elő, a feketék elnyomására hívja fel a figyelmet, különböző társadalmi problémákra, miközben az életet is habzsolja. A filmezésbe is belekóstolt, a népszerű Mr. Robot sorozatban tűnt fel. Róla biztosan hallani fogunk még, hiszen amolyan csodagyereknek számít: a new school hangzás nem izgatja, az ősök felé fordul inkább, ám ennek ellenére halmozza a sikereket. Aki pedig ott volt a Balaton Soundos fellépésén tudhatja, hogy baromi jó showt tud adni.
Capital STEEZ tragikusan fiatalon, 19 évesen halt meg: hogy miért állt ki azon a decemberi napon a tetőre, senki sem tudja. Steez nagyon rajta volt a harmadik szemes, spirituális, összeesküvés elméletes dolgokon, amitől nagyon egyedi rálátása volt az életre – az Underachievers számait is körüllengi ez a mentalitás. Saját projektje nem jelent meg, készülőben van a King Capital album, amit Joey már évek óta beígért a fanoknak, eddig azonban csak egy-két trekket hallhattunk a lemezről. A rapper fényes jövő előtt állt, a HiphopDX online magazinnál felkerült a 2013-as Rapperek,akikre érdemes odafigyelni listájára, de a Survival Tacticsen leírt versszakát még több magazin emelte az égbe. Joey ragyogását nem tudta felülmúlni, de mély gondolkodó volt, aki rengeteget tett hozzá az egész Pro Era-hoz és mostanra tuti világ körüli turnékat tolna. A haverjai úgy írták le, mint egy vigyori srácot, aki szeretett deszkázni, bandázni, hülyéskedni, füvezni – egy tök átlagos srác, átlagon felüli gondolkodással.
[vembed youtube=”5–KkSpyy7o” ]CJ Fly és Kirk Knight próbálkozik még a legerősebben betörni a műfajba, mindketten kiadták a debütáló albumukat, sokat vendégeskednek Joey albumain és egy fokkal komolyabban veszik a zenei karrierjüket, mint a csapat többi tagjai. Ők inkább a háttérben maradnak, de ugyanúgy zenélgetnek, dobálják ki a mixtape-ket, csak épp nem kapnak annyira szárnyra, mint Joey. A csapat ismeretlenebb tagjait is érdemes lecsekkolnia azoknak, akik a 90-es évek, keleti parti hangzásának és stílusának a szerelmesei.
[vembed youtube=”GqJed6mA-0s” ]A Pro Era kilóg a korábbi New York-i bandák sorából, mivel csak egy tagja ért el átütő sikereket, ugyanakkor igazi haveri társaságról beszélünk, akik már középsuliba is együtt jártak, együtt szívtak, hülyéskedtek és zenéltek. A 90-es évek a mindenük, korai cuccaikon érződik, hogy nem akarnak felnőni, szívesen megmaradnának örökké fiatalnak. Ezzel a képpel azonban Joey szakít a stúdió albumain, ahol komolyságról és érett gondolkodásról tesz tanúbizonyságot, miközben megmarad brooklyni kölyöknek. Steez halála nagy veszteség nemcsak a Pro Era-nak, de a zenének is, ám szerencsére itt vannak a barátai, akik fenn tartják a nevét, földhöz ragadt zenéket gyártanak és megmutatják, hogy több van a hip-hopban, mint arrogáns pofázás.