Kövess minket

Stílus

Pedofilbotrányba keveredett Gosha Rubchinskiy

Egy kényes, megoldatlan ügy.

Megosztva

Forrás: Grailed

A 34 éves Gosha Rubchinskiy márkájának fennállása óta kedvel gyerekmodelleket – egészen pontosan tinédzserkorú fiúkat – alkalmazni kampányaihoz. A cél ezzel a mai orosz fiatalság kultúrájának, stílusának és attitűdjének tökéletes reprezentálása annak valódi képviselőin, vagyis az amatőr srácokon keresztül. Vagy legalább is valami ilyesmit állított a divatsajtó, eddig.

Idén júliusban mutattuk be mi is Gosha legújabb, Rassvet márkanév alatt érkező gönceit, az ehhez mellékelt lookbook fotókon pedig természetesen tinik szerepeltek. Magam is kiválogattam jópár negatív hozzászólást a Hypebeast kommentszekciójából, ezek közt többen csak a ruhákat és azok megjelenését szidták, sokan viszont a tervezőt vették célkeresztjükbe, és elkezdtek pocskondiázni arról, hogy Gosha tutira pedofil, amit látunk az pedig igenis burkolt pedopornó.

Az efféle megnyilvánulások pár nappal ezelőtt nyertek (esetleges) legitimitást maguknak, amikor is a @hftgroup (azaz High Fashion Talk Group) nevű Instagram oldal közölt egy csokornyi fotót, többek közt Instagram -és WhatsApp chatelésekről készített képernyőfelvételeket, plusz egy körülbelül harminc másodperc hosszú, Facetime hívásból rögzített videót.

Hogy ki a két társalgó fél? Gosha Rubchinskiy és egy 16 éves fiú. [instagram]BrIXzG9lLOA[/instagram] [instagram]BrIZwtglvQQ[/instagram] [instagram]BrIciECFkux[/instagram]

Mi történt?

A kimentett képeken a következő látszik: Gosha a még kiskorúnak számító srácot issé kifogásolhatóan arra kéri, hogy menjen be a fürdőbe, (ahol a szülei nem láthatják) és ott készítsen pár fotót magáról, majd küldje el neki.

Ezt követően nem sokkal a HFT azonos nevű Facebook csoportjában (High Fashion Talk) megjelent egy bejegyzés, amit mint kiderült az érintett tizenéves arc, név szerint Jan Silfverling rakott ki. Ebben mellékeli a Facetime beszélgetésüket is, és további screeneket, amin az látszik, hogy Gosha, miután a fiú elbúcsúzott tőle éjjel fél 1-kor, még mindig a képeket kérte.

Az ügy természetesen futótűzként kezdett terjedni: nem sokkal a HFT Group után a szintén divat-orientált Supreme Leak News, majd a Diet Prada is átvette a sztorit, amit így egyre több ember ismert meg, Goshából pedig hamar ellenség lett, sokak szerint fény derült egy nyílt titokra, vagyis arra, hogy a designernek lehetnek pedofil hajlamai. (A HFT nem mellesleg egy másik névtelen felhasználó hasonló jellegű képernyőfelvételét is megosztotta nemrég.) [instagram]BrIhsz3Bxem[/instagram] [instagram]BrI7zKeFMLo[/instagram]

A vádakat a designer és csapata a Hypebeasthez eljuttatott közleményben tagadta, ennek a fordítását közöljük:

“Az egész egy utcai casting – street casting – volt egy lookbook fotózáshoz. A szóban forgó személy küldött nekünk egy E-mailt, mert fontolóra vette, hogy részt venne a válogatáson. Mindig is így csináltunk, a bemutatóinkhoz és a lookbookjainkhoz már évek óta utcai castingokat szervezünk. Ez alkalommal jövő héten, Londonban lett volna a castingunk a lookbookhoz. Gosha facetime-olt a fiúval, majd ezután egy képet kért tőle, hogy azt berakhassa a többi, már megkapott castingfotó közé. A személy azt mondta, nem egyedül tartózkodik, ezért nem tud képet csinálni, erre Gosha azt ajánlotta neki, menjen be a mosdóba, és ott készítsen egyet magáról a tükörben, hogy az anyagot minél előbb megmutathassa a csapatának. A beszélgetést az Instagramon megmásítva és a kontextusból kiragadva jelentette meg a Supreme Leaks News. Tisztán látszik, hogy a társalgást módosították és kitöröltek belőle részeket azért, hogy negatívan fessen, holott csak egy egyszerű kérésről volt szó a casting mielőbbi előremozdítása érdekében. A személy egyre gyakrabban keresett minket információkat követelve a castingról, ez pedig kezdett egy kissé furcsává válni. Gosha emiatt letiltotta, és azt gondoljuk, ő éppen ezért próbálja rossz színben feltüntetni a teljesen biztonságos utcai castingot, és magát Goshát. Tíz éve ilyen street castingokat csinálunk, és eddig soha sem akadt semmiféle ehhez hasonló problémánk, tehát a jelenlegi eset is hatálytalan.”

A nyílt levélre reagálva Jan Silfverling új posztot osztott meg a már hivatkozott Facebook csoportban, melyben:

  • Cáfolja, hogy üzeneteket törölt, vagy másított volna meg csak azért, hogy Goshát lejárassa

  • Állítja, hogy sosem közölték vele azt, hogy bármiféle castingról lenne szó

  • Elmondja, hogy mindig is felnézett a tervezőre, bízott benne, egy iskolai projekt kapcsán talán még interjút is készített volna vele

  • Majd elárulja, hogy elkezdte magát kényelmetlenül érezni, amikor Rubchinskiy szexinek nevezte az arcát, és érezhetően “olyan” képek készítésére bíztatta

Jan szerint Gosha az üzenetek nagy részét törölte, vagy visszavonta elküldés után. [instagram]BrLdeJZlGtF[/instagram]

Bizonyítékok, érvek, ellenérvek

A “RIP Gosha” “kidobom/eladom/elégetem az összes Gosha cuccom” “undorító, hánynom kell” és “#fakenews”, “tuti kamu” kommentek mellett azért pár konzisztens és teljesen jogos okfejtés is született, a cáfolók/szkeptikusok és a férfi bűnösségében egyetértők oldalán egyaránt.

A felhasználók által hozott fő érv Gosha ellen az, hogy abból a kevés, megmaradt, ki nem törölt üzenetből is jól kiolvasható, hogy Rubchinskiy begerjedt állapotban sürgeti a srácot, erről a többször leírt “kérlek” üzenetek és az agresszíven ható sorok tanúskodhatnak, plusz szinte mindenkiben felmerülhetett már a férfi pedofil hajlama/furcsasága, csak senki nem akarta realizálni eddig.

Mások egyszerűen azzal magyarázzák Gosha bűnösségét, hogy egy profi és felelős tervező nem kérne ilyet, és nem folyamodna ilyen amatőr módszerekhez, ha CSAK bizniszről lenne szó, plusz felmerül, hogy vajon miért törölte az üzenetek nagy részét?

Az ellenérvek is helytállóak: a képeket akár photoshoppal és gyors szerkesztéssel, korrekciókkal is összerakhatták, megmásíthatták, (Gosháék ugye ezt állítják, Jan az ellenkezőjét) nem mellesleg a tervező miért a brandje hivatalos és nyilvános, több százezer követővel rendelkező profiljából állna elő ilyen megkeresésekkel.

Utóbbi állítás egyébként a közleményben tisztázva lett: Gosháék végső soron nem tagadták, hogy a beszélgetés, és a FaceTime ne történt volna meg, tehát valószínűsíthető, hogy valóban az említett insta accountot használták a korábbi közösségi médián belüli, virtuális “castingokon” is.

Az ügy visszhangja

A QG ma kikerült cikkét szemlézve remekül összegezhető, hogyan is áll a helyzet jelenleg.

Az az egy biztos, hogy semmi sem biztos. Hiba lenne egyik vagy másik oldalnak igazat adni, vagy eldönteni, hogy clout chasingről van-e szó, vagy sem, ebben a pillanatban itt tartunk:

A QG beszélt egy, Goshát védő, belsős kontakttal, aki számos modell komment formában megjelent véleményét és további screenshotokat juttatott el a laphoz. Az aktuális események fényében mindenki, köztük a Goshának modellkedők sokasága erősítette meg a médiumnak, hogy semmi kifogásolható és visszás nem történt sem a castingjaik, sem a social media beszélgetéseik alatt.

A kontakt állítja, hogy az instán folyó casting több éve bevett szokás, ilyenek során általában arcról készített képeket kérnek, de a félmeztelen, esetenként alsóneműs képek is előfordulnak, utóbbi a csípőméret leellenőrzése érdekében fontos. (No offense, ez kicsit erőltetettnek tűnik.)

Emellett hozzátette, hogy a jövőben figyelni fognak, hogy hasonló kaliberű esetek és félreértések véletlenül se fordulhassanak elő.

A Comme des Garçons (tudnillik, a GR 2012-től a japán alapítású CDG fennhatósága alá tartozik) vezérigazgatója, Adrian Joffe a minap aggodalmát és nyugtalanságát fejezte ki az ügyben, leszögezte, hogy ellenzi a szcénán belüli hatalommal való visszaélést, de elmondása szerint vár a teljes igazság kiderülésére.

A Goshával korábban kollaboráló márkák, köztük a Burberry, a Kappa és a Fila egyelőre nem szólaltak meg.

FRISSÍTÉS: Az adidas bejelentette, hogy kivizsgáltatásba kezd – a beszámolók szerint „az ügyet különösen komolyan kezelik”, így bizony megvan a két cég közti kapcsolat felbomlásának az esélye is.

Cikkünk folyamatosan frissül.

Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés